Kezdeményezés egy új globális Marshall-tervre
Népszabadság
ww.mno.hu
Egy új, globális Marshall-terv beindítására irányuló kezdeményezést
fogalmazott meg Stuttgartban ötven neves személyiség, többek között Hans-Dietrich
Genscher, volt német külügyminiszter és a Budapest Klub idei díjazottja,
Sir Peter Ustinov brit színész.
A Stuttgarti Nyilatkozat az európai bővítési folyamatban alkalmazott
fejlesztési társfinanszírozási rendszer átültetését javasolja globális
méretekben. Mint mondták, arról van szó, hogy az egyoldalú és többszörösen
is haszontalan pénzátutalásokat, az úgynevezett fejlesztési segélyek keretében
hatékonyabb fejlesztési együttműködéssé tegyék. A kezdeményezés célja a
globális gazdasági növekedés, a nemzetközi együttműködés által elérhető
szabadság és biztonság, valamint a gazdasági, környezeti és társadalmi
tényezők egyensúlyának biztosítása.
A nyilatkozat rámutat a hagyományos Észak–Dél gazdasági egyenlőtlenségre,
a globális méretekben csökkenő biztonságra, az évi mintegy 60 millió halálesetre
az éhezés és a már gyógyítható betegségek következtében. (MTI)
Gyorsan élni: a multitasking a divat
www.mti.hu
Hamburg, 2003. október 10. (MTI-Panoráma) - Társadalmunk egyre gyorsabb
lesz. Mindenütt azzal próbálkoznak, hogy időt nyerjenek. Az emberek rövidebb
ideig alszanak, gyorsabban esznek. Még a tusolást is sietősebben végzik.
Az 1980 után születettek nemzedéke már megszokta, hogy egyidejűleg több
dolgot is csinál - állapította meg a hamburgi társadalomtudományi intézet.
E jelenség leírására a multitasking kifejezést a
számítógépes technika szótárából kölcsönözték.
Hasonló eredményre jutott a kelkheim-kasseli jövőkutató
intézet is: aki időt akar megtakarítani, az a metróhoz vezető úton issza
meg reggeli kávéját, híreket a fitnessteremben hallgat és tévézés közben
telefonál.
A "gyorsabban élni-trend" éllovasai leginkább az
Egyesült Államok és Japán. A menés közben evők számára ezekben az országokban
joghurt helyett go-gurtot (go angolul: menni), zöldséget tubusban, vizet
pedig zselé formájában árusítanak. De Németországban is átalakulóban vannak
a szokások. A legújabb felmérések szerint a németek egynegyede már nem
odahaza reggelizik - a középosztályhoz tartozók autóinak ajtóiban kávéval
teli termoszok sorakoznak.
Az új életstílus célszerűségét azonban sokan vitatják,
különösen a munka világában. Amerikai kutatók arra figyelmeztetnek, hogy
új betegség van kialakulóban: az odafigyelés hiánya. Állítólag a rövid
távú emlékezet kihagyásának veszélye is fenyeget.
Egy reprezentatív németországi felmérés szerint inkább
nők, mint férfiak képesek egyidejűleg több dolgot is csinálni. A férfiak
66 százaléka - saját bevallása szerint - egyszerre csak egy dologgal foglalkozik.
Ezzel szemben a megkérdezett nőknek mintegy fele állította, hogy egyidejűleg
több dolgot csinál - jelentette a dpa.
A prefektus azt üzente...
http://www.hhrf.org/rmsz/
Romániai Magyar Szó, Bukarest
Ismerik ugye a dalt: Kossuth Lajos azt üzente, elfogyott a regimentje...
Csoda, mostanában még nem fogyott el a marosvásárhelyi magyarság türelme.
1990-ben elég volt, hogy a Bolyai iskolát nem adták vissza. Nem és nem,
az Istennek sem. Persze azért volt bennünk annyi józan belátás, türelmetlenségünket
csendes tüntetésbe fojtottuk. Most semmi. Kuksolunk a négy fal között,
s néma birkákként t?rjük, hogy a hatalom ismét csúfot ?zzön választottjainkból,
és belôlünk, mindnyájunkból... Kutyakomédia, ami a Kossuth utcanévvel történik.
Nem tudom, miért került a téma ismét terítékre. De tény, ettôl hangos a
magyar és román média a Dunától a Dimbovitáig. Jómagam már akkor kételyemnek
adtam hangot a gyors, látványos siker kapcsán, amikor a városi önkormányzati
(már amennyire önkormányzati, mint ahogy az alábbiakból kiderül – nem egészen)
testület nagy garral megszavazta, hogy Calarasilorból ismét Kossuthra kereszteljék
a fôutcát. Akkor a tanácsos urak széltében- hosszában nyilatkoztak, az
ülésen mind a magyarok, mind a románok alaposan kivagdalkozták magukat,
majd gyôzött az RMDSZ fölény. Világos volt, valakik, valahogyan megtorpedózzák
a határozatot. Most persze az aradi szobor- ügy ismét negyvennyolc-ellenes
indulatokat indukált. Nosza: egyes, bármikor manipulálható sajtóladyk elôkeresték
a naftalinból Ovidiu Natea prefektus augusztus 12-én kelt átiratát, kissé
feltupírozták és betálalták a Mediafax- kínálatba, hadd csámcsogjon rajta
ismét a magyar és román közvélemény. Az átiratban bikkfanyelven, másfél
oldalas cs?rés- csavarással a prefektus úr bebizonyítja, hogy a városi
képviselô-testület névváltoztató határozata fabatkát sem ér. Merthogy a
megyei utcanévadó bizottság már jóval korábban megmondta (le is írta):
Kossuth neve nem cseng jól Marosvásárhelyen, sérti a románság érzékenységét.
Addig magyarázza a törvényeket, kormányhatározatokat, míg kihozza, hogy
a megyei névadó bizottság véleménye csak akkor konzultatív (nem kötelezô),
ha beleegyezését adja valamely névhez. De ha nem egyezik bele valamibe,
akkor kötelezô módon figyelembe kell venni az elutasítást. Ha ezt érti
valaki, emelem a kalapom elôtte.
E kacifántos idétlenkedésnél sokkal bántóbb megállapítás: névmódosítás
azért nem képzelhetô el, mert érzékenyen érinti a román lakosságot, mely
„még nem érett meg" a Kossuth név befogadására. Arról egy szót sem szól
az átirat, hogy a marosvásárhelyi lakosság ötven százalékát képezô magyar
közösség érzékenységét épp a hónapok óta tartó hintáztatás sérti (sok minden
egyéb mellett). Ismét éveken át kell harcolni egy óhaj valóra váltásáért.
A prefektusi átirat „gyöngyszeme": Kossuthról nem lehet utcát elnevezni
Marosvásárhelyen, mert soha nem járt városunkban.
1989-tôl errefelé szépen, csendesen, fokozatosan ismét beleszürkültünk
a tájba, leszoktunk a véleménymondásról, arról, hogy közösségileg megfogalmazzuk,
kifejezzük, netán érvényesítsük akaratunkat. A forradalmi idôk messze járnak.
Most csend van. És fôleg az van, amit mások akarnak.
MÁTHÉ ÉVA
Szórakoztató erőszak - Quentin Tarantino amatőrnek tartja magát
Népszabadság • Szerző: Návai Anikó
www.nol.hu
Daryl Hannah, Julie Dreyfus és Uma Thurman a Kill Bill londoni premierjén
(kép: Lee Besford)
|Sok álmatlan éjszakába telt, míg kitalálta a sztorit, vagy egyszer
csak a fejére csapott?
– Bosszúfilmre már régóta fájt a fogam, de nem volt semmi konkrét ötletem.
Aztán mikor a Ponyvaregényt forgattuk, és majd felrobbant a stáb, amolyan
frenetikus-artisztikus szerelembe gabalyodtunk Umával. Ültünk egyszer valamelyik
csehóban, tudja, a sok fontos fütyi a stábból éppen fontoskodott egy kicsit,
megint előkerült a bosszúfilm. Az nem volt kérdés, hogy Uma lesz a sztár,
aki mindenkit legyilkol, csak a csavar hiányzott, hogy mi a fene hajtja.
Erre Uma lazán beköpte, hogy legyen a csaj menyasszony, akit megvernek,
főbe lőnek, körülötte kiterítve egy csomó ember, hatalmas vértócsák, és
ez az egész öt idióta műve, akik ellen a főszereplő bosszút esküszik. Annyira
Umáé volt az ötlet, még arra is emlékszem, hogy azt mondta: Quentin, mi
lenne, ha a film úgy kezdődne, hogy ott fekszem felismerhetetlenül szétlőtt
arccal, vérfoltos esküvői ruhában, terhesen? Innen már csak visszafelé
kellett kitalálnom, hogy na jó, akkor van a menyaszszony, a helyszín tehát
egy templom, de ki a vőlegény? Legyen Bill, oké. De miért lövi le a menyasszonyát?
Nyolc-kilenc oldal vázlatot írtam, mint a golyó, aztán elraktam, várjon
csak a sorára. És kilenc év múlva, amikor megint elővettem, bekattant,
hogy ebbe tökéletesen beleklappol a japán hatás, a kung-fu meg a spagetti-
western, vagyis az összes vizuális élmény, amit imádok. És megvolt a film.
Eszébe jutott, mekkora újítás, hogy ennek a filmtörténeti tiszteletkörnek,
amit a Kill Billben lerótt, nő a főszereplője? A klasszikus kung-fuban
és a spagettiwesternekben mindig férfi volt a hős.
– Nem vagyok biztos benne, hogy a filmművészet dolga a társadalmi változások
reflexiója, de abban biztos vagyok, hogy valamiért mégiscsak így van. Az
egyik oka annak, amiért imádom a filmeket, pontosan az, hogy a legapróbb
részletekig tükrözik az adott kort. A zenétől a ruhákig. Nézze csak meg
a Szelíd motorosokat. Az nem a lebutított Hollywood szokásos csinálmánya
volt a hippinemzedékről, hanem olyan független film, ami a lehető legjobb
értelemben tökéletesen rezonált arra a generációra. Hollywood mindig a
legegyszerűbb utat választja: fog egy generációs kultúrát, és visszaköpi.
De ki kíváncsi arra, hogy amit amúgy is tud már magáról, azt még egyszer
a képébe vágják a moziban? A nézőnek ennél sokkal több kell. A francia
újhullám úgy kezdődött, hogy a párizsi filmeseknek tele lett a burája a
szépelgő polgári filmcsinálással, fogták magukat, és polgárt pukkasztottak,
aztán a dolog eljutott New Yorkba, onnan Los Angelesbe, és bár nem lett
belőle globális filmes forradalom, mégis azt mondom: Godard ugyanazt csinálta
a filmmel, amit Bob Dylan a zenével.
Kicsit eltért a tárgytól...
– Oké, oké! Miért nő, és miért pont Uma? A spagettiwesternekben tényleg
hálátlan szerepeket játszottak a csajok, pedig Rosabella Nerit például
imádom, mert amit lehetett, kihozott a figurából. De például az ázsiai
szamurájfilmek tele vannak akcióhősnőkkel. Még a kínai filmek is, ahol
ez a folklórból ered. Csak az amerikai és az európai filmkultúrából hiányzik.
Hányszor könyörögtem ennek-annak a csajnak, hogy nézzen már velem végig
egy jó kis kung-fu-mozit! Mindig nyavalyogtak, hogy ez olyan pasidolog!
Lehet, hogy a szinkron volt rossz, és azon kuncogtak, pedig Angela Mau
például frenetikus kung-fu-trükköket csinált a hetvenes években. Na jó,
szóval mostanában eljutottunk oda, hogy Amerikában végre eljött a csajok
ideje, nyugodtan kaszabolhatnak a vásznon. Umával csak az a baj, hogy gyönyörű,
tehát ha mondjuk egy atomfizikusról csinálnék filmet, biztos nem őt választanám,
mert aki ilyen szép, az nem megy atomfizikusnak, de még orvosnak se. Hollywoodi
duma, tudom. De ha már van egy ilyen figura, egy ilyen menyasszony, hadd
játsszak már egy kicsit azzal, hogy én vagyok Joseph Von Sternberg, aki
Dietrichre osztja a szerepet. Dietrich köré építi a filmet, hogy minden
róla szóljon, még akkor is, ha a jelenetek többségében kimondottan szakadt,
véres és undorító. Csak hát közben mégis ő az Uma Thurman, akiről szobrot
lehet faragni.
Kill Billhez képest a Terminátor maga volt a Csipkerózsika...
– Maga is az erőszakot feszegeti, de erre megvan a standard válaszom,
pontosabban kérdésem. Mondja meg, miért van az, hogy az emberek mindig
két teljesen különböző dologra gondolnak, amikor a napi erőszakról és a
filmben látható erőszakról van szó? Nekem ez éppúgy mindegy, mint mikor
valaki az utcán táncol vagy a vásznon, a moziban. Filmnyelven szólva az
erőszak az egyik legszórakoztatóbb dolog a világon. Jó, elismerem, nem
mindenki döglik érte. Azon persze hosszasan elkvaterkázhatunk, hogy ki
mit nevez erőszaknak meg akciónak, de nekem egy jól megcsinált akciójelenet
valóságos filmcsemege.
Ez már a Ponyvaregényből is kiderült.
– Már vártam, hogy fölhozza. Tudja, mi történt a Ponyvaregény után?
Egyre- másra jöttek ki a klónok, és az összes kritikus azon nyavalygott,
hogy egytől egyig Tarantino-másolat. Nekem is gyanús volt, csak nem akartam
nagyképűsködni, mert még mindig ott csengett a fülemben, hogy annak idején,
mikor a Reservoir Dogst bemutatták, hányszor dörgölték az orrom alá, hogy
ez olyan scorseses, pedig isten engem úgy segéljen, sokkal inkább hatott
rám Brian De Palma...
Mennyire elégedett a Kill Billel? Úgy sikerült, ahogy szerette volna?
– Minden rendező végzete az, amikor először ül le, hogy megnézze a kész
filmjét. Polanski pont erről ír a könyvében. Vagy olvassa el, mit mond
erről John Boorman és Woody Allen. John Landis például még elemzi is, hogy
melyik jelenet sikerült 60, melyik 80 százalékosra. Én ezzel másképp vagyok.
Úgy gondolom, tilos hermetikusan elképzelni és vallásosan ragaszkodni ahhoz,
ami az ember agyában kialakul egy filmről. Az sose jön össze. Nekem minden
filmem jobban sikerült, mint vártam. Tudja miért? Mert elsősorban forgatókönyvet
szeretek írni. Istenieket vitázom magammal egészen addig, amíg lehiggadok,
hogy ennél jobbat már úgyse tudok írni, adjuk ki, kapja meg az összes plecsnit,
én vagyok a győztes. Jöhet a következő. Amíg írok, a könyv az úr. De ahogy
elkezdek forgatni, fütyülök a könyvre, ugyanis ez már nem a hálószobám
sarka, ahol írtam, hanem egy stáb, világítással, színészekkel, emberi hangokkal,
szívdobogással. Bárkitől jöhet egy újabb inspiráció, s elsöpri a leírt
betűt. Forgatás közben már csak az itt és most számit. Hogy kedd van, esik
az eső, Uma bal lábbal kelt föl, és lehet, hogy a jelenetnek már rég semmi
köze sincs ahhoz, ami a könyvben áll, mégis úgy érzem, hogy tökéletes a
vásznon.
Ön színészként kezdte, és az a hír járja, hogyha az a karrier fölszikrázna,
ma is szögre akasztaná a rendezést.
– Hohó, azért ez nem igaz. Azért kezdtem a színészettel, mert az volt
a legkézenfekvőbb, de az igazi szerelmem a mozi. Tény, hogy színészzsargonban
beszélek, s ebből a szempontból nem vagyok vérbeli rendező, meg az is igaz,
hogy nem pepecselek se a lencsékkel, se a fényekkel, mert ez az egész technikai
hókuszpókusz nem érdekel. Nem is értek hozzá, nem is akarok, amatőr vagyok,
és kész. Nekem az a fontos, hogy a színészekkel megértessem magam, mert
rajtuk múlik a film, nem a technikán. Amikor forgatunk, én vagyok a legjobb
közönségük.
A filmjei mindig nagy vitákat váltanak ki – a Kill Billről ki ódákat
zeng, ki átkozza. De senki nem tudja igazán megmondani, kicsoda Quentin
Tarantino. Csak ön tudja, hogy miféle kis ördögök szülik az agyában ezeket
a különcségeket.
– Talán jobb, ha én se firtatom, beérem azzal, hogy örülök neki. Ehhez
mit szól? Bevallom, félek, mert ha kitudódik, esetleg fölszáll, mint a
köd. Jó, félre a viccel, azok a kis ördögök nem léteznek. Csak egy szomjas
kölyök van, aki mióta az eszét tudja, tölti-tölti a fejébe a filmeket.
És mindenre emlékszik. Riasztóan jó a memóriám. Minden részlet megragad.
S amikor írok vagy forgatok, egyszer csak bekattan valami. Néha megrémülök,
hogy ezt mintha már láttam volna valahol. Vagy csak annyira jó, hogy láthattam
volna? És akkor jön a Kill Bill, és az öszszes kedvencemmel kedvemre zsonglőrködhetek,
hiszen ott labdáztak a fejemben sok-sok éve. Sergio Leone, a nagymesterem,
Scorsese, a független film istene, De Palma, John Ford, Howard Hawks. Soroljam?
Hollywood, 2003. október
Quentin Tarantino
Quentin Tarantino (Knox-ville, Tennessee, 1963. március 27.) kétéves
korában költözött elvált anyjával Los Angelesbe. Nem végezte el a középiskolát,
egyik munkahelyről ment a másikra, végül egy videoarchívumban helyezkedett
el. Itt ismerte meg Roger Avaryt, későbbi partnerét, akivel a Reservoir
Dogs, az Igazi Románc és a Ponyvaregény forgatókönyvét írta. A Tarantino-legenda
akkor kezdődött, amikor az eredetileg 35 ezer dolláros költségvetésű Reservoir
Dogs főszerepébe beleszeretett Harvey Keitel, s a film ezután 1,5 millió
dolláros költségvetést kapott. A Reservoir Dogs az 1992-es Sundance filmfesztiválon
díj nélkül debütált, de a filmszakma felfigyelt az író-rendezőre. Második
forgatókönyvéből – az Igazi románc – Tony Scott készített filmet, a következőből
– Natural Born Killers – pedig Oliver Stone. Tarantino 1993-ban tért vissza
a rendezéshez: a saját ötletéből maga írta Ponyvaregény az 1994-es cannes-i
filmfesztivál aranypálmáját nyerte. A Ponyvaregényt forgatókönyvírói Oscar-díjjal,
Golden Globe-díjjal és a brit filmakadémia díjával ismerték el. Tarantino
legújabb filmje a Kill Bill, mely egyrészesnek indult és két „kötetessé”
vált.
"1984" - kiállítás a Terror Házában
www.gondola.hu
Időutazásra hívja a látogatókat a XX. Század Intézet legújabb, 1984
című tárlata, amelyet George Orwell születésének 100. évfordulója alkalmából
rendezett a Terror Háza Múzeum, Budapesten - mondta az intézetet, s az
Andrássy úti intézményt egyaránt vezető főigazgató pénteken, a kiállítás
megnyitásakor.
"Még 20 év sem telt el a George Orwell megálmodta és rémisztően megfestett
1984-es esztendő óta, mégis, mintha valami távoli, homályba veszett korszakról
esne szó" - mondta Schmidt Mária.
Úgy fogalmazott: 1984 volt az utolsó esztendő azon évek sorában, amelyek
1956 után reménytelenül egymásba kapaszkodtak, s amikor a pártvezetők úgy
vélték, hogy "a barátságok megbonthatatlanok, az ellenfelek ádázak, az
egység örök".
"Magyarország ugyan a legvidámabb barakk, ahol Tatabányán sztráda áruház
épül, Budapesten pedig Skála Metró, a legvidámabb barakk, ahol hazai gyártású
farmernadrágot lehet kapni, és ahová a baráti országok tehetősebb alattvalói
szívesen elbarangolnak, főként a Balatonra, hogy gulyást egyenek, és magyar
borokkal feledtessék afölötti bánatukat, hogy esélyük sincs elutazni a
vasfüggönyön túlra" - utalt köszöntőjében Schmidt Mária.
"De ez volt a maximum, a hatalom pontosan kijelölte a határokat" - fogalmazott
a történész az 1984-es magyarországi és világeseményeket felidézve. A történész
emlékeztetett arra is, hogy mi magyarok a 80-as évek közepén a "kék" világútlevéllel
átruccanhattunk Bécsbe, vagy akár messzebbre is, de a határon "gyomorgörcsöt
kaptunk a motozástól", a kiszabott valutakeretből pedig jó, ha néhány kávéra,
vagy apróságra jutott. "A hatalom birtokosai és mi alattvalók még semmit
sem sejtettünk 1984-ben" - jegyezte meg.
A történéseket felidézve kitért arra, hogy Kádár János 1984-ben beszédeiben
említetést tett ugyan a "fokozódó nemzetközi helyzetről" - arról, hogy
a NATO közép-hatótávolságú rakétákat telepített az NSZK-ba és Olaszországba,
valamint arról, hogy "mi kommunisták a jó szándéktól vezérelve többet osztottunk
szét az emberek között mint amit megtermeltünk, de takarékoskodással megoldjuk
a nehézséget".
Schmidt Mária szavai szerint furcsa volt az 1984-es év, "két arca van".
Ekkor jelentek meg magyarul - persze szamizdat kiadásban - Hruscsov titkos
beszédei, és George Orwell Állatfarmja, ebben az évben tartóztatták le
Csehszlovákiában Duray Miklóst, ölték meg Lengyelországban Jerzy Popiuleszko
atyát. Magyarországra látogatott Helmut Kohl kancellár és Margaret Thatcher
brit miniszterelnök, és ebben az évben részesül a lehető legnagyobb kitüntetésben
Kádár János, aki a Kreml Lenin érdemrendjét kapta meg - sorolta a főigazgató.
Megjegyezte: a kiállítás célja nem egyfajta hamis nosztalgiázás, vagy
egyszerű merengés a mulandóságról, hanem Orwell szelleméhez méltóan felkiáltó
jel arról, hogy a totális hatalom birtokosai bármennyire is megtörhetetlennek
tekintik hatalmukat, a "történelem süllyesztőjében" találhatják magukat.
A Terror Háza időszaki tárlatán szerepelnek többi között 1984-es folyóiratokból,
szakszervezeti lapokból vett idézeteket, Kádár János az évben mondott beszédeinek
részletei, az egykori MSZMP PB-tagok, valamint az akkori kormány tagjainak
fotói.
1984-et hivatott felidézni egy dobos tortát mintázó alapra épített,
Magyarországot formázó makett, amelyet kolbászkerítés, s azon elhelyezett
műanyag rendőrfigurák vesznek körbe.
2003. október 13., hétfő 01:02