Régiós szerepet is betölt a Lippai
Régiós szerepet is
betölt
a Lippai
Emberibb a diák tanár
viszony
A Lippai János Kertészeti Szakközépiskola és
Szakmunkásképző
Intézetet mostanában sok vád éri a városvezetés részéről, hogy
működtetése
és fenntartása meglehetősen drága.
Ezerné Lót Annamária
igazgató:
- A kritika jogos. Sajnos, a fejkvóták
teljesen
elszakadtak a valóságtól, a rendszer nem tesz különbséget a szakmák
között.
Könnyen belátható, hogy a különbözö szakmáknak különböző feltételei
vannak.
A kertészet az eszköz- és anyagigényes szakmák közé tartozik,
rendelkezünk
ugyan tangazdasággal ám az időjárárás nem szegődik mindíg a kertészet
mellé.
- Ez már a harminchatodik tanév.
- A hatvanas években külön képezték a
zöldség-,
gyümölcs- és szőlőtermesztőket, később ebből alakult ki az általános
kertészképzés.
Ebbe a kertészet területén már minden ágazat beletartozott. Az 1991-
92-es
tanévben indult be egy szakközépiskolai osztály, amelyik
szakmunkáscélú
szakközépiskola volt. Az új Országos Képzési Jegyzék (OKJ)
megjelenésével
az álatalános kertész szakma elvesztette az általános jelzőt, és
kertész
képzésre módosult, ám most már a dísznövénytermesztést is belevették.
Középiskolai
szinten a mi területünkön maradt a kertész és növényvédelmi
technikusképzés.
Egy vadonatúj szakmával is bővült az OKJ, a virágkötő-berendező
képzéssel.
Az országban mi vagyunk a második iskola, amelyik elindította ennek az
oktatását.
- Mi mondható el az intézmény
infrastruktúrájáról?
- A lehetőségeinkhez és az anyagi
feltételeinkhez
képest tűrhető. Annak ellenére, hogy nem vagyunk nagy iskola,
létrehoztunk
egy számítógépes termet, hangsúlyt fektetnünk a számítástechnika
oktatására.
Persze a kis intézménynek is vannak előnyei hiszen emberibbek a
kapcsolatok.
A középiskolákban a tanár-diák viszony meghatározó.
- Mennyiben lát el az iskola régiós
szerepet?
- Ebben is történtek változások.
Korábban
jóval kevesebb volt a soproni tanulónk, jelenleg azonban ez az arány
kiegyenlítődni
látszik. A tulajdonviszonyok változása alapjaiban rengette meg a
mezőgazdaságot.
Iskolánkat érzékenyen érintette, hogy a bázisgazdaságot jelentő állami
gazdaságot a privatizáció során felszámolták.
- Jó lenne ha a város vezetői belátnák, hogy
ez
a képzés, nem haszontalan, hiszen erre a munkára ebben a városban
szükség
van. Szeretnénk a tangazdaságunkat mihamarabb minősített tangazdasággá
nyilvánítatni. Terveink között szerepel az esti képzés
beindítása.
Farkas
Ciprián
1999. november 16., kedd 00:00
|