Lovas Gyula Légoltalom vigyázz!
Sopron...
A közelmúltban jelent meg Lovas Gyula Légoltalom
vigyázz! Sopron... című könyve. A könyv bemutatóját a GySEV-palota dísztermében
tartották. Az eseményen a szerző a könyv anyagából összeállított vetítettképes
előadáson szólt a helytörténeti mű keletkezése műhelytitkairól.
A könyv következő bemutatója november 6-án, csütörtökön,
17.00 órakor a soproni Széchenyi István Városi Könyvtárban (Sopron, Pócsi
u. 25.) lesz.
,,Ma sajnos egyetlen ország sem engedheti meg magának a békés illúziókban
való ringatózást" Írja a Magyar Cserkész 1936-ban, három évvel a háború
kitörése. előtt. S bár s hírek közvetítette világban élve óhatalanul
is vannak a harmadik évezred elején hasonló félelmeink, érdemes egy kis
időutazást tennünk a hetven évvel korábbi, háborúra készülődő , majd azt
megélő, végigszenvedő Magyarországra.
Egy olyan világba pillanthatunk be, amely költői, túlzások nélkül
felidézve mutatkozik meg, amely a több évtizedes emlékek között is megdöbbentően
pontosan rajzolódik a visszaemlékezések során előttünk.
Nyugdíjas emberek mesélnek akiknek a második világháború után még
szörnyű évtizedeket kellett megélniük, mégis az itt leírt emlékek az ifjúkor
megkapóan szép szűrőjén keresztül égtek az agyukban. Szeverényi Béla naplójában
mindczt sűrítve látjuk a magyar történelem mai napig vitatott szomorú pillanatáról:
Teleki Pál, főcserkész halála -írja le négy szóval.
Kik ők?
Cserkészek. akik az iskola mellet végezték felelősségteljes munkájukat.
Hóban-fagyban, szélben-viharban, alig vagy éppen nem fűtött helységekben,
éjnek évadján. a felnőttek irányítása mellett, a szülők féltő-óvó, ámde
büszke segítségével napról napra, évről évre kitartva, egy pillanatra sem
kétséget hagyva, hogy számíthat rájuk a család, a város, a nemzet.
Fiút (és lányok) akik védték a várost akik számára minden utca
Pál utca volt, s a grund egész Sopront jelentette, a fűvészkert a várost
körül ölelő erdőket, a Dudlesztől a Lőverekig. A ,,vörösingesekesek"
pedig mindazok, akik azokban az években átrepültek város felett.
A könyv és írója elévülhetetlen érdeme, hogy a város védelme érdekében
tett közös erőfeszítések bemutatásán túl felsejlik egy másik kép
is: mint amikor a Károly-magaslatról a felszakadozó párán keresztül
nézünk körbe, s hol élesen. hol egy kicsit homályosabban rajzolódik ki
előttünk az öreg Sopron. Így válik láthatóvá a ,,Civitas Fidelissima",
a polgárváros élete, a mind sanyarúbb helyzet élhetővé tétele.
A huszonnegyedik órában íródott a könyv. Egyre kevesebben vannak
köztünk azok akiknek a ,,légoltalom" nem csak olvasmány, nem csak
levéltári kutatási terület, hanem maga volt a valóság.
Reménykedő éveken át tartó várakozás hogy mégsem ér el hozzánk a
pusztítás, a szenvedés. Többek között ennek a múlhatatlan reménynek az
életben tartása ez a könyv Lovas Gyula cserkésztiszt egyik önkénvállalt
jócselekedete. -írja a könyv Előszavában Ivanics Ferenc.
Lovas Gyula, a szerző a vetítettképes előadás alatt a könyv ,,történetéről"
szólt:
,,A Sopront ért légitámadásról többhelytörténei munka
jelent már meg. Azokat íróik aprólékos gonddal készítették. Én csak tisztelettel
forgathatom azokat. Magam ugyan azokhoz számos kiegészítő adatott rakhattam
volna, mégsem tettem, jóllehet 1941-től 1944 április közepéig cserkész-
és diáktársaim egész seregével együtt magam is a légoltalom szolgálatában
álltam. Így azt a szolgálatot, amivel a polgári védekezést igyekeztek eredményessé
tenni, belülről ismerhettem meg. Minthogy azokban a két Sopront ért légitámadást
nem a városban, hanem, Nagycenken éltem meg, s csak közel két óra múlva
érkeztem a városba, nem is forgott az agyam összefoglaló, a soproni légoltalmi
szervezet munkáját bemutató munka elkészítésének gondolata sem.
Kubinszky professzor, Hárs József helytörténész,
Dr. Németh Alajos káplán ugyan kiválóan bemutatták a város elleni légitámadásokat,
Ugyanakkor vasúttörténészként számos olyan információt szereztem elsősorban
a vasúti berendezéseket ért légitámadásokról, amikhez a vasúton kívül álló
nem juthatott.
Amikor pedig a magyar vasutak a második világháborúban
című könyvemhez az egész országos vasúthálózatról igyekeztem a légitámadásokat
bemutató adatokat összegyűjteni. Magnóval járva az országot: Szolnok, Nagyvárad,
Szajol, Miskolc, Kolozsvár, Győr, Komárom, Szombathely, Hegyeshalom, Békéscsaba,
Székesfehérvár stb. Természetesen Sopron vasúti létesítményei elleni légitámadásokról
gyűjtöttem adatokat, zömében már 15 évvel azelőtt nyugdíjban ment kollégáktól
szereztem részletes adatokat. Ugyanakkor személyes diákkori emlékeim apró
részletességgel megőrződtek memóriámban.
Ahogyan a hajam fehéredett, emlékeim is úgy tértek
vissza bennem, hogy szinte valósággá váltak az évekkel korábbi történések.
Ott jártam a a Keglovich ház tömegóvóhelyén a Széna téren, a várostoronyba,
a Petőfi téri légo parancsnokságon, meg a tómalmi kilátótoronyban. De akik
az emlékekkel együtt bennem éltek, az egykori küldöncök, kárfigyelők, rádió
és telefonügyeletesk vészes gyorsasággal fogytak az életből. Rá kellett
döbbennem, hogy az utólsó évtizedhez értem és értünk ma még élő egykori
légo szolgálatosok, de az egykor a bombázásokat végig élt-szenvedett egyszerű
polgárok is.
Valamilyen belső parancs gyorsított ütemben gyűjtöttem
a visszaemlékezéseket, dolgoztam levéltárban, raktam válogattam a fényképeket.
Szaporán kopogott az írógépem, s 2002 tavaszán együtt állt az induláskor,
a kezdettől elképzelt szöveg és képanyag. Ekkor kaptam meg a város tűzoltóparancsnokától,
Kovács János alezredes úrtól a hirdetést, melyben közzétették, hogy a Katasztrófavédelmi
Főigazgatóság pályázatot hirdet katasztrófák elhárításának, háborús események
során történt védelmi munkák, szolgálatok leírására, bemutatására. Lelkendezve
vették át Budapesten a Németvölgyi úton a vaskos anyagot. Mindenki úgy
vélte, aki látta az anyagot, hogy az a pályázaton csak elő helyezést érhet
el, és bizonyosan kiadásra kerül.
A lelkendezés után következett az elutasító döntés:
a pályázatnak a történeti részére csak egy pályamű érkezett. Így nem lehet
ütköztetni munkámat másokéval, tehát majd máskor...
El sem tudtam képzelni, mi zajlott le a háttérben,
a kulisszák mögött. Csak sejteni. Meg valaki megsúgta: könyvemben túl sokat
szerepeltek cserkészek... Dr. Gimesi Szabolcs akkori polgármester azonban még
biztatott: bizonyosan találok szponzort, s lesz lehetőségem a könyv megjelentetésére.
Fel a fejjel! Ezt énekeltük cserkészek évtizedeken
keresztül, én is, talán nem is hiába.
Amikor 2002. december 6-án az egykori vármegyeházán
a soproni légoltalom egykori beosztottai átvehettük az évtizedekkel korábbi
szolgálatainkért kapott emléklapot, legidősebb unokám már a gépírásos szöveg
átírásán dolgozott. Három hónap alatt számítógép lemezén volt a kész szöveg.
Már csak az anyagiak hiányoztak.
2003. nyarán a MÁV megjelentette a Bakterház c.
könyvemet, ám az érte kapott pénz a nyomdaköltségek felére sem volt elég,
hiszen bármilyen takarékosan is számította a Hillebrand nyomda a költségeket
azok csaknem elérték a milliót.
Közben minden szalmaszálba belekapaszkodva, a könyvem
szövegrészét benyújtottam a Szülőföldünk pályázatára a Menetirányítóként
a forradalomban c. könyv szövegével együtt. Bár az előkelő helyezést kapott,
az anyagi értékelés 4000 forintja nevetséges összeg volt a nyomdaköltségekhez
képest. Akiknek nem volt pénze a segítséghez, az mindenki segített, ma
mintegy 900 példányban lakásom zárt teraszán várja könyvem, hogy eljusson
az olvasóhoz.
A még diákkoromban tanult latin mondás szerint a
könyveknek is megvan a maguk története. Ez az én légoltalomról, Sopron
és a soproniak tragikus hónapjairól szóló könyvem története."
Fotó és szöveg: Németh Béla
Kapcsolódó cikkek:
Lovas Gyula:
A bakterház
Grenzzüge-Határvonatok
Grenzzüge-Határvonatok
Ebenfurth-tól Sopronig
2003. november 04., kedd 09:25
|