Lackner Kristóf-díj: ,,Azért vagyok, hogy használjak"
Az első Lackner-díjat Berényi Jánosnak, a GySEV volt elnök-vezérigazgatójának
ítélte oda a Sopron Városi Kereskedelmi és Iparkamara
Szokatlan helyen, szokatlan időben, és szokatlan
napirenddel zajlott a mai kamarai elnökségi ülés a Perkovátz-házban, amelyen
Dr. Berényi János, a GySEV volt elnök-vezérigazgatójának ünnepélyes keretek
között adták át a Sopron Városi Kereskedelmi és Iparkamara Lackner Kristóf-díját.
A kamara által első ízben adományozott kitüntetést
Horváth Vilmos, a kamara elnöke sajtótájékoztató keretében adta át.
Dr. Józan Tibor GySEV Vasútigazgató, volt kamarai
elnök, Berényi János, Horváth Vilmos a soproni kamara elnöke
Horváth Vilmos köszöntő beszédében elmondta: a 2000-ben
önállóvá vált városi kamara 2003 szeptemberében döntött a régiós érvényességű,
Lackner Kristóf-díj alapításáról, felismerve a Sopronért és a régióért
maradandót alkotóknak a gazdasági élet területén kifejtett munkáját.
A 2000-ben önállóvá vált soproni kamara, – amely
1850-es alapításával Magyarország legrégebbi kamarája – úgy gondolta, hogy
szükség van egy, régiós érvényességű, önálló díjra, amely elismeri a Sopronért,
a régióért jelentőset és maradandót alkotó személyek munkáját.
Az elnökségének a javaslatára a soproni kamara küldöttgyűlése
egyhangúan szavazta meg, azt, hogy a díjat Dr. Berényi Jánosnak adományozzák,
aki tizenegy évig töltötte be a GySEV elnök-vezérigazgatói posztját, el
nem évülő érdemeket szerezve a soproni régió felemelkedéséért folytatott
tevékenységében.
A kamara indoklása szerint Dr. Berényi János a Győr-Sopro-Ebefurt
Rt. -nél betöltött vezérigazgatói poszt tizenegy éve alatt jelentős és
érdemes irányítói munkát végzett, amely pozitív hatást gyakorolt a GySEV
Rt. fejlődésére, és ezen keresztül a Sopron-fertődi, sőt a Nyugat-dunántúli
régió gazdaságára és sportjára.
Néhány fontos, a Berényi János vezetése alatt elért
eredmény:
Megvalósultak a Ro-La forgalom feltételei Sopronban,
és megindultak a Sopron-Wels Ro-La fuvarozás, majd Sopron-Rotterdam-Hamburg
vonalon a konténerforgalom.
Átépítésre és fejlesztésre került a soproni és csornai
állomás, a Sopron-országhatár közötti pályaszakasz.
A GySEV Rt. átvette a MÁV-tól Pályafenntartási Főnökséget,
a Vontatási Főnökséget és a Sopron-Szombathely vasútvonal üzemeltetését,
A személyszállításban megindult az IC-vonat közlekedtetése.
A GySEV Rt vásárolt 3 darab motorkocsit, 5 db Siemens-mozdonyt,
és remotorizált 14 db M 44-es mozdonyt.
Üzemszerűen elindult a Vasúti Informatikai és Hálózati
Adatszolgáltató Rendszer.
Felújították Sopronban az igazgatóság épületét.
Jelentős segítséget kapott Sopronban a kosárlabda
sportág.
Az elismeréssel együtt a kitüntetettnek egy díszes oklevél
és egy ezüst gyertyatartó jár.
Az oklevélen Lackner Kristóf neve és a régi városháza
falát ékesítő városatyáknak szóló jelmondata: ,Azért vagyok, hogy használjak."
A mondat szerepel az iparművész által elkészített gyertyatartó talapzatán
is.
A díj átadásakor Horváth Vilmos kamarai elnök a
város üzleti életének közössége nevében kifejezte azon reményét, hogy Berényi
Jánosnak lesz még alkalma tenni Sopron gazdaságáért és a soproni régióért.
Berényi János a megköszönve az elismerést, bevallotta,
amikor először hallotta, nem hitte el, hogy a kamara őt kitüntette, hozzátéve:
Az elismerésnek külön patinát ad, hogy a soproni kamara elődjét 1850-ben
Magyarországon elsőként alapították.
- A kamarai testület elég erős és elég régóta beágyazódott a magyar
gazdaságba, ahhoz hogy szuverén módon hozhasson döntéseket - tette hozzá
az üzletember utalva arra, hogy a díjátadás időpontját a kamarának meg
kellett változtatnia, és azt nem az esti, – a város és a kamara közös rendezésében
megvalósuló, – legnagyobb adófizetőket köszöntő eseményen tartják, amelyre
a meghívója eredetileg szólt.
Sajtótájékoztató a Perkovátz-házban: Kocsi János
kamarai titkár, Horváth Vilmos elnök és Berényi János
Berényi János életének legalább a felét Sopronhoz
kötődve élte le. Pályáját a vasútnál kezdte, végigjárva a szolgálat minden
grádicsát.
- Ma már nem győzök elégé hálás lenni a sorsnak, azért hogy mindent
végigjárattak velem és megismerhettem azokat a nagyszerű embereket, akikre
később is számíthattam.
A GySEV erején felül teljesített Európában, a nagyságrendjét
meghaladó mértékben vívott ki elismerést. A GySEV-et tisztelettel emlegették
a ,,nagy" német, francia, osztrák vasutak.
Berényi János, aki a nemzetközi fórumokon komoly
tisztségeket tölt be, arról is szólt, hogy a kombinált fuvarozásban való
eredményeik a GySEV-et az európai közlekedéspolitikában és a magyar közlekedéspolitikában
is az élenjárók közé sorolta.
- Mi alapoztuk meg azokat az erősségeket, amelyekre a GySEV jövője
épülhet, mint ahogyan azt a víziót is, mi valósítottunk meg, amely a kelet-nyugat
irányú összekötő híd-funkció mellett az észak-déli irányú megteremtését
is célul tűzte ki. Ma már sajnálom, hogy hagytam magam lebszélni, és a
déli irányba nem vettük át a vonalat Szentgotthárdig - mondta Berényi János.
Berényi János jelenleg az Osztrák Államvasútak képviseletében
dolgozik. Számos rangos nemzetközi szervezet elnöke.
A Kisalföld kérdésre válaszolva Horváth Vilmos kamarai
elnök korrekt hozzáállásnak és a történteken való bölcs fölülemelkedésnek
nevezte, hogy Berényi János az eredeti terv megváltoztatása után is elfogadta
a kamara meghívását.
A virilisták köszöntése immár kilenc éve folyamatosan
a kamara rendezvénye – hangsúlyozta az elnök – ezért a kamara, úgy tartja,
hogy a Lackner-díj átadás eseménye is abba beleillett volna. A városvezetés
ezt nem így gondolta, ezért a kamarának át kellett szerveznie a Lackner-díj
átadásának ünnepségét.
Berényi János mindehhez hozzáfűzte:
- Kár, hogy egy szakmai díj is meg tudja a politikát osztani. Örülök,
hogy vannak olyanok, akik a szakmai eredményeket nézik, és, annak, hogy
a soproni kamara úgy ítélte meg, hogy az általam elért eredmények, – amelyek
számokkal adatokkal dokumentálhatók – pozitívan hatottak a városra és a
térségre. Ezekre az egész város büszke lehetne. Két nappal ezelőtt Sopron
polgármestere telefonon gratulált a kitüntetéséhez - mondta végezetül Berényi
János.
T.É.
2004. február 27., péntek 23:13
|