A keresztények illetékessége
Népszabadság Szerző: Révész Sándor
Hétfői számunkban öt ismert keresztény értelmiségi ?lelki antraxakció
piaci kísérletének? minősítette A passió című filmet, és arra intette keresztény
testvéreit, hogy imádsággal és böjttel erősítsék meg lelküket a kísértés
elviselésére, ha megtekintésére vállalkoznak. Ennek az álláspontnak a megítélésére
illetéktelen vagyok: a filmet sem láttam még, és keresztény sem vagyok.
Ellenben olyan véleményeket hallottam barátaimtól erről a felhívásról,
amelyek függetlenek a filmtől is, a körülötte folyó vitától is, és amelyekhez
azoknak is viszonyulniuk kell, akiket sem a film, sem a vita nem érdekel:
1. Az aláírók cenzorként lépnek fel, a művészi szabadság ellenségei; 2.
a mérsékelt, mértékadó keresztény körökhöz képest szélsőséges, szektariánus
álláspontot képviselnek; 3. túllépik illetékességi körüket: lelkészek,
teológusok nem illetékesek műalkotások megítélésére.
1.Az aláírók nemhogy a film betiltását, de még a keresztények általi
bojkottját sem szorgalmazzák, világi intézményeket meg sem szólítanak,
az államtól ebben az ügyben nem akarnak semmit. Ebből a szempontból ez
a felhívás nem párja, hanem ellentéte azoknak, amelyeket az elmúlt években
Hermann Nitsch kiállításával vagy Scorsese filmjével kapcsolatban különböző
keresztény körök közreadtak. Nagyon tanulságos ez a félreolvasás. Annyira
megszokott, hogy keresztény körök a hatalom erejét igénylik az ellen, amit
kártékonynak tartanak, hogy hajlamosak vagyunk ezt az igényt automatikusan
beleolvasni abba a szövegbe is, amelyben ? egyáltalán nem véletlenül ?
egyáltalán nincs benne. Politikai és világi szempontból nem az az érdekes,
hogy melyik keresztény irányzat mit és mennyire tart kártékonynak, hanem
éppen az, ami a rutinos félreolvasásban elsikkad, követelnek-e hatósági
erőt az ellen, amit kártékonynak vélnek, vagy sem. És ha nem, azt a laikus
állam barátainak igen nagyra kell értékelniük. Nagy dolog az, ha valaki
elfogadja még annak a szabadságát is, amit olyannyira kártékonynak tart
a számára legfontosabb szempontból, az üdvösségéből, s nem azonosítja a
világi hatalmat mindazzal a rosszal, amit nem tilt be.
2.Aki keresztény, az nem földi (történeti, intézményi, szociológiai,
stilisztikai stb.) szempontok szerint, hanem csak az üdvösségről kialakult
(alakuló) meggyőződése szerint foglalhat állást keresztények vallási vitáiban.
Aki pedig nem keresztény, az sehogy. Persze megkülönböztethetjük ezeket
az álláspontokat aszerint, hogy földi szempontok szerint melyik a kedvezőbb
számunkra, de nem állíthatjuk, hogy az az ?igazabb?. És ha elismerjük a
vallásszabadságot, akkor elismerjük azt is, hogy hívő ember számára a földi
szempontok alárendeltek. Társadalmi szempontból például katasztrofálisnak
tartanám, ha a világ kereszténységén belül uralkodóvá válna a születésszabályozással
kapcsolatos legszigorúbb katolikus felfogás, de milyen alapon állíthatnám,
hogy nem ez a helyes keresztény álláspont?
3.Bárki bármiről kifejtheti, hogy keresztény szempontból kártékony.
Ha keresztény, akkor illetékes. Egyházak és lelkészek esetében ennél több
is igaz. Nekik lelkiismereti és hivatásbeli kötelességük lehet állást foglalni
bármiben, a művészet és a politika ügyeiben is, hiszen univerzálisnak tételezett
értékeket képviselnek, s a Teremtő szolgálatában állnak, akinek ? létezése
esetén ? magától értetődően a teremtett világ minden eleméhez köze van.
A világi állam nem témaköröktől, hanem hatalmi jogosítványoktól választja
el az egyházat. Az egyház minden társadalmi és állami ügybe beleszólhat,
de az államot és polgárait semmire nem kötelezheti, nem igényelheti, hogy
a véleményét hatósági erővel érvényesítsék (l. 1. pont.).
Megosztotta A passió a francia katolikus egyházat
Magyar Nemzet
Erőteljes fenntartásokat fogalmaztak meg francia katolikus egyházi körök
Mel Gibson nagysikerű alkotása, A passió című film kapcsán ? idézte a La
Vroix című francia katolikus lap az AFP tudósítását, megjegyezve: a rendező
vetélytársai térítési eszközként is emlegették a filmet. A hírügynökség
jelentése megemlíti, hogy az egyházon belül is megoszlott a film fogadtatása,
így egyes körök lelkesen támogatják az alkotást.
Nem vitatva Gibson jó szándékát, amely lelkes támogatást élvez az Egyesült
Államok protestáns egyházai részéről épp úgy, mint Franciaországban a konzervatív
katolikus körökben, egyes püspökök felhívták a figyelmet a film esetleges
visszás hatásaira.
Hatan közülük, a katolikus püspöki kar információs és kommunikációs
állandó bizottsága (COPIC) tagjai (köztük Gap és Lyon érseke) közleményt
adtak ki, amelyben aggodalmukat fejezik ki, hogy a filmet jellemző rendkívüli
mértékű erőszak nem oldja fel, nem közvetíti kellőképpen a film szándékolt
üzenetét: Jézus személyének és üzenetének közvetítését.
Jean-Michel di Falco, Georges Pontier, Thierry Brac de la Perriere,
Jean-Charles Descubes, Jacques Perrier és Jean-Yves Riocreux nyilatkozatukban
aláhúzzák: nem vitatják a rendező jó szándékát és azt, hogy az alkotás
képes vonzást gyakorolni azokra a férfiakra és nőkre, akik Jézust keresik.
Mégis, teszik hozzá, úgy tűnik, mintha a film Jézus-alakja jóval inkább
saját jelenkori gyötrődéseinket ábrázolná: szorongásunkat a rossztól, az
erőszak varázsát, a bűnbakkeresést.
Az egyházi vezetők úgy látják, a film alkalmas arra, hogy antiszemita
véleményeket örökítsen meg, hiszen a farizeusok bemutatásánál a zsidó papok
tébolyodott gyűlölete kap szerepet, annak bemutatása nélkül, hogy milyen
ellentétek állították őket szembe Jézussal.
Mindemellett a La Croix Jean-Marie Lustiger bíborost is idézi, aki szerint
Franciaországban a zsidó-keresztény párbeszéd igen aktív, s e párbeszéd
nem kerül veszélybe a film által. A franciaországi zsidó intézmények képviseletében
Richard Prasquier ugyanakkor rámutatott: szerinte a muzulmán világban,
Franciaországban és különösen a Közel-Keleten is jelen levő antiszemitizmust
erősítheti a filmben megjelenő üzenet a zsidó összeesküvésről.
A passió nagy manipuláció, nagy üzlet
www.magyarhirlap.hu
Meg kell mondanom, a Jézus megfeszítése előtti tizenkét órát horrorisztikusan
ábrázoló monstre film semmiféle jó érzést nem tudott kiváltani belőlem.
Bár igyekszik az evangéliumokba leírtakhoz igazodni, és magamat hívő keresztény
asszonynak gondolom. Inkább elborzasztott. Mindenekelőtt azt érzem megtévesztőnek,
hogy a film alkotói szemérmesen túllépnek azokon az ótestamentumi próféciákon,
amelyek a kétezer éve bekövetkezett eseményeket jó előre megjövendölték,
s amelyeknek ? a szűztől születéstől a kereszthalálig ? mind-mind be kellett
következniük. Jézus Krisztusban nemcsak az a fontos, hogy értünk, valahányunk
bűnei váltságául vette föl keresztjét, s tűrte néma bárányként a kereszt
mérhetetlen nyomorúságát, de az talán még inkább, hogy harmadnapra aztán
föltámadt, ma is él, s az Atya jobbján, minden pillanatban értünk fohászkodik.
A passió ? a názáreti szenvedés történetének naturalisztikus lenyomata
? még olyan művészi hitelességre sem törekszik, mint Karinthy Frigyes Krisztus
és Barabbása, amelyből akár bűnbánatra is juthat az ember, amikor indulatainak
esendőségére és befolyásolhatóságára ráismer. Az evangéliumok sokkal többet
és fontosabbat üzennek az emberiségnek, mint "csak" a kereszthalált. Azt,
hogy van menekvés a számunkra, és hogy a Mennyei Atya nemhiába adta oda
értünk, Emberfiaként egyszülöttjét.
Mel Gibson filmje letapad a középkori ? gyakran véres pogromokat kiváltó
? passiójeleneteknél, s ezeket fogalmazza meg a modern filmtechnika legagyafúrtabb
eszközeivel. Félreértés ne essék: A passiót nem tartom antiszemita alkotásnak,
csak ugyanúgy alkalmas a zsidóellenes indulatok kiváltására, mint középkori
elődei, annak idején. Érdemes lenne egy közvélemény-kutatást tartani azok
között a fiatalok között, akik megnézik, s feltenni nekik tesztkérdésként,
ki a felelős Jézus haláláért? 1) A zsidó nép, 2) A korabeli farizeus papság,
3) A római hatalom, 4) Mi valamennyien.
Végül van még egy ellenvetésem. Gibson kifejezetten "rájátszik" a szadista
ösztönökre és hajlamokra. A világra- szóló kasszasiker szempontjából azonban
ez is érthető.
Szekfű Katalin
Győr
A nép ügyvédei
www.dunatv.hu
Jogi problémáik peren kívüli megoldásához a rászorulók mától kérhetik
a jogi segítségnyújtó szolgálat közreműködését. A köznyelvben a nép ügyvédjének
nevezett intézmény a megyeszékhelyeken működteti irodáit.
Az ingyenes jogi segítség igénybevételéhez először a szolgálat megyei
irodáját kell fölkeresni, amely többnyire a pártfogó felügyelettel közösen
működik. A hivatal megvizsgálja a kérelmező anyagi helyzetét és az annak
alapján kiállított igazolással lehet választani a jegyzékben szereplő ügyvédek
közül. Ha valakinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem nem
haladja meg a 23.200 forintot, annak az állam teljes egészében átvállalja
az ügyvédi költséget, ha viszont ennél az összegnél több, de nem haladja
meg a minimálbér nagyságát, vagyis az 53 ezer forintot, az állam megelőlegezi
a kiadásokat, amelyeket azután egy év alatt kell visszafizetni. A nép ügyvédei
a legkülönbözőbb jogi esetekben nyújthatnak segítséget. - Akár gyámügyekben,
gyermekelhelyezési ügyekben, birtokügyekben, ha valaki bűncselekmény sértettje
és feljelentést szeretne tenni, de nem tudja, hol kell, hogy kell, mit
kell csinálni, lakhatási ügyekben, foglalkoztatási ügyekben - tehát ami
a mindennapi életünket érinti. A jogi segítségnyújtó szolgálat munkatársai
hétfőn és szerdán tartanak ügyfélfogadást. További információval ők, illetve
az önkormányzatok szolgálnak, de érdemes fölkeresni az Igazságügyi Minisztérium
internetes honlapját is.
Egy Vermeer kerül kalapács alá
www.magyarhirlap.hu
Az induló ár 5.5 millió dollár. A leütési ár tekintetében senki sem
mer előrejelzésekbe bocsátkozni. A festményt eredetét egy időben megkérdőjelezték
a szakértők.
/A Sotheby's bemutatja képet - forrás: Reuters /
1904-ben egyértelműen a delfti mesternek tulajdonították a művet, ám
később a hatvanas években csak a festékanyag kémiai elemzése, a vászon
megvizsgálása és röntgen-átvilágítás után fogadta el a művészet-történész
szakma, hogy a kép valóban Johannes Vermeer kezétől való.
A festőnek, akiről az utókor keveset tud, és csak a XIX.században nyerte
el helyét a "legnagyobbak" között, összesen 36 képet tulajdonítanak.
Nyilvános árverésen utoljára 1921-ben szerepelt képe. (Reuters/MHO
)
Elítélte Gibson filmjét a francia püspöki kar
www.nepszava.hu
A francia katolikus püspöki kar hivatalos közleményben ítélte el Mel
Gibson Krisztus szenvedéseit "sokkoló élvezettel" ábrázoló Passió című
filmjét, hangsúlyozva, hogy az alkotás képi megfogalmazásának durvasága
éppen a jézusi személyiség és a krisztusi üzenet lényegét fedi el, s szándékától
függetlenül is alkalmas antiszemita nézetek felerősítésére. A világszerte
heves vitákat gerjesztő filmet szerdán egyszerre ötszáz franciaországi
mozi tűzte műsorára.
A katolikus püspöki kar információs és kommunikációs állandó bizottsága
(COPIC) az alkalomhoz időzítve példátlan módon nyilvános állásfoglalásban
emelte fel szavát a film bemutatása ellen, eltanácsolva híveit Mel Gibson
Passiójának megtekintésétől. A COPIC közleményét a La Croix című katolikus
lap publikálta szerdai számában.
A hat tagú testület véleménye szerint az amerikai színész-rendező alkotásából
Krisztus arca helyett a mai kor zaklatottsága, a gonosztól való rettegés,
az erőszak bűvölete, a bűnbakkeresés szándéka tükröződik. A közlemény rámutat:
a rendező Jézus élete utolsó óráit filmlátvánnyá formáló alkotását a történelmi
rekonstrukció igényével hozta létre, de eközben elválasztja a szenvedéstörténetet
Krisztus életétől és prédikációitól, a feltámadásról szóló bibliai elbeszéléstől,
s ezzel megcsonkítja az evangéliumi üzenetet. A szenvedéstörténet és a
krisztusi prédikációk szétválasztása oda vezet, hogy a film semmit nem
mutat meg Jézus, a farizeusok, az írástudók és a főpapok közötti hitvita
folyamatából, a történet a szereplőket Jézus letartóztatásának pillanatában,
a harag tébolyában ábrázolja. Ez a szituáció, függetlenül attól, hogy a
film szándéka szerint antiszemita-e vagy sem, felhasználható antiszemita
nézetek felerősítéséhez - írják elemzésükben a nyilatkozat szerzői.
A katolikus püspökök testülete rámutat: a film az erőszakot közvetítő
jelenetekben sokkoló élvezettel, kíméletlen eszközökkel részletezi a Jézus
által elszenvedett kínzásokat és a kereszthalált. A kegyetlenség elborítja
a nézőt, végeredményben elhomályosítja a szenvedéstörténet értelmét, egészében
pedig a krisztusi személyiség és üzenet lényegét, aminek tartalma a szeretetnek
az önfeláldozásig vitt tökéletessége. Franciaországban 12 éven aluli nézők
számára tiltják Mel Gibson filmjének megtekintését az erőszak durva képi
megjelenítése miatt. A közlemény szerzői szerint önmagában paradoxon az,
hogy egy Jézusról szóló filmet éppen a gyermekeknek nem lehet megmutatni.
MTI
A rehabilitált Messiás-kép
Bolberitz Pál teológus A passióról
Demokrata
A rómaiak nem szóltak bele a zsidók vallási ügyeibe. Tudni kell, hogy
a zsidóknál a mózesi törvény nem csupán erkölcsi, hanem a zsidó népnek
egy bizonyos értelemben jogi törvénye is volt. Tehát az erkölcsnek olyan
nyilvánossága, amely révén majdnem minden bűn valamilyen módon megragadható
volt általa. A zsidók megtehették azt, hogy kihallgathattak, börtönbe csukathattak
valakit, ha vád volt ellene, de halálos ítéletet nem hozhattak. Ezért volt
óriási problémájuk, hogy miképpen tudják elérni Názáreti Jézus mint hamis
messiás - mert ők ezt tételezték fel róla - halálra ítélését - nyilatkozta
a Demokratának Bolberitz Pál atya, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára.
Már feltalálták a távkapcsolót - mondja Koko
www.nepszava.hu
Kovács István ökölvívásban minden létező címet elnyert, de nem ebbéli
minőségében faggattuk a szombati Sztárbox elnevezésű showműsorról. Az egykori
klasszis sportoló - aki jelenleg az RTL Klub Reggeli című adását vezeti
- volt a kereskedelmi tévécsatorna új produkciójának ötletgazdája és szakmai
vezetője. Nem véletlen, hogy körömszakadtáig védi "édesgyermekét" a vélt
vagy valós támadásoktól.
- Tudja már, mennyien látták a szombati Sztárboxot? - kérdeztük Kovács
Istvántól.
- Bár kereskedelmi tévés vagyok, korosztályokat és százalékokat ne
várjon tőlem. Úgy értesültem, hogy két és fél millió körüli volt a nézettség.
Ez sikernek számít.
- Arra emlékszik, hogy mennyien látták az ön legrangosabb ökölvívó
címmérkőzéseit?
- Akadt, amelyiket több mint három millióan.
- A követők - Erdei Zsolt, Kótai Mihály vagy Nagy János - elértek hasonló
adatot?
- Igen, ha jól tudom, Erdei Gonzalez elleni világbajnoki mérkőzése
számított a csúcsnak, de Nagy Jancsi Chacón elleni meccsét is sokan nézték,
igaz, inkább Chacón miatt.
- Mindezeket azért kérdeztem, mert a kereskedelmi televíziózásban, mint
tudjuk, a nézettség számít az abszolút mértéknek, a műsorok mondanivalója,
értéke kevésbé. Így akár az is előfordulhat, hogy a Sztárbox-féle show
kiszorítja a minőségi ökölvívást a képernyőről, ha tartósan nagyobb nézettséget
produkál. Valósnak látja ezt a veszélyt?
- Egyáltalán nem. Annak idején a SZÚR-ok is telt házzal mentek a Népstadionban,
de emiatt még nem hanyagolták a futballbajnokikat az emberek. Szóval szerintem
a kettőnek nincs egymáshoz köze, mint ahogy a Sztárboxnak sem a minőségi
ökölvíváshoz. Sportszempontból különösen nem, hiszen senki sem állítja,
hogy az a pár hónap felkészülés, amit a Sztárbox fellépői elvégeztek, kiváltja
Erdeiék 18-20 évét. Éppen az a szép az egészben, hogy olyan emberek, akiknek
az egyéniségétől igencsak távol áll a bunyó, a verekedés, megismerik és
megszeretik ezt a csodaszép sportágat.
- Hogyan reagáltak az "igazi" bokszolók?
- Csak pozitív visszajelzéseket kaptam a bunyó felől. Csötönyi Sándor
szövetségi elnök külön gratulált, a résztvevő nemzetközi bírók, vagy a
felkészítést végző nagyszerű edzők - Füzesy Zoli, Bacskai Imi, Szikora
Pista és a többiek - mind élvezték a dolgot. Egyetértettünk, hogy egy ilyen
show csak hasznára van az ökölvívásnak: elfogadtatja, népszerűsíti.
- Ám ez a sport mégiscsak olyan, hogy elég komikus, néha visszatetsző,
ha valaki nagy nyilvánosság előtt alacsony szinten űzi.
- Érthetetlennek tartom az ellenérzést. Feltalálták már a távkapcsolót,
be kell nyomni a gombot és kész.
- Mond valamit... Egyébként honnan jött a bokszshow ötlete?
- A német RTL-en láttam ilyet vagy két éve Promibox néven. Azonnal
megtetszett, de akkor még nem voltak vevők rá itthon. Egy éve aztán újból
felmerült az ötlet, s ekkor már nekivághattunk a munkának. Hat hónap alatt
hoztuk össze a produkciót, de biztos vagyok benne, hogy a kezdeti gyermekbetegségeken
túljutva jóval hamarabb, mondjuk három hónap alatt újat lehetne szervezni.
- Szervezik már?
- Egyelőre, hogy úgy mondjam, ülünk a sikeren, de szerintem két-három
folytatás bőven beleférne. Az első alkalom után már több ismert személyiség
- például Stohl Buci vagy Baby Gaby - jelezte, hogy szívesen megméretné
magát a ringben.
Deák Zsigmond
Védelem HIV fertőzés ellen
www.radio.hu
Brit kutatók két új gyógyszeres zselét fejlesztettek ki, amelyek segítségével
a nők hatékonyabban védekezhetnének az AIDS betegséget okozó HIV vírussal
szemben – feltéve, hogy a klinikai tesztek igazolják a remélt eredményeket.
A vírusellenes szert tartalmazó gélek laboratóriumi próbája már sikert
hozott. Az angol orvosok most azt tervezik, hogy a készítményeket három
éven át embereken is tesztelik majd. A klinikai próbák Dél-Afrikában, Zambiában,
Tanzániában, Ugandában és Kamerunban zajlanának, ahol összesen 12 ezer
nőt vonnának be a kísérletbe. A zselé a hüvely számára nyújt védelmet a
vírusok ellen. A kutatók azt remélik, hogy hatóanyaga képes a HIV vírus
elpusztítására mielőtt az a nyálkahártyán keresztül bejutna a test többi
részébe. Ha a klinikai próbák igazolják a zselé hatékonyságát, a készítmény
még ebben az évtizedben piacra kerülhet. Egy szakértő becslése szerint
az új gyógyszer évente közel egymillió életet menthetne meg, pusztán azzal,
hogy akadályozná a fertőzés továbbterjedését.
Münz Márton
2004. április 01., csütörtök 20:30