Jó időben aratják a nádat a Fertő tavon
Jó időben aratják a
nádat
a Fertő tavon
Osztrák fizetést nem, de
megélhetést
biztosítanak
A nádaratók leginkább a napsütéses száraz
hidegben,
illetve a kemény fagyban tudnak dolgozni. Legnagyobb ellenségük a
szél,
a zúzmara és a hó. A Fertő-tavi Nádgazdaság Rt. nádaratói az
ötvenharmadik
idényt kezdték meg november 18-án.
Pirger Zoltán vezérigazgató:
- November közepétől március végéig kell
betakarítani
az árbevételt és az eredményes működést biztosító, a gyártásnak egész
évben
alapanyagul szolgáló nádat. Egyes területeken akadályozzák munkánkat a
természetvédelmi törvény diktálta, a nemzeti park által megszabott
határidők
is. A hatósági jogkörrel rendelkező szervezetek sajnos alig-alig
segítik
a nem csupán gazdasági, de a tó védelme szempontjából is fontos
aratást.
- Igaz, hogy ez a munka ma is egyike a
legnehezebbeknek?
- A szabadban végzett munka sosem volt
könnyű,
de a korszerű vágó, kévekötöző gépekkel egyszerűbbé vált. Jelenleg
tizenhárom
gép dolgozik a Fertőn, s néhány a Balaton északi partján. A munka a
környékről
nem vonzza a vállalkozókat, vagy az alkalmi munkásokat, pedig jó
megélhetési
forrás a nádaratás. Buzdítanám a fiatalokat, próbálják meg. Igaz,
ausztriai
színvonalú fizetést nem tudunk biztosítani.
- Milyen lesz a termés?
- Az aratási mennyiséget gépi kévében mérjük.
Ez egy madzagba bekötött, hatvan-hatvankét centi körméretű nádnyalábot
jelent. A tavalyi 2,6 millió gépi kévénél többet, úgy hárommillió
köteget
remélünk a Fertőn. A termelés nagyban függ az időjárástól,
következésképpen
a munkában töltött napok számától.
- Mit készítenek?
- Legfontosabb az építkezésnél használatos,
rendkívül jó hőszigetelő tetőfedő nád. Készítünk díszítőelemként,
térelválasztóként
alkalmazott úgynevezett sűrűszövetet, és különböző vastagságú,
falburkolatnak
való, a kertészetben is kedvelt nádlemezet, valamint minimális
mennyiségű
stukatúrt.
- Gazdálkodás, tervek?
- Szerényen, de eredményesen gazdálkodunk. A
mezőgazdasági
tevékenységet folytatók között a nádgazdaság az egyetlen, amely nem
tud
igénybe venni állami támogatást. Mindezek ellenére komoly beruházások
történtek.
Húszmillió forintot költöttünk gépfelújításra. Teherszállító
gépjárműveket
vettünk. Jövőre a járó- és vágószerkezetek cseréjét tervezzük,
lehetőségeinkhez
mérten pedig személyszállító járműveket vásárolunk - mondta Pirger
Zoltán
vezérigazgató.
Török
Magda
1999. december 14., kedd 00:00
|