CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

Tengerészkapitány a GYSEV-palotában - Az otrantói ütközetről

    Az Erdélyi Házban jelenleg is látható,  régi képeslap gyűjteményéről híres Maurer Péter szervezésében sajátos hangulatú előadást láthattunk és hallhattunk a hét végén.
    Szimon Miklós hosszújáratú tengerészkapitány látogatott el a GYSEV palota tanácstermébe, tetőtől talpig tengerész egyenruhában, napbarnítottan és délcegen, akár valamelyik film szereplője is lehetett volna. Maurar Péter matróz egyenruhában fogadta őt.

    A vetítést követő beszélgetésen kiderült, hogy a 63 éves kapitány egy Magyarországon sajnos letűnőben levő szakma képviselője; kereskedelmi flottánál szolgált.
    A hallgatóság soraiban is voltak régi tengerészek, fiatalabbak és idősebbek egyaránt.
    Mi is történt az otrantói csatában? Egy magyar haditengerészeti bravúr, amelyre büszkék lehetünk. A győztes ütközetet Horthy tengernagy vezette, aki egy 5 hajóból álló flotta parancsnoka volt. Az előadásból kiderült: Horthy Miklós szerette a tengerészetet, törődött a legénységgel, különösen a hajón szolgáló magyarokat tartotta számon.
    Az ütközetre azért került sor, mert az Antant-hatalmak az olasz csizma sarkánál aknazárat állítottak fel, hogy megbénítsák a flottát. Horthynak és csapatának sikerült meghiúsítani tervüket, a Novara hajó vezetésével feltörték az aknazárat.
 
Horthy sebesülten a fedélzetről irányítja az ütközetet (Az Est , 1917.)

    Szimon Miklós tengerészkapitány szakavatott előadója volt a történetnek, hiszen három évig a haditengerészetnél is szolgált, a Viribus Unitis nevű hajón.


A ,,Novara" ütközet után

    A vetítéssel azonban nem fejeződött be az előadás – anekdoták és igaz történetek hangzottak el. Kiderült, hogy a kereskedelmi flotta gyakran veszélyes körülmények között végezte munkáját. A Karib-tengeren bizony ma is vannak kalózok, akik megtámadják a gyengén kivilágított hajókat, így a parancs az volt: “teljes sebességgel, fényszórókkal kivilágítva haladni a veszélyes szakaszokon!” ,  mert a kalózok általában a gyengén kivilágított hajókat támadták. Előfordult azonban, hogy Sandokan utódjai is melléfogtak. Egyszer egy pislákoló fénnyel haladó, lassú járműnek ítélt orosz hadihajót támadtak meg három gyors hajóval. A hadihajó kapitánya tüzet nyitott, majd a kalózközpontnak rádión bejelentette: ,,A támadást elhárítottuk, túlélő nincs."

    Máskor a kereskedelmi hajó azt a parancsot kapta, hogy a pirreusi kirakodás után ne menjen tovább Ciprusra, hanem előbb mennjen Bejrutba, hogy a magyar és szlovákiai nagykövetséget a háborús övezetből kimentse. Hatalmas nemzetiszín zászlót festettek a hajó tetejére, hogy a légierő is lássa, semleges országból jönnek. Aztán a hátralévő időben a mentőcsónakok gyors vízre bocsátását gyakorolták, mindaddig, amíg 1 percen belül nem ment. Át kellett menniük egy amerikai és egy izraeli kordonon, végül 27 embert – többségükben nőket és gyermekeket – mentettek meg és vittek magukkal a legközelebbi biztonságos repülőtérre, hogy onnan hazatérhessenek. A MAHART megjutalmazta a legénységet, aki bizony valódi háborúbús körülmények között mentette meg a diplomaták életét.
Aki további tengerészkalandokra kíváncsi, az október 3-án, pénteken egy újabb előadáson a Szent István csatahajó történetével ismerkefhet meg. A vetített képekkel is illusztrált előadást a Berzsenyi Dániel Evangélikus Líceum dísztermében Csepregi Oszkár alezredes tartja majd.

Horváth Edit
 

,,...Az olasz hadüzenet után (1915 május 24.) hadiflottánk az adriai olasz partokat azonnal megtámadta s ennek során Horthy Miklós Ravenna kikötőjét: a Porta Corsinit megrohanó hajórajt vezényelte. E támadás merész és bátor végrehajtása után a rajtaütések egész sorozatát vezette az Adria nyugati partjain s ennek következtében nemcsak az olasz tengerparti hajózás bénult meg, hanem jelentős számú csapattesteket kötött le a partvédelem szükségessége. Az 1915. őszén meginduló nagy balkáni offenzíva idején, december hó 5-én, a "Novara" könnyebb torpedó-egységekkel behatol a San Giovanni di Medua albán kikötőbe, amely a montenegrói hadsereg ellátásának volt fő átrakodóhelye és ágyútüzével elsülyeszti az előző este oda beérkezett mintegy 14 kisebb-nagyobb teherhajót teljes rakományukkal. A nagy körültekintéssel végrehajtott, vakmerő vállalkozás hadseregünknek lehetővé tette Montenegró könnyű meghódítását és nagymértékben járult hozzá a tengerpart felé menekülő szerb hadsereg megsemmisítéséhez. 

Közben egyre nagyobb jelentőségre tett szert a búvárhajó-háború. Tengeralattjáróink a Földközi-tengeren hatékonyan gátolták a forgalmat és érzékenyen sújtották az ántántot. Ezért elzárták az Otrantói-szorost, hogy a búvárhajóknak a Földközi-tengerbe való kijutását megakadályozzák. Horthy Miklós két támadást vezetett az Otrantói-őrhajóraj megsemmisítésére. Az első előretörés 1916 július 8-án éjszaka ment végbe. Feladatát teljes sikerrel hajtotta végre és nemcsak az őrvonalat bontotta meg, hanem öt felfegyverzett őrhajót is megsemmisített. Flottánk sikeres előretörései miatt később az őrvonalat a tengerszoros legdélibb részén vonták meg. A korlátlan búvárhajó-háború alkalmazása után 1917 május 15-én Horthy vezette a tengerszorosi záróöv megsemmisítésére irányuló legnagyobb vállalkozást. Ez volt a híres és dicsőséges Otrantói-csata, a világháború legkiválóbb fegyvertényeinek egyike, melyben hervadhatatlan babért vívott ki rettenthetetlen magatartásával Horthy Miklós. 

1917 május 14-én a "Novara", "Saida" és "Helgoland" cirkálókkal, több torpedórombolóval és búvárhajóval a cattarói hadikikötőből kifutott a nyilt tengerre, hogy tervei alapján megtámadja és megsemmisítse az ellenség záróvonalát. Ez a támadás a teljes siker jelében zajlott le, mert a következő nap hajnalán cirkálóink a záróvonal gőzöseinek javarészét elsülyesztették, vagy hasznavehetetlen ronccsá lőtték össze. Az Otrantói-szoros záróvonalának megrohanása olyan eredményes volt, hogy azt az ántánt alig volt képes újjászervezni. 

Feladatuk betöltése után cirkálóink egyesültek s rövidesen felvették a harcot az ellenük kifutott cirkálókkal és torpedórombolókkal. Az ellenség túlnyomó erejével szemben csaknem három órán át tartott a tűzharc s az ádáz küzdelem során szétrepülő gránátszilánkoktól a parancsnoki hídon Horthy Miklós is megsebesült. Sebének bekötözése után haláltmegvető bátorsággal tovább vezette a csatát és mindvégig a helyén maradt. Egy ellenséges gránát a Novara turbinatermében súlyos rombolást okozott s ennek következtében a cirkáló válságos helyzetbe jutott. A "Saida" és "Helgoland" ügyes mozdulatai azonban a válságos helyzetet megmentették s Horthy elszánt tüzelésével a döntő csapásra felvonuló ellenséget a tüzelés beszüntetésére és elvonulásra kényszerítette. A túlerős ellenséggel mintaszerű vitéz magatartással megvívott harc után diadalmasan futott be hajójával a Cattarói-öbölbe. 

Az otrantói győzelem hazánknak dicsőséget és tiszteletet, a központi hatalmaknak jelentős hadielőnyöket szerzett. Nem csoda tehát, hogy haditengerészetünk vezetői Horthy Miklós haditettéről a legnagyobb lelkesedéssel nyilatkoztak s érdemesnek tartották őt a katonai Mária Terézia rend lovagi keresztjére, amit a rendkáptalan oda is ítélt az otrantói hősnek. 

A tengerszorosban kivívott diadal után élénk portyázó harc folyt az Adrián. Az ellenséges erők meggyarapodtak s lassanként elharapódzott flottánknál is a fenyegető veszélyt rejtegető elernyedés. Ennek következtében matróz-lázadás tört ki, amit azonban sikerült hamarosan leverni. A flotta vezetésében ekkor nagy változások következtek be, a flotta parancsnokává és ellentengernaggyá, a tisztikar egyhangú és lelkes óhajára, a király legvitézebb tisztjét, Horthy Miklóst nevezte ki, mint aki acélos eréllyel biztosítani tudja a rendet s visszaállítja a már meglazult katonai fegyelmet." 

 Forrás: http://www.vfmk.hu/vfek/Scheftsik/01_01fej.htm

A fotóanyag Maurer Péter gyűjteményéből való.
Otranto látképe: www.gdmland.it


Kapcsolódó cikk:

,A tengerész az mindig tengerész!"  A Viribus Unitis kormányosának soproni fia kiállítja apja gyűjteményét



2003. szeptember 28., vasárnap 20:11


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület