Felejhetetlen
Őszi Könyvtári Hét - Adaptáció Hamvas Béla Öt géniusz
című esszéjéből
- Józsa Éva előadóestje -
A magyar szellemi élet sajátos és kiemelkedő képviselője Hamvas Béla
(1987-1968). Sajátossága több szinten is megnyilvánul, annak a paradoxonnak
az érvényesülésével, hogy minél inkább egyetemes valami, annál inkább egyéni.
Nehéz őt bármiféle diszciplínába, valamiféle nézetbe, irányzatba besorolni.
Éppen e nehézségben van Hamvas Béla óriási érdeme, jelentősége. A szellemiség
olyan univerzális palettáját tárja elénk, amely sehol sem tapad le, nem
tartozik sem valláshoz, sem filozófiához és semmiféle izmushoz sem, és
egyetlenegy személyhez sem köthető.
Most, amikor már Hamvas sem tud védekezni ellene, nehéz róla bármit
is állítani, munkásságát felmagasztalni, gondolatait valamiféle rendszerbe
kényszeríteni, s egész személyiségét meghagyni a ,,nevezetes névtelenség''-ben,
kinek társadalmi helyzete az, hogy ,,társadalmon kívüli''.
A világ dualizmusa (jó-rossz, szent-profán, isteni-sátáni, adó-vevő,
szegény-gazdag, stb.) Hamvas számára a válság dialektikáját jelenti. A
világ minden időpillanatban valamilyen válságban van, a válság a világ
ki- és belégzése. Megjelenik valamilyen krízis, elmélyül, majd megszűnik
és jön a következő. Inspiráció-respiráció. Az ember feladata jól felismerni
a válságot, s tenni ellene. Sok baj származhat abból, ha nem helyesen ismerjük
fel a krízist. Napjaink modern embere gazdasági válságot vél felismerni,
holott a szellem, a szellemiségünk válságát éljük. Evvel kapcsolatban gyakran
halljuk visszhangozni: ez a fejlődés, előremenetel, a technika csodája,
jólét, demokrácia stb. Ezért jellemzi oly nagyon napjaink emberét az anyagiasság,
a korrupció, a technokrácia. a gazdasági és gazdagsági orientáció. a pénzuralom
és a tudományba. mint haladásba vetett hit. Ha azt mondtuk, hogy a válság
szellemi, akkor a megoldás is csak szellemi síkon lehetséges. Minden más
csak a felületen mozog.
A hagyomány kategóriája. Hamvas életbölcseletének kulcsfogalma. Ez
a hagyomány azonban nem kultúrtörténeti, etnográfiai értelmezés, hanem
metafizikai. A vertikális tengelyt jelenti, mely minden pillanatban jelen
van, ugyanakkor örök. Egyfajta metafizikai tudást jelent ez az embernek
a létben elfoglalt egyetemes helyéről. A hagyomány fundamentális mondanivalója
az egyetlen azonosság: az isteni és az emberi lét azonossága. Ez minden
hagyományban közös, így tulajdonképpen nincsenek hagyományok, csak a hagyomány
van. Sajnos, ma a hagyományt egyezményesen lenézzük, s fejet kizárólagosan
a tudománynak hajtunk. Mert a hagyomány korhol és ránk pirít, a tudomány
viszont hízeleg nekünk. A hagyomány ,,mondanivalója'' gyakran kényelmetlen,
a tudomány viszont süppedős kényelmet ígér. Hamvas a hagyomány értelmezésén
belül az aranykor fogalmát is ezen a tengelyen helyezi el. ,,Az aranykor
nem történelmi korszak, hanem állapot, és ezért minden időben jelen van:
csak attól függ, hogy van-e valaki, aki megvalósítja.'' (H.B. Öt géniusz)
A realizálás kategóriája. A harmadik fogalom a valóság és a hagyomány
tartalmi vonatkozását a praktikum területéről világítja meg Hamvas. Olyan
gyakorlatról van itt szó, ami a gondolat, szó és cselekedet egységét reprezentálja.
Cs.Á.
Fotók: www.terebess.hu/keletkultinfo/hamvasbela.html;
2. www.borut.hu/hun/main5.html, illusztrációk |
Kapcsolódó cikkek:
A 75 éves
Magyar Szemle Kincsestár könyvsorozata II.
Őszi Könyvtári
Hét: A 75 éves Magyar Szemle Kincsestár könyvsorozatáról
Soproni
estvék játékra hangolva
Őszi Könyvtári
Hét - Varázslatos fuvolajáték
2003. oktĂłber 18., szombat 00:06
|