Átadták a Nobel-díjakat
Világgazdaság -www.mno.hu
Az idei Nobel-díjakat szerdán adták át Stockholmban. Az irodalom, orvostudomány,
fizika, kémia és közgazdaságtan kategória kitüntetettjei vehették át XVI.
Károly Gusztáv svéd királytól a 10 millió svéd korona (mintegy 290 millió
forint) összeggel járó rangos kitüntetést.
Az irodalmi Nobel-díjat a dél-afrikai John Maxwell Coetzee író kapta,
mivel regényeit "jól felépített szerkezet, gazdag párbeszédek és briliáns
elemzések jellemzik". Leghíresebb regénye, a Barbárokra várva. A fizikai
Nobel-díjat Alekszej A. Abrikoszov orosz származású amerikai, Vitalij L.
Ginzburg orosz és Anthony J. Leggett brit-amerikai állampolgárságú tudós
vehette át, megosztva, a szupravezetés terén végzett elméleti munkásságukért.
A fiziológiai vagy orvostudományi Nobel-díj az amerikai Paul C. Lauterburt
és a brit Peter Mansfieldet illette. Ők a legrangosabb tudományos kitüntetést
a mágneses rezonancia elvét hasznosító tomográfia fejlesztését célzó munkásságukkal
érdemelték ki. A kémiai Nobel-díjat Peter Agre és Roderick MacKinnon amerikai
tudósok kapták.
A két amerikai tudós jelentős munkát végzett a sejtmembrán csatornáinak
kutatásában, magyarázatot adva arra, miként jutnak keresztül a sók és a
víz a sejtek falán. A közgazdasági Nobel-díj 2003-as kitüntetettjei az
amerikai Robert Engle és a brit Clive Granger. Megosztva kapták a díjat
a gazdasági idősorok új statisztikai módszereinek kutatásáért.
Megfogták, s elvitték az isten lábát
ww.nol.hu • Szerző: Nyilas Gergely
Egyre növekszik az ázsiai műkincsek illegális kereskedelme, a sírrablók
már kifinomult, mérnöki módszereket is alkalmaznak.
Megfogta az isten lábát egy japán régiségkereskedő. Két évig magánál
is tartotta, mígnem egyszer felhívta az Unesco-t, hogy most már ők vigyázzanak
rá. Az afganisztáni főváros múzeumából 1993-ban ellopott ókori Zeusz-szobor
bal lába jelenleg egy hivatalos vándorkiállítás részeként járja be a távol-keleti
szigetországot.
Nem minden lelet sorsa végződik ilyen jól. Az amerikai Time hetilap
szerint a világot behálózó, gyorsan fejlődő illegális régiségkereskedelem
mértéke az ENSZ becslései alapján mára a fegyver- és drogkereskedelem volumenét
is elérte. A régészek a fosztogatásnak ezt a fajtáját ironikusan a „második
legősibb mesterségként” emlegetik.
Az utóbbi évek egyik fő áldozata Kína. Csak az elmúlt öt évben legalább
220 ezer (!) sírt raboltak ki az ázsiai országban. Ennek egyik fő oka az
elképesztő kereslet a régiségek iránt. Kínában 200 aukciósház nyílt az
elmúlt évtizedben, s jellemző, hogy a nagyobb londoni kereskedőházak nyári
aukcióján is Kínából származtak a legértékesebb tárgyak: egy kalligrafikus
díszítésű kefe a déli Szong-dinasztia idejéből 1,2 millió dollárért, egy
Qianlong-érából származó váza pedig 280 ezerért talált vevőre. Igaz, ezek
nem illegális kereskedelemből származtak, de jól mutatják a régiségek iránti
hatalmas érdeklődést, és a benne rejlő üzletet.
– Hihetetlenül nagy piaca van a keleti régiségeknek Európa-szerte. Rengeteg
olyan gyűjtő van, aki azonnal hajlandó üzletet kötni az illegális kereskedőkkel
– ad helyzetképet Neil Brodie, a Cambridge University lopott régiségeket
felkutató központjának koordinátora.
A régészeti szakemberek becslése szerint a piacokon fellelhető régiségek
80-90 százaléka kétes eredetű. Ezeket többnyire helybéli kincsrablók juttatják
el a feketepiaci kereskedőknek – állítja a londoni University College archeológiai
intézetének szakembere, Kathryn Tubb.
A sírrablók már kifinomult, mérnöki módszereket is alkalmaznak. Olykor
40 méter mélyen nyugvó, akár 1600 négyzetméter alapterületű, esetenként
kétezer éves sírkamrákig is eljutnak. Egy harminc méter mély, függőleges
járat alján, oldalirányú vágaton érik el a sírkamra tetejét. Olykor 50
kg dinamit felrobbantásával jutnak a veszélyes gázokkal telítődött termekbe.
A vágatba áramot, fényt és friss levegőt is vezetnek. Nagyüzemi módszereikhez
megfelelő biztonsági védőfelszerelést használnak a felgyülemlett gázok
ellen.
Maguk a kincsrablók mégis csak igen kis szeletet hasítanak ki maguknak
a világméretű iparág bevételeiből. Gyűjtők utaznak kincseket rejtő kínai
területekre, ahol a helybélieknek napi 60 dollárt fizetnek a bonyolult
munkáért – ez sokuknak az éves jövedelmével ér fel. 2001-ben, a világhírű
agyagkatonáiról ismert Xi’anban egy feltört sírból felhozott terrakotta
szobroktól darabonként 36 dollárért váltak meg a tolvajok. Hongkongba kerülve
a szobrokat egy amerikai vásárolta meg, aki New Yorkban a Sotheby’s aukciósházban
egyenként 6-8 ezer dollárért adta el a hat szobrocskát. A kínai kormány
panaszt tett az ügyben, és a szobrok végül visszakerültek Xi’anba – ahol
persze újra a kincsrablók kezére juthatnak. A hatalmas forgalmat az sem
tudta visszafogni, hogy csak a múlt évben a kínai bíróságok négy fosztogatót
ítéltek halálra.
Kína mellett Ázsia meghatározó régiségforrása India és Indokína. A mai
Kambodzsában találhatóak a IX–XIV. századi Angkor birodalom épületei. Az
egyik templom az ország nemzeti zászlaján is szerepel. Angkor Wat kincsei
között nagyobb pusztítást végeztek a békeévek sírrablói, mint a hetvenes
évek polgárháborúi és a Pol Pot-rezsim. A terület kincsei a turistaáradat
megindulását követően nagy tételben kerültek thaiföldi árusok kezébe.
Jellemző, hogy egy eredetinek mondott másfél méteres Visnu-szobrot 17
ezer dollárért árulnak Thaiföldön. Az illegális régiségkereskedő-hálózatok
elleni küzdelemben az egyik legnagyobb fogást az indiai rendőrség mondhatja
magáénak. Évekig tartó nyomozás után felgöngyölítették a világ egyik legnagyobb
csempészhálózatát. A társaság fejét, az 55 éves Vaman Narayan Ghiát saját
házában tartóztatták le, ahol a rendőrség páratlanul nagy gyűjteményre
– egyebek közt IX–XI. századi szobrokra –, valamint az ügyfelek hosszú
listájára bukkant. Az „díler” elmondásából kiderült: volt olyan vásárló,
akinek fényképet küldött a templom „kínálatából”, de megesett, hogy a vevő
maga érkezett a helyszínre, s bökött rá a kiszemelt műkincsre.
Az indiai hatóságok azt feltételezik, hogy a Sotheby’s és a Christie’s
katalógusaiban is szerepelnek olyan műtárgyak, amelyek Ghia hálózatától
származhatnak. Az 1999 őszén ellopott Jain-szobor például egy évvel később
a Sotheby’s katalógusában Lót 135-ként jelent meg újra.
A hatóságok igyekezete ellenére a műkincseknek csak töredékét sikerül
fellelni és visszajuttatni a múzeumokba. Az eltűnt műkincsek listáján jelenleg
140 ezer tétel szerepel. Ennek csupán tizedét teszik ki az antik darabok,
s csak töredékük ázsiai.
Nehezíti a helyzetet, hogy az aukciós-házak és a kereskedők a térség
átláthatatlan bürokratikus viszonyaira és viharos történelmére hivatkozva
azt állítják, lehetetlen meghatározni visszamenőleg a műkincsek származását.
A kínai hatóságok azonban állítják: a kereskedőkből inkább a hajlandóság
hiányzik.
– Ázsia nem kimeríthetetlen műkincsforrás – figyelmeztet He Shuzhong,
a kulturális javak védelmével foglalkozó pekingi hivatal vezetője. – Ha
a műkincsrablás ilyen ütemben folytatódik, hamarosan nem lesz mit védelmeznünk.
A Pál utcai fiúk - olasz módra
A legnagyobb olasz kereskedelmi csatorna a héten tűzte műsorára A Pál
utcai fiúk című (Molnár Ferenc regényből Budapesten forgatott) kétrészes
tévéfilmet. A grund és a füvészkert magyar, a történet azonban meglehetősen
elszakad az eredetitől. A szerző jogutódjai is fenntartásaikat fejezték
ki.
A Janóból előlépett Gál János hosszú hajózás után visszatér Budapestre,
és a Pál utcai grundon rendezi be összkomfortos faházát, ahol befőttesüvegből
főzi a kávét. Álnok felesége, Júlia, innen is el akarja kergetni, és hiába
segít Jánosnak az emancipáció úttörője, Horváth Edit pesti ügyvédnő (János
egykori szerelme, Csele nagymamája), a grundot végül tömbösítik. A rendező,
Maurizio Zaccaro állítólag magyarul is megtanult, de úgy látszik, a Molnár-regény
átérzésében ez sem segített. A Pál utcai fiúk olasz változata szociológiai
dokumentumfilmre sikeredett: Nemecsek anyukája összeáll szabó férje gazdag
kliensével, aztán bűnhődésül ruhafestőként keresi a kenyerét. Boka (az
olasz változatban Ján) részeges katona apja elkártyázza kitüntetéseit,
Jánost elviszik a csendőrök. A budapesti házak omladoznak, és még Gerébből
is lepusztult külvárosi gyerek lesz. A Pál utcai fiúk nemcsak a vörösingesekkel,
de a világ igazságtalanságaival is harcolnak, ám megtanulják, hogy soha
nem az erőszak a megoldás - ez a film pacifista üzenete. Ám egy olasz rendezőnek
legalább a vörösingeseknél bekattanhatott volna valami, de nem kattant.
Az még hagyján, hogy a Pásztorok nem a Múzeum-kertben, hanem a Lánchíd
alatti rakparton rendelnek einstandot, Nemecsek fényes nappal (!) besétál
a vörösingesek főhadiszállására, ahol a kinyúlt pulóveres Ács Feri állatprémmel
leterített sziklán trónol. De az végképp nem stimmel, hogy Boka a gittegylet
tagja lesz! Rácz tanár úr (Mácsai Pál) igazán felemelhette volna a szavát.
A Pál utcai fiúk szerencsére Itáliában is sikerkönyv volt. A televíziós
változatot ismert színészekkel (János - Mario Adorf, Edit - Virna Lisi,
Nemecsekné - Nancy Brilli) játszották, és meg lehetünk tisztelve, hogy
decemberi gyerekfilm lettünk a legnagyobb olasz kereskedelmi csatornán.
Az az olasz gyerek viszont, aki most akarja majd elolvasni a regényt, csodálkozni
fog, hogy Molnár mást írt. A Gyűrűk Ura-rajongók a regénnyel a kezükben
nézik a moziváltozatot, és felszisszennek, amikor a tündérkirály Legolas
az ostrom kellős közepén skate-boardra pattan. Mit szóljunk mi?
Sárközy Júlia/Róma
Katolikus bioetikai körlevél – csak a gyógyítás céljából
MTI
Az élet kultúrájáért címmel bioetikai körlevelet bocsátott ki a Magyar
Katolikus Püspöki Konferencia, a könyvalakban megjelent körlevél az élet
legjelentősebb bioetikai kérdéseivel foglalkozik a fogantatástól egészen
a halálig.
A körlevél elkészítése két évig tartott, a püspöki konferenciát neves
szaktudósok segítették a munkában, a tudományos alapú állásfoglalásban
- mondta Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom-budapesti érsek. A dokumentum
megszületésében közreműködött Vizi E. Szilveszter, a Magyar Tudományos
Akadémia elnöke, Hámori József akadémikus, Kopp Mária, a Semmelweis Egyetem
Magatartástudományi Intézetének igazgatója, Freund Tamás biológus, agykutató
és Falus András, a Genetikai, Sejt- és Immunbiológiai Intézet vezetője,
valamint Harsányi Ottó teológus.
Erdő Péter ismertetése szerint a dokumentum elkészítéséhez tanulmányozták
a katolikus egyház valamennyi, e témában kiadott központi, vagy egy-egy
püspöki kar által jegyzett dokumentumát is. A bioetikai körlevelet az MKPK
egyhangúlag fogadta el - mondta a bíboros, hozzátéve, azért érzi szükségét
az ilyen jellegű dokumentumok kiadásának, mert azok tanító jellegűek.
Szavai szerint a körlevél nem csak a papoknak, hívőknek, katolikusoknak
szól, hanem a nem hívők felé is fordul, mivel olyan kérdéséket tárgyal,
amelyek a világ parlamentjeiben is vitatémát jelentenek.
Veres András, az MKPK titkára elmondta: a 147 oldalas, két nagy fejezetre
osztott dokumentum a magzati fejlődés, a géntechnika, a klónozás, az őssejt-kutatás
és az eutanázia természettudományos és erkölcsteológiai megvilágítását
adja. Hangsúlyozta: a bioetika - amely egy viszonylag új keletű, az élet
minden területével foglalkozó tudományág - nem azonos az orvosetikával.
A püspök elmondta: a katolikus egyháznak az élet védelme a célja mindenek
előtt, de ugyanakkor hiszik, hogy vannak olyan cselekedetek, amelyek nagy
mértékben segíthetik az emberi élet fejlődését. Az emberi élet azonban
nem válhat eszközzé, még a kutatások terén sem - hangsúlyozta. Az egyház
mindenféle manupilációs beavatkozást az emberi életbe csak a gyógyítás
céljával tart elfogadhatónak, és semmiképpen sem irányulhat az az élet
kioltására - magyarázta, kitérve arra, hogy az abortuszt, a művi terhesség
megszakítást sem tudja elfogadni az egyház.
Veres a bioetikai körlevélben megfogalmazott elvekről szólva elmondta:
a fogamzásgátlás kapcsán az egyház csakis "családtervezésről" tud beszélni,
és nem fogamzásgátlásról.
Az élet kultúrájáért címmel - a Szent István Társulat gondozásában
- kiadott lelkipásztori megnyilatkozás a harmadik abban a sorozatban, amelyben
már megjelent az Igazságosabb és testvériesebb világért (1996) és A boldogabb
családokért (1999) című dokumentum.
UNICEF tiltakozás
www.dunatv.hu
Világszerte 65 millió kislány nem részesül megfelelő iskolázottságban
- állapította meg az ENSZ Gyermekalapja az UNICEF. A világszervezet legfrissebb
jelentésében arra kéri az illetékeseket, tegyenek sürgős lépéseket ez ellen.
Az UNICEF javasolja egyebek közt, hogy a lányok oktatása kapjon megkülönböztetett
figyelmet a fejlesztési tervek között, minden országban váljék a nemzeti
kultúra részévé, csökkentsék a beiskolázás költségeit, illesszék be az
oktatáspolitikát a szegénység elleni küzdelem programjaiba, és növeljék
az oktatássra fordított összeget. A jelentés azt is hozzáteszi, hogy mindeközben
tiszteletben kell tartani a gyermekek jogait, illetve szüleiknek azt a
jogát, hogy beleszóljanak azokba a döntésekbe, amelyek közvetlenül érintik
őket. Az UNICEF leszögezi: az általános iskolai oktatásnak ingyenesnek,
mindenkire kiterjedőnek és kötelezőnek kell lennie.
2003. december 11., csütörtök 14:59