Doborjáni Ferenc Emléknap - ünnepnapja a jól végzett
munkának
Öröm napja a Doborjáni Ferenc Emléknap a Brennbergi
úti Speciális Oktatási és Nevelési Intézményben, és ünnepnao, amelyen tárt
kapukkal várták a vendégeket, az doborjánisok örömében osztozni kívánókat.
Az intézmény névadója, és Dr. Manninger Vilmos adományozó
domborműveinek ünnepség keretében tartott megkoszorúzását követően, – amely
alkalomból ünnepi gondolatait Szabó Miklós, az ünnepség fővédnöke, a Győr-Moson-Sopron
Megyei Önkormányzat alelnöke mondta el – a sérült gyermekek és fiatalok
oktatásában-nevelésében kiemelkedő tevékenységet folytatóknak adták át
a Doborjáni Ferenc emlékérmeket.
A intézmény nevelőtestülete 2000-ben alapította a
Doborjáni Ferenc Gyógypedagógia Díjat, amelyet idén két nyugdíjas gyógypedagógusnak
– Magassy Katalinnak és Magassy Vilmának – és egy aktív dolgozójának,
- Honti Miklósné gyermekfelügyelőnek – példaértékű gyógypedagógiai
munkájuk elismeréseként adományozott.
Az iskola ünnepe alkalmából Csizovszky Sándor igazgató mondta el gondolatait.
Köszönetet mondok Alelnök Úrnak, hogy a elődeink domborműveinek
koszorúzásánál mondott szavai segítenek bennünket eligazodni a világban.
Zűrzavaros, eszményeket vesztett világunkban, rámutatott / a hagyományok
fontosságára, / arra, hogy gyökerek nélkül nincs élet, gyökerek
nélkül nincs jövő. Doborjáni Ferenc Alapító és dr. Manninger Vilmos adományozó
élete immár összefonódik intézményünk életével, s ezen keresztül a mi életünkkel.
Balga módon nem kívánunk csak a jelennek élni, hanem a jövőt szeretnénk
építeni. Ehhez pedig az elődökkel való kapcsolat, a múltból eredő folytonosság
elengedhetetlen mankók számunkra.
Az ünnep a múltat a jövővel összekötő boltozatnak egy mívesen
faragott építőköve. Életünk azon kiemelekedő pillanata, amikor megállunk,
emlékezünk, töltekezünk, álmokat szövögetünk és erőt gyűjtünk az újrainduláshoz.
A soproni gyógypedagógia történeti vonatkozásait szemlélve engem
nem elsősorban az események sorrendisége, talán nem is annyira a köztük
fellelhető összefüggések hoznak lázba, hanem sokkal inkább azok a példakép
egyéniségek, akiknek élete sorsformáló erő volt egy adott emberi közösség
számára. Talán a legizgalmasabb dolgok egyike, feltárni e jeles személyiségek
mozgatórugóit, belső indíttatásaik okait. Intézményünk több mint 50 éves
történelme rendkívül beszédes. Megfogalmaz álmokat, feltár eseményeket,
küzdelmeket, viharokat és kiengesztelődéseket.
A mi felelősségünk az, hogy a lámpást a tartóra tegyük, hogy világítson,
utat mutasson mások számára, s ne rejtsük azt a véka alá, ahol senkinek
nem használ. A mi felelősségünk az, hogy mindenkit, akit kiemelkedő,
kitartó szakmai munkájáért elismerünk, azt példaképül állítsuk önmagunk
s tanítványaink elé.
A Doborjáni Ferenc emlékérem gondolata és létrehozása ezt a célt
kívánta megvalósítani.
Az emlékérmek átadása előtt elhangzott méltató gondolatokból nyilvánvalóvá
lehet mindannyiunk számára, hogy a mai napon is olyan szakembereket ünnepelhetünk,
akik valóban példaképek számunkra. Igen, példaképek, akikbe kapaszkodni
lehet. Áldozatos életek. Olyanok, akiket jó lenne követni, akikhez jó lenne
hasonlítani. Feltehetjük a kérdést. Elmúlnak vagy hatástalanná válnak az
idő múlásával a példaképek?
Meggyőződésem, hogy az igaziak, akik egy eszméért küzdenek, vagy
szilárd hit vezérli őket, aligha. Az önjelölteken egy idő után nevetünk,
de a valódi példák beleivódnak életünkbe. Önfeláldozás, szelídség, belátás,
bátorság... - ezek a tulajdonságok mintha veszítettek volna fényükből.
De ha tapogatózni kezdünk a homályban, egyszerre sugározni kezdenek, és
rádöbbentenek mulasztásainkra és lehetőségeinkre. A közösség gazdagodik
általuk, s az egyéneknek példaképei lesznek.
Iskolai közösségünk nevében szeretnék én is köszönetet mondani Magassy
Katalin és Magassy Vilma gyógypedagógusoknak, akik gyógypedagógusi
munkájukat nem egyszerűen kenyérkereső munkának, hanem a rászoruló gyermekek
iránti alapvető, mély és belső elhivatottságnak tekintették. Szakmailag
kiemelkedőt alkottak. Olyan szakmai kísérletnek voltak kidolgozói, kezdeményezői
és gyakorlói, amelyek mai napig is pozitív hatással vannak szakmai munkánkra.
Köszönjük, hogy kitartóak és hűségesek maradtak hivatásukhoz azokban
az időkben is, amelyben nem elismerést, sokkal inkább elmarasztalást kaptak
családi gyökereikért, hitükért, meggyőződésükért, melyet sosem rejtettek
véka alá. Életük, intézményünkben eltöltött 25-28 év után is értelmes
és intenzív élet. Talán azt gondolatomat igazolják, miszerint a példaképek
talán akkor válnak azzá, amikor az idők jeleire figyelve szakterületükről
kilépve, de ahhoz hűségesen egyetemesebb feladatok elvégzésére mozgósítják
tehetségüket. Diákonisszaként és lelkészként szinte mind a mai napig
aktívan, mások szolgálatában élnek. Dicséret és tisztelet övezze nevüket.
Honti Miklósné, tanítványai Eszti mamája, köszöntése szintén
nagyon megtisztelő számomra. Mert Ő a másik, de ugyanolyan tiszteletreméltó
véglet. Neve mellé nem tudunk felsorakoztatni kiemelkedő szakmai sikereket,
szakmai módszereket, másokat gazdagító, tudományos szakmai tanulmányokat.
Rajtunk és családján kívül, nevét nem emlegetik szakmai körökben. És
mégis: legalább annyira ő is példakép számunkra. Legyünk büszkék, s
becsüljük meg, az olyan kitartó és következetes gyermekfelügyelői életutat
is, mint Eszteré, aki az állami gondozott gyermekekért hosszú távon is
áldozatokat hozni tudó, erőfeszítéseket vállaló, érzelmi szeretetet nyújtani
tudó személy. Határozott őszinte egyénisége mérhetetlen biztonságot nyújtott
és nyújt a rábízott gyermekek számára. Köszönjük, hogy ebben példaképünkké
vált.
Vajon, mi adott és mi ad erőt elődeink és jelen életünk küzdelmeihez
? Honnan a belső tűz és lelkesedés, honnan a kitartás és honnan a hit?
Honnan a Vass Albert féle “fizesi tanítók” konok állhatatossága, melynek
nyomán kiburjánzott az emberekben a szív, mint langyos eső után a puha
esti föld?
Garcia Lorcától olvastam valahol: “Az eső addig hull a sziklára,
míg az megpuhul, és zsomborbokor nő rajta. Az emberek azt mondják a zsomborról,
hogy az nem való semmire, de én látom, hogy sárga virágát meglebbenti a
szél… Csak várni kell, várni szeretetben.” Ilyen hűséges tanítók a
mi példaképeink is. Ha valaki elég kitartóan dobálja kavicsait a tengerbe,
egyszer csak meg fogja látni, amint a víz színén megcsillan valami. Föld!!
A mi példaképeink mindannyian tudták/tudják, hogy széles alap kell rakni
a mélyben, hogy láthatóvá váljon a csúcsa.
Nem tudom pontosan megválaszolni az imént felvetett kérdéseket. Csak
bízom abban, hogy példaképeinkbe kapaszkodva, egyszer majd bizonyossággal
megkapjuk a választ az itt meg nem válaszolt, nyitva hagyott kérdéseinkre.
Meggyőződésem, hogy a tisztelet, köszönet és megbecsülés szavainál
csak az lehet több, ha az elénk állított példaképek életpéldája valahogy
észrevétlenül belénk ivódik és sajátunkká lesz. Észrevétlenül, mint ahogy
a jézusi példabeszédben a vetés. “Úgy van az Isten Országával, mint
azzal az emberrel, aki magot vet földjébe. Akár alszik, akár virraszt,
s éjszaka van, vagy nappal, a mag kicsírázik és szárba szökken, maga sem
tudja hogyan. A föld magától terem, először szárat, aztán kalászt, végül
telt szemet a kalászban. “
Nekünk csak nyitott és mindig megújulni képes emberekké kell válnunk.
Ennek megvalósításán kell fáradoznunk. |
A Mozaik-terem
A közösség megsokszorozódott öröméhez járult hozzá az iskola új,
többfunkciós, un. ,,Mozaik-termének" felavatása.
A Fogyatékos Gyermekek, Tanulók Országos Közalapítvány 6 000 000 Ft támogatásával
készült el a kollégium teraszának területét hasznosító, közösségi tér.
A fő támogatón kívül a fenntartó Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat,
az önkormányzat Pályázati Alapját kezelő bizottság is támogatta megvalósítását,
amely a 2 000 000 Ft-os, az önkormányzattól elnyert pályázati önrésszel
vált lehetővé. Csizovszky Sándor igazgató a további támogatók között köszönetet
mondott az Alternatívák Alapítványnak is.
A Mozaik-terem elnevezésről szólva az intézményvezető a következőket mondta:
- A terem egyik falán egy maradandó faliképet helyeztünk el, melyet
Gerencsér Tamás grafikus-tervező számítógépen megszerkesztett, ezzel intézményünk
logójának kivitelezésén kívül, egy újabb maradandó alkotással gyarapítottad
iskolánkat. Egy budapesti üvegmozaikkép- készítő, Visontai Péter kivitelezte
a tervet.
Ahogy ezt a faliképet apró kis kövek, üvegmozaikok
egymásra rakott sokasága alkotja, és az így egymás mellé tett színek harmóniája
teszi teljessé, úgy kell nekünk is kitalálni, hogy mi mindenre tudjuk azt
a szép, esztétikus teret kihasználni.
Az ötleteket elkezdem: s szerintem mindannyiunkban
további ötleteket indít el. Használhatjuk termékbemutatónak, ahol szakiskolásaink
és általános iskolásaink által készített termékeket a külvilágnak megmutathatjuk,
ahol ezeket akár értékesíthetjük is. Ezt szolgálják a berendezési tárgyak
közül a paravánok, asztalok, s a most itt nem látható, de létező üveges
tárlók. De használhatjuk szakmai rendezvények, előadások színhelyéül is,
ahol problémamentesen le tudunk ültetni legalább 120 főt. Alkalmas térként
szolgálhat különböző nagyságú szakmai megbeszélések, munkaközösségi megbeszélések
számára is. Tervezünk itt házi-mozi rendszert, melyre minden feltétel adott.
Szolgálhat gyermekeink számára szórakozóhelyül, társalgóul, ahol az olvasástól,
TV-nézéstől a zenehallgatásig mindre lehetőségük nyílik. Bár a MOZAIK-terem
egész munkahelyi közösségünk értelmes tevékenységeinek színhelyéül szolgál,
gazdája mégis a Kollégium lesz, melynek vezetőjét arra kérem, hogy nyitottan,
de határozottan koordinálja a terem használatát annak megóvása érdekében.
A harmonikusan kialakított tér több gondolatot
is ébreszt bennem. A színes, mozaikkép, a merész fordított háromszög-formájával
és teljesen a mennyezetig érő teljesen a mennyezetig elhelyezésével kinyitja
a teret.
A benne kavargó misztikus örvény szemmel láthatóan
túllép a háromszög bezárt formáján. Azon túlmutatva egy másik dimenzióba
visz bennünket. Ez a kép egy meditációs objektum, egy imaginációs eszköz,
amely létünk lényegét értetheti meg velünk. Talán azt, hogy a teremtett
Kozmoszban milyen parányiak vagyunk. Ugyanakkor a lelkünk mélyén a végtelenség
óceánja nyílik meg számunkra.
“Lelkedet lélekben keresd. De túl a lelkeken, a lelkek alján ott
a tenger. Keresd a tengerben magad. Enyészve születik, formáját széthullva
teremti, minden változásában változatlan, s halálaiban halhatatlan. Lelkeken
túl, a lelkek alján, a tengerben keresd a lelked. A maradandóság jelében,
melynek mulandó képe vagy.”
/A tenger mindenütt van és mindig van, Szerápion.
Ahol Te vagy, ott van a tenger. Két tenger közt egy hullámsáv, félig még
fodrozó, félig merev már, ez vagy. Ezek vagyunk: két tenger közt az Átmenet
hullámai, elporladók, s mindig megújulók. A mindig éppen elmúló, a mindig
éppen változó öröklét: ez vagyunk. Magunkkal visszük tengerünket./
A másik jelkép ebben a teremben Németh László
tervező munkáját dicséri. A padlóburkolat terveit ő készítette, s talán
eszébe se jutott, hogy engem ez a forma milyen gondolatokra sarkall. A
padlón heverő minta egy homokórára emlékeztet. A homokóra pedig a ránkbízott
időre, amellyel jól kell sáfárkodnunk. Nem tékozolhatjuk korlátlanul a
múló és rohanó időt. Jól és értelmesen kell azt felhasználnunk. Önmagunk
megértésén, megvalósításán túl, mindannyiunkra feladatok vannak bízva,
amiért felelősek vagyunk. A “más rózsákra” elvesztegetett idő nem jön vissza
soha többé. Ez a jelképes homokóra nyújtson képletes tükröt számunkra.
Csizovszky Sándor igazgató a továbbiakban köszönetet mondott a terem
kialakításában résztvevőknek: Németh Lászlónak, aki a tervezéstől, anyagbeszerzéseken
keresztül a burkolattervekig önzetlenül koordinálta a munkát, a szerkezeti
szintet kivitelező szombathelyi TIGA-Bau kft-nek, Fűzi Kálmán műszaki ellenőrnek,
a teljes villanyszerelést végző Czene Balázsnak és a zárómunkálatokban
aktívan munkálkodó Balogh Andrásnak és a takarítónőinknek.
A felelősségteljes, igaz ügyért való munkálkodás és a elvégzett munka
öröme feletti ünnep volt az idei Doborjáni Ferenc Emléknap a Brennbergi
úton. Erőt adó és a jövőbe vetett reménységet adó is egyben.
-CSS-
2003. október 10., péntek 02:09
|