CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Közélet  

 
A Soproni hőszolgáltatás privatizációjának egy újabb, rossz lépése címmel tartott sajtótájékoztatót 2003. november 19-én Havas András  a Fidesz önkormányzati képviselője és Rádonyi László a tulajdonosi bizottság Fidesz által delegált tagja.

A díjrendelet megalkotását egy korábbi sajtótájékoztatón a Fidesz  határozottan kifogásolta, hiszen október végére ígérte a városvezetés. A Fidesz úgy gondolja, hogy a tiltakozásnak köszönhetően is megváltoztatták a november 12-ei rendkívüli közgyűlésen a privatizációs határidőket és december 15-éig kitolták a privatizációs pályázatok benyújtási és bontási határidejét, hogy a november 27-ei közgyűlés meg tudja alkotni, szükség esetén felülvizsgálni, módosítani azt a díjrendeletet amelyet a korábbi nyilatkozatban a városvezetés az egyik fogyasztóvédelmi intézményeként határozott meg, mondta Havas András bevezetőjében.

A díjrendelet tervezetet a tulajdonosi és a pénzügyi bizottság is megtárgyalta, Rádonyi László a tulajdonosi bizottság, Havas András a pénzügyi ülésén vett részt, ahol a sajtótájékoztatón elhangzó kifogásaikat már elmondták.

Havas András kijelentette, hogy a Polgári Összefogás frakciója ellenzi  a közszolgáltatások privatizációját, az ezzel kapcsolatos kifogásokról átadtak egy öt pontban összefoglalt listát.

A sajtótájékoztató első részében Rádonyi László tájékoztatott a hőszolgáltatás díjának a megállapításáról, a Sotáv Kft működéséről és nyereségéről,
A szakember  elmondta, hogy a távhőszolgáltatás szabályozásáról az 1998. évi XVIII, számú törvény rendelkezik, amely szerint az árnak ösztönöznie kell a biztonságos és legkisebb költségű távhőszolgáltatásra, a kapacitások hatékony igénybe vételére.
A Sotáv távhő szolgáltatási díja két összetevőből áll, az alapdíj ami a hőnek a fogyasztóhoz való juttatását jelenti, illetve  a hődíj, ami az elfogyasztott hő, illetve melegvíz után fizetendő.
A Sotáv nyereséget az alapdíjban számolt, a hődíjban nem. Az árbevétel és nyereség kapcsolata az elmúlt években a következőképpen alakult:
2001-ben a cég árbevétele 797 millió forint, adózás előtti eredménye 35,5 millió forint, amely mintegy 10 millió forint pénzügyi műveletet tartalmazott, ez a Sotáv-nál meglévő korábbi, el nem vont halmozódott nyereségek utáni kamatot jelenti. Ez része az eredményének, amit a legutóbbi időben a Közgyűlés elvont a költségvetés hiányait csökkentendő. 2001-ben az adózott eredmény és a nettó árbevétel aránya 4,46 százalékos volt. 2002-ben ez a mutató 6,34 százalékra emelkedett, ekkor 2 százaléknyi nyereségtartalmat kalkuláltak az alapdíjban. A 2003-as üzleti tervben 1 százalék a nyereségtartalma a cég működésének.
Ennek fényében kell értékelni azt az előterjesztést ami ármegállapítás címén a Közgyűlés elé kerül és maximálisan 8 százalék eredményt tartalmaz, a fenti adatok alapján a Sotáv működésében nem a maximális nyereségre való törekedés volt a cél, mindig mérsékelt, példamutató fogyasztóbarát magatartás jellemezte – jelentette ki Rádonyi László

A tájékoztató második felében Havas András elmondta azokat a kifogásokat, amelyek miatt alapvetően elhibázottnak és rossznak tartja a frakció azt a díjrendeletet, amit egy hónap késéssel nyújt be a Közgyűlés elé a városvezetés.

A képviselő elmondta, hogy kritikai észrevétel alapja a benyújtott rendelettervezetnek az a része, amely  szerint  távhőszolgáltató ár és díj megállapítási javaslatának tartalmaznia kell a távhőszolgáltatáson elérni kívánt árbevétel arányos nyereség százalékos mértékét, illetve, ha a tervezett árbevétel arányos nyereség mértéke a 8 százalékot nem haladja meg, az Önkormányzat az ár, illetve a díj megállapításánál a hatékony működés biztosításához szükséges nyereség mértékét minden további vizsgálódás nélkül elfogadja.
Havas András tájékozatott arról, hogy a hőszolgáltatásnál, mint bármely más közszolgáltatásnál az ármegállapítás költségalapú.
A  képviselő szerint 8 százalék árbevétel  költségbázison, azt jelenti, hogy az elismert költségek mellett plusz 8 százalék garantált nyereséget biztosít a szolgáltatónak. A pénzügyi műveletek nélküli árbevétel-nyereség arány 2001-ben 3,21 százalék, 2002-ben 5, 25 százalék az idei terv 0,58 százalék, ezzel szemben a kifogás szerint az előterjesztés 8 százalék, költségarányosan nézve 8,7 százalék nem vitatható nyereséget garantál.
A tervezet szerint a 8,7 százalék  feletti nyereséget  a szolgáltatótól elvonják. Ez jónak tűnő intézkedés de azt jelenti, hogy a privatizált céget a nyereség fokozása érdekében, ami egy privatizált cégnek természetes érdeke, nem, a hatékonyság javítására ösztönzi, mert az így elérhető többletnyereséget elvonják tőle, hanem arra, hogy a költségeket minél magasabbra emelje, és ezeket ismertesse el. Alapvetően rendszerében hibás rendelet tervezet kerül beterjesztésre, amelyik nem hatékonyság javításra, költségcsökkentésre, hanem az elismertethető költségek növelésére ösztönöz. Ennek következménye, hogy a rendelet tervezet elfogadása nem a lakossági érdekeket képviseli, hanem a privatizált cég nyereségességének érdekét - mondta a Fidesz képviselője.
A további kifogás szerint az ármegállapítás kizárólag a lakossági díjakról szól, mert a január óta érvényben lévő jogszabály alapján az önkormányzatnak csak és kizárólag a lakossági fogyasztókra vonatkozóan van árhatósági jogköre, a nem lakossági, nagy fogyasztói kör jelentős része a soproni önkormányzati fenntartású intézmények, mint a kórház, iskolák egy részére, vonatkozóan nincs.

Ha az önkormányzat csak ennyire képes a lakossági ár megállapítási jogkörben, akkor milyen mértékű áremelkedés várható az intézményeknél – tette fel a kérdést a politikus. Ugyanakkor a munkahelyek szempontjából is fontos nagyfogyasztók esetében is kérdéses milyen hődíjakkal kell számolniuk.

A képviselő véleménye szerint  a gázmotoros beruházás tervezésekor évi 120 millió forintos többletnyereség megvalósulását számították. Ez azt tenné szükségessé, hogy az induló árat a közgyűlés megváltoztassa és új induló árat határozzon meg, ami csökkentést jelentene.
A díjrendelet tervezet a régi árakat tartja meg, a beruházás február végére fejeződik be, de utalás sincs az előterjesztésben, hogy egy ilyen lehetőség rendelkezésre áll.

Kérdésre Havas András elmondta, hogy a díjrendeletre azért van szükség, hogy a privatizációs pályázati anyagot átvevő pályázók december 15-ig számolhassak, hogy milyen díj megállapítási algoritmust alkalmazhatnak és ennek függvényében fogják megtenni privatizációs ajánlatukat.

A Fidesz frakció nem érti, hogy miért az ellenkezője jelenik meg a díjrendeletben, mint amire ígéretet tett a kormányzó koalíció és bízik benne, hogy a városvezetés visszavonja ezt az előterjesztését, és abbahagyja a közszolgáltatás privatizációjának szándékát.

tsz



2003. november 20., csütörtök 01:32


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület