Elvis halott, éljen a Beatles! B-day – A brit invázió Amerikában
www.nol.hu • Szerző: Sebők János
A Beatles találkozója Classius Clayjel 1964-ben, New Yorkban
Az Egyesült Államokban ezekben a napokban látványos jubileumi ünnepségekkel,
kiállításokkal, bemutatókkal ünneplik a B-dayt, a Beatles és nyomában a
brit inváziós popsereg Amerikába érkezésének negyvenedik évfordulóját.
Az amerikaiak február 7-ét fontos dátumként tartják nyilván a huszadik
századi történelmükben. A Beatles 1964-ben ezen a napon lépett először
Amerika földjére, és színrelépésük – ebben az elemzők ma már egyetértenek
– fordulópontot jelentett a háború utáni amerikai kultúra történetében.
A Beatles felbukkanása természetesen nem a véletlen műve volt. A „liverpooli
hang” ekkor már fél éve diadalmasan szólt a szigetországban. A zenekar
1963 nyara óta nemcsak a brit sikerlistát, de az új, tizenéves korosztály
szívét is uralta. Azóta klasszikussá vált dalaik (From Me To You, She Loves
You, I Want To Hold Your Hand) augusztus óta a slágerlista élén szerepeltek,
és lemezeiket is milliós nagyságrendben jegyezték elő egy olyan korban,
amikor a szórakoztatóelektronika még rendkívül fejletlen volt.
A beatlemánia kezdete
A zenekar október 13-án lépett ki a helyi klubok világából és a tiniuniverzumból,
amikor a televízió országosan nézett Sunday Night At The London Palladium
című műsorában léptek fel. Az eseményről másnap az összes napilap az első
oldalon számolt be, mert a koncertteremhez vezető utat sikoltozó lányok
ezrei állták el, és a rajongók a rendőrökkel is öszszecsaptak. A lapokban
ettől kezdve rendszeresen beszámoltak a zenekar köré szerveződő jelenségről,
és a tinédzsereken mindinkább eluralkodó sajátos extatikus állapotról,
a „beatlemániáról”, amely a karácsony közeledtével oly mértékűvé vált,
hogy az uralkodóház sem vonhatta ki magát alóla. A zenekart meghívták a
Royal Variety Show-ba, ahol a királyi család tagjai körében az anyakirályné
is végignézte a műsorukat. John Lennon ezen a koncerten szólította fel
a közönséget: „Akik az olcsó székeken ülnek, tapsoljanak. A többiektől
elég, ha csörgetik az ékszereiket.” Szavait másnap ismét csak az összes
tekintélyes lap idézte, és nem volt többé kétséges, hogy a jövő a Beatlesről
szól.
A szigetországi piac azonban ekkor még igen korlátozott volt, s hiába
szerepelt decemberben a brit lista legjobb húsz dala között már hét Beatles-felvétel,
a zenekar menedzsere, Brian Epstein Amerika meghódítását tartotta a siker
igazi mércéjének. Epstein, aki mindig is a „nagy üzletet” látta felfedezetteiben,
hónapokig dolgozott nagy álma megvalósításán. Telefonon sikerült leszerződnie
Sid Bernstein koncertszervezővel, aki merész húzással a művészetek szent
helyén, a Carnegie Hallban kívánta felléptetni a kócos ördögöket. Hasonlóképpen
hajlandó volt az együttműködésre Ed Sullivan, az egyik legnépszerűbb tévés
személyiség is, aki miután Londonban személyesen győződött meg a Beatles
körüli őrületről, igent mondott Epstein ajánlatára, de csak 4500 dollárt
fizetett az Amerikában még teljesen ismeretlen zenekar három fellépéséért.
(Parker ezredes 1956-ban Elvist 50 000 dollárért adta el három alkalomra).
Epstein azonban nem boszszankodott a nevetséges összeg miatt, mert ő a
lemezeladásoktól remélte a dollármilliókat. A brit Nr. 1.-sikerekkel a
háta mögött sikerült ugyanis meggyőznie a Beatles piacképességéről a Capitol
hanglemeztársaság főnökeit is, akik 1963 nyarán-őszén még visszautasították
a She Loves You és más dalok amerikai kiadását. Most viszont – a beatlemánia
ismeretében – a show-biznisz történetében példa nélküli promóciós hadjáratra
is kaphatók voltak, hiszen korábban elképzelhetetlen nagy összeget, 50
000 dollárt áldoztak a The Beatles Are Coming! elnevezésű kampányra.
Az amerikai közönség 1964 januárjában szembesült először a beatlemániával,
amikor az egyik tévécsatorna műsorára tűzte a The Mersey Sound című dokumentumfilmet,
amely 1963 nyarán készült a Beatles fellépéseiről. Az amerikai tizenévesek
ebben a filmben láthatták először azt a mintát – brit kortársaik őrjöngését,
hisztériáját –, amely később járványszerűen terjedt el az egész világon.
S az amerikai tinédzsereknek is nagyon tetszett az, amit láttak, hallottak.
Rajtuk is napok alatt úrrá lett a láz, aminek eredményeként a karácsonyi
lemezpiacra kiadott I Want To Hold Your Hand című kislemezből néhány nap
alatt 2 millió példányt vásároltak meg, és a kampányt kereskedelmi célokra
kihasználó, újonnan alakult Seltaeb cég (a Beatles neve visszafelé olvasva)
üzleteiben is folyamatosan csilingelt a kassza. A kiszállítástól számított
harmadik napon már eladták az egymilliomodik Beatles-pólót, de jól fogytak
az egyéb, zenekarral kapcsolatos árucikkek (paróka, jegyzetfüzet, étkészlet,
rágógumi, sportcipő, gyűrű, sál, sapka, kitűző stb.) is. A tizenéves korosztály
januárban már mindenre vevő volt, amit a zenekar nevével összekapcsoltak!
A történelmi pillanat
A Beatles február 7-én délután fél kettőkor ilyen előkészületek után
érkezett meg a New York-i John F. Kennedy repülőtérre, ahol – amint azt
várni lehetett –, megjelenésük pillanatától kezdve elszabadult a pokol.
Tízezer fogszabályozós, síró, hisztériázó, eksztázisban vonagló csitri
üdvözölte új bálványait, akik mellett fotósok, újságírók százai is megpróbáltak
a zenekar közelébe férkőzni. Ott volt közöttük Tom Wolfe, a New York Herald
Tribune később legendássá vált riportere is, akinek egyedül sikerült George
Harrison mellé becsusszannia az egyik Cadillacbe, így láthatta azt is,
amikor a Hotel Plaza elé érkező zenészeket „Elvis halott. Éljen a Beatles!”
feliratú táblákkal köszöntötték a várakozók.
Történelmi pillanat volt. Amerika tizenévesei szinte egyik percről a
másikra letaszították trónjáról a „királyt”, és négy liverpooli proli gyereket
ültettek a helyére, és azonnal a lábuk elé is borultak, mert az új „őrület”
jelei már az érkezés napján városszerte megmutatkoztak. A rendőröknek nemcsak
a repülőtéren, de az utak mentén és a szálloda környékén is közelharcot
kellett vívnia a zömében kiskorú, fanatikus rajongókkal.
A felnőttek Amerikája két nappal később, február 9-én ismerte meg a
zenekart, amikor Ed Sullivan show-jában – sztárvendégként – öt dalt énekeltek.
A felfokozott médiakampánynak köszönhetően a „liverpudliak” debütálására
közel 74 millióan voltak kíváncsiak. (A show 728 helyére is több mint 50
000 jegyigénylés érkezett!) Ez volt minden idők legnagyobb nézettségű műsora
az amerikai televíziózás történetében. Azon az estén még a fiatalkori bűnözés
rátája is észrevehetően csökkent a nagyvárosokban.
A Beatles megjelenése, ahogy várni lehetett, az amerikai popéletet is
felvillanyozta. Allen Ginsberg például azzal lepte meg asztaltársaságát,
hogy egy New York-i klubban az I Want To Hold Your Hand hallatán asztalától
felállva örömtáncba kezdett. Bob Dylan, a protest song mozgalom vezéralakja
is azonnal észrevette a zenészekben és a dalaikban rejlő „korszakteremtő
erőt”. De nagyon sok, a hatvanas évek közepén indult amerikai előadó elismerte
később, hogy azokban a napokban a Beatlestől kapott ihletet a zenélésre.
Lennonékat azonban nem mindenki fogadta lelkesedéssel. A „komoly” sajtó
és a művészelit eleinte fanyalgott. A Herald Tribune ítésze úgy vélekedett,
hogy a Beatles sikerének képlete „75% publicitás, 20% hajviselet és 5%
lendületes siránkozás”. A The New York Times tömegeknek készült „zenei
placebónak” nevezte a produkciót, majd néhány nappal később a Newsweek
kritikusa minősítette látványban „rémálomnak”, hangzásban katasztrófa közelinek,
szövegben pedig „katasztrofálisnak” a zenekart. Mindez az „okoskodás” azonban
nem befolyásolta a közönséget. Amerikában a következő napokban, hetekben
mindenki a Beatlesről és a hozzájuk kapcsolódó jelenségről beszélt, és
április elején már az amerikai listán is a zenekar dalai foglalták el az
első öt helyet. Egy héttel később pedig tizennégy daluk szerepelt a Top
100-ban, amire azóta sem volt példa a rock történetében.
A Beatles sikerei csúcsán már nem tartózkodott Amerikában. Első filmjük
(A Hard Day’s Night) forgatására visszautaztak a szigetországba, ám helyettük
megjelent a színen a többi feltörekvő, új beatbanda (Rolling Stones, Animals,
Them, Herman’s Hermits. Kinks, Swinging Blue Jeans, Dave Clark Five, Searchers
stb.), és a lapokban a beatlemánia mellett most már a „brit invázióról”
is cikkeztek.
A Beatles színrelépéséig csak két brit felvétel – Acker Bilk: Stranger
on the Shore és a Tornados: Telstar című dala – tudta felküzdeni magát
az amerikai sikerlista élére. 1964–65-ben viszont az amerikai Top 100-ban
52 hétig brit felvételek szerepeltek az első helyen, ami azt jelentette,
hogy az új brit stílus, a Beatles jelenléte az amerikai szórakoztatóipari
hagyományok átformálásában is fontos szerepet játszott.
De a Beatles sikerei nyomán az angolok nemcsak a „beatzenét” exportálták
sikerrel! Színészek (a szexszimbólum Julie Christie), divattervezők (Mary
Quant, a miniszoknya feltalálója), manökenek (Twiggy) és fodrászok (Vidal
Sasoon) is bekerültek az „inváziós seregbe”, mert Amerika – mint egy nagy
szivacs – korlátlanul fogadta be a kultúráját felfrissítő, megújító impulzusokat.
Hónapok múltán már a Beatles sem csupán zeneileg hatott a közönségre és
az új amerikai előadókra! A „gombafejűek” megjelenésükkel, társadalmi normákat,
szokásokat feszegető viselkedésükkel, zenéjük felszabadító erejével erjesztői
lettek azoknak a társadalom mélyrétegeiben érlelődő, forrongó, kitörésre
váró folyamatoknak is, amelyeket később az életforma-forradalom, új szubkultúrák,
új művészetek vagy éppen az ellenkultúra gyűjtőcím alá soroltak.
A Beatles sikerének titkát sokan és sokféleképpen próbálták megmagyarázni,
de valószínű, hogy a zenekar nem aratott volna ekkora és ilyen gyors sikert,
ha nem a megfelelő történelmi pillanatban érkezik meg a tengerentúlra.
A hatvanas évek elejére az Egyesült Államokban is felnőtt a háború után
születettek első nemzedéke (Kennedy gyermekei), és 1964 az első olyan év
volt az amerikai történelemben, amikor – legnagyobb létszámú korosztályként
– a tizenévesek alkották az amerikai korfa legvastagabb ágát. Ezek a tinik
részben már a jóléti társadalomba nőttek bele, sokkal több függetlenséggel,
szabad idővel és elkölteni való pénzzel rendelkeztek, mint az elődeik,
ezért igényeik, ízlésük – s nem utolsósorban gondolkodásmódjuk – is egyre
markánsabban volt jelen az amerikai kultúrában.
Kennedy, King, Dylan
Az ő ideáljuk lett volna Kennedy, az ő álmaikról beszélt Martin Luther
King, az ő gondolataikat fogalmazta meg a protest-folk mozgalom énekese,
Bob Dylan, aki prófétaként énekelte meg, hogy „változnak az idők”. Dylan,
a modern trubadúr – ha úgy tetszik – a Beatles eljövetelét jósolta meg
dalában a fiatal nemzedék tagjainak, akik ekkor már keresték a saját hangjukat,
kultúrájukat, identitásukat. Elvis nekik már öreg volt, a rock and roll
uncsi, a country tradicionális, a blues periferiális. Valami másra, izgalmas,
új dologra vágytak: új arcokra, új hangokra, új ideálokra... S a Beatlesben
mindezt egyszerre megkapták. Az évfordulóra emlékezve egy anyuka így mesélte
akkori, sokkoló élményét: „1964-ben együtt mentünk el a tini lányommal
a Beatles egyik koncertjére. A tizenéves csajszi – a körülötte tomboló,
üvöltő tömegben – egy darabig fegyelmezte magát, majd két dal között dühösen
felém fordult, és megkérdezte: »Nem akarsz elmenni, mama? Miért nem veszed
észre magad? Nem látod, hogy zavarsz?«
1964-ben – ez hamarosan az érintettek számára is nyilvánvalóvá vált
– a Beatles megjelenésével látványosan feltárult a generációs szakadék
Amerikában. A nemzedékek tradicionális láncolata az új nemzedék társadalmi
színrelépésével megszakadt, az apák és fiúk útjai elváltak. Az ifjúság
– az amerikai történelemben először – határozottan szót kért magának, és
elsőként a Beatlesszel szólalt meg, tőlük kapta meg a Hangot. A zenekar
jelenléte azonban nemcsak a zenében, a divatban, a viselkedésformákban
hatott a felnövő új nemzedékre, hanem – katalizátorként – a gondolkodásmódot,
az életformát, a kulturális szokásokat is döntően befolyásolta. A Beatles
megjelenése segített feloldani a nemzedéki görcsöket, és hamarosan utat
nyitott az új önmegvalósítási elképzeléseknek, a társadalmi-szociális-kulturális
törekvéseknek. Alig egy évvel a B-day után már új szubkultúrákról (hippik),
új életforma-kísérletekről (kommunák), új művészetekről (pop-art) vagy
éppen a szexuális forradalomról tudósítottak a lapok, és a korszak új szellemiségének
– Virágozzék minden virág! – megfelelően a beatzenéből is százfelé ágaztak
el az utak.
Martin Lewis rocktörténész szerint „A hatvanas évek valójában a Beatles
színrelépésével kezdődött el Amerikában”, és Epstein maga is úgy értékelte
a zenekar amerikai sikerét, hogy „Megjelenésükkel új korszak kezdődött
a XX. század történetében.” Igaza volt, hiszen Elvis után néhány évvel
a Beatles ismét felhúzta a rock óráját. Ahogy az Encyclopedia Britannica
évkönyvében írták: „1963 a Beatles éve volt”. Aztán a mutató ugrott egyet,
és Amerikában is beköszöntött a „beatkorszak”, amely – ma már tudjuk –
valóban markánsan és visszavonhatatlanul átformálta a század arculatát.
Yeah-Yeah-Yeah.
Kínában legalább 54 internetező ül börtönben
www.mno.hu
Az Amnesty International szerint legalább 54-en ülnek börtönben azért,
mert a vádak szerint politikai (ellen)véleményük vagy más, veszélyesnek
ítélt információ terjesztésére használták a világhálót - adta hírül a Mediainfo.
A londoni központtal működő emberjogi szervezet szerint ez a szám 21-gyel
több, mint a tavalyi hivatalos adatok, ráadásul ebben az összesítésben
csak azok az esetek vannak felsorolva, amelyeket az Amnesty több forrásból
is igazolni tudott. Így valószínűleg sokkal többen lehetnek azok, akik
az internet "elővigyázatlan" használata miatt kerültek rács mögé. Mint
ismeretes, Kína törekszik az internet feletti ellenőrzés növelésére. A
hatóságok aggodalommal szemlélik, hogy egyre több kínai használja a világhálót
vitafórumként, s ezzel az emberek nemcsak saját véleményüket fejezhetik
ki, hanem érintkezésbe léphetnek akár a hatalmas ország túlsó felén élő,
hasonló nézeteket osztó honfitársaikkal is.
Az Amnesty International által azonosított, "internetes foglyok" között
találhatunk diákokat, gyári munkásokat, jogászokat, tanárokat, civil szolgálatosokat
és üzletembereket is. Mindannyian 2 és 12 év közötti börtönbüntetést kaptak.
Bűneik közt szerepel, hogy demokratikus reformokat sürgettek, kritikával
illették a kínai kormány korrupciós ügyeit, vagy éppen az 1989-es Tiananmen
téri vérengzésre emlékeztettek. Emellett többen kapcsolatba léptek olyan
külföldi szervezetekkel, amelyeket a kínai hivatalos vélemény ellenségesnek
nyilvánít, vagy olyan információkat terjesztettek a SARS járvány kapcsán,
amelyeket a kormány inkább el akart hallgatni.
Mint az emberjogi csoport elmondta, nem szűnnek meg újra és újra kérni
a kínai hatóságokat, hogy azonnal és feltételek nélkül engedjék szabadon
ezeket a bebörtönzötteket. A kínai kormány egyelőre nem válaszolt az Amnesty
kérésére.
Amerika az idősödő kubai zenészektől is fél
www.magyarhirlap.hu
Úgy tűnik, nem látják szívesen a külföldi zenészeket az Egyesült Államokban,
ugyanis a mi Győzikénk után most a kubai Buena Vista Social Club muzsikusait
sem engedték be, pedig ők a Grammy-díj gálájára voltak hivatalosak, ahol
több díjat is begyűjthettek volna.
A legjobb latin album díjára jelölt öt kubai zenész közül négytől tagadták
meg az amerikai hatóságok a beutazási engedélyt, s így meghiúsulni látszik
a vasárnapi Los Angeles-i díjkiosztón való részvételük. Bár a kubaiak nem
fenyegetőztek perrel, mint a magyar zenei élet népszerű figurája, inkább
csak csalódottságuknak adtak hangot, amiért a művészet politikai megfontolásoknak
esett áldozatul.
"Nem vagyok terrorista, nem is tudnék az lenni" – mondta a többszörös
Grammy-díjas Ibrahim Ferrer, a Buena Vista Social Club énekese, akinek
egyszer már megadatott, hogy elkápráztassa a New York-i Carnegie Hall közönségét.
A hetvenhét éves kubai énekes már a tavaly Miamiban megrendezett "latin
Grammyn" sem vehetett részt hasonló okokból.
Szintén "terroristagyanús személynek" minősítették az amerikai hatóságok
a latin zene kategóriájában Grammyre jelölt Amadito Valdest, Manuel Galvant
és Barbarito Torrest is. Az ötödik kubai muzsikus, a szintén többszörös
Grammy-díjas Chucho Valdes pedig úgy döntött, szolidaritásból ő sem utazik
Amerikába.
Malomsoki Szilvia
Teleki Pál - szobor
www.dunatv.hu
A főváros kulturális bizottsága csaknem egyöntetű döntéssel hozzájárult
ahhoz, hogy a Budai Várban szobrot állítsanak a mártírhalált halt egykori
miniszterelnöknek, Teleki Pálnak. Fellegi Ádám zongoraművész provokatív
határozatnak tartja a döntést.
A néhai miniszterelnöknek a Teleki Pál Emlékbizottság kíván szobrot
állítani a Budai Várban, a Ludvig Múzeum közelében. A főváros kulturális
bizottsága nemcsak a történelmi személy jelentőségét, hanem a szobor művészeti
értékét vizsgálta, amikor a szoborállítás jóváhagyása mellett döntött.
Fellegi Ádám zongoraművész azonban nyílt levelet fogalmazott meg Demszky
Gábor főpolgármesternek, amelyben tiltakozik a szoborállítás ellen. Mint
Híradónk kérdésére fogalmazott: Telekit tragikus figurának tartja, a magyar
történelem nagy alakjának, de nagy bűnösnek, mert ő írta alá a zsidó törvényeket.
Azt a művész is elismerte, hogy Teleki nem akarta megölni a zsidókat, de
szerinte kétségtelen, hogy ki akarta kergetni az országból, és ha neki
szobrot állítanak, akkor szerinte ezek a nézetek is feltámadhatnak. - Amikor
a főváros és esetleg a kormány, ráadásul egy baloldali liberális kormány
szobrot állít egy fajvédő miniszterelnöknek, egy grófnak, akkor azt kell
mondanom, már nem is tudom, hogy hol élek. Körmendy Ferenc, a kulturális
bizottság elnöke hangoztatta: noha neki is haltak meg rokonai haláltáborokban,
ő maga is megszavazta a szoborállítási engedélyt, mert szerinte Teleki
Pál halála túlmutat önmagán. - Ha mondjuk, Nagy Imre miniszterelnök példáját
veszem, senkinek nem jut eszébe fölemlegetni azt, hogy Nagy Imre 1945 után
begyűjtési miniszterként sok száz ezer parasztnak keserítette meg az életét,
vagy belügyminiszterként az ő ciklusában milyen perek folytak Magyarországon.
Tehát azt hiszem, hogy Nagy Imrét a magyar nép örök időkre, mint mártírminiszterelnököt
fogja nyilvántartani, és azt hiszem, hogy Teleki Pál gesztusa, 1941 áprilisi
gesztusa tanítandó lesz mindenkor.
2004. február 07., szombat 18:24