CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Mi1más  

Fagykár

    Egyelőre nem okozott komolyabb károkat a mezőgazdaságban a hirtelen jött meleg, majd az azt követő gyors lehűlés. Szakemberek szerint a komolyabb gondot továbbra is a csapadékhiány jelent; a Nyugat-dunántúli térségben a szükségesnél közel 50%-kal kevesebb vizet tartalmaz a talaj.

    Az elmúlt héten több Nyugat-dunántúli településen megdőlt a melegrekord: a 16-18 fokos időben a gyümölcsfák és szőlőültetvények nedvkeringése megindulhat, az ismétlődő lehűlés pedig fagykárokat okoz. A soproni FM hivatal felmérései szerint a rügyesedés egyelőre nem indult meg. Nagyobb problémát jelent a csapadékhiány, hiszen hiába esett az elmúlt időszakban jelentősebb mennyiségű hó és eső is, ez a mezőgazdaságban nem volt elegendő, különösen ha az elmúlt évek csapadékszegény időjárására gondolunk - mondta el a Cyberpress kérdésére Nagy Tihamér, a soproni Falugazdász Iroda vezetője. A csapadékhiány jelenleg 50%-os a Nyugat-Dunántúlon. Az előrejelzések szerint ezt a mennyiséget a következő hónapokban sem nyerik vissza a száraz talajrétegek. (Tóth Anita Lilla)


Az M5-ös kronológiája

Dr. Schamschula György minisztersége idején:

1994.     május 2.   Koncessziós szerződés aláírása. *
Nyertes konzorcium: Bouygues–Bau–MOL–EGIS–SCREG
* a Koncessziós Szerződése az M5-ös autópálya Budapest-országhatár közötti szakasz finanszírozására, építésére, üzemeltetésére és fenntartására vonatkozik, 35 év időtartamra, a Kiskunfélegyháza-országhatár közötti szakasznak továbbépítésére vonatkozó koncessziós joggal. A Koncessziós Szerződés többek között rendelkezik továbbá a koncesszor, a koncessziós társaság, valamint a minisztérium jogairól és kötelezettségeiről az építés, az üzemeltetés és fenntartás feltételrendszeréről, a Koncessziós Szerződés hatályba lépésével, megszüntetésével kapcsolatos kérdéskörökről, az útdíjak meghatározásának elveiről és gyakorlati végrehajtásáról.

július 7. Koncessziós Társaság (AKA Rt. létrehozása)

Dr. Lotz Károly minisztersége idején:

1995. december 11.  Hitelszerződés aláírása.
Koncessziós Szerződés I. módosítása. Üzemeltetési Hozzájárulásról szóló Megállapodás aláírása.*
*13 féléven keresztül, 1993. évi árszinten 9 MFt értékben az állam kezességet vállalt a tervezettnél kisebb forgalom miatti bevételkiesés részleges pótlására. Ennek lejárati határideje 2004. december 31., az ilyen címen kifizetett érték 1993. évi áron összesen 4,5 MdFt.
 
Készfizető Kezességi Szerződés aláírása.

1996.  január 1.  Koncessziós Szerződés hatályban lépett, az építés megkezdődik.

1997. január 1.  Útdíjszedés megkezdése. (Félig nyitott, kapus rendszerben)*
*az útdíjat a Koncessziós Szerződés szerint kell a társaságnak meghatározni, amely az alapárnak inflációt és árfolyam módosulást figyelembe vevő, képlet alapján számított, félévenkénti emelését teszi lehetővé a társaság részére.

 1997. december 6.
Koncessziós Szerződés II. módosítása. Támogatott Kedvezményes Útdíjakról     szóló Megállapodás aláírása. *
*kiemelt használói csoportok számára az autópálya használat kedvezményesebbé tétele (helyi lakos kedvezmény, flotta kedvezmény, nagybani piacra szállító kedvezménye, gyakori használó kedvezménye). A díjbevétel kiesésből mindkét fél az ötéves időtartam alatt a minisztérium csökkenő az AKA Rt. növekvő részesedése mellett.  2002. december 31-én lejárt.

1998. június
I. fázis (Budapest-Kiskunfélegyháza) elkészülte.

Katona Kálmán minisztersége idején:
 
1998. december
  Az AKA Rt részvényeseinek döntése a II. fázis* tárgyalásainak megkezdéséről.
  * Kiskunfélegyháza-Szeged és Szeged-országhatár közötti szakaszok építése.

1999. július 8.
  Hivatalos ajánlat a II. fázis megépítésére vonatkozólag. Néhány indító tárgyalást
 követően a Minisztérium a tárgyalásokat szervezeti változások indokával októberben felfüggeszti.
 
október 7.
 AKA Rt. javaslatot terjeszt elő a matricás rendszer bevezetésére vonatkozólag, amelyre a Minisztérium részéről választ nem kap.

december 31.
 A Minisztérium levélben értesíti a szponzorokat, hogy a tárgyalások nem folytathatók a feladatok Minisztérium és az NA Rt. közti pontos megosztásáig.
 

Nógrádi László minisztersége idején

2000. október 25.
 AKA Rt. kezdeményezi a Tartalékszámlák feltöltése ügyének rendezését a miniszternél.
 

dr. Fónagy János minisztersége idején

2000. december 1.
 A szponzorok ismét levélben fordulnak a miniszterhez, kérve a tárgyalások újrakezdését a II. fázisra vonatkozólag, amelyre válasz nem érkezik.

2001. január 12.
 AKA Rt. engedélyt kér az inárcsi le- és felhajtóág díjasítására, amelyre választ nem kap.

június 27.
 Az MFB Rt. veszi át az AKA Rt.-vel való tárgyalások irányítását. A mandátum három témakör tárgyalására szól. Ezek:
- További fázisok építése.
- Egységes autópálya díjfizetési rendszer, ezen belül a matricás díjszedési rendszer M5 autópályán történő alkalmazása.
- Az Üzemeltetési Hozzájárulási Megállapodással összefüggő, az AKA Rt. által kötött Hitelszerződésben szereplő Tartalékszámlák feltöltése.

július 25.
 Tárgyalás a Minisztérium vezetésével az inárcsi díjfizető létesítmények megvalósításáról.

2001. december
AKA Rt. kérelme az általa kötött Hitelszerződés refinanszírozására.

2002. február 7.
 Az MFB Rt. tárgyalási mandátumát visszaszármaztatja a Minisztériumra.

február 19.
 AKA Rt. levele az állami kezesség beváltására, a Tartalékszámlák feltöltésével kapcsolatban.
 

Dr. Csillag István minisztersége idején:
 
július 4.
 AKA Rt. megismétli javaslatát a II. fázis megépítésére és a matricás rendszer kompenzáció ellenében történő bevezetésére.

augusztus
  Miniszteri biztos kinevezése a nyitott kérdések rendezésére.

december
  A miniszteri biztos megbízatásának vége.

december 4.
 Az ÁFA 12 %-ról 25 %-ra történő emelésével kapcsolatosan az AKA Rt. bejelenti, hogy  ezen lépést hátrányos kormányzati intézkedésnek minősíti. Ezt követően a tárgyalások sikertelen lezárása után az AKA Rt. az ÁFA-emelés mértékével megegyező útdíjemelést hajt végre 2003 februárjában.

december 6.
 AKA Rt. javaslatot tesz a További Fázisok építésével és az I. fázis lezáratlan ügyeinek tárgyalási csomagjára, melyet követően a tárgyalások megkezdődnek.

 december 18.
A Minisztérium felkéri az AKA Rt-t, hogy nyújtsa be refinanszírozási kérelmének aktualizált dokumentációját.

2003. január 14.
 Memorandum of Understanding előkészítése a Minisztérium és az AKA Rt. között a projekttel kapcsolatos egyes kérdésekről és a További Fázisokról.
 
február 27.
 AKA Rt. a II. fázis finanszírozására vonatkozó pénzügyi modellt nyújt be, melyet követően mind szakértői szinten, mind az AKA Rt. tulajdonosi szintjén, valamint minisztériumi felsővezetői szinten folyamatos tárgyalások zajlanak.

május 12.
 A refinanszírozással kapcsolatos első tervezetek előterjesztése az AKA Rt. által.

május 27.
 AKA Rt. végleges jóváhagyás iránti kérelme a refinanszírozás tárgyában.

július 7.
  Miniszter jóváhagyása a refinanszírozáshoz.
 
július 22.
 A Minisztérium által készített, az AKA Rt. részvényeinek megvásárlására vonatkozó Vételi Jog Alapításáról szóló Megállapodás tervezetének átadása az AKA Rt. részére.

szeptember 29.
 A fő részvényesek szándéklevele a miniszternek a vételi opcióról ami 2004. január 1-január 31-ig biztosított a minisztérium számára jogokat. Ezt követően folyamatos tárgyalás az AKA Rt. részvényeseivel és a hitelező bankokkal a tranzakció lebonyolításának elveiről és részéleteiről.

2004. február 11.
 Bejelentés arról, hogy a Magyar Kormány az ÁAK Rt.-n keresztül 40 %-ban vásárolja meg az AKA Rt. részvényeit és március 12-től az autópályán bevezetésre kerül a matricás díjszedési rendszer.

(MEH sajtóiroda közlése alapján)
 



2004. február 11., szerda 18:58


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület