CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  

Improvizáció a kanapén

    Mikó István, Straub Dezső, Rátonyi Hajni, Nyertes Zsuzsa, Benkő Péter. Már a szereposztás is magáért beszél. A Soproni Tavaszköszöntő Fesztiválon a Pro Kultúrának köszönhetően Camoletti, Négyen a kanapén című darabját Kalmár Tibor rendezésben szombat este nyolc órakor tekinthették meg az érdeklődők a Liszt Ferenc Kulturális és Konferencia Központ Liszt termében.
    Első félelmem rögtön elillant, hiszen kellemes csalódást okozott a zsöllyéről nyíló látvány. A pótszékről ugyanis a lehető legjobb pozícióból kísérhettem figyelemmel egy férj és feleség válásának vígjátékba öntött történetét. A címmel ellentétben a hangsúly a stilizált szobát, valamint a díszletet is “kettészakító”, demarkációs vonalként is funkcionáló zöld selyemcsíkra helyeződött. A szituáció már-már banális, ám egy szombatesti kikapcsolódáshoz tökéletes.

    In medias res csöppentünk bele a kétes alakokat védő jogász, Bernard (Straub Dezső) és fogász felesége, Jacqueline (Rátonyi Hajni) végső fázisba jutott kapcsolatába. A vonallal kettéosztott nappaliban egyikőjük a bal, míg a másik fél csak a jobb oldalon élhette mindennapjait, ám a lakáj-fogorvosasszisztens, mellékállásban taxi “vállalat” tulajdonos Victor (Mikó István) reszortjához tartozó konyha, és a fürdő továbbra is közös maradt. Ez rövid ideig nem is okozott túl nagy gondot, ám amikor a férj bejelenttette, újraházasodik egyik önmagát modellnek nevező kliensével, Bubble-lal (Nyertes Zsuzsa), elszabadult a “pokol”.
    Hirtelenjében a nej is kreált magának egy kérőt, az X kategóriás darabokban szerepet vállaló Robert Burton – a név nem véletlen - (Benkő Péter) személyében. A két megköttetendő házasság között csak annyi különbség akadt, hogy Robert még nem tudott leendőbelije terveiről. Persze a lavinát elindító Bernard sem tudta, valójában kire cseréli le Jacqelin-jét. Nem kellett sokat várni mindenki megtudta. A fantázianevén kívül is amerikai stílust vivő – fű, szex miegymás - Bubble mindennek volt nevezhető, csak modellnek nem, amelyre ráerősített telefonbeszélgetéseivel, és a Roberttel történt kis flörtölgetésével. Az egyre kényelmetlenebbé váló helyzetben Bernard kezdeményezően lépett fel, amelyben nem kevés szerepe volt Victornak, aki féltette jól pengető főállását. Persze a segítség nem tartozott az önzetlenség kategóriába.
    A darab elején említett Buickjából még hiányzott egy tévé képernyőstül, egy hűtő, no meg az elmaradhatatlan telefonkihangosító, amelyet ura mind megígért, ha a kényelmetlenné váló Robert a lehető leggyorsabban elhúzza a csíkot. A két asszony is jól összemelegedett. A konzervatív életvitellel nem vádolható modellke elcsábította Jacqeline-t egy kis renoválásra, majd mindezt megfejelték egy kis füves partival Párizs leghíresebb marihuanás füsttel telített diszkójában. Ezalatt a két férj is jól összebarátkozott, amelyben elvitathatatlan szerepe volt hat üveg pezsgőnek. Ekkor erősödött meg Bernardban az elhatározás, valahogy eltávolítja a betolakodó Burtont. Victorra természetesen lehetett számítani, hiszen első lépésben egy kis hashajtással próbálta jobb belátásra bírni a művész urat. Ám ennek alacsony hatásfokát látva drasztikusabb lépésre ösztönözte munkaadóját. Ajánlata, hogy Bernard homokosnak tettetve magát marja el Robertet a közönség soraiban nagy tetszést váltott ki. A zseniális ötlet mégis fordítva sült el; se telefon, se tévé, hát még a hűtő.
    A megoldást mégis a hajnalban, este (?) betépve hazaérkező exnej adta, Victor ötletének köszönhetően. A kedves lakáj kicsit kompromittálta úrnőjét, amit megpillantva a házasság ötletétől nem túl boldog Robert elment végérvényesen. Vagyis teljes volt a happy end.

    Az első fél órában Mikó kivételével még mindenki kereste a szerepét, ám szép lassan mind az öt művész belemelegedett a játékba. És ebben nem kevés része volt a soproni Petőfi Színház exigazgatójának, valamint a nagyérdeműnek. Ám a bemelegedés annyira jól sikerült, hogy Benkő Péter többször is elnevetve magát. Mentségére legyen mondva kollégái is alig bírták ki kuncogás nélkül Mikó játékát, amely feledtette az apróbb bakikat. A poénokat előre tudni lehetett, sőt néha túlontúl késleltették őket, ennek ellenére mindig hatottak a csurig megtelt Liszt terem közönségére.
    Bár az első felvonás kissé hosszúra sikeredett, a második pedig igen rövidkére, mégsem titulálható unalmasnak Camoletti műve Kalmár felfogásában. A karakterekre a lehető legjobban sikerült kiválasztani a színészeket, akik némi improvizációval és a szójátékokkal dobták fel játékukat.

    Egészében, egy nagyon vidám kis színdarab a Négyen a kanapén, amelynek eljátszása nem okozott túl nagy gondot Mikóéknak – lévén éppen Mikó  az, aki a hátán vitte a színművet. Egy egyszeri megtekintésre nagyon is alkalmas színdarabot köszönhetett meg szűnni nem akaró tapsával szombat este a Liszt közönsége.

Stöckert Dávid
 
 



2004. április 04., vasárnap 16:06


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület