A Magyar Kultúra Napja -
2004. január 22.
Előadás a Széchenyi István Városi
Könyvtárban
Amit átadunk, amit az utánunk jövők tovább
visznek, és amihez ki-ki hozzáteszi képességei szerint tudását, az lesz
nemzetünk jövője, a magyar kultúra jövendője.
Dr. Szála Erzsébet kultúrtörténész előadásával
a soproni Széchenyi István Városi Könyvtárban folytatódott a városi ünnepség,
amelyen a Líceum Társulat Bartokos Tamás vezetésével irodalmi összeállítást
mutatott be.
Dr. Szála Erzsébet előadása:
Ünnepnap a mai nap, január 22-dike, a Magyar Kultúra
Napja
Hivatalos állami és egyházi ünnepeink mellett
sok emlék- és ünnepnapunk van, amelyeket azért hoztunk létre, hogy az emberek,
a nemzet, vagy akár az egész emberiség legfontosabb kérdéseinek szenteljenek
egy-egy napot, kiemelt figyelmet egy rövid időre.
Ünnepeljük már a Madarak és Fák Napját, ünnepeljük
a Föld Napját. A teremtett világ kincseit, a földet, a vizet, a levegőt
próbálják védeni és óvni a közösségek, az emberi csoportok szószólói.
Dr. Szála Erzsébet
Védjük természeti kincseinket, hiszen utódaink
sem élhetnek majd nélkülük. Ma már védelemre szorul épített kömyezetünk
is: skanzenekbe gyüjtjük a régi paraszti élet
házait, rekvizítumait, újraépítjük, felújítjuk
a kastélyokat, templomokat, kúriákat, várakat és a városok házait.
Úgy gondoljuk azonban, hogy nem csak épített környezetünket
fogják unokáink is látni, hanem hinni és bízni akarunk abban is, hogy szellemi
hagyatékunk is tovább él. Tovább élhet ma is, holnap is, unokáinkban is
és még tovább. Ezért szentelünk évente egy napot kiemelten a magyar kultúrának.
Ez a nap január 22-dike, nemzeti imádságunk, a HIMNUSZ születésének a napja.
Kölcsey Ferenc, aki “A magyar nép zivataros századaiból" címet adta költeményének,
ezt a napot jelölte meg a vers születése napjának az ország távoli kicsi
falvában, Szatmárcsekén. Ez a nap vált tehát a MAGYAR KULTÚRA NAPJÁ -vá.
MAGYAR KULTURA NAPJA - gondoljunk egy villanásnyi
időre arra, hogy mit jelent: a magyar, mit jelent a kultúra fogalma.
Oláh Miklós, a reneszánsz-kori Magyarország érseke
éppúgy foglalkozott a magyarság kérdésével, mint Báróczy Sándor, Ady Endre,
Fülep Lajos, Illyés Gyula vagy Keresztury Dezső.
1939 őszén jelent meg a Magyar Szemle Társaság kiadásában,
Szekfű Gyula szerkesztésében a “Mi a magyar?" című tanulmánykötet. Ebben
a kötetben látott napvilágot Kodály Zoltán nagylélegzetű tanulmánya “Magyarság
a zenében" címmel. E komoly kérdésre Kodály keményen és világosan válaszolt:
“Születése még senkit sem tesz magyarrá. Azért
is meg kell dolgozni."
Ennek érdekében a tennivalók egyrészt egyéniek,
személyiségtől függők, másrészt közösségiek, társadalmiak.
Egyéniek, hiszen ki-ki növekedése, szocializálódása
során, a nevelés-oktatás folyamán belenő a világba, abba teremtett és épített
világba, amely tárgyi és szellemi örökségünkkel átitatott.
Mi és mennyi lesz ebből az egyén saját belső világává?
Közösségek, családok és barátok, valamint a társadalom
és annak intézményei hogyan teljesítik a hagyomány ápolásának, a szellemi,
erkölcsi és etikai örökség átadásának feladatát?
Identitásunk, magyarságtudatunk a múltban gyökerezik.
Napjainkban, mintegy öt évszázada már, az írásos kultúra, a könyvkultúra
dominál. Az un. életműveltség, a tapasztalati úton szerzett tudás - mely
oly hosszú időn át volt jellemző a társadalmakra - egyre inkább háttérbe
szorul. Egészen századunkig a könyv és a könyvtár volt a kultúra, a tudás
tárháza. A huszadik század technikai forradalma a filmet, a hanglemezt,
a CD-t, és legfőképpen a számítógépet is a kultúra hordozójává és magyar
kulturális örökségünk őrzőjévé tette. Van mit őriznünk, van, amire vigyáznunk
kell. Nem attól kell rettegnünk, hogy fogy a magyar, hogy csökkenőben van
a magyarság lélekszáma. A nemzetet, az országot nem a népesség számaránya
teszi naggyá, hanem emberi minősége. Ennek egyedüli forrása pedig a magyar,
a magukat magyarnak valló, magyar származású tudósok, művészek, mérnökök,
feltalálók teljesítményében, tehát a magyar kultúrában rejlik.
A magyarság csodálatos életerővel kibírta a háborúk,
a forradalmak, sőt, a földaraboltatás és a totális rezsimek okozta megrázkódtatásokat.
Mindannyiszor sikerült konszolidációs, rendes, normális viszonyokat teremteni,
s az élet ment tovább. S ha lélekszámában - immáron több mint száz esztendeje
- bizony fogy a magyar, mégis, mindennek ellenére is, a vérzivataros huszadik
században is jelentősen nőtt “HÍRÜNK A VILÁGBAN"
S mi a kultúra?
A szót elöször Cato használta ie. a 2. században
a földdel kapcsolatos művelés, kertművelés, szőlőművelés, stb. jelölésére.
A “cultura agri" az embert körülvevő természet gondozását jelentette. Erre
az ősi jelentésre utal a ma is használatos kultúrnövény kifejezés.
A kultúra fogalma azonban nemcsak a tevékenységet,
hanem annak eredményét is jelenti, tehát - átvitt értelemben - műveltséget
jelent. A “cultura animi" “lélek művelése" fogalmát Cicero használta először.
Cicerótól kezdődően a kultúra az anyagi világ megművelését éppen úgy jelenti,
mint a szellem kiművelését.
“Ha majd a szellem napvilága ragyog be minden
ház ablakán, akkor itt lesz majd a Kánaán -írta Petőfi a 19. század költői
című versében. A reformnemzedék legnagyobb alakja, Széchenyi István is
a “kiművelt emberfők sokaságában" látta a jövő útját. Utat, hidat, vasutat,
modem mezőgazdaságot, műszaki egyetemi képzést és tudós társaságot álmodott,
s hozott létre.
A Líceum Társulat
Széchenyi kora, a reformkor óta a kultúra-fogalom
Európa-centrikussá vált: a pozitív élettartalmakat hangsúlyozza, s az európai
fejlődést modellként értelmezi. Az Európa-centrikus értelmezés szerint
a kultúra az emberi tevékenységek pozitív eredményeit hangsúlyozó anyagi
és szellemi értékek, javak összessége.
A széles értelemben vett emberi tevékenység helyett
azonban egyre inkább csak bizonyos típusú emberi tevékenységre vonatkoztatjuk
a kifejezést. Elsősorban az un. szellemi, azaz tudományos, művészi, vallási
tevékenységet értünk alatta. A kifejezés differenciálódott és fogalmilag
leszűkült, s ma már inkább csak a társadalomtudományokra és a művészetekre
vonatkoztatjuk. A műveltséget is leginkább humán műveltségként értjük.
A publicisztika és a mindennapi nyelvhasználat
még ennél is tovább redukál: a művészetekre - irodalomra, zenére, színházra,
festészetre-szobrászatra, filmre - korlátozza a kultúra fogalmát. Nézzük
csak meg az újságok, folyóiratok kulturális rovatait: művészetről, irodalomról
szóló írásokat találunk ott.
Társadalmilag nézve a kultúra fogalomköre némileg
tágabb: az iskolázás, az oktatás, a közművelődés, sőt, a közösségi viselkedés,
a kommunikáció, a szokások, a magatartás, stb. is beletartozik.
Fentiekből következhet, hogy a magyar kultúra
a magyarul gondolkodók, beszélők, a magukat magyarnak valló tudósok, művészek,
alkotók által létrehozott szellemi értékek összessége.
S amikor a Magyar Kultúra Napját ünnepeljük, van
mit ünnepelnünk. Művészeink, tudósaink ugyancsak komoly részt vállaltak
és vállalnak ma is Európa és a világ kultúrájának alakításában. Rangos
művészeink és tudósaink sokaságát sorolhatnánk a múltban és a jelenben
egyaránt. Kitűnő tudományos és művészeti képzést adó oktatási intézményeink,
akadémiáink és egyetemeink nevelték őket. Ma ezek az intézmények válsággal
küzdenek: a felsőoktatás mértéktelen és pénztelen kibővítése a minőség
romlásához vezetett, a szakoktatás drámaian leépült, a tanári pálya túlnépesedett,
nőtt a pedagógus munkanélküliség és az állástalan diplomások hada. Megint
egy újabb, ám alapos reformra lenne szükség az oktatásban, hogy a korábbi
magas színvonalú képzésünket, annak hagyományait és eredményeit megőrizhessük.
Ismét Petőfit idézem:
“Vannak hamis próféták, akik Azt hirdetik nagy
gonoszan, Hogy már megállhatunk, mert itten Az ígéretnek földje van"
S még ma sem, még mi sem gondolhatjuk ezt. Sok
még a tennivalónk. Meg kell dolgozni minden nemzedéknek újra és újra, évről
évre, évtizedről évtizedre, hogy a magyar kultúra éljen és virágozzék.
Figyelnünk kell egymásra, mindenre és mindenkire az év valamennyi napján:
fíatalra és idősebbre, könyvmolyra és Internet-rajongóra, sportolóra és
faragóra, harsány maga-mutatásra és halk szemlélődőre egyaránt - mert bárkiben
szunnyadhat a tudás, a kultúrateremtő erő.
Kölcsey Ferenc Önéletrajzában a következőket írja:
"Hogy sokáig ismerve nem valék, annak két oka
lehet. Egyik, mert én sokáig dolgoztam úgy, hogy arról igen kevés ember
tudott valamit. Másik ok saját karakteremben fekszik. Én idegen emberrel
most is sokszor, de azelőtt mindég szótlan s hidegen bezárt valék, a mesterséget
pedig, mutatni: mi lakik bennem, sohasem tudtam, sohasem akartam. Ez az
állapota a léleknek sokfélét jelenthetett az engemet nem ismerőnek. Mert
gondolhatá, hogy testben és lélekben ügyetlen vagyok, gondolhatá, hogy
kevély vagyok, gondolhatá, hogy embergyűlölő vagyok… Hogy talán szerénység,
talán bizonyos félénkség okozhatja az ily állapotot, s talán a szerény
és félénk emberben fekhetik valami: ily gondolatokra nem minden ember jött.
Annál inkább, mert a sokaságot tekintve örökös maxima: minden ember annyit
ér, amennyit érőnek mutatja magát. S ezerszer tapasztalám, hogy a dicsekedőt
jelesnek, a szerény beszédűt szegény lelkűnek hitték..."
E halkszavú, visszavonultan élő költőnk ama hideg
januári napon leírta:
Isten, áldd meg a magyart...
Hozz rá víg esztendőt, Megbűnhödte már e nép A
múltat és jövendőt.
A múlt, a magyar múlt, a magyar kultúra, a magyar
irodalom, művészet és tudomány múltja gazdag. Szép, ám nehéz ezt a gazdag
örökséget elsajátítani, a felnövekvő nemzedékkel elsajátíttatni úgy, hogy
életük szerves részévé váljék. Amit átadunk, amit ők majd tovább visznek
és amihez ki-ki hozzáteszi képességei szerint tudását, az lesz nemzetünk
jövője, a magyar kultúra jövendője. Ezt tudatosítani magunkban: ezt szolgálhatja
ez a szép ünnep, a Magyar Kultúra Napja.
Dr. Szála Erzsébet
Kapcsolódó cikk:
Magyar Kultúra Napja - megemlékezés a Himnusz költőjének szobránál
2004. január 22., csütörtök 23:24
|