CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Mi1más  

Fuvardíjak - Kópházi kamionok

Csődbe mehet néhány határmenti fuvarozási vállalat és jelentősen emelkedhetnek az Ausztria felé irányuló viteldíjak jövőre. Az osztrákok ugyanis kilométer alapú díjszámlálást vezetnek be. Így a teherautók a jelenlegi autópályadíjak 20-30-szorosát is fizethethetik. A kamionok Kópházán is gondokat okoznak: a határmenti település polgármestere nemzetközi egyezmény elfogadádát sürgeti, mert ha a határnál hosszú a sor, a teherautók közlekedési káoszt okoznak a faluban.

    Egy huszonnégy órás kamionos autópálya-kártya Ausztriában jelenleg 8 Euróba kerül. Januárban azonban jön a ’Go-Boksz’ rendszer és az áremelkedés. Egy négytengelyes kamion például kilométerenként 273 eurocentet fizet majd.
    A nagyteherautók naponta 200-600 kilométert tesznek meg. Ha 400 km-t veszünk átlagnak, nem nehéz kiszámolni, hogy ez több, mint 100 Euró (!) a mai 8 Eurós napidíjjal szemben. Természetesen, ha a kamion több, mint 400 km-t autózik egy nap alatt, a különbség még szembetűnőbb. Januártól így várhatóan nyugati szomszédunk kéri Európa-szerte a legtöbb pénzt a teherautók úthasználatáért.
    Az olyan magyar fuvarozási vállalatok, amelyek járművei sokat járnak Ausztria felé, tehát választhatnak: felvállalják a többletköltségeket és ezáltal csődközeli helyzetbe kerülnek, vagy továbbterhelik azt a megrendelőkre. Az utóbbi esetben viszont ezt a pénzt várhatóan a vásárlók, tehát a lakosság fogja majd megfizetni. Ausztriában ráadásul sokkal szigorúbbak a kamionok közlekedési feltételei: a teherautók kerülni sem tudnak, mivel csak autópályán közlekedhetnek. A fuvarozók abban bíznak, hogy a kevésbé környezetszennyező járművek díjait mérséklik Ausztriában.
    A kamionokkal gond van tehát, de nem csak az osztrák utakon. A határmenti Kópházán élők évek óta szenvednek a nehézgépjárművektől. Naponta átlagosan húszezer (!) autó halad keresztül a falun. Amikor pedig szigorított ellenőrzés van a határon - ez mostanában egyre gyakoribb az osztrák vámnál - igazi közlekedési káosz alakul ki Kópházán. A kamionok ilyenkor bennt állnak a faluban vagy a település belső útjait használják – és teszik tönkre. Többször előfordult, hogy a     teherautók miatt egyszerűen nem lehetett áthajtani Kópházán.
    Pilsits Mária polgármester nemzetközi egyezményben a vámosok összefogását sürgeti. A megoldást az elkerülő út jelentené, amely megépítésére azonban az ország jelenlegi gazdasági helyzetében nem lát reményt a polgármester.

Tóth Anita Lilla
 
(A fotó illusztráció)



2003. november 20., csütörtök 16:31


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület