Keleti helyzet, nyugati mérce
Keleti helyzet, nyugati
mérce
Beszélgetés a közlekedési
és
vízügyi miniszterrel
Édesapja vasutas egy életen át. Zalalövőn
állomásfőnök,
majd a szombathelyi igazgatóság területén, Celldömölkön teljesített
szolgálatot.
Anyai nagyapja Zalaszentiván megszállott állomásfőnöke volt. Nógrádi
László
közlekedési és vízügyi minisztert Sopronban kérdeztük kihívásról,
feladatokról,
régióhoz való kötődéséről.
– Milyen érzésekkel foglalta el elődje helyét?
– Nem voltak ezzel kapcsolatos előérzeteim.
Feladatom
a közlekedési és vízügyi tárca irányítása. Leltárt készítettem
az
előttem álló feladatokról. Mint minden magyar, szomorúan konstatálom,
hogy
évtizedek mostoha körülményeit kell néhány év alatt felszámolni.
Különösen
nagy a kihívás, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozás előtt
igényesen
és megfelelő szinten tudjunk eleget tenni a hazai utazóközönség jogos
elvárásainak.
– Hogyan lehet az európai normáknak
megfelelni?
– Öregek a vasúti kocsik, a szerelvények. A
pályák
nem felelnek meg az EU-követelményeknek, nem alkalmasak a ma elvárható
sebességre. Határátkelőinken változásokat kíván a megnövekedett
forgalom,
de a környezetvédelem terén is van tennivaló. Erősíteni szeretnénk a
kombinált
árufuvarozást, a közutakról a túlsúlyos járműveket a vasútra, illetve
a
hajókra tereljük. Legfontosabb feladatunk a technikai
korszerűsítés.
– Észak-déli vasútvonal. Vannak ezzel
kapcsolatban
elképzelések?
– Örömmel mondhatom, hogy már túl vagyunk az
elképzelések szintjén. A közelmúltban Nagyrákos-Zalalövő térségében
völgyhidat
avattunk. Ez európai mértékkel mérve is büszkesége lehet a magyar
építőiparnak.
Ugyancsak épül a Magyarországot Szlovéniával összekötő vasúti szárny.
Célkitűzéseim
arra vonatkoznak, hogy az európai mértékkel is kipróbált GYSEV
vonalait
bekössük a szombathelyi, zalalövői, szlovéniai és a tengerpartig menő
vasúti
közlekedésbe.
– A soproniakat nagyon érdekli a 85-ös
főútvonal
korszerűsítése. Mikorra készül el a gyorsforgalmi út?
– Azt nem tudom, de pillanatnyilag a nagyon
elhanyagolt
és rendkívül szűk keresztmetszetű út rehabilitációja történik. A 85-ös
előnyeit és hátrányait magam is megtapasztaltam mostani utamon.
Igyekszem
a megfelelő forrásokat megtalálni, hogy az ország közútjai is elérjék
az
európai normákat.
– Úgy tudjuk, kötődik a régióhoz.
– Vas megyében, Szombathelyen
születtem,
Jánosházán voltam általános iskolás, Győr-Moson-Sopron megyében,
Pannonhalmán
érettségiztem, Zala megyében országgyűlési képviselő vagyok. Tehát a
regionális
szemlélet értelmében elkötelezett mindhárom megye iránt.
Török
Magda
2000. július 20., csütörtök 00:00
|