Hivatásról, oktatásról, nevelésről
Hivatásról,
oktatásról,
nevelésrõl
Kötetlen
beszélgetés
kitüntetett soproni pedagógusokkal
|
Kuszák Péterné a
Bánfalvi Óvoda Hársfa sori
tagovódájának
vezetõje Arany Katedra kitüntetésben
részesült |
- A nevelésben a legeslegfontosabb a
gyermekszeretet:
a pozitív érzelmeknek kell mindent áthatnia. A
kisgyerek
egyéniségét tiszteletben tartva kell szeretni.
Mindenkit
magához képest kell egy picikét nap-mint-nap
elõbbre
vinni.
Fontos még, hogy ne egyoldalúan
neveljük a gyereket. Ebben a korban nem
külön-külön
csak a matematika, a zene, a testnevelés, vagy a
verstanulás
a fontos, hanem a gyerek egész
személyiségének
fejlesztése. Egyenletesen fejlõdjön, hogy
harmonikus
személyiségként megtalálja a helyét
a gyerekközösségben és késõbb a
társadalomban.
A gyerekekkel való foglalkozás
során
ebben az óvodában fontosabb szerepet kap a magyar
népi
hagyományok - ezen belül is a népzene -
megismerése,
szeretete. A nevelésben a népi kultúrkincshez
való
fordulás szükségességét
Kuszák
Péterné már akkor felfedezte, alkalmazta,
továbbképzések
során pedig kollégáinak is továbbadta,
amikor
ez még nem volt egyáltalán sem
természetes,
sem elfogadott. Éppen a kisgyerek nyiladozó
értelmi,
szellemi és érzelmi kiegyensúlyozottsága,
helyes
értékrendje kialakításának a
legmegfelelõbb
eszköze a régmúltból öröklött
kultúrkincs megismerése, a népi
hagyományok
ismerete és ápolása.
Mindez a - természettõl, a
természetestõl
eltávolodott - városi környezetben még
fontosabbá
válik.
Ebben az óvodában a gyerekeket
fából,
agyagból, gyapjú szõttesbõl,
vesszõfonatból
készült, egyszerûségükben
aktivitásra
serkentõ tárgyak veszik körül, a csoportok
foglalkozásai
is a népi hagyományokra épülnek. A
népmese,
a népdal, a népi gyermekjátékok a
kapcsolatteremtésnek
- a bennünket körülvevõ környezet
megértésének
- a lehetõ legtermészetesebb közegét
teremtik
meg, Tárgyak, illatok, színek, hangok. Az ezekhez
kapcsolódó
élmények, tapasztalatok alapvetõ módon
határozzák
meg a késõbbi felnõtt
életét.
|
Dr. Halmos Ferencné a Szent
Orsolya
Római Katolikus Általános Iskola Gimnázium
és Kollégium napközis tanítója Arany
Katedra
díjat kapott. |
Ez nekem hivatás és nem munka -
vallja
Dr. Halmos Ferencné, aki 45 éve végzi azt,
amire gyermekkora óta mindig is készült.
Nyugdíjazásakor
- ennek már kilenc éve - el sem tudta képzelni
azt,
hogy tovább nem taníthat. Új lendületet
adott
munkájának az egyházi iskolában
való
tanítás.
- A napközi munkában az a
szép,
hogy abban az elsõdleges feladat a nevelés.
Majdnem egy emberöltõt
töltöttem
a katedrán. Amikor értesültem a megtisztelõ
díjról,
nagyon meglepõdtem. A szemem elõtt megjelent a több
száz gyermek, akik ezt a katedrát
körülveszik.
Mindig is úgy éreztem, hogy
lelki
kapcsolat fûz a gyermekekhez, ez nekem éltetõ
erõt
jelent. Éreztem és érzem a
tiszteletüket.
Nagy tisztelettel és szeretettel
gondolok
volt tanáraimra, nem csak tudást adtak, hanem igazi
emberséget,
becsületet, amit magatartásukkal sugároztak
felénk.
Köszönettel tartozom az iskola
vezetõinek,
kollégáimnak, akikkel együtt dolgoztam, akik
értékelik
munkámat. Kiváló fiatal munkatársaim
vannak,
akik nemcsak segítenek, hanem tanulhatok is
tõlük.
Most a díj kapcsán
megállva
és visszatekintve az jut eszembe, hogy minden milyen
szép
volt. Mindenkor mindenben segített az Isten. Pál apostol
szavai jutnak eszembe: "… a növekedést az Isten
adta."
|
Fejes Zoltánné a Szent
Orsolya
Általános Iskola Gimnázium és
Kollégium
tanára most negyedikeseket tanít, jövõre
majd
újra kiselsõsöket. |
- Nagyon meglepõdtem, amikor arról
értesültem, hogy díjat kaptam. Úgy gondolom,
ahhoz, hogy valaki egy ilyen díjat kapjon, nagyon sokat kell
dolgoznia.
Most is úgy éreztem, hogy rajtam kívül
többen
is vannak olyanok, akik a díjat megérdemelték
volna.
- Az igazi tanítás
hivatás:
sokkal több annál, hogy a pedagógus egy
órában
leadja a tananyagot; mögötte ott kell lennie a saját
magával
és a gyerekekkel szembeni elvárásnak is, annak a
vágynak,
hogy a tudásból minél többet át
tudjon
adni nekik. Egy osztály életében vannak jobb
és
rosszabb napok is.
Délben, amikor
elköszönünk
egymástól, akkor mindig körbeállunk,
megfogjuk
egymás kezét, és mindenki elmondhatja, hogy ma
mit
visz haza. Ezekkel az alkalmakkal az a célom, hogy a
gyerekekben
rögzüljön az, hogy a jót is
észrevegyék.
Az ember általában hajlamos inkább a rosszra
emlékezni.
Fontos, hogy a gyerek érezze azt, hogy ha rosszat is tett, van
lehetõség
a kijavításra, a helyrehozatalra. A rosszat
jóvá
lehet és kell tenni, a másiknak ebben lehet
segíteni.
Ma az iskolák már az
elsõsöket
a maguk profilja, szerint választják ki. Mi azt
ajánljuk,
hogy elsõsorban a gyerek személyiségével
próbálunk
foglalkozni. A gyereknek - életkori
sajátosságaiból
adódóan is - szeretõ, ráfigyelõ
gondoskodásra
szüksége. Olyan örök érvényû
erkölcsi törvényeket, mint tisztesség,
becsület,
tisztelet gyerekkorban kell és lehet megtanulni.
Kiválóan
érthet a gyerek a számítógéphez, de
ha nem olvasnak neki mesét, nem alakul ki a
képzeletvilága,
érzelemszegény lesz. A gyermeknek meg kell tanulnia a
tanulást;
rendszerre, gondolkodásmódra, életvitelre,
értékrendre
kell õket nevelni. A harmadik évezred
iskolájáról
írt dolgozatában egy tanítványom ezt
írta:
"Megváltozik a környezetünk, de az emberi
lélekre
mindig szükség lesz; arra mindig szükség van,
hogy
az anyuka megfogja a gyereke kezét.
A tudás átadása mellett
az
iskolának érzelmi biztonságot kell adnia,
azért,
hogy a késõbbi nehézségeket így
tudja
majd leküzdeni
|
Dr. Lampérth Gyula a Berzsenyi
Dániel
Evangélikus Gimnázium (Líceum) igazgatója
Németh
László díjat kapott: |
- Természetes emberi tulajdonsága
mindenkinek,
hogy vágyik arra, hogy szeressék, elismerjék.
Tanárként
ez a vágy még erõteljesebb. Egy
iskolaigazgatónak,
vezetõként azonban - az iskola jelentõsebb
és
apróbbaknak tûnõ feladatai és gondjai
között
- ebbõl bizony nagyon kevés jut.
Kétségtelen tény, hogy
ha
az ember kilencedik esztendeje dolgozik napi 12-14 órát,
akkor örvend az elismerésnek - mondja Dr.
Lampérth
Gyula igazgató.
Úgy tûnik, hogy a
díjnál,
a szép szavakban könnyen megfogalmazható
tanári
hitvallásnál sokkal fontosabbnak tartja a nevelõi
munkáról, az iskoláról való
beszélgetést.
A Berzsenyiben újraindult a
nyolcosztályos
gimnázium és a nemzetiségi képzés.
A
tanítás színvonala - a többség
véleménye
szerint - itt a legjobb -, az iskola kívül belül
megszépült.
Ezek az eredmények egyrészt mintha természetesek
lennének,
másrészt Dr. Lampérth Gyula
rögtön
viszonyít. Összefüggésükben - a
tényekhez
való igen kritikus viszonyítással -
szembesíti
az eredményeket.
Mi a mérce? Egyházi
iskoláról
lévén szó, azért vannak pontos és
határozott
elvek. Ezek érvényesülését,
érvényesítését
sem kizárólag az iskolának vagy magának
tulajdonítja,
hiszen az igazgató úr meg van arról
gyõzõdve,
hogy ide az átlagnál jobb képességû
gyerekek
jönnek.
Sem szülõként, sem
tanárként
nem híve a szigorú nevelésnek.
- A szülõnek, iskolának
nem
az a dolga, hogy a gyerekét nehézségekre eddze,
úgyis
az élet okoz majd mindenkinek elég
keserûséget.
Ezért a nevelõ, amíg teheti, addig
kényeztesse
gyerekét; ettõl annyi lelki töltetet kap, hogy a
megpróbáltatások
között helyt tud állni.
Tóth
Éva
2000. február 07., hétfő 00:00