Ingyenes múzeumból cápás plazába
Az iskolákra koncentrál a Múzeumok mindenkinek program
Népszabadság • Szerző: N. Kósa Judit
/Monet-puzzle-t is kínált a Szépművészeti (kép: Népszabadság – Bánhalmi
János)/
Fentről nézve sok minden másként fest, mint testközelből, és a gyakorlat
olykor a legnemesebb ideákról is bebizonyítja, hogy további finomításra
szorulnak. E népi bölcsességek igazsága legutóbb a múzeumokkal kapcsolatos
kormányzati döntések dolgában bizonyosodott be.
Történt ugyanis, hogy 2002 őszén a kormány elrendelte: a tizennégy
országos múzeum – a Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum kivételével
valamenynyi Budapesten van – valamelyikébe látogató iskoláscsoportok számára
az utazás legyen ingyenes. Néhány hónappal később az is kiderült, hogy
2004. május elsejétől, az uniós csatlakozás napjától ezekben a gyűjteményekben
és még néhány állami fenntartású szakmúzeumban az állandó kiállítások megtekintéséért
nem kell majd fizetniük a látogatóknak. A kettő együtt már igazán gáláns
kormányzati ajánlatnak tekinthető. Az első tapasztalatok azonban azt mutatták,
hogy a helyzet valamelyest bonyolultabb, mint amilyennek első pillantásra
látszik. Ma még elsősorban a bevásárlóközpontok profitálnak a múzeumokhoz
kapcsolódó utazási kedvezményből. Erre utal legalábbis, hogy a csoportos
látogatásokat intéző közművelődési munkatársakat nemritkán arról is kifaggatják
a pedagógusok, hogy az adott múzeumból mennyi idő alatt lehet kiérni a
cápás plazába.
Ezen persze meg lehet sértődni – mondja Vásárhelyi Tamás, a Természettudományi
Múzeum főigazgató-helyettese –, de célravezetőbb, ha a múzeumok másféle
választ keresnek. Arra kell rájönniük, miként tudnak olyan széles és jó
kínálatot nyújtani a látogatóknak, amely valóban versenyképes a színes
és izgalmas fővárosban. Ennek a kérdésnek a megválaszolására indult meg
a kulturális tárca által meghirdetett Múzeumok mindenkinek program, és
ide kapcsolódik a nyitott, illetve látogatóbarát múzeumról folyó együttes
gondolkodás is.
A Múzeumok mindenkinek munkacsoport első látványos eredménye a tizennégy
országos intézmény múzeumpedagógiai programját összegző, rendkívül szép
kiállítású füzet volt, amelyet tavaly ősszel minden magyarországi iskolaigazgatónak
megküldtek. Látványos – mondjuk, hiszen a kiállítások, tárlatvezetések
és foglalkozások minden adatát meg lehet benne találni szép képekkel egyetemben;
annyiban azonban nem áll a jelző, hogy a gyakorlat bebizonyította, az osztálykirándulásokat
vezető tanárokhoz a legritkább esetben jutott „le” a füzet. Időközben ugyanakkor
az is kiderült, hogy a kínálat önmagában nem elég, hiszen a pedagógusok
zöme – jó tapasztalatok híján – nem tudja, a tárlatvezetésen kívül mi mindennel
szolgálhat még egy múzeum. Ezért a munkacsoport nemrégiben egy újabb füzetet
is megjelentetett, Módszertani ajánlások címmel. Az útmutatóból – amelyhez
a kulturális minisztériumban dolgozó Török Petránál lehet hozzájutni –
minden tanár fogódzót kaphat ahhoz, hogy hogyan tegye hasznos és kellemes
élménnyé a múzeumlátogatást.
Azt ma már senki sem tagadja, hogy a múzeumok és az iskolák egymásra
vannak utalva. Nem véletlen, hogy a Múzeumok mindenkinek program a továbbiakban
is a két csoport közös munkáját igyekszik segíteni: szeretnék megjelentetni
az ország összes nagyobb gyűjteményének múzeumpedagógiai kínálatát, konferenciákat
szerveznek a pedagógusok és a múzeumi közművelők számára, és a magyar múzeumok
közművelődési helyzetét feltáró jelentés elkészítésén is dolgoznak. Tény
ugyanis, hogy ma az intézmények töredéke végez látogatóvizsgálatokat, konzultál
rendszeresen azokkal a csoportokkal, amelyek érdeklődőként és kvázi megrendelőként
a falai között megfordulnak. Így a legtöbb múzeum nem tudja, ki miért keresi
föl – s hogy mások pedig miért nem.
A szakemberek számára különösen tanulságosnak bizonyult az a kétnapos
tanácskozás, amelyet nemrégiben pedagógusok, múzeumi közművelők és minisztériumi
szakemberek részvételével tartottak Nagykovácsiban. A beszélgetések során
kiderült: a reflektorfényből ma még kieső kisebb intézményekben rendkívül
nagy az igény egy olyan független oktatási központ létrehozására, amely
a programot a megyékre is ki tudná terjeszteni. Abban mindenki egyetért
ugyanis, hogy a nagy, országos intézményekben, ha zötyögősen is, de haladnak
a dolgok; komoly veszély fenyegeti viszont azokat a kis múzeumokat, amelyek
a fővárosból talán nem is látszanak, de egy-egy kisebb közösség művelődésének,
múltja megőrzésének gyakran egyedüli letéteményesei.
A tanácskozás során természetesen számos olyan elvárás is megfogalmazódott,
amelynek dolgában csak a kormányzat léphet. A szakemberek sürgették például
az oktatási és a kulturális tárca megállapodását annak érdekében, hogy
– miként a környezeti nevelés ügyében már megtörtént – ezen a területen
is létrejöhessen egy, a feladatokat összehangoló és a rendelkezésre álló
pénzt elosztó programiroda. Felvetették ugyanakkor a múzeumok „látogatóbarát”
reformjához elengedhetetlen normatíva bevezetését és azt a javaslatot is,
hogy a múzeumok szakmai értékelését ne egy minisztériumi osztály, hanem
a munkát belülről ismerő szakértői testület végezze.
Halott színész kerestetik
NSZ • 2004. március 23. • Szerző: MTI
Halottas színésztoborzást hirdetett meg egy londoni színtársulat: a
jelentkezőnek vállalnia kell, hogy mire a darab május közepén színre kerül,
ő már nem él.
A The Observer vasárnapi kiadásában számolt be a különös pályázatról,
amelyet az magyaráz, hogy a szóban forgó kelet-londoni kísérleti színház
bemutatója a halált övező tabukról szól. A „Halott leszel” című darab egyik
szereplője egy igazi holttest, amely a színpadon lesz a mű 24 előadása
során.
Jo Dagless, az „1157” nevű társulat egyik vezetője elmondta: a „donorral”
és családjával jó előre tisztázni fogják a „fellépés” részleteit. A társulat
nem reklámfogásnak szánja az igazi halott szerepeltetését. „Ez az előadásnak
olyan eleme, amelyet mi szükségesnek tartunk a halált övező bizonyos misztériumok
eloszlatásához” – fejtette ki Dagless.
Arról, hogy az elnyúló színpadi halottnézéssel járó gyakorlati problémákat
– a holttest bomlása, vagy éppen a hatósági engedély – miként oldaná meg
az „1157”, semmit sem közöl a The Observer.
Márai Közép-Európája – életút kiállítás képekben
www.gondola.hu
1998-ban, A gyertyák csonkig égnek című regényének olasz fordítása hozta
meg Márai számára az igazi sikereket. A világ néhány éven belül megismerte
a nevét, s ma már negyven nyelven olvassák műveit, Kassától az óceánig.
Márai Sándor a huszadik század magyar irodalmának egyik legjelentősebb
alakja, aki az utóbbi években a világirodalom ranglétráján is egyre előkelőbb
helyet foglal el. A Közép-európai Kulturális Intézet Galériájában most
nyíló kiállítás valóságosabbá teszi mindannyiunk számára a róla alkotott
képet: sokat elárul nem csak az íróról, hanem az emberről is, aki a rendkívüli
lelki és fizikai hányattatások ellenére mindvégig hű maradt a hazájához,
eszményeihez, az irodalomhoz.
A kiállítás Márai egyik leghíresebb műve, az Egy polgár vallomásai
című kötetet alapul véve kalauzolja el a látogatókat az író pályájának
főbb helyszínére. A Kassán, családi körben készült fotográfiák, a Szabad
Európa Rádióban elhangzott jegyzetek piszkozatai, a salernoi ház alaprajza,
a hű társ, Lola által az asztalon hagyott kis cédulák, Nápoly és Posillipo
látképe, az ott íródott Halotti beszéd kérdések sorát vetik fel.
Az életút emlékein túl a kiállításon Josef Císarovsky cseh festő munkáit
is láthatja a közönség. A kilenc festmény különlegességét az adja, hogy
valamennyit Márai írásai ihlették. A képek, kollázsok – a művész saját
szavaival – töredékek, melyek keretet adnak Márai gondolataihoz, érzéseihez.
Helyet kapnak a tárlókban Márai közép-európai fogadtatásának tárgyi bizonyítékai
is: a közép-európai nyelveken kiadott Márai művek.
Márai Sándor 1900. április 11-én született Kassán. Az író 1989. február
21-én San Diegóban önmaga oltotta ki életét. Hamvait (feleségeihez hasonlóan)
az óceánba szórták.
A kiállítás öt ország nemzetközi együttműködésében valósult meg. Társszervezők:
Cseh Centrum, Olasz Kultúrintézet, Petőfi Irodalmi Múzeum, Kelet-szlovákiai
Múzeum, Szlovák Intézet, Lengyel Intézet, Osztrák Kulturális Fórum.
Kísérő rendezvények:
2004. március 23. 17 óra
„Mindig nyugatra menj,
És ne feledd soha, hogy keletről jöttél”
Márai Sándor közép-európai fogadtatása
2004. március 24, 17 óra
Márai fordítva
Négy nyelvű est fordítókkal
2004. március 29, 18 óra
„Itália, száműzöttek édene”
Márai Sándor és Olaszország
Nyitvatartás:
hétköznapokon 10-től 18 óráig
A kiállítás megtekinthető 2004. március 23-tól április 23-ig.
NASA: egykor óceán volt a Marson
www.magyarhirlap.hu
Az amerikai űrhivatal bejelentése szerint ahol Opportunity űrjárműve
jelenleg tartózkodik, ott minden bizonnyal egy sós tenger volt valamikor.
A NASA amerikai űrhivatal bejelentése szerint a Marsnak azon a részén,
ahol jelenleg az Opportunity nevű űrjárműve tartózkodik, valamikor egy
sós vízű tenger volt. Több bizonyíték is van arra, hogy a Vörös Bolygó
felszínét víz borította a múltban.
Az Opportunity január óta tanulmányozza a bolygón található egyik kisebb
krátert. A NASA szakemberei a hónap elején jelentették be, hogy a hely,
ahol az űrjármű tartózkodik, valamikor víz áztatta terület lehetett. A
mostani bizonyítékokkal együtt azonban már több mint valószínűnek tűnik
a marsi vízteória.
Ez egyben azt is jelenti, hogy van rá esély, valaha élet lehetett a
Föld "szomszédján."
Kádár sakkozik, Nagy Imre hallgat a Fehér Házban
www.magyarhirlap.hu
/KÉPGALÉRIA/
Bernáth Aurél 1968-70-ben festett Munkásállama nemrég - még láthatatlanul
- azzal kerül reflektorfénybe, hogy Halász János fideszes képviselő felvetette
eltávolításának ötletét.
Ezután kiderült, hogy a Képviselői Irodaházban (volt MSZMP-székház,
ma csak Fehér Háznak becézik) rendszerváltáskor letakart falikép védett,
s Dávid Katalin művészettörténész, a freskó monográfusa szerint a gyönyörű
kép a XX. század egyik legjelentősebb műve.
A képen többek közt látható Aczél György miniszterelnök-helyettes, amint
a sakkozó Kádár Jánost figyeli. A festmény egy másik részletén Nagy Imre
hallgatja a beszédet.
A kulturális bizottsági vitán Pető Iván szabaddemokrata képviselő még
az eddigi megoldást támogatta, vagyis hogy maradjon letakarva. Halász János
pedig megváltoztatva véleményét, immár amellett kardoskodott, hogy nem
kell szégyellni a Munkásállamot, ha az valóban művészi érték, mindamellett
meg kell fontolni, hogy jó helyen van-e, s nem lehet-e valamiképp - sértetlenül
- elszállítani valahova, ahol a letűnt korok műveit mutatják be.
Ma ismét leleplezték a Munkásállamot, s a kulturális bizottság tagjai
várhatóan tovább gondolkodnak azon, mi legyen a sorsa. MHO
Polanski Twist Oliverről forgat
www.magyarhirlap.hu
Az Oscar-díjas Roman Polanski bejelentése szerint következő filmje
Charles Dickens klasszikusnak számító novelláján, a Twist Olivéren alapul.
A forgatás várhatóan az év közepén kezdődik meg, Csehországban.
A könyvet az a Ronald Harwood alkalmazta filmre, aki már a Zongorista
című filmben is együtt dolgozott Polanskival. Miután leforgattuk a Zongoristát,
mely egy különösen személyes mozi, azon gondolkodtam, mit kellene csinálni
legközelebb - mesélte a rendező az újságíróknak egy Sao Paoló-i színházban,
hétfőn este.
"Egy komédiát? Rendőrsztorit? Számomra, lehetetlennek tűnik ilyenfajta
dolgokba fogni, elmesélni egy triviális történetet." A lengyel születésű
rendező elmondása szerint az ötlet, hogy gyermekekről csináljon filmet,
saját gyermekeit nézve ötlött fel benne.
A Twist Olivér története a viktoriánus Angliában játszódik, és egy fiú
életét meséli el, aki megszökik az árvaházból, és egy zsebtolvaj bandához
verődik.
Reuters
Tubusos vodka
http://www.hhrf.org/erdelyinaplo/
Egyre népszer?bb a tubusos vodka Belgiumban.
Az újdonság a fiatalok között terjed: a diszkókban, szóra-kozóhelyeken
fogpasztás vagy éppen mustáros tubushoz hasonló “kiszerelésben” kortyolgatják,
szopogatják a vodkát vagy különböz? koktélokat.
Az új márka neve GO, s egy osztrák találmányról
van szó. Nagy el?nye, hogy könnyen szállítható, s visszazárható, a már
megkezdett tubusból nem folyik ki az ital. Ráadásul hordozhatósága miatt
egy percre sem kell megválni t?le – azaz nem áll fenn az a veszély, hogy
valaki titokban különböz? kábítószereket cseppentsen a szórakozó, táncoló
fiatalok italába.
A La Derniere Heure cím? belga napilap
jelentése szerint a GO az év elején jelent meg a belga piacon.
2004. március 23., kedd 21:15