Krumpli-Föld a gravitációs térkép
www.magyarhirlap.hu
A Föld gravitációs mezejéről elsőként sikerült teljes
körű képet szerezni a Grace műholdak segítségével. A furcsa térképen az
óceánok "hangulatváltozásairól” is minden eddiginél pontosabb képet kaphatunk
– mondták el az amerikai–német kutatócsoport tagjai.
Az Andok feletti gravitációs mezô több száz méterrel magasabbra nyúlhat,
mint Brazília egén
Azt még mindig csak a kutyák gondolják, hogy a Hold sajtból van. Egy
német és amerikai tudósokból álló csoport viszont most azt állítja: a Föld
egy krumpli. Igaz, ők nem bolygónk összetételének elemzésével jutottak
erre a következtetésre, hanem a Föld gravitációs mezejéről készült képről
jutott eszükbe a szabályos alakúnak egyáltalán nem nevezhető zöldség.
A most közzétett térkép eltérő színei azt mutatják, hogy az egyes területeken
mennyire erős gravitáció tart minket a bolygó felszínén. A piros területek
erősebb, a kék foltok pedig kivételesen gyenge tömegvonzást jeleznek.
A Grace-nek elkeresztelt kísérletben egy teljesen lapos felületű –
vagyis gömb alakú – bolygón ábrázolták, milyen magas a Föld gravitációs
mezeje. Az általunk nem érzékelhető és a földi műszerekkel is tévesen mérhető
eltérés a gravitációs mező magasságában akár 200 méteres is lehet – áll
a kutatók nyilatkozatában.
A NASA és a Német űrkutatási Központ kutatói két, a Föld felszínétől
450 kilométerre keringő műhold adatait használták fel. Ezek alapján most
először készült az egész bolygót lefedő gravitációs térkép. "A tavaly felbocsátott
műholdak harminc nap alatt több információt gyűjtöttek, mint mi az elmúlt
harminc évben” – nyilatkozott Byron Tapley, a kutatás vezetője a BBC-nek.
A különleges módszer lényege: a m?holdak egyike a Föld egyenetlen gravitációs
mezejében mozog, "ikertestvére” pedig 220 kilométerről követi. A két műhold
adatai közti magasságkülönbséget mérik ezredmilliméter pontossággal.
Az eredmények természetesen megerősítik, amit eddig is tudtunk: a szárazföld
bizonyos területein, például a Himaláján erősebb tömegvonzás mutatható
ki. Ennél érdekesebb lehet, hogy a Grace olyan folyamatosan változó mezőket
is kimutat, mint az óceánok felszíne. "A tenger laposnak látszik, de nemcsak
áramlatok és szelek, hanem a gravitációs erő eltérései is dombokkal és
völgyekkel tarkítják” – mondta el Fu Li-Lueng, a NASA egyik munkatársa.
Ha a gravitációt sikerül elkülöníteni más hatásoktól, jobban látható, hogyan
is mozog az óceán, és ez milyen módon befolyásolja a föld éghajlatváltozásait.
"Közelről” látható az is, mit rejt a nyílt óceán eddig ismeretlen mélye.
Ha egy jéghegy hirtelen olvadni kezd, ezen a térképen jól látható majd.
A kutatók szerint ez a víz felületén kívül az egész földi éghajlatra hatással
lehet.
A Grace mostantól havonta egyszer készít újabb térképet, amelyen látható
lesz majd, hogyan változik a mező. A műholdas gravitációs mérés magyarázatot
adhat az áramlatok hirtelen irányváltozásaira, de a tudósok láthatják azt
is, hogy a hőmérséklet-ingadozások, a rövid távú éghajlatváltozások miként
befolyásolják a tömegvonzás erejét.
MH-összeállítás
Saranac Lake csendje - Bartók-emlékházat avattak Amerikában
www.hetivalasz.hu
"Valóban nagyon boldogok vagyunk, hogy ezen a csodálatos, csendes helyen
lehetünk" - írta 1945. augusztus 4-én Bartók Béla és Pásztory Ditta Maks
Haar vendégkönyvébe. A csodálatos, csendes hely pedig a New York állambeli
falu, Saranac Lake volt, ahol 1945-ben a Bartók házaspár már harmadik nyarát
töltötte.
Az alpesi tájra emlékeztető Saranac Lake a szomszédos, felkapott síparadicsommal,
két téli olimpia színhelyével, Lake Placiddel ellentétben máig is megőrizte
természetes szépségét, nyugalmát. A tavat övező hegyek, a sűrű erdő, ahol
őzek bukkannak fel, és ahol a madarak énekét ma is tisztán hallani, ideális
környezet lehetett a nagybeteg zeneszerzőnek. Nem véletlen, hogy az utolsó
remekművek közül három is - a Concerto, a Brácsaverseny és a III. zongoraverseny
- itt , a "tiszta forrásnál" született, a Saranac Lake-i polgárok nagy
büszkeségére.
A jótékony klímájáról nevezetes hegyvidéki falu az 1940-es években a
tuberkulózisos betegek kedvelt gyógyhelye volt. Az akkor már titokzatos
lázzal küszködő Bartók Bélát orvosai utalták először Saranac Lake-be 1943-ban,
ahol több betegtársával együtt egy kisebb szanatóriumban, a Park Avenue
30. szám alatt lakott. Bár betegségének (leukémia) semmi köze sem volt
a tüdőbajhoz, orvosai remélték, hogy a szanatóriumi kúra segíthet rajta.
1943-ban ebben a házban komponálta a Concertót. 1944 nyarán ugyanide tért
vissza feleségével együtt. A korabeli dokumentumok alapján nyáron tanított
is a helyi Adirondack Zeneközpontban. Egy fennmaradt műsorlap pedig azt
mutatja, hogy az 1944. augusztus 18-i koncerten Pásztory Ditta Bartók-
és Chopin-műveket játszott a Saranac Lake-i közönségnek.
Bartókék bejegyzése Maks Haar vendégkönyvébe
Az 1945-ben visszatérő Bartók házaspár barátok segítségével új helyet
keresett, ahol magukban lehettek, távol a betegtársaktól. Így találtak
rá a Riverside Drive 89. alatt lévő parányi kis házra, amit havi 15 dollárért
béreltek. A meredek hegyoldalon, a fák között megbújó "kunyhó" a Maks és
Ida Haar által bérelt nagyobb háznak volt a hátsó épülete. Az alig két
méter belmagasságú épület két apró hálószobából, nappali szobából, konyha-étkezőhelyiségből,
fürdőszobából és egy verandából állt. Tökéletesen jellemzi szülei itteni
körülményeit Bartók Péter, amikor azt írja, hogy olyan spártai körülmények
között éltek, ami édesapjától sohasem volt idegen. A két hálószobában két
vaságy, a nappaliban két szék, kanapé, egy kis dolgozóasztal volt. Bartók
Béla említést tesz levelében egy jégszekrényről és egy kályháról, amin
a vizet melegítették. A házban nem volt zongora, Pásztory Ditta a szomszédokhoz
és a városházára járt gyakorolni. Bartók Peter szerint szülei csak
a legszükségesebb dolgokat vitték magukkal, amibe beletartoztak a kottapapírok,
ceruza és toll, hiszen ebben a kis házban született a Brácsaverseny, és
nagy titokban, születésnapi ajándékként a III. zongoraverseny.
Az önálló ház, a nyugalom, a természet szépsége, békéje csodát tett.
Pásztory Ditta azt írta barátnőjének, Agatha Fassettnek, hogy Bartók minden
reményt felülmúlóan jól érzi magát, Bartók Péter pedig úgy emlékezik, hogy
1945 augusztusában édesapjával együtt hegyet mászott. A Bartók család 1945.
augusztus 30-án derűlátón hagyta el Saranac Lake-t. Akkor még nem sejtették,
hogy ez volt az utolsó közös nyaruk. Alig egy hónappal később, szeptember
26-án a New York-i West Side kórházban elhunyt a zeneszerző.
A Saranac Lake-i kis ház lassan feledésbe merült. Az 1990-es évekre
már csak a romok maradtak meg, a házat lebontásra ítélték. 1995-ben egy
romániai származású New York-i zongoraművésznő, Cristina Stanescu a faluban
koncertezett, és mint Bartók Béla nagy tisztelője szerette volna az emlékhelyet
felkeresni. Elszorult a szíve, amikor hosszas kutatás után ráakadt a romos,
düledező házra. Szállásadónőjének, Emily Fogartynak arról panaszkodott,
hogy a XX. század egyik legnagyobb zeneszerzőjének házát lebontani bűntény
lenne. Emily Fogarty nyugalmazott tanárnő, panziótulajdonos nem tanult
ugyan zenét, de annyit tudott, mit jelentett Bartók Béla az egyetemes kultúrának.
És ez elég volt ahhoz az elhatározáshoz, hogy Mary Hotalinggal, a falu
műemlék-bizottságának vezetőjével együtt megszervezzék a helyreállítást.
Támogatás hiányában a falu közössége rengeteget dolgozott a házon. Aztán
éveken át jótékonysági koncerteket rendeztek, hogy az abból begyűjtött
pénzen a lépcsőt, az ablakokat, a tetőt, a mennyezetet helyreállítsák,
a szerkezetet megerősítsék, vagy a belső festést megcsináltassák. A ház
felújítását végül a zeneszerző kisebbik fiának nagystílű adományából fejezték
be. Az egyszerű újrabútorozást is az egyedüli szemtanú, Bartók Péter útmutatója
alapján végezték.
Amikor 2003. július 11-én egy koncert után átadták Amerika egyetlen
Bartók-emlékházát, az egész falu a zeneszerző ünneplésének lázában égett.
A szervezők mára már minden utat, követ, tárgyat felkutattak, és büszkén
mutatták a látogatóknak. Sőt, az erdőben hosszasan kellett várni arra a
madárfüttyre, amely a III. zongoraversenyben is felhangzik, és amit szerintük
nemcsak az észak-karolinai Asheville-ben, de Saranac Lake-ben is hallhatott
Bartók Béla.
A megnyitón azok vettek elsősorban részt, akik a házért önzetlenül dolgoztak,
olyan egyszerű, tiszta szívű emberek, akik a zeneszerzőhöz mindig is közel
álltak. A Riverside Drive 89. szám alatti Bartók-emlékház ma már nyitva
áll az érdeklődők vagy az ihletést kereső zeneszerzők számára.
A falu lelkes aktivistái azonban tovább szeretnének lépni . Azt tervezik,
hogy nyári zenei heteket szerveznek Bartók Béla emlékére. A környezet ideális,
és ha arra gondolunk, hogy Amerika legsikeresebb komolyzenei fesztiváljait
- Tanglewood, Aspen - is hasonlóan gyönyörű hegyvidéken rendezik, talán
nem tűnik merész álomnak az elképzelés. Persze mindenki tudja, hogy hathatós
külső segítség, zenei szakértők nélkül ez nem megy.
Bartók Béla szülőhazája nem vett részt az amerikai ház felújításában,
de magyar zenészeket mindig szívesen látnának Saranac Lake-ben, a "csodálatos,
csendes helyen."
Balla Eszter
Fesztivál a négyzeten - Salzburgban és Bregenzben is beindult a
nyári kultúrélet
Népszabadság ww.nol.hu • Szerző: Szászi Júlia
/Fotó: A West Side Story díszlete a tószínpadon, Bregenzben (kép: Karl
Forster)/
Salzburg idei szenzációja nem a műsorban keresendő – sokkal inkább
a közönség soraiban. Maga Károly herceg tiszteli meg mindjárt az első igazi
játéknapon a fesztivált, igaz mindössze 24 órára. A herceg a repülőtérről
egyenesen a Nagy Fesztiválszínházba megy, ahol meghallgatja az idei program
első koncertjét: Berlioz Requiemjét a Bécsi Filharmonikusok előadásában,
az orosz sztárkarmester, Valerij Gergijev vezényletével. A hangverseny
után Károly herceg a milliomos Donald Kahn vendége lesz azon a vacsorán,
amelynek kizárólagos célja újabb szponzorok szívét meglágyítani, pontosabban
pénztárcáját – bankszámláját – megnyitni. Kahn ebben jó példát mutat: átvállalja
azt a csaknem ötmillió eurót, amit az amerikai Alfred Vilar ígért – majd
nem utalt – a Kis Fesztiválszínház átépítésére. A sűrű programok miatt
Károly herceg nem sok időt tölt szálláshelyén, a manapság oly felkapott
Fuschl kastélyszállóban, Salzburgtól tíz kilométerre, ám e rövid idő ellenére
is lesz alkalma találkozni a társasági élet krémjével. Holnap este, a visszautazás
előtt még belefér a programba az első salzburgi opera-előadás, Mozart Szöktetés
a szerájból című daljátékának bemutatója.
Más vendégek tovább maradnak. Például Helmut Kohl volt német kancellár,
aki felesége öngyilkossága óta kerülte ezt a vidéket, nem kívánván feleleveníteni
a közös nyaralások immár fájó emlékét. Salzburg, ahol egyébként a vendéglátásban
az idén őrségváltás következett be, egy új, fiatal nemzedék vette át a
legismertebb éttermek, szállodák irányítását, az idén is fura találkozások
helyszíne. Keverednek a csak az öltözékre és a társasági eseményekre kíváncsiak
azokkal, akiket mindennél jobban érdekelnek a remek előadások. Ez utóbbiakról
az idén kevesebb szó esett a szokásosnál, hiába, az új igazgató, Peter
Ruzicka nem a szavak embere. Ennek van előnye is, végtére is nem kerekedett
pletyka és botrány abból, hogy ismét változás van a fesztivál prózai igazgatói
posztján. Jürgen Flimm jelezte, hogy nem kívánja meghosszabbítani 2004-ben
lejáró szerződését. Utóda, a 42 éves Martin Kusej: a karintiai rendező
tavaly egy Don Giovanni előadás színre vitelével került a figyelem középpontjába,
s váltott ki fehérneműreklámnak is beillő színpadképével dicséretet és
bírálatot egyaránt. Flimm Németországból kapott vonzóbb ajánlatokat, s
még a bulvársajtó se tudott valami jóféle botrányt kimutatni – vagy mert
nem volt összezördülés, vagy mert a titoktartás új divatja eredményes.
A Don Giovanni az idén is műsoron van, mint ahogy a Salzburgban kötelezőnek
mondható Hugo von Hofmannstahl-darabot, a Jedermannt (Akárki) is a tavalyi
rendezésben és szereposztásban adják, bár állítólag a kritika hatására
kicsit mélyítették az eredeti koncepciót, vagyis az eltérést a hagyományos
felfogástól. Az operabemutatók közül kiemelkedik Verdi Don Carlosa (augusztus
2-tól) és Mozart Titus kegyelme című operája (augusztus 8-tól). Ugyancsak
most mutatják be Offenbach Hoffman meséi című daljátékát, és lesz néhány
koncertelőadású opera is: Strauss Egyiptomi Helénája, Saint-Saëns Sámson
és Delilája. A prózai programban felújítják Schnitzler Távoli vidék című
drámáját és bemutatják Ibsen Peer Gyntjét, színre kerül Büchner Woyzeckje
és Jelinek új darabja is. A zenei programok sztárja az idén is Nikolaus
Harnoncourt.
A fesztivál hivatalos megnyitóját megelőző immár hagyományos népünnepély
mindenesetre jó hangulatú volt: Salzburg utcáin, terein hömpölygött a nép,
minden alkalmat megragadva, hogy ilyen kötetlenül találkozzon színészekkel,
muzsikusokkal, táncosokkal. A hivatalos megnyitóra a kor szellemének megfelelően,
az EU bővítésének jegyében kelet-európai személyiséget, a román Andrei
Gabriel Plesu volt kulturális, majd külügyminisztert kérték fel: a nemzetközileg
ismert művészettörténész személyében hordozza azt a bizonyos kelet és nyugat
közötti hídszerepet, amire Ausztria minden létező alkalommal oly szívesen
emlékeztet.
A rivális fesztiválon, Bregenzben is döntő fontosságú volt a megnyitó.
A tószínpadon az idén a West Side Storyt mutatják be, s ebből az alkalomból
Leonard Bernstein lánya szenvedélyes hangú, megható megnyitó beszédében
tett hitet apja muzsikája mellett. Jamie Bernstein-Thomas – aki maga is
dalíró – egyben interpretálta a West Side Storyt, a nemzeti konfliktusok
metaforájának nevezte, de zenei magyarázattal is szolgált, kielemezve a
hangjegyek üzenetét.
A tószínpadon a díszlet ismét látványos, a siker programozott, bár a
kritika nincs elragadtatva Francesca Zambello rendezésétől: túl hagyományosnak
tartja. A kőszínházban Leos Janacek A ravasz róka című operáját játsszák,
és a szokásoknak megfelelően a fesztivál hat hete alatt a Bécsi Szimfonikusok
zenekara több koncertet ad. Az idén húsz év után búcsúzik a fesztiváltól
Alfred Wopmann igazgató. E két évtized alatt az 1946 óta megrendezett jelentéktelen
fesztivált nemzetközi tekintélyű nyári játékká fejlesztette itt a Boden-tó
partján. Az első operát a tavon, a Varázsfuvolát Wopmann maga rendezte
1985-ben, de amit ma ez a tószínpad tud, azt össze se lehet hasonlítani
az akkori körülményekkel. A 28 ezer lakosú Bregenzben ma 12 ezer a színházi
férőhely, igaz a program erre a hat hétre összpontosul, a kihasználtság
azonban a bűvös száz százalék közelében van. Wopmann távozás után is jó
kezekbe kerül a fesztivál: a pályázatot nyert új intendáns, David Pountney
legutóbb a Bohémélet rendezőjeként és díszlettervezőjeként szerzett elismerést.
Többször bizonyította: ismeri és szereti Bregenzet és élvezi a közönség
elismerését.
Bécs, 2003. július
A kolozsvári Mátyás-szobor és Fadrusz János üzenete
Bányavidéki Új Szó - http://www.hhrf.org/busz/
A 19. század második felében a kolozsvári városi tanács elhatározta
a belváros korszerű átrendezését, létrehozva Magyarország legnagyobb főterét,
melyet a város szülöttéről, Mátyás-térnek neveztek el. Rövidesen elhatározták
a király szobrának megterveztetését is, pályázatot írtak ki, melyet 1893-ban
Fadrusz János modellje nyerte el. Már akkor a díjazott tervet sokan kritizálták,
számos kifogást fogalmaztak meg, javasolva, hol a terv elvetését, hol újabb
pályázat kiírását, hol pedig a szoborállítás elhalasztását. Kifogásolták,
hogy a király fejét miért babérkoszorú, és nem korona ékesíti, a szobor
miért nem állítja elénk a legendás uralkodót, az igazságos királyt, a tudományok
művelt pártfogóját?
Végül sok vita és huzavona után – magyaroknál ez máskor is fellép, mikor
szobor, mikor színház ügyében – a Fadrusz-pártiak győzedelmeskedtek, és
a szobrászt bízták meg pályamunkájának kivitelezésével is.
1902-ben volt az ünnepélyes leleplezés, s a szobor monumentalitásával
és szerencsés térbeállításával rövidesen a nagyközönség egyhangú tetszését
is kivívta.
Immár közel száz éve áll helyén a remekmű, s bár ma ismét többen fenekednek
rá, lebontásáról, beolvasztásáról, áthelyezéséről szó sem lehet! – Egy
egész világ ügyel rá!
A Kolozsváron járt utast tréfásan meg szokták kérdezni, hogy a király
lova melyik lábát emeli a magasba? – Aki figyelmesen megnézte a szobrot,
habozás nélkül felel, a ló mindnégy lába szilárdan áll talapzatán, mert
Mátyás lovát mozdulatlanságában mutatja be a szobor. Európának talán valamennyi
lovasszobrához képest ebben Fadrusz alkotása ritka kivétel! Pedig, a megörökített
pillanatban minden a mozdulásra, az indulásra készül:
Az ellenség ott, a határon, a királyt harcában az egyház támogatja –
igazolja, a szobor mögött álló szép csúcsíves templom, az európai hatalmak
odafektették szövetségük jeleként zászlóikat a király lovának baljára,
a kultúra képviselői is védelmezőjüknek ismerték el Mátyást, reneszánsz
babérkoszorúval tüntetve ki őt, a hadsereg négy vezére – Magyar Balázs,
Báthory István, Kinizsi Pál és Zápolya Imre – pedig lelkesen jelenti, hogy
seregével harcra kész, maga a király is kihúzza kardját hüvelyéből, sőt
lova is mintha indulásra lendülne, de Mátyás mégsem indítja lovát!
A híres művészi alkotásba sűrített eme drámai ellentmondásnak üzenetét
a szemlélő hosszabb-rövidebb töprengés után fejtheti meg.
A megfejtés, egyben a szobrásznak Mátyást jellemző tanítása is! Mátyás
szerint – vallja Fadrusz – „a gonoszt nem szabad megtámadni!" A gonosz
elleni harc taktikája nem a támadás, hanem a védelem kell legyen! Mátyás
felkészül a harcra, kardját kivonja, de védő harcot visel a török ellen.
(Védő, ám nem védekező harcot!)
S bár a sors nem tette lehetővé, hogy kivegye részét a török elleni
harcok legjavából, országát a védelemre készítette elő.
Fadrusz arra figyelmeztet, hogy Mátyás minket a török elleni védőharcra
készített fel, és – tegyük hozzá – valószínűleg ennek köszönhetjük, hogy
végülis mi kerekedtünk felül, százötven éves szakadatlan hadakozás után,
amikor megindult a török összeomlás.
Összefoglalva: védő, és nem támadó harcra vezérlő, megfontolt uralkodóként
állítja elénk Kolozsváron a szobrász Mátyást!
„Készüljünk – tehát – a harcra, de nem a támadó, mindig csak a védő
harcra, védjük egyházainkat, kultúránkat és szövetségünket, mert a gonoszt
nem szabad megtámadni, a gonosz magától kell összeomoljon, sok évtizedes-évszázados
kitartó küzdelmeink végezetével" – szól Fadrusz Jánosnak, a nagy művésznek
hozzánk intézett, immár évszázados, szoborba fogalmazott üzenete. (Víg
István)
A magyarok közt nincs "európai" - Gallup: a legnemzetibb csatlakozók
vagyunk
index.hu - hirtv.net
A magyarok és az észtek hajlamosak leginkább arra az EU-hoz csatlakozó
tíz ország lakói közül, hogy magukat pusztán nemzeti identitásukkal határozzák
meg, és hazánk polgárai közül egyetlenegy megkérdezett sem vallotta magát
szimplán európainak. A Gallup huszonnyolc európai országban vizsgálódott
a polgárok nemzeti és nemzetek feletti identitásáról.
Az Európai Unió 15 jelenlegi tagállamában összességében kevesebb
embernek jut eszébe, hogy európai is, mint a csatlakozásra váró országokban.
A britek 64 százaléka kizárólag nemzeti identitásával határozta meg magát,
de a finnek, svédek, görögök, törökök és osztrákok esetében is magasabb
volt az arány 50 százaléknál.
Sok a csak magyar
A magyar megkérdezettek közül 39 százalék volt csupán "magyar", ami
megegyezik az észteknél mért számmal. A 2004-ben csatlakozó tíz ország
közül a magyarok és az észtek "vezetnek" a pusztán nemzeti identitáslistán,
nekik jutott eszükbe legkevésbé, hogy európaiak is, míg Szlovákiában és
Cipruson ez csupán a megkérdezettek negyedének nem jutott eszébe. A Standard
Eurobarométer és a tagjelölt országok Eurobarométere kutatás keretében
végzett vizsgálat szerint a magukat csakis a saját nemzetiségükkel meghatározók
aránya a csatlakozók tízes csoportjában átlagosan 7 százalékkal marad el
a jelenlegi EU-s országok átlagtól (33 százalék a 40 százaléktól).
Luxemburgban nő az európai szellem
A kutatásban szereplő 28 ország polgárai közül csupán Magyarországon
nem akadt egyetlenegy válaszadó sem, aki úgy gondolta, hogy magát kizárólag
európaiként definiálja. Luxemburgban a legmagasabb, az "európaiak" aránya
20 százalékkal, de további 10 százalék helyezte előrébb nemzetek feletti
identitását a nemzetinél. Az átlagokat nézve a 2004-ben csatlakozó tíz
országban a lakosság 2 százaléka, a további három tagjelölt országban (Bulgáriában,
Romániában és Törökországban) 3, az EU jelenlegi tizenöt tagországában
4 százalék tekinti magát csakis európainak. A Gallup azonban kiszámolta,
hogy a nemzeti identitás mellett valamilyen formába magát európainak is
vallók aránya magasabb, 62 százalék a csatlakozó tíz országban, mint az
Európai Unió jelenlegi tizenöt tagországában, ahol ezt csak 56 százalék
említette.
Jagger 60
www.nol.hu. • Szerző: Jávorszky Béla Szilárd
Mick Jagger? Ki az? Nem egy autóversenyző? – kérdezett vissza állítólag
az őt faggató újságírónak a hatvanas évek végén Gerald Ford egykori amerikai
elnök. Pedig a Rolling Stones frontembere már akkor is több volt múló tinédzseridolnál.
Azóta pedig senki sem vitatja: a XX. századi popkultúra kikerülhetetlen
figurája ő. Ma hatvanéves.
Bár négy évtizedes pályafutása során több szólólemezzel is próbálkozott,
munkássága elválaszthatatlan a Rolling Stonestól. Attól a londoni kvintettől,
amely sokáig a Beatles mögött próbálta meg kimozogni a maga helyét. A forradalmiságában
is simulékonyabb liverpooli négyekkel szemben ők voltak a rossz fiúk. Zeneileg
persze nem lehet a két korszakalkotó zenekart egy kalap alá venni, a Stones-dalok
sosem voltak anynyira sokrétűek, annyira lecsiszoltak mint Lennon és McCartney
kompozíciói, de ez nem is volt cél: a Satisfactiont, a Jumpin’ Jack Flasht,
a Sympathy for the Devilt vagy a Gimmie Sheltert sokkal inkább megélte
az ember, semmint esztétikailag elemezte. Ők voltak a fiúk, az utca másik
oldaláról. Akik a lányoknak már nem azt énekelték, hogy Meg akarom fogni
a kezed (I Wanna Hold Your Hand), hanem azt, hogy Szeretkezni akarok veled
(I Just Wanna Make Love To You).
Az első Rolling Stones-fotók persze még nem ezt sugallják, a kor követelményének
megfelelően menedzserük őket is uniformisokba parancsolta. E képek alapján
igazából még az sem egyértelmű, ki az igazi sztár a bandában: a többség
akkor inkább a szőke Brian Jonesra tippelt, nem a harcsaszájú, kissé idiótán
vigyorgó Jaggerre. Aztán a hatvanas évektől az imidzs egyre vadabb lett,
Jagger pedig egyre agresszívebb, és Jones 1969-es halálát követően már
minden kétséget kizárólag ő volt a Kis Vörös Kakas.
A Stones nemcsak legfőbb riválisát élte túl, hanem az egész maradék
XX. századot, a punk-attakot és a diszkópestist éppúgy, mint az újhullámot,
a grunge-ot. Időről időre ma is útra kelnek, újabb lemezt, turnét préselnek
ki magukból. A frissnek szánt korongokon új hangot persze senki se keressen,
a rajongók régóta kívülről fújják a fordulatokat, a szokásos megszólalást
és színvonalat azonban hozzák az öregfiúk.
Amíg az enyém a címlap, nem érdekel, mint írnak rólam a 96. oldalon
– harsogta Jagger évtizedekkel ezelőtt, de azért a hírek szerint nehezen
viseli, hogy szólópróbálkozásai visszhangtalanok maradtak. Legutóbb két
éve adott ki önálló anyagot, a Goddest In The Doorway a negyedik kísérlete,
és az ember erős önkontroll alatt sem írhat róla mást: agyonhangszerelt,
arc nélküli dalok sorjáznak sorban, unalmasan. De nem ő lett volna, ha
a lemezen – talán önigazolásként – fel nem vonultat egy rakás világsztárt,
Bonótól Lenny Kratitzen át Pete Townshendig.
Időnként a színpadon lenni jobb, mint egy orgazmus. Időnként meg egy
orgazmus jobb, mint a színpadon lenni – nyilatkozta 1972-ben, és nyilván
ezt mondja most is. Hatvanévesen is bámulatos showman, 178 centiméteres
energiabomba. Tavaly fennállásuk negyvenedik évfordulója apropóján vették
nyakukba a világot, és bár ennyi tapasztalattal és ekkora csapattal a hátuk
mögött ritkán hibáznak, nekik tulajdonképpen elég, ha megszólalnak – bárhol,
bármikor sikert aratnak. Magyarországra eddig egyszer, 1995-ben jöttek
el, és majdnem úgy volt, hogy ezen a hétvégén szintén begördülnek, de két
konkurens mobilcég képtelen volt felülemelkedni az üzleti érdekeken.
Pedig akkor most Jagger nem Prágában, hanem Budapesten ünnepelte volna
hatvanadik születésnapját.
Sikerült a kisbéri táncosok rekordkísérlete
www.mti.hu
Sikeresen teljesítette rekordkísérletét a kisbéri Bakony Néptáncegyüttes:
tagjai egymást váltva szerdán déltől szombat délig folyamatosan táncoltak
a városháza előtt felállított dobogón.
Vállalkozásuknak kettős célja volt: a közvélemény figyelmének a felhívása
a néphagyományok ápolásának fontosságára, valamint az, hogy teljesítményükkel
bekerüljenek a rekordok könyvébe - mondta el Molnár Gábor. Bízik benne,
hogy e teljesítményük Guinness-rekord lesz. A rekordok könyvében hasonló
néptáncos eredményt nem találtak, így az övék lesz az első, ha hitelesíti
a bíráló bizottság.
A kísérlet sikeréhez hozzájárultak az etei és a nagyigmándi (Komárom
megye) táncegyüttes tagjai, valamint a győri Harmónia Művészeti Iskola
pedagógusai, akik időnként szintén színpadra léptek, s ezzel növelték a
látványosságot, és bátorították a kisbéri táncosokat.
A rekordkísérlet a kedden kezdődött és vasárnap záruló, a kisbéri ménes
megalakulásának 150. évfordulóját köszöntő ünnepségsorozat egyik kiemelt
eseménye volt. (MTI nyomán)
2003. jĂşlius 26., szombat 16:12