CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

Közlekedés Sopronban - Castanea-kerekasztal

    Hagyománynak számít ár az Európai Autómentes Nap alkalmával megrendezett kerekasztal-beszélgetés, amelyen a megjelentek Sopron és környéke közlekedési helyzetéről, megoldandó kérdéseiről és jövőjéről cserélték ki gondolataikat.
    Elsőként Szóka István, a Városüzemeltetési Iroda főtanácsosa számolt be az elmúlt évben történt eseményekről. A tavalyi évben a város pályázatot nyújtott be a kerékpáros úthálózat bővítésére, ezt azonban a PHARE elutasította.

    Jó hír viszont, hogy a pályázati lehetőségek kedvező irányban változnak, az EU csatlakozás közeledtével előkészítő pályázatokra nyílik lehetőség. Sopron városa élt ezzel a lehetőséggel, s négy, egyenként is milliárdos léptékű pályázatot nyújtott be. Ezek között szerepel a kerékpárutak bővítése is. Az előadó külön kiemelte a Deák tér rehabilitációját, amely természetesen a környék közlekedési és parkolási rendjének megváltoztatását is maga után vonja majd. A gyalogos és kerékpáros közlekedés kerülne előtérbe a Deák téren és környékén, a tér szépítéséhez, fejlesztéséhez mintegy 400 millió forint, és sikeresen elbírált pályázat szükséges.

    Az autóbusz közlekedéssel kapcsolatban a Kisalföld Volán Rt. egyik vezetője, Farkas János számolt be az elmúlt év eseményeiről. Elmondta: az elmúlt évben felmérésük alapján a helyi forgalomban átlagosan 29-30.000 főt szállított a Volán.
    A felmérésből az is kiderült, hogy a soproni utazóközönség fegyelmezett, mindenki betartja az első ajtón történő felszállást, bliccelés szinte nincs is. Jelenleg 669 járat indul naponta, a balfi, sopronkőhidai járatokat is beszámítva. Ez jelentős forgalomnövekedést jelent a korábbi évekhez képest, a jereváni végállomást ,,kinőtték” már.
    A környezetvédelmi szempontokat említve a Volán vezetője elmondta, hogy a buszok B 10-es EU szabványnak megfelelő motorral rendelkeznek, vagyis jóval kisebb náluk a káros gázkibocsátás, mint a gépkocsiknál.

    A következő hozzászóló dr. Kerekes István, GYSEV Rt kontrolling osztályának vezetője volt. Beszámolt arról, hogy az elmúlt évben 1,6 millió utas volt az utasforgalom. Ez persze az 1972-e adatokkal, amikor évente 7 millió fő utazott a vonalon, kevés, de a jelen helyzetben elfogadható létszám. Elmondta: természetesen törekednek az utasforgalom növelésére, amihez kétféle módszert használtak az elmúlt évben. Az egyik a kínálatbővítés volt. Mint ismeretes, a GySEV korszerűsítette a Bük-Szombathely vonalat, valamint a Szombathely-Sopron vasútvonalat is. Ez a 3,2 milliárd értékű beruházás 15 perces menetidő rövidülést eredményezett Sopron-Szombathely viszonylatban. A GySEV tervezi  a Lövő – Sopron – Harka vasútvonal korszerűsítésének 2004-ben történő befejezését is.
    A szervezési intézkedések elsősorban az ausztriai átszállásmentes és gyors közlekedésben éreztetik hatásukat.
    A Sopron-Bécs távolság vonattal 1,25 óra – azért vonzó, mert elkerülhető a határon való várakozás. Természetesen fontos tényező az utazási tarifa is. Különböző szociális kedvezmények vehetők igénybe a vasúti közlekedésnél, a gyermekkedvezménytől kezdve a 65 év felettiek ingyenes utazásáig.
    A GySEV és a MÁV ezen kívül alkalmi menettérti kedvezményeket biztosít, pl. a BNV-re való utazás esetén. Ide tartozik a családi kedvezmény, valamint a csoportos utazási kedvezmények, amelyek 20 fő felett elérik az 50%-ot.
 
    Taschner Tamás a kerékpár-turizmus szakértőjeként mondott véleményt. Egy város imázsához hozzátartozik kerékpárútjainak minősége is; Ausztria, Hollandia és Németország kiemelten kezeli a kerékpárutak építését és karbantartását, s a turisták hasonló minőséget várnak el külföldön is.
    Sopron klimatikus gyógyhely. Az országban csak 10 település büszkélkedhet a címmel, meg kellene hát őriznünk az alpesi levegő minőségét!
    A Soproni Natúrpark koncepció elsődleges célja is a jó levegő megőrzése. A továbbiakban elhangzott: fontos lenne a turista információs rendszer kiépítése a tájvédelmi körzetben és azon túl is.
    A mérések szerint évente 1 millió turista fordul meg a Lövérekben – azonban legtöbbjük csak a Károlykilátóig jut el.

    Hámori Gábor, a Castanea Egyesület elnökségi tagja kissé borúlátóan ítélte meg Sopron környezeti állapotát. Külön kiemelte, hogy a Ferenczy János utca levegője nagyon szennyezett, és a forgalom az autómentes napon sem volt kisebb, bár sok iskola van az utcában. Sopron kerékpárútjairól szólva érdekes összehasonlítást tett: Burgenlandban egy lakosra 2,5 folyóméter kerékpárút jut, a Soproni Régióban, pedig mindössze 0,17 folyóméter, azaz 17 cm!
    Tapasztalatai szerint ez az egyik oka annak, hogy emelkedik a kerékpáros balesetek száma is.
    Nincs adat arról, hány kerékpár van a városban, és hányan, milyen gyakorisággal használják kerékpárjukat. Hámori Gábor azt is megemlítette, hogy a közlekedési albizottság megszűntével még kevesebb beleszólásuk van a város lakóinak a közlekedés rend alakításába.

    A Rendőrkapitányság képviselője elismerte a kerékpárutak hiányát, elmondta, hogy sokan kerékpároznak a járdán. Ez a gyalogosok biztonságát veszélyezteti. Azonban kerékpársávok felfestésére csak megfelelő szélességű (1,80 m) út esetén van lehetőség. Sajnos Sopron utcái – a Várkerület kivételével.– keskenyek, 
    Ezért is nehéz, szinte lehetetlen  a Belváros autómentes övezetté való nyilvánítására irányuló törekvés.
 
    Palotai György, az Oktatási és Egészségügyi iroda vezetője a városfejlesztési feladatokról beszélt, amelyek javíthatják Sopron közlekedésének megoldását.
    A légszennyezettség mérők beállítása bizonyára elgondolkodtatja majd a soproniakat, és sürgetővé válnak az intézkedések a feltehetőleg legszennyezettebb helyeken: a Csengery utcában és a Ferenczy János utcában. Ahogy Szóka Sándor is említette, az önkormányzat igyekszik pályázati segítséggel megoldani a gondokat. 

Horváth Edit


Kapcsolódó cikkek:
Autómentes Nap 2003. Sopron - Képriport
Autómentes Nap Sopronban is



2003. szeptember 23., kedd 22:37


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület