Alkalmanként húsz percig tartotta a pálmaágat
Ki
emlékszik Gaál
Erzsébetre?
Alkalmanként
húsz percig tartotta a
pálmaágat
A
szoborról
meg a múltról - így a századforduló
után - eszembe jut egy régi beszélgetés a
modellel,
akit haláláig csak "a szobor"-ként emlegettek
munkahelyén,
a Soproni Állami Szanatóriumban. A városban
szintén.
Thuránszky Elemérnével (született
Gaál
Erzsébet) először 1984. június 5-én
délután
találkoztam az intézmény személyzeti
részelgének
kopott társalgójában.
Furcsa
hely ez a szanatórium. Thuránszkyné
körül
titkolózás. A portás a telefonban letagadja, nem
tudja,
itthon van-e. Talán szégyellik. Valahogy nem
természetes
a jelenléte. A lepusztult személyzeti folyosón
megyünk
a liftesnénivel. Hatalmas nő jön elénk,
tornyos
konttyal. A konty egy sárga alapú, erősen
mintás
műanyag kendővel van körülcsavarva. A
nadrágja
is sárga, magában mintás. Furcsa mosollyal
jön
kifelé a szobájából, ahová nem
enged
be, mondván, nagy ott a rendetlenség.
Sántít
az egyik lábára.
-
Most
jöttem Balfról, négy hétig pihentem ott az
új
igazgató jóvoltából. Ő majd rendet
csinál
ebben az istállóban, amit szanatóriumnak
hívnak.
A
társalgóban
ülünk. Sötét zug, ősrégi, barna
huzatú
fotelszékek, televízió...
Mint
amikor a zsilipet fölhúzzák, árad a
szó,
a szidalom, az átkozódás a hatalmas
teremtésből.
Átkozottul magányos, mondja, a férje baleset
áldozata
lett. Fölment Pestre, itthagyta őket a
lányával.
Már az elvtársak sem segítik, nem is
látogatják.
Pedig ő egy új világ jelképe. Az a szovjet
mellékalak is milyen kitüntetést kapott, ő,
a
jelkép pedig egy nagy semmit. Szitkozódik. Az a
régi
elvtárs, aki meghalt, rendes volt. A korábbi
igazgató
szeretett vele reprezentálni. A Katonával és a
feleségével
a szanatóriumban ismerkedett meg. Írt nekik. Szabadjegye
van, a Pullai elvtárs adta neki. Katona Imre a levelére
nem
válaszolt, de intézkedett. Az Elnöki tanács
ezer
forint nyugdíjkiegészítést adott. Ez
minden.
Meg van a patkánylyuk.
-
Hogy
az életemről? Már
megírták.
Zalaegerszegen
dolgozott, az OTI-ban, mint képesített asszisztens. Volt
ott egy erdei barakk-kórház, ragyogó Bayer-Werke
műszerekkel.
Még vérbajos orosz tisztet is kezelt. A falu népe
"doktornőnek" hívta. Az orosz kétszer is
megcsókolta
a kezét.
-
Hogy
volt az a modellség?
-
A
Zsiga bácsi leszólított a Dózsa
György
út és a Thököly út sarkán.
Már
húsz méterről felismertem a nyers
márványban
a szobromat - mondta. Bocsásson meg, még be sem
mutatkoztam,
Kisfaludí Strobl Zsigmond szobrászművész
vagyok.
Azt a nőt kell megformáznom, akinek a szebb
életéért
harcoltak a hősök.
("Senkiben
nem éreztem úgy a tiszta lángolást, mint
ebben
a vidéki lányban" - nyilatkozta utóbb a
művész.)
-
Azután?
-
Hat-nyolc
napig voltam modell. Alkalmanként húsz percig tartottam
a
pálmaágat.
Pénzt
nem kapott. Grátisz csinálta, honleányi
áhítatból.
A Zsiga bácsi - "nagyon skót volt" - beüvegeztette
a
lakása ablakát. És szenet vitetett neki. A szobra
avatására nem hívták meg. Csak olvasott
róla.
-
Ezerkilencszázötvenegyben
mentem férjhez, a szentgotthárdi szanatóriumban
dolgoztam.
A férjem osztályidegen volt, az apja
főispán
Borsodban, Thuránszky. A férjem
agrármérnök,
később a VITUKI-hoz ment. Külön
éltünk.
Meghalt, balesetben. Sopronban röntgenes voltam, 2800 forint lett
a nyugdíjam, a Katona Imrétől kaptam még
havi
ezer forintot. A Czinege elvtársat szintén ismertem. Az
oroszokat
szeretem. Oroszul tanulok. A legszívesebben hazamennék a
falumba. Ha meggyógyul a lábam. A Czinege elvtárs
Líbiába készül. Írok
neki.
A
legszívesebben
ledöntené azt a szobrot a Gellérthegyen. Vagy
megdobálná
záptojással. Egy lyukban él. Magányos.
Anyagi
gondjai vannak.
-
Tudja,
sok méltatlan embernek tartok én pálmaágat
- mondja keserűen.
Minek
most kiteregetni a régi beszélgetést egy
szerencsétlen
sorsú asszonnyal? Minek a fejemre vonni a lánya
esetleges
haragját? (Mindent úgy írtam, ahogy elhangzott. )
Egyrészt azért, mert akkor ez így meg nem
jelenhetett,
másrészt pedig - szerintem - Gaál Erzsébet
életének kisiklásához ez az egész
"szoborság"
hozzájárult. Váltig átkozódott,
fújt,
hogy cserbenhagyták. Egy lyukban lakik, pedig ő a
jelkép,
ő a szobor, pálmaágat tartó alakja ott
magasodik
a hegy ormán. Nem tudta helyretenni, feldolgozni az ő
"szoborságát".
Tönkrement bele az élete. Mindezt megtudni másnak
is
joga lehet. Azt, hogy mit produkált az elmúlt
századnak
az a pár évtizede. A modell Gaál Erzsébet
volt,
a királynői termetű, szép magyar
lány.
Nyugodjék békében!
Borbély
József
2000. január 13., csütörtök 00:00
|