Késik a területfejlesztési törvény, bizonytalanság
a kistérségekben
Az észak-déli folyosó kérdése és Győr, mint nevesített régiószékhely
szintén napirenden voltak aNyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács
Sopronban tartott ülésén.
A Nyugat-Dunántúli régiónak érdeke, hogy önálló programot
valósítson meg, mert a mindenkori kormány részéről a térségre szánt szűkös
forrással, legalább a régió maga gazdálkodhat. Ezért a Nyugat-dunántúli
Regionális Fejlesztési Tanács által megfogalmazott, idei évi programstratégiai
cél a Nyugat-Dunántúli régió érdekérvényesítésének erősítése - hangzott
el a Tanács ülésén Sopronban.
A tanácskozás szünetében Kiss Bódog Zoltán, a Nyugat-dunántúli
Regionális Fejlesztési Tanács elnöke, Markó Péter alelnök és
Győrffy Gábor, a Nyugat-dunántúli RFÜ ügyvezetője tartott sajtótájékoztatót.
A Regionális Tanács ugyanakkor nehezményezte, hogy a Területfejlesztési
törvény – legutóbbi, kilencedik változata – a Nyugat-Dunántúli régió székhelyeként
Győrt nevesíti, továbbá a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács
kéri, hogy az EU alapelveivel is összhangban, amennyiben mégis nevesítésre
kerülne a régió székhelye, akkor kérjék ki és vegyék figyelembe a régió
véleményét.
Győrffy Gábor, Kiss Bódog Zoltán és Markó Péter
a sajtótájékoztatón
Kiss Bódog Zoltán elmondta: közel 20 milliárdos forrás
hozható be a régióba, amely a nemzeti önrésszel hetvenöt százalékos támogatási
pályázati összeget jelent. Ez gyakorlatilag három részből áll: a Phare
CBC-ből (8-9 milliárd), az Interreg- (3-5 milliárd), és a ROP- támogtásokból
(8 milliárd).
Ezekből 2004-ben a térségben bevonható támogatási források 9-10 milliárdot
tesznek ki.
Gondot az eddig parlament elé nem került, területfejlesztési
törvény hiánya jelenti.
- A kistérségekkel kapcsolatos döntések nem születtek meg. Zalában
például, huszonnégy szerveződő kistérség teljes bizonytalanságan van; finanszírozásuk
egyelőre egy fél évre megoldott, abban az időszakban, amelyben a projektek
kimunkálása, fogadása és az egyeztető tárgyalások lefolytatása kellene,
hogy napirenden legyen.
Ugyanakkor a munkát a Draskovics-csomag – eredetileg
6,5 milliárdból mindösszesen 3,6 milliárdra csökkentett– régiókra
szánt alacsony összege is nehezíti.
Markó Péter kifejtette: Az ügynökségeknek a törvényi
háttér bizonytalanságában kellett a rendkívül szerteágazó feladataikat
megoldaniuk.
- Két évi iszapbírkózást jelentett a területfejlesztési törvény eredmény
nélküli módosítása, és az egész közigazgatás korszerűsítése. Az uniós csatlakozás
előtti rövid idő alatt a pályázati lehetőségek megnyilása előtti időpontban
kezelni kellene a régebb elnyert pályázatokat, többféle projekteket kellene
kidolgozni, amit a regionális tanács felállásában is jellemző bizonytalanság
nem segít.
Markó Péter a kritikával illetett törvénymódosítűással
kapcsolatban még elmondta: megmaradnak a minisztériumi képviseletek, de
kevesebb számban. A regionális tanácsban nem lesznek jelen a megyei kistérségi
képviselők, a kamarák, a gyáriparosok, a munkavállalók képviselői. A megyei
fejlesztési tanácsban az eddigi három kistérség helyett kettő lesz, egyébként
pedig ,,elhalásra van ítélve a megyei területfejlesztési tanács."- mondta.
A kistérségekben nagy bizonytalanság uralkodik, pedig szakemberekre lenne
szükség a kistérségekbe, a régiókba, hogy bebizonyítsák: a régiók alkalmasak
arra, hogy 2007-től önálló regionális operatív programot valósítsanak meg.
Az ülés napirendjén volt még a regionális közlekedésfejlesztési
lehetőségek, konkrétan, észak-déli közlekedési folyosó kérdése. Ugyanis
a közelmúltban derült ki, hogy a brüsszeli elképzelés nem egyezik a magyarral,
ugyanis az EU az M6-os utat nevesítette meg az észak-déli, az EU fejlesztendő
folyosójaként.
Az ülés további napirendi pontjai között szerepeltek
a az előző tanácsülés óta eltelt időszak eseményei-, továbbá az EuRégió
brüsszeli bemutatkozásáról szóló beszámolók, a Nyugat-dunántúli Regionális
Fejlesztési Tanács és a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség
Kht. 2003. évi munkájának értékelése, a Regionális Fejlesztési Tanács 2003.
évi költségvetésének módosítása és költségvetési beszámolójának elfogadása,
a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács és a Nyugat-dunántúli
Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. 2004. évi munkatervének elfogadása,
valamint a Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. 2004. évi pénzügyi tervének
elfogadása, a Regionális Fejlesztési Tanács 2004. évi költségvetésének
elfogadása.
Tájékoztatás hangzott el a Phare 2002-2003 országos
pályázatok és Phare CBC pályázatok régiós alakulásáról, a Regionális
Fejlesztési Operatív Program (ROP) pályázati felhívásainak megjelenéséről
és a Közreműködő Szervezeti feladatok ellátásról.
További napirendi pontok között szerepelt a hazai
decentralizált források 2004. évi regionális felhasználása, a projektfejlesztés
2004. évi kiemelt támogatási formái: PEA 2, MATRA 2, SA projektfejlesztés.
Az NFT tervezéséhez és a Strukturális Alapokra való
felkészüléshez a régiók számára biztosított 2002. évi keret felhasználása,
továbbá a területfejlesztési törvény módosítása, előkészület a Tanács szervezeti
struktúrájának átalakítására szinté megtárgyalásra került az ülésen.
T.É.
2004. március 06., szombat 12:14
|