Hol vagy, István király…?
http://www.3szek.ro/
Egy néptől-nemzettől nem lehet végleg és visszavonhatatlanul elvenni
ünnepeit. Esetleg kisajátítani lehet, tartalmait meghamisítani, igazi jelentését
úgy fedezni el, hogy ráaggatván a kor és a rendszer ideológiai sallangjait,
önmaga paródiájává váljék. Ezt próbálták tenni a mi igazi ünnepeinkkel
is: március idusát a mindenkori uralgó politikai kurzus próbálta saját
eszmei arzenáljába építeni, s így lett hol túlontúl díszmagyaros, frázissziporkás
hivalkodás, hol olyan ,,internacionalista” díszszemle, melyből így is,
úgy is éppen a gondolati lényeg hiányzott: egyszer a polgári haladás forradalmas
eszméje, máskor meg a nemzeti függetlenség és önállás ideája, mintha lehetett
volna Petőfiék, Kossuthék szellemét félfeudális külsőségekkel megidézni,
mintha lehetett volna szabad országot orosz megszállás alatt ünnepelni.
Sem egyiket, sem másikat nem lehetett, mert mindkét fesztivizmusból az
értelem hiányzott: szabadság, egyenlőség, testvériség…
A hatalomnak még nehezebb dolga volt a magyarság másik nagy ünnepével,
Szent István királyunk napjával, s azt keresztény és nemzeti tartalmai
miatt legszívesebben elfelejtették volna, de nem lehetett, mert túl mélyen
gyökerezett a magyar nép tudatában, ám vállalni sem tudták és akarták igazi
üzenetét, így lett hát a kommunista fogantatású alkotmány ünnepe és az
új kenyéré, mintha ezer esztendőn át nem vetettek, arattak volna a magyar
földművesek…
Ideológiák, öröknek hirdetett politikai rendszerek jönnek és mennek,
ünnepeink megmaradnak a múló időben, s ha szerencsésebb csillagzat alá
kerülhet a magyarság, talán igazi jelentésüket és tartalmaikat is visszanyerhetik.
Ez kétszeresen is igaz Szent István királyunk ünnepére, mely a századok
során egyszerre volt keresztény, nemzeti és népi ünnepnapunk. S hogyne
lenne most, bő ezer esztendőkkel az államalapítás után, amikor újra felcsillan-felvillan
reménye annak, hogy szabad, egyenlő és önbecsülő nemzetként csatlakozhatunk
Európához, beteljesítvén végre a Szent István-i álmot, melyben egy szuverén,
sorsa felett rendelkező, de elszakíthatatlan szálakkal a keresztény Nyugathoz
kötődő Magyarország és magyarság képe képződött meg.
Szerencsésebb históriával régen teljesedésbe mehetett volna ez az álom,
ám éppen a történelmi szerencséből jutott a legkevesebb minékünk.
István király ünnepe mégsem balsorsunk siratásának alkalma, hanem a
nemzeti újjáépülés, újjáépítés, újraegyesítés eszméjét föllobogtató ünnepi
momentum, a hit hamvadó lángját újra föllobogtatható pillanat, mert érezzük,
hogy eljött az ideje fogyó seregünk felelős megszámláltatásának, soraink
rendezésének, ,,nyájaink” egybeterelésének.
A maradék Magyarországon is nagy tett volt Szent István ünnepének visszahódítása,
de kétszeresen az elszakadt nemzetrészeink kebelében. Ahol búvópatakként
élt és munkált a nemzeti emlékezet, tiltották, hamisították, eltagadták
a Szent István-i örökséget, de igazán soha nem tudták kitörölni a magyarok
kollektív memóriájából. Még a moldvai csángómagyarokéból sem, pedig ott
szent királyaink, képmásaink ,,szeme láttára”, idegenek parancsára, janicsár
papok segédletével űzetett ki a magyar szó templomainkból, s ami még szégyenletesebb:
megvonatott csángó testvéreink joga saját identitásukhoz is. Ám az idők
változnak, s a ,,fene fátumok” kora is elmúlhat egyszer, s ahol ma csak
szívükbe rejtve őrzik egy régi himnusz ódon csengésű szavait — ,,Hol vagy,
István király…?” —, holnap talán szabadon elmondhatják, kinek a népei is
volnának ők.
A magyarság ma az egész világon ünnepel. Önazonossága újjáteremtésének
szép parancsára és önként vállalt kényszerével. Soha szebb kényszert!
Magyari Lajos
Szent István napja
http://www.3szek.ro/
Augusztus 20. minden magyar hagyomány szerint Szent István napja. 1083-tól,
I. István szentté avatásának dátumától ünnepeljük, ez így jelenik meg az
egyháztörténetben, a történelem- és tankönyvekben, és ami a legfontosabb,
így rögzült a köztudatban. Mindezt azért emeljük ki, mert az utóbbi fél
évszázad magyar kormányzatai — a jelenlegit is beleértve — saját politikai
szájízük és kormányzati törekvéseik szerint Szent István napjának napfelkeltét
más színekkel árnyalták, és volt, amikor megpróbálták teljes egészében
átfesteni. (Az alkotmány ünnepe, az új kenyér ünnepe, és így tovább.)
Az idei Szent István-ünnepeknek Magyarországon az európai uniós csatlakozás
a csattanójuk, augusztus 20-át a Kárpát-medencében létrehozott európai
állam születésnapjaként emlegetik. Ez Szent István nevéhez kapcsoltan igaz
ugyan, de nem egyetlen évhez vagy naphoz, hanem uralkodásának egész időszakához
köthető. A magyar államalapítás és Szent István nevének egybekapcsolása
evidencia az európai államok történetében. Nem ,,elszámolás” vagy ,,elírás”
tehát az sem, ha ezt egyetlen naphoz vagy évhez kötik, hisz a magyar honfoglalás
sem egyetlen napon vagy évben (896) ,,esett meg”. Akkor cselekszünk viszont
helyesen, ha tudjuk: Szent István napját idén — tekintettel Magyarország
soron lévő uniós csatlakozására — járulékos elemként, ennek hangsúlyozott
kiemelésével ünnepeljük.
A Szent István-nap igazi ,,töltetének” hangsúlyozására, ,,történelmi
bélésének” az egyházi életben és a néphagyományban is rögzült megőrzésére
azért is szükség van, hogy Szent Királyunk szerepének, robusztus, az európai
mérce történelmi magasába emelkedő személyisége bármiféle halványítási,
átmosási kísérletének elejét vegyük, mert voltak/vannak imposztorok, akik
a magyar szent koronát például ,,lemicisapkázták”, a szent jobbot meggyalázva
,,tetemcafatnak” titulálták.
Szent István emberi-államfői nagyságát az önálló és keresztény magyar
állam megteremtésével lehet és kell megméretni. A többnyire pogány, de
egyes feltételezések szerint már keresztény elemeket is magukkal hozó honfoglaló
törzsek egy erős akaratú, karizmatikus személyiség vezetésével a magyar
megmaradás egyedüli lehetséges útját választották: a keresztény államalapítást.
Krisztus hitének felvétele egyben Szent István államának önállóságát és
függetlenségét is biztosította. Nem királyoktól és császároktól kért koronát,
hanem a pápa őszentségétől, aki Magyarország önállóságát is garantálta.
Az államalapító rendkívüli alkotása, az ország kormányozhatóságának
és megmaradásának az alapja az általa létrehozott megyerendszer, amely
ezer év múltán is a maradék állam tartópillére, s ha módosítva is, de az
utódállamok területi adminisztrációjának is alapjai. Életében negyven királyi
vármegyét hozott létre. Mi külön hangsúllyal szólhatunk arról, hogy 1003
Erdély magyar királysághoz csatolásának éve, amely a későbbiekben meghatározta
ennek történetét és sorsát.
István király az egyházi és világi kormányzási rendszer létrehozásában
erőskezű uralkodó volt, közeli rokonait is, ha azok a trónt veszélyeztették,
megvakíttatta, Koppányt felnégyeltette. Hatalma megszilárdításában az idegenek
— nyugatiak — szolgálatait is igénybe vette, kormányzása idején viszont
nem következhetett be az, ami Orseolo Péter utóda idejében, aki — a Képes
Krónika feljegyzése szerint — ,,fittyet hányt Hungária nemeseire, s a föld
javait a vadállat módjára üvöltő teutonokkal, meg csacsogó fecske módjára
fecsegő latinokkal” népesítette be.
Aki pedig Szent István napján feltétlen mai történelmi párhuzamokat
keres, gondoljon arra, hogy első szent királyunk képes volt a Kárpát-medence
minden népelemének az együtt tartására egy keresztény állami keretben.
A ma lépten-nyomon ,,európázók” közül egyesek viszont arra sem mutatnak
hajlandóságot, hogy a múlt századi békediktátumok révén szétmarcangolt
ország maradék magyarjait a kettős állampolgárság révén kapcsolják a Szent
István-i eszmékhez és az egykori ország központi magjához.
Sylvester Lajos
Legenda és valóság
http://www.3szek.ro/
— a Szent István-kép változásai —
Ma, ezer év kilátójából úgy látjuk, Szent István az emberi történelem
legnagyobbjaihoz hasonló, hatalmas fejedelmi egyéniség, aki választott
Kelet és Nyugat között, s a kereszténység felvételével és a királyság erőskezű
irányításával sikerrel hajtotta végre történelmi küldetését.
Az elmúlt ezer esztendőben ez nem tűnt mindig ennyire világosnak. A
középkori legendairodalom hatására a keménykezű első magyar királyból holmi
égi látomásokkal foglalkozó, szüntelenül elmélkedő, imádkozó, öregkorában
mások által vezetett és kijátszott, kesergő fejedelem lett. A legendák
által felerősített szimbólumok századokon át homályosították el Szent István
történelmi szerepét, küldetését, emberi, uralkodói egyéniségét. Ehhez hozzájárult
aztán a tizenkilencedik században egy másik, nem kevésbé igaztalan István-kép
kialakulása. A kor uralgó és búsmagyar álmodozóinak tevékeny képzeletében
szétfoszlott ugyan a legendás alak, de helyette egy, a régi magyar intézményeket
leromboló, az idegeneket minden rendelkezésére álló eszközzel támogató
és az igaz magyarokat elnyomó, idegen szívű fejedelem alakja bontakozott
ki. A harmincas években a náci birodalom és a Szovjetunió kettős szorításában
tértek vissza végre a történészek a reális István-képhez, s tudatosították
a közvéleményben első királyunk hatalmas történelmi szerepét. A Rákosi-rendszer,
a létező szocializmus felhőkakukkváraiban István alakja megint elhomályosult
és elvértelenedett, s tulajdonképpen csak a rendszerváltozás után tértek
vissza történészek és politikusok kompország első királyának reális cselekedeteihez,
s alakították ki a mai István-képet, amelyet korunk szkizofrén távirati
stílusában úgy közelíthetünk meg a legjobban, hogy a legendák és félreértelmezések
ködéből kibontjuk a választó és választását élő, a törzsi tagoltság és
a keleti törzsszövetség helyett a monarchikus uralom alapjait megteremtő
nagy király alakját!…
Aki ránk néz ezer esztendő távolából, kérlelhetetlenül és megvesztegethetetlenül…
Bogdán László
Szent István királyhoz
Ah, hol vagy magyarok
Tündöklő csillaga?
Ki voltál valaha
Országunk istápja!
Hol vagy, István király?
Téged magyar kíván,
Gyászos öltözetben
Teelőtted sírván…
Reménységünk vagyon
Benned s Máriában,
Mint magyar hazánknak
Hív királynéjában.
Még éltedben minket
Ennek ajánlottál,
És szent koronáddal
Együtt feláldoztál.
A magyar állam az Európai Unióban
Gombár Csaba: Ne sirassuk azt, ami sohasem létezett!
Szerző: Hovanyecz László
Népszabadság
www.nol.hu
(kép: Népszabadság – Domaniczky Tivadar)
Nevezetes dátum az idei augusztus 20. Nemcsak azért, mert hagyományosan
államalapításunk évfordulójára emlékezünk. Hanem azért is, mert talán utoljára
emlékezünk erre az évfordulóra úgy, mint eddig. Az Európai Unió tagjaként
ugyanis a magyar államiság, de egyáltalán, mindaz, amit államiságnak nevezünk,
megváltozik. Hogy mi módon, egyebek között erről beszélgettünk Gombár Csaba
politológussal, aki számos munkát írt államiságunkról, nemzeti szuverenitásunkról.
Amióta kezdett bizonyossá válni, hogy végre bejuthatunk az Európai
Unióba, a felvételünkkel kapcsolatos korábbi eufória alábbhagyott, és inkább
olyan kérdések kerültek előtérbe, amelyek azt firtatták, hogy milyen hátrányai
lesznek csatlakozásunknak. Például, hogy mennyiben csorbul majd nemzeti
szuverenitásunk, és e csorbulás milyen károkat fog okozni az országnak.
Az aggodalmak tulajdonképpen érthetőek, hiszen az ismeretlentől általában
félni szoktak az emberek. Ugyanakkor bizonyos tényeket a feledés homálya
takar. Például azt, hogy nem ez az első eset, amikor a magyar társadalom,
a magyar politika önként mond le az államiság, a szuverenitás fontos területeiről.
Nem is olyan régen történt: az 1867-es kiegyezés keretében Magyarország
lemondott az önálló hadügyről, külügyről és pénzügyről.
Székesfehérvár szimbolizálta először a magyar államiságot (kép:
Népszabadság – Teknős Miklós)
Az 1867-es példát azért szerencsés szóba hozni most, mert, mint ismeretes,
az Osztrák–Magyar Monarchia létrejötte, a kiegyezés nyomán a magyar történelemben
szinte példátlan gazdasági fejlődés következett be. Abban az időben a hadügy,
a pénzügy és a külügy Ausztria és Magyarország közös ügyének számított,
és ez a legkevésbé sem akadályozott bennünket a gyarapodásban. Az Osztrák–Magyar
Monarchia és az Európai Unió közötti egyik legfontosabb különbség azonban
éppen az lesz, hogy az utóbbiban egyelőre sem a hadügy, sem a pénzügy,
sem a külügy nem lesz közös. A pénzügy majd akkor lesz közös, ha Magyarországon
is az euró lesz a fizetőeszköz. Ez azonban egyelőre még eléggé távol van.
A másik két területen pedig még rosszabb a helyzet. Az Európai Uniónak
ugyanis sajnálatos módon semmiféle közös katonai és külpolitikája nincsen.
A vesztfáliai békétől 09/11-ig
Ezzel együtt számot kell vetnünk azzal, hogy az unióhoz való csatlakozásunkkal
az állami önállóság és függetlenség – amelyet együttesen szuverenitásnak
neveznek – legalábbis formálisan változni fog. Ámde nekem az a véleményem,
hogy a mai világhelyzetet tekintve kár a szuverenitást siratni. Amikor
1990-ben Magyarországnak az ölébe pottyant az önállóság, akkorra annak
nemcsak a mi számunkra, hanem – mondhatnám – egyetemes méretekben is csökkent
az értéke. Kialakult az államoknak egy olyan rendkívüli, egymástól való
függése, amely a szuverenitásnak azt az eszményét és gyakorlatát, amely
az európai nagyhatalmak számára valaha valóság volt, zárójelbe tette.
Gondoljuk csak végig nagy vonalakban, hogy mi minden történt itt. Mint
ismeretes, az 1648-ban véget ért harmincéves háborút lezárta a vesztfáliai
béke, amely kialakított egy európai rendet. Ebben nagyhatalomnak számított
Franciaország és Svédország, a német fejedelemségek pedig a Német-római
Birodalomban a császár ellenében megszilárdították hatalmukat. A napóleoni
háborúkat az 1815-ös bécsi kongresszussal zárták le, amely megerősítette
Ausztria, Oroszország és Poroszország pozícióit, rögzítette Nagy-Britannia
gyarmati hódításait, ugyanakkor nem sértette Franciaország nagyhatalmi
helyzetét. Az első világháború nyomán szétesett az Osztrák–Magyar Monarchia
és a német császárság. Igazi világhatalommá lett az Egyesült Államok, de
nagyhatalomként viselkedett Nagy-Britannia, Franciaország, Japán, sőt Olaszország
is. A második világháború eredményeképp aztán kiderült, hogy valójában
két szuperhatalom van: az Egyesült Államok és a Szovjetunió. Ez a helyzet
szűnt meg az 1980-as évek végére. Amint mondani szokás, létrejött az egypólusú
világ, amelyben egyetlen szuperhatalom van: az Egyesült Államok. Ugyanakkor
a kölcsönös érdekek és sok-sok szuverenitás fokozatos feladása alapján
létrejött az Európai Unió. És ehhez azonnal hozzáteszem, hogy olyanfajta
szuverenitással, mint a volt európai nagyhatalmaké, Magyarország talán
soha nem rendelkezett. Éppen ezért hiba volna, ha most hirtelen elkezdenénk
siratni valami olyasmit, ami semmikor nem létezett.
Ezeréves magyar államiság, európai integráció. Ezek olyan kifejezések,
amelyek egy jóval nagyobb egységben helyezendők el és értelmezendők. A
globalizáció fogalmában, illetve folyamatában.
Ha az a folyamat, amit globalizációnak szokás nevezni, teljesen simán
menne végbe, akkor is rengeteg problémát okozna. De szó sincs róla, hogy
itt egy harmonikus fejlődésre lehetne számítani. Szó sincs róla, hogy valamiféle
demokratikus világintegráció felé haladnánk. Hál’ istennek, az Európai
Unió egy többé-kevésbé demokratikusnak minősíthető keretintézményt testesít
meg. A globalizáció azonban, amely kíméletlenül gázol át minden ország
határán, birodalmias tendenciákat mutat. Az Egyesült Államok, a globalizáció
mozdonya, éppenséggel nem viselkedik demokratikusan. Ez tulajdonképpen
érthető is. Mivel minden tekintetben világelső, valójában az egyetlen szuverén
hatalom ma a világon. Ezzel, és egyúttal a hatalmon lévő neokonzervatívok
törekvéseivel magyarázható, hogy miért vonakodik valamiféle demokratikus
világegyesülés megvalósításától.
Innen nézve akár logikusnak is tűnhet, hogy az a republikánus konzervativizmus,
amely most hatalmon van Amerikában, noha mindig heves harcot folytat az
állammal, mindig kevesebb államot akar és ígér, azonnal keményen etatistává
válik, amint teheti.
Jól mutatja ezt, hogy 2001. szeptember 11-e után azonnal drasztikusan
növelte az állam szerepét, az ezzel kapcsolatos kiadásokat. Ugyancsak jellemzőnek
tekinthető az, ami ezután következett: a terrorizmus elleni küzdelem címén
az iraki háborúra való felkészülés, illetve maga a háború. Egyébként is
tévhit az, hogy a globalizációs folyamatokban csökken az állam szerepe.
Legfeljebb a hatása csökken. Nem képes például úgy lezárni a határokat,
ahogyan ötven vagy száz esztendővel ezelőtt. Ugyanakkor a globalizáció
egész folyamata állami döntések nyomán halad előre, az állami apparátusok
vezénylik ezt a folyamatot. Áltatnánk magunkat, ha nem volnánk vele tisztában,
hogy az európai integráció is a legnagyobb mértékben állami segédlettel
folyik.
Amit most mond, annál is fontosabb, mivel a szabadpiac hívei egyebet
sem követelnek, mint azt, hogy az állam minél több funkcióját adja le.
Ugyanakkor az Európai Unió fejlődése mutatja a legvilágosabban, hogy az
állam nélkül nehéz volna az egyről a kettőre haladni.
A szabadpiac hívei sok mindent ígértek. És valószínű, hogy a piac rengeteg
dolgot jobban meg tud oldani, mint az állam. Egyetlen dolgot azonban soha
nem ígértek a szabadpiac nevében. Politikai biztonságot. Ez a szabadpiac
legmegrögzöttebb hívei szerint is az állam feladata. A politikai stabilitást
minden szabadpiaci szereplő az államtól várja el. Ennél mi sem bizonyítja
jobban azt, hogy az állam beláthatatlan ideig nélkülözhetetlen marad. És
ide még feltétlenül kívánkozik valami. Az nevezetesen, hogy az emberek
általában kedvelik a demokráciát. Aztán, ha megkapják, hamar bírálni kezdik
gyöngeségeit, és gyakran joggal. Ám arról alig ejtenek szót, hogy annak
az egész demokratikus intézményrendszernek, amelyet a modern kori Európában
a felvilágosodás folyamatában kiizzadtak magukból a társadalmak, alapvetően
az állam volt az alapja. Jelenleg nagy erőfeszítéseket láthatunk arra nézve,
hogy az államok feletti nagy, integratív képződményekhez hozzá lehessen
illeszteni a mostanra kialakult demokratikus intézményeket. Ennek megvalósításában
azonban komoly nehézségek mutatkoznak. És mégis azt látjuk, hogy az Európai
Unió minden tökéletlensége ellenére jelent egy bizonyos védelmet azon birodalmias
globalizációs folyamatok ellenében, amelyek határokat, szuverenitásokat
nem tisztelve száguldanak keresztül a földgolyón. Magyarán: itt az államiságnak
egy kettősségét figyelhetjük meg. Egyfelől a nemzeti államok funkcionálását,
azon túl pedig egy virtuális uniós állam működését, amely nagy szerepet
játszik a globalizációs folyamatok negatív hatásaitól való védelemben.
Már csak ezért is érdemes a nem kis mértékben látszólagos nemzeti-állami
függetlenségből és szuverenitásból valamennyit feláldozni.
István honalapító volt
Mit kell azon értenünk, hogy az Európai Unió védelmet jelenthet a globalizáció
nemkívánatos hatásaival szemben?
Rengeteg mindent. Legfőképpen azonban azt, hogy a gazdasági mozgások
ellenőrizetlenek. Kérdezzünk csak rá, jól van-e ez így? Gondoljunk csak
arra, hogy mi a különbség aközött, hogy egy 10 vagy egy 450 milliós piac
versenyez olyan óriásokkal, mint Amerika, Japán vagy Kína. De másról is
szó van. Gondoljunk csupán arra, hogy egy világkulturális versenyben egy
szál magunkban vagy Európa részeként veszünk-e részt.
Jó, tehát benn vagyunk Európában, amely sok egyéb előnyön túl bizonyos
védelmet is nyújt a birodalmias globalizáció számos káros hatása ellen.
Ámde ismeretes, hogy a magyar társadalom nem jelentéktelen csoportjaiban
mélyek a gyökerei a paternalizmusnak, annak, hogy az államtól várják a
problémák megoldását. Másfelől az is ismeretes, hogy meglehetősen nagy
a hajlam nem is kisebb csoportokban, hogy szembeszegüljenek az állami normákkal.
Várható-e módosulás e magatartásokban?
Ha majd fontos kérdésekben nem Budapesten döntenek – ami Magyarországon
nem szokatlan dolog, hiszen évszázadokon át például Bécsben döntöttek –,
akkor könnyen helyreállhat a jól beidegződött sérelmi magatartás. Most
majd egyszerre lehet szidni Budapestet és Brüsszelt. Azonban jelezném,
hogy az államot illetően az egyik legnagyobb emberi találmány éppen az,
hogy van helye a számonkérésnek. Hogy van egy hely, amelyen az emberi közösség
számon kéri a közjót. Mindazonáltal azt mondom, hogy minden bizonnyal továbbra
is elsősorban Budapestet fogjuk szidni még a Brüsszelben hozott döntésekért
is. Ugyanis, ami az Európai Unióban történik, az a mi államunk beleegyezésével,
a mi állami apparátusunk fejbólintásával, együttműködésével történik. Jó
ideig nem kell félnünk tőle, hogy az integráció, a föderáció olyan gyorsan
halad előre, hogy a minket érintő sérelmekért ne elsősorban a mindenkori
budapesti kormánynak tehessünk szemrehányást.
Az 1980-as, 1990-es évek fordulóján igen nagyok voltak a várakozások,
mind a demokráciát, mind az életkörülmények javulását illetően. E várakozások
sok tekintetben illuzórikusaknak bizonyultak. Nem ismétlődhet-e meg a csalódás
az Európai Unióhoz való csatlakozásunkkal?
Csalódások mindig voltak és lesznek. Én azonban Bibó Istvánra hivatkoznék,
aki azt mondta: történelmünkre az volt a jellemző, hogy nyugatias vágyainkkal
mindig kelet-európai konstrukciókba szorultunk. Úgy tűnik, hogy most végre
más lehetőségek állnak előttünk. Magyarország persze földrajzilag ugyanott
marad, ahol volt, nevezzük bár régiónkat Kelet- vagy Közép-Európának. Ámde
az Európai Unióval való egyesülésünk a nyugatias vágyak megvalósulásának
lehetőségét jelenti. Persze semmiféle garancia nincsen arra nézve, hogy
ebből kizárólag egy sikertörténet bontakozhat ki. De az, hogy a világnak
az egyik legfejlettebb régiójához tartozunk intézményesen, nagyon ígéretes
lehet.
Augusztus 20-án a magyar történelemben nagyon sok mindenre emlékeztünk
már. A rendszerváltás óta az államalapításra és az államalapítóra, Szent
István királyunkra emlékezünk. Bizonyos, hogy jövőre, meg az azután következő
években ebben nem lesz semmi változás. Azzal, hogy tagjai leszünk az Európai
Uniónak, az ezeresztendős magyar államiság semmit nem veszít az értékéből,
még ha a nemzeti szuverenitás fogalma idővel más értelmet nyer is. Hogyan
látja ön, milyen jövő vár államiságunk hagyományaira, tágabb értelemben
pedig nemzeti hagyományainkra az Európai Unióban?
Mondjuk inkább úgy, hogy István királyunk nem volt államalapító. Elődeivel
együtt hon- és országalapító volt. Szent István keresztény regnumot – tehát
királyságot – csinált. Ez a szó, hogy állam, nem létezett még az ő korában.
A status – állam – szó jóval Szent István után jelenik majd meg a megfelelő
iratokban. Ezt azért nagyon fontos kiemelni, mert azzal, hogy első királyunk
keresztény királyságot hozott létre, egy olyan intézményt teremtett, amelynek
az égvilágon semmi köze nem volt az újkor territoriális államaihoz. Arról
van szó, hogy egy személyi függésű barbár politikai szerkezet korszerűbb
formát öltött a keresztény Európába való betagolódással. Még pontosabban:
egy igen nagy egység, a Krisztus testében egyesült Európa része lett a
Kárpát-medencében letelepedett magyarság. Ugyancsak fontos hangsúlyozni:
Szent István nem volt szuverén. Szuverén a Rómában székelő pápa volt, aki,
ha úgy akarta volna, ki is átkozhatta volna Istvánt.
Amiket mond, meglepően hasonlítanak ahhoz, ami az Európai Unióban történik.
Bármilyen furcsának tűnik, ez a helyzet. Mert persze hiába mutatnak
mást a tények, mégiscsak érthető, hogy Istvánt tartjuk államalapítónak.
Méghozzá azért, mert Magyarországnak az Európába való beilleszkedése az
ő döntésével szimbólummá vált. Ugyanakkor magától adódik a következtetés:
mivel a magyarság európai jelenléte nem az államalapítással, egyszóval
nem az állammal kezdődött, nem is a maihoz hasonló territoriális, politikai
határokkal övezett államban teljesedik majd ki. Hanem valami másban, amit
ma még nem ismerünk. Valószínűleg egy nagyobb politikai egységben, amelynek
a jelenlegi megtestesítője az Európai Unió.
A felvirágzó kultúrák
Ami pedig az államon túl a nemzeti hagyományainkat, nemzeti értékeinket,
nemzeti kultúránkat, nemzeti nyelvünket illeti, nos, én azokért a legkisebb
mértékben sem aggódom. Mert ezek olyan erős hagyományok, mert ez egy olyan
fejlett kultúra és nyelv, hogy ha volnának is rá szándékok, nem sikerülne
őket megsemmisíteni. De rögtön megjegyzem: az égvilágon senki nem is akarja
őket bántani. Épp azt látjuk, hogy a magyarnál sokkal kisebb kultúrák is
felvirágoznak az Európai Unióban. Ami érthető, mert egy integrált Európában
ez nem politikai probléma.
Ugyanakkor azt is látni, hogy az unión belüli nemzetek közötti érdekkülönbségek
nem fognak majd könnyen eltűnni. Lesznek nagyok és kicsik, agrárországok
és nem agrárországok, egykori uralkodó és egykori alávetett nemzetek, lesznek
évszázadokra visszamenő ellenszenvek.
Közismert, hogy az Európai Unió majd fél évszázados története a huzakodások,
torzsalkodások históriája. Van, aki még emlékszik rá, hogy a szocialista
propaganda minden egyes közös piaci konfliktus alkalmával a Közösség végét
jósolta. Ámde e konfliktusok minden alkalommal megegyezéssel végződtek.
Az az újabb keletű jelenség pedig, hogy az Európai Unió a globalizáció
veszélyeivel szemben védőernyőül szolgálhat, még inkább azzal a reménnyel
kell hogy eltöltsön bennünket, hogy az óhatatlanul adódó nézeteltérések
megoldhatóak lesznek.
2003. augusztus 20., szerda 18:38