Szabadka védelmet kér
www.dunatv.hu
Szabadka után Zentán is magyarellenes falfirkákkal csúfították el a
város épületeit, emlékművét és kétnyelvű helységnévtábláját. A Vajdasági
Magyar Szövetség képviselői a szerb kormány alelnökével tárgyaltak a kisebbségellenes
incidensekről. L Miroljub Labusz ígéretet tett Kasza Józsefnek arra, hogy
a kormány foglalkozik majd a kilengésekkel és stratégiát dolgoz ki a nemzeti
türelmetlenség megfékezésére.
Kasza József szabadkai sajtótájékoztatóján elmondta: nagyon meglepte,
hogy a miniszterelnök-helyettes nem tudott a sorozatos magyarellenes kilengésekről,
ám tájékozódása után elfogadta a VMSZ javaslatát, hogy a kormány mielőbb
hozzon létre egy szakemberekből álló csoportot, amely kidolgozná az erőszakhullám
elleni stratégiát. - (...) Erről beszélni kell, ezt nyilvánosság előtt
kell tárgyalni és keresni kell a nyilvánosság előtt a megoldást. Ugyanis
itt a két nép között megingott bizalom visszaállításáról van szó. A VMSZ
elnökét csütörtökön fogadja Vojiszlav Kostunica szerb kormányfő, akivel
ugyancsak a magyarellenes incidensekről tárgyalnak. Kasza József örömmel
értesült arról, hogy Kovács László magyar külügyminiszter ismételten beszélni
kíván a szerb kormányfővel a vajdasági magyarság helyzetéről. - (...) Tehát
már ez a telefonbeszélgetés eredményesebbé tenné kettőnk, illetve a két
delegáció beszélgetését, amire csütörtökön kerül sor. Vannak, akik azzal
vádolják Kasza Józsefet és a Vajdasági Magyar Szövetséget, hogy túlreagálja
a kisebbségellenes kilengéseket. A pártelnök azonban azt vallja, amíg csak
egyetlen, nemzeti türelmetlenségre valló falfirka is megjelenik, addig
ez minden vajdasági kisebbség problémájának tekinthető.
Arad: Szabadság-szobor talapzata
www.dunatv.hu
Kétnapi előkészület után sikerült 45 fokkal elfordítani az aradi Szabadság-emlékmű
talapzatát, amelyen - a technikai nehézségek miatt - várhatóan április
25-én állítják fel a vértanúk emlékét idéző szoborcsoportot.
A bonyolult műveletre azért volt szükség, mert a román kormány és az
RMDSZ megállapodása szerint a megbékélési parkban a románságot jelképező
diadalívnek és a Szabadság-szobornak egymással szemben kell állnia. A két
emlékmű elhelyezéséhez a Tűzoltó téren le kell bontani a csendőrség épületét
is. A Szabadság-szobor talapzatának elfordítása 40 ezer euróba került.
A munkálatot egy debreceni vállalat végezte el, mivel a régióban egyedüliként
rendelkezik a 360 tonna megemeléséhez szükséges óriásdarukkal és szakemberekkel.
Sok helybeli figyelte érdeklődéssel az eseményt, amelyet néhány egy rövid
ideig tartó incidens zavart meg. Egy román lakos, tiltakozása jeléül az
aládúcolt talapzat alá feküdt, de néhány perc múlva lemondott kamikáze
akciójáról.
A passió a lelkiismeret felkavarása
Nagybetűs művészet
Maia Morgenstern A passióról
Népszabadság • Szerző: Csákvári Géza
/Szűz Mária szerepét mint a gyermekéért aggódó anyát közelítette meg
(kép: Móricz Simon) /
Nagybetűs művészetnek, nem pedig antiszemita alkotásnak tartja a nagy
vitát kiváltó Mel Gibson-mozit, A passió című filmet a zsidó származású
román színésznő Maia Morgenstern. A Szűz Máriát alakító művésznő ezzel
mintegy protestál azokkal a külföldi és hazai vélekedésekkel szemben, amelyek
szerint a rendező elővette a „zsidó mint istengyilkos nép” formulát – derült
ki a forgalmazó Budapest Film sajtótájékoztatóján.
A passió egy ártatlan ember szenvedéseit és halálát mutatja be. Egy
igazi újítóét, forradalmárét, akinek volt mersze elmondani, mit gondol,
még akkor is, ha ezáltal mártírrá válik – mondta a színésznő. Hozzátéve:
az áldozathozatal nem egyedi dolog, több ilyen szereplője van az emberiség
történetének. Morgenstern példaképpen Szókratészt, Giordano Brunót, Mahatma
Gandhit és Jichak Rabint említette.
Több vallási témát érintő újságírói kérdésre, mint például, hogy átérezte-e
Jézus isteni mivoltát, ami a kereszténység alaptétele, a színésznő azt
válaszolta, hogy nincs olyan konkrét mértékegység, amivel az isteni jelenlétet
meg lehetne határozni. Véleménye szerint az isteni tulajdonságok – mint
például a megbocsátás – mindenkiben jelen van. A passió éppen ezért univerzális
film, olyan alapvető szociológiai, politikai és filozófiai kérdésekről
van benne szó, amelyek minden egyes emberhez szólnak vallási vagy faji
megkülönböztetés nélkül – és a szeretetet és a toleranciát hirdeti.
Morgenstern ezzel kapcsolatosan megjegyezte, hogy például az alkotó
stábban számos különböző vallást képviselő szakemberek dolgoztak. Ezért
sem érti a színésznő azokat a véleményeket, amelyek párhuzamot véltek felfedezni
A passió premierjének időpontja és a holokauszt hatvanadik évfordulója
között, ugyanis az emberek szerinte nem csupán az évfordulókon emlékeznek
a tragédiákra, hanem folyamatosan mindennap.
A színésznő hangsúlyozta, nem akar, és soha nem is akart vallási vitákba
bonyolódni, ő csupán mint színész tud véleményt mondani. Mária szerepe
nem több neki egy szimbolikus szerepnél, élete legfontosabb munkájának
tartja. Mint mondta, a figurát mint a gyermekéért aggódó anyát közelítette
meg. Külön pikantéria, hogy a színésznő Isadora nevű harmadik gyermekével
volt terhes, és ezt senkinek sem mondta el – egyedül a Jézust alakító James
Caviezel tudott a dologról.
– A passió nem igazán a szavak filmje, a szereplők sokszor tekintetekkel,
mozdulatokkal kommunikálnak. Minden jelenetnek van egy zenei ritmusa –
mondja Morgenstern. – Talán éppen azért döntött úgy a rendező Mel Gibson,
hogy a szereplők eredeti arámi nyelven beszéljenek, mivel az rendkívül
dallamos. A zene nyelve pedig univerzális. A színésznő egyébként olyan
jól megtanulta a nyelvet, hogy több jelenetben még improvizált is.
Érdekes párhuzam, hogy a forgatás első napjaiban például anyanyelvi
különbségek miatt nehezen értették meg egymást Mel Gibsonnal. Később viszont
már gesztusokból, pillantásokból felfogták, mit akar a másik, csakúgy mint
a figurák a filmben.
Felvetésünkre, miszerint a „nagybetűs művészethez” mindenképpen szükség
volt-e ahhoz a képi brutalitáshoz, ami A passióban látható, Morgenstern
egyértelmű igennel válaszolt. Ahogy fogalmaz, ma már sajnos csak ezzel
az eszközzel lehet felrázni az emberek lelkiismeretét, hogy egy kicsit
magukba tekintsenek. Sőt, A passió képkockái szinte esti mesének tűnnek
azokhoz a mai valóságot ábrázoló felvételekhez képest, amelyek mostanság
a televízióban láthatóak. A művésznő szerint a filmben mindemellett ott
a szeretet és a megbocsátás is: rajtunk áll, hogy emberek maradunk-e vagy
sem.
Az eseményen az is kiderült, hogy először vett részt A passió című nyilvános
vetítésén Maia Morgenstern vasárnap este a Corvin moziban. A színésznő
ezért világpremiernek minősítette a budapesti vetítést. Ezzel kapcsolatosan
lapunknak úgy fogalmazott, hogy végtelenül örült a Budapest Film ötlenének,
mivel a művet folyamatosan ért, előítéletektől fűtött támadások szinte
teljesen megfosztották a stábot az alkotás örömétől.
Maia Morgenstern pályafutásának koronája a Mária-szerep
2004. április 6. 10:35
www.mno.hu
A passió bemutatása előtt olyan ellenséges légkört, publicitást teremtettek
az Egyesült Államokban, hogy Maia Morgenstern úgy érzte magát, mintha a
spanyol inkvízió törvényszéke előtt állna, támadóik úgy viselkedtek velük,
mint a vallatók a középkori perekben – olvasható a színésznő Magyar Nemzetnek
adott interjújában.
Maia Morgenstern nem érzett pozitív sokkot, hogy európai színésznőként
egyszer csak Hollywoodban találta magát. Egyrészt, mert a film nagy részét
Európában forgatták, másrészt a forgatások ideje alatt nem is volt ideje
azon tűnődni, mit is jelent számára egy hollywoodi filmben szerepelni –
olvasható a művésznő Magyar Nemzetnek adott interjújában.
Maia Morgenstern szimbolikus értelemben is eddigi pályafutása megkoronázásának
tekinti A passió című film Mária szerepét. A színésznő hozzátette, sok
olyan szereppel találkozott eddig, amelyek nagy elégtétellel töltötték
el, és amelyek a szívéhez nőttek. Itt említette meg Szász János A Wittman-fiúk
című filmjének anya-szerepét, vagy Bocsárdi László rendezésében a Gertrudis
című darabot, amelyet azért tekintett nagy kihívásnak, mert megkísérelt
benne magyarul játszani.
Maia Morgenstern megítélése szerint A passió célja a lelkiismeret felébresztése
volt. A lelkiismeret felkavarása, mert Gibson alkotásának rengeteg párhuzama
lelhető fel napjainkban. A színésznő úgy véli, a filmben foglaltakkal mindenki
felismerheti életében, környezetében a hasonlóságokat. A filmbéli cselekményekben
és az emberiséghez intézett üzenetében mindenki felismerheti magát, hiszen
a világon mindenütt vannak konfliktusok vagy háborúk. A filmnek kifejezetten
politikai és társadalmi üzenete van, méghozzá felkavaróan intenzív, mert
sok elnyomott és leigázott nép szenved ma is a zsarnoki uralom alatt, ahogyan
Jézus korában a zsidók a római császárság nyűgében – mondta Maia Morgenstern,
utalva arra, mennyire ki vannak téve ezek a nemzetek a manipulációnak felelőtlen
és korrupt vezetőik miatt, akik tragédiába sodorják őket, akárcsak annak
idején. Mint a színésznő elmondta, azok, akik végigszenvedték Ceausescu
zsarnoki rendszerének vagy a magyarországi diktatúrának lélekdeformáló
manipulációit, pontosan tudják, miről beszél.
Maia Morgenstern ugyanakkor úgy véli, A passió semmivel sem brutálisabb,
erőszakosabb, mint a tévéhíradó. Szerinte ez a film párbeszédet is kezdeményez,
a lelkiismeretre apellál, beszéljünk, gondolkodjunk közösen minderről.
A színésznő a Magyar Nemzetnek azt is elmesélte, hogy előítéletek, politikai-ideológiai
alapon indult.
Arra a felvetésre, miszerint sokan azért bírálták a filmet, mert hiányzik
belőle a korlátlan szeretet hirdetése, Maia Morgenstern úgy válaszolt:
A passió nem dokumentumfilm, nem vallási szeminárium, hanem művészi alkotás,
ami bevallottan egy meghatározott témát taglal. Mel Gibsont az áldozathozatal
érdekelte. A színésznő soha nem érezte, hogy a rendező az antiszemitizmus
irányába terelte volna a filmet. Mint mondja, ő nem bibliaszakértő, a téma
egyetemes, a szerepe pedig annál inkább, hiszen az anyai szeretet univerzális.
Nincs különbség etnikumok, fehér és színes bőrűek között. Az anya szerep
pedig isteni vétetésű. Az emberiség ezt érintetlenül megőrizte, minden
egyéb természetes fogódzót, ami örök, szilárd, elvesztette – mondta a művésznő.
Szívélyes látogatás
II. Erzsébet az antant százéves évfordulóján
www.mno.hu
Hegyesi Gabriella
II. Erzsébet brit uralkodó háromnapos franciaországi tartózkodása alatt
„különleges” programokon vesz részt. Chirac elnök fogadta őt a Concorde
téren, ahol korábban lefejezték a francia királyi család néhány tagját,
majd ellátogatott a Montorgueil utcai piacra.
A brit-francia „szívélyes megállapodás”, az „Entente cordiale” megkötésének
századik évfordulóját ünnepli a brit birodalom és a Francia Köztársaság
Párizsban. II. Erzsébet angol királynő és kísérete tegnap érkezett a francia
fővárosba az Eurostar expresszel. „Franciaország az egyetlen ország, amelynek
négy alkalommal nyílt módja fogadni az angol uralkodót” – hangsúlyozta
a brit királyi család Párizshoz fűződő különleges kapcsolatát a Buckingham
Palota. 47 évvel ezelőtti első franciaországi látogatása óta 1972-ben és
1992-ben lépett gall földre II. Erzsébet. „Azt szeretnénk, hogy a két nép
alaposabban megismerje egymást, és hogy a La Manche csatorna mindkét partján
elfelejtsék végre a sztereotípiákat” – mondta nemrégiben Jack Straw brit
külügyminiszter. A brit uralkodó óhaja ugyanez, olyannyira, hogy háromnapos
francia tartózkodása alatt – a biztonsági problémák ellenére – igyekszik
minél közvetlenebb jelleget adni a vizitnek, és minél többet találkozni
a „néppel”. Tegnap például nyitott kocsin hajtott végig a Champs-Élysées-n,
miután a Concorde téren – „ahol a francia királyi ház több tagját lefejezték”,
jegyezte meg a Sunday Telegraph vasárnapi száma – fogadta őt Jacques Chirac
köztársasági elnök, ma pedig Párizs polgármestere, Bertrand Delanoë kíséretében
nézett várost gyalogszerrel. „Őfelsége valami különlegesen eredeti dolgot
kívánt látni; mi úgy gondoltuk, hogy megmutatjuk neki a Montorgueil utcai
piacot. Ő örömmel elfogadta a javaslatot” – mondta Pierre Schapira, a polgármester
nemzetközi ügyekért felelős helyettese. A nap hátralévő részében az uralkodó
ellátogat a Saint-Eustache templomba és a Louvres-ba is, és részt vesz
a Nemzetgyűlés és a Szenátus által a tiszteletére rendezett fogadáson a
Luxemburg Palotában. Szerdán Philippe Douste-Blazy, a Raffarin-kormány
új minisztere, Toulouse polgármestere fogadja őt a dél-franciaországi városban.
Az 1904. április 8-án aláírt „entente cordiale”-ra emlékező több hónapos
programsorozat részeként május 9-én, az Európa Napon vezető politikusok
találkoznak majd fiatalokkal, június 9-én a Charles-de-Gaulle repülőgép-anyahajó
Portsmouthban részt vesz a víziparádén, a francia nemzeti ünnepen, július
14-én pedig egy brit hadosztály érkezik a katonai díszszemlére. Novemberben
Jacques Chirac nagy-britanniai látogatása zárja majd a centenáriumi ünnepségek
sorát – írja a Le Monde.
A bikák végleg legyőzték a barcelonai matadorokat
www.magyarhilap.hu
Barcelona döntött: tiltani fogja a bikaviadalokat, azok után, hogy
állatvédő szervezetek erőteljes fellépést sürgettek. Közel negyedmillióan
írták alá azt a petíciót, mely a bikaviadal megszüntetését célozza Katalónia
tartományban.
A regionális kormányzatnak ezt követően el kell fogadnia a tiltó javaslatot.
Spanyolországban hasonló határozat eleddig nem született. A sport támogatói
azzal fenyegetőztek, hogy az utcán fognak tüntetni a tervezet ellen. A
tancsátagok titkos szavazásán 21 támogató és 15 ellenző voks, valamint
két tartózkodás mellett a többség elfogadta a tiltást.
Évente körülbelül 100 bikát öltek le Barcelona egyetlen arénájában,
a La Monumentalban, melyet mamár többnyire kíváncsi turisták látogattak.
BBC
2004. április 06., kedd 23:23