Földessy Péter akvarell-világa
Még ma sem tudjuk pontosan, hogy 15.000 vagy 25.000
éves a vízfestés. De az biztos, hogy a kelet-spanyolországi Altamira és
a franciaországi Font de Gaume barlangokban, az afrikai és a szibériai
sziklarajzokban, Ausztrália őslakóinak a kéregfestményeiben, az egyiptomi
és az ógörög templomok és sírkamrák falán talált képek vízzel oldott pigmentszemcsékkel,
tehát az akvarell technikájával készültek.
A kárpátaljai Munkácson 1944-ben született Földessy
Péter egy olyan akvarellfestői eljárást talált ki, amelyen a sokezer éves
hagyomány új színekben virágzik. Termő ágon új, csodálatosan sziporkázó
virág ez, hiszen a vízfestés soha egyetlen pillanatra sem szűnt meg lélegzeni,
virágozni; gyermekeink is vízfestékkel firkálják első ,lelki virágaikat"
a papírra (vagy a falra).
Földessy egyszerre könnyed és játékos, mint a gyermekek
és a keleti kultúrák mesterei szertartásos, és mélyértelmű, mint a középkori
freskófestők, és varázslatosan szellemes, mint a szürrealisták.
Nem tartozik egyetlen irányzathoz sem, mert csak
függetlenént őrizheti meg azt az érzékenységet és derűt (mily ritka kortárs
művészetünkben!), ami madarak, bohócok, bölcsek, hegyek, tornyok, álmok
és fintorok szövevényéből, mókuskerék-szerű forgatagából árad, s embervoltunk
rejtelmeire világít.
***
- Földessy Péter festményei láttán Bartók jut eszembe,
aki a román népzenéből olyan magyar zenét teremtett, amely Európa modern
zenéjének az alapjává vált. Földessy Péter is, mint a legtöbb határon túli
művész hozza magával azt a már tanulmányai alatt magába fölszívott, különös
helyi sajátosságot, azt a lokálisat, amiben tanárának módszerével és stílusával
együtt fellelhetők a táji, a társadalmi jellegzetességek, amelyeket a képein
úgy elegyíti a saját anyanyelvi művészetével, hogy abból egy egyedi életmű
támad.
Földessy életműve kizárólag akvarellekből áll össze.
Az akvarellt az idők során követte olyan korszak, amelyben az olajtechnikák
sokkal grandiózusabb, látványosabb és maradandóbb művekkel kecsegtették
a művészeket, amelyet követően az akvarell amolyan hamupipőke-műfaj maradt,
útijegyzet, vázlat, de ugyanakkor: rendkívül széles körben népszerű.
Földesy Péter szerint az akvarellnek vagy egy második
szintje is – ami őbenne van – és így a könnyű technikából létrehoz egy
magvas és rostos festészetet, amelyben egyszerre van benne a gyermekrajzok
és keleti mesterek játékossága és könnyedsége, a középkori freskók mélyenszántó
titokzatossága és a szürrealizmus transzfigurációja. Stílárisan Chagallhoz
és sok más festőhöz is hasonlíthatjuk képeit, mindazokhoz, akik az élet
borzalmas szürkeségével és tragikumával való játékos szembesülést vállalják.
Földessy Péter tudja, hogy az életnek két arca van,
a tragikum és a derű, és ő mind a két arcát megmutatja az életnek: képei
egyszerre sejtetnek tragikus előérzeteket és mutat be ironikus, groteszk
fricskákat, magunkról, gyarló emberekről.
Banner Zoltán
Földessy Péter tárlata, amely a 60. életévét betöltött művész jubileumi
tálata is egyben, február 29-ig látogatható a soproni Pannonia Galériában
(Várkerület 75.), naponta 9-17 óra között.
2004. február 09., hétfő 20:18
|