CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Szomszédvár - Régió  


Észak-déli tengely 9-es számmal?

Utak...


Igen sokat emlegetik-emlegetjük e napokban az utakat a március elejére csúszott télvég miatt - hóakadály, hófúvás, keresztbeállt és felborult kamionok -, de az M5-össel kapcsolatban is, hogy miből is volt rá pénz, amikor nem úgy zajlott le az egész, ahogy eredetileg tervbe volt véve, tehát, hogy a Postabank privatizációjából származó pénzből fedezik... Most egy régiónkat érintő út-hír, út-felvetés kapcsán idézem a Savaria Fórum március 6-i számának 5. oldalán megjelent cikket. Jegyzi: Óvári. A lap impresszumából a teljes név is kiderül: Óvári Gábor.

Észak-déli tengely: a harmadik évezred Borostyánkő útja

Nyugat-Dunántúlnak nincsen "fővárosa" - olvasható a Regionális Fejlesztési Ügynökség elemzésében, melynek a közelmúltban napirendre került kérdés - a régióközpont ügye - kapcsán néztünk utána. Bár Győr erős, gazdasági szerepe kiemelkedő a régióban, mégis egy regionális városhálózat kialakításának van csak értelme, szögezi le az írás. A régió egészének fejlődését, s így a régióközponti feladatok elosztását viszont a megfelelő közlekedési hálózat kialakításához kötik a szakemberek.

A régiót átszelő fő közlekedési útvonalat, jelentőségénél fogva, a harmadik évezred Borostyánkő útjának nevezik; az egész Európa számára fontos észak-déli összeköttetés hiányára már évekkel ezelőtt felhívták az érintettek figyelmét. Az M9-es néven emlegetett közlekedési folyosót a régiók közötti jobb kapcsolat céljából, valamint a nemzetközi tranzitforgalom gazdaságélénkítő hatása miatt szükségszerű megépíteni.

Mint az ismert: az elmúlt években nemzetközi igények alapján elsősorban a kelet-nyugati tájolású tengelyen fejlesztették a közlekedési hálózatot. Így valósulhatott meg többek között a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal, s emiatt tervezték a szlovén vasút folytatását. A regionális tanács szerint éppen ezért a jövőben az észak-déli vasútvonal- és közúthálózat fejlesztésére kell helyezni a hangsúlyt. Ezt elősegíti majd az uniós csatlakozás is, amely felélénkíti a történelmileg kialakult régiós és gazdasági együttműködést - szól a tanulmány. Ahhoz, hogy ez az elképzelés megvalósuljon, a szakaszt be kell sorolni a nemzetközi ún. TINA hálózatba, a Pozsony-Csorna-Szombathely-Vasvár-Nagykanizsa útvonalat pedig fel kell vetetni az európai közlekedési folyosók közé.

Az építéshez természetesen pénz szükséges, amelyet a szakaszos építés esetén könnyebben elő lehet teremteni. Az elemzésből kiderül: az útvonal észak-déli irányban az említett városokon keresztül haladva csatlakozna be az V. európai folyosóba, amely Zágráb irányában folytatódik.

___


A képek forrása: www.math.princeton.edu/~gharcos/ és www.kroatien-net.de

Sebők Lili



2004. március 10., szerda 10:04


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület