A múltról beszélni kell, a jövőről gondolkodni
Akik megélték az 1944. évet, akik megélték a hozzávezető
kirekesztő politikát, mindig is gyászolni fognak. És azok, akiknek hozzátartozóit
elpusztították, mindig is gyászolni fognak. Gyászolni azokat, akiket elpusztítottak
és gyászolni a szomorúságot, hogy egy nemzet, amely ezredéven át türelem,
népek, népek, vallások kölcsönös megbecsülésének közössége volt idáig eljutott
1944-ben. Nem volt ereje kitagadni magából azokat, akik e szörnyűséget
elkövették. És ezt gyászolni kell. Felejteni nem lehet. A múltról beszélni
kell, és ugyanakkor a jövőről gondolkodni.
Nem lehet Magyarországnak olyan kormánya, amely nem
vállal felelősséget a zsidóságért. Nem lehet olyan értelmiségije sem az
országnak, amely ne azért működjék, hogy a zsidóság és a nem zsidóság között
helyreálljon a kölcsönös bizalom. Mert ez a jövőnk alapja. Bizalom és türelem.
Ahhoz, hogy a jövőt tervezhessük, előbb a múltat
meg kell értenünk. Ahhoz viszont, hogy a múltat megértsük, a múltat “be
kell vallani”. Azaz nyíltan kell beszélni róla.
Hatvan év után a Soá történelem már. Történészek
kutatják, leginkább azt, amiről emlékanyag maradt fenn. Sajnos azt alig
vizsgáljuk, ami az egyén lelkében, gondolkodásában végbe ment. Fehér folt
történeti munkáinkban. A “megélt” történelem által feltárt eseménysorozat.
Így van ez a zsidó-keresztény együttélés témáiban is.
A mi dolgunk nyíltan beszélni a konfliktusokról
és szélesebb látókörbe helyezi az együttélés történelmét, amely alapkérdés.
A zsidó- zsidó-keresztény kulturkincs keresztény
kultúra hajtásai vagyunk. Szokásainkban, gondolkodási reflexeinkben, az
azokon alapuló intézményrendszereinkben. Feledésbe merül, hogy a közös
kulturkincs csak hosszú idő után vált ketté és elfeledkezünk az együttélés
gyökereiről.
Ha nem vagyunk képesek felfedezni egymásban azt,
ami közös gyökerű, hogyan fogunk teljesen eltérő civilizációkkal békességben,
kölcsönviszonyban együtt élni?
Rendezni kell végre közös dolgainkat. Fel kell oldani
azokat a konfliktusokat, amelyek nemzeti és felekezeti összeütközésekhez
vezettek.
A magyar nemzet történelme alapvetően a befogadások
történelme volt. Ugyanakkor történelmében, természetében munkálkodtak a
kiszorító és kitaszító erők is. A holocaust ideje a legdurvább kitagadó
korszak volt. A lényeg mégis a befogadás; ez azonban a kölcsönösség elfogadása.
Vannak sajnos most is olyan körülmények, amelyek hátráltatják a kölcsönös
nyíltságot. Ilyen a mai helyzetet a piacgazdaságra, a polgári rendszerre
való átmenet kiváltotta konfliktusok. Ilyen a történelemszemléletünkben
a magyarázó és értékelő mozzanat összekeveredése. Ilyen a közgondolkodásunkban
a tévedés, mulasztás beismerésének hiánya.
Múltunk hibáinak kölcsönös beismerése és kölcsönös
bevallása felemel bennünket, s nem kisebbé, de nagyobbá tesz minket.
Közös jövőről csak akkor beszélhetünk, ha a múltat
megértettük, s mindenekelőtt, ha a múltat bevallottuk.
Mi lesz a sorsunk az új világban? Sokat beszélünk
a XXI. századról, globalizációról, informatikáról, integrációról, de keveset
gondolkodunk ezek napi következményeiről. Azt hisszük, hogy betagolódásunk
ezen új világfolyamatokba nem más, mint ünnepélyes belépés valamiféle nemzetközi
szervezetbe. Pedig a jövő, az új életszemlélet megjelenése nem egyeztethető
össze ezzel a mi kelet-európai múltkezelésünkkel. Nem lehet összhangban
a térség nemzeti, vallási és egyéb acsarkodás-hagyományinak feldolgozatlanságával.
Az integráció, a globalizáció új típusú embereket
kíván és teremt. Legelőbb az emberi gondolkodás, ismeretcsere, érintkezéskultúra
új korszakát nyitja meg.
A közeli jövő az identitáspluralizmus évtizede lesz.
A családi, szociális, nemzeti, vallási identitások párhuzamosan és többféleképpen
lesznek jelen egy ember életében egy időben. Ahogy most is jelen vannak.
A jövő nemzedékének remélt nyitottsága ezek elfojtását nem fogja vállalni.
És ez a nyíltság rákényszeríti a másik nyíltságának tiszteletére. A másság
kölcsönös tiszteletére.
Különösen nekünk, egy kisnemzet kultúrájában felnövőknek
és élőknek kell erre a korkihívásra készülnünk. Gyermekeink csak akkor
tudnak versenyképesek lenni kultúrában, termelésben, ha erre készítjük
fel őket. A tolerancia és az individuális büszkeség harmóniájára.
A holocaust csendjei
A holocaustot négyféle csend veszi körül: az értetlenség
csöndje, az iszonyat némasága, a szégyen hallgatása és a bűntudat csöndje.
Először jön a bűntudat csöndje. A holocaust áldozatai
csöndben haltak meg, mert a világ bűnösen néma maradt. Nem tudni rosszabb,
mint nem odafigyelni. Ha odafigyelünk, de mégsem segítünk, még mindig hallatszik
az áldozatok sikolya. De ha elfojtjuk a tudást, elfojtjuk a sikolyokat.
A világ nem szerzett tudomást a titokban, magányos embereken elkövetett
hatmillió gyilkosságról.
A második csönd a szégyen hallgatása, ami az első
csönd után jön. Szinte mindenütt, de elsősorban és leginkább maguk közt
a zsidók közt a holocaust kerülendő téma lett. Részben azért némultak el,
mert attól nem lehetett beszélni, ami kimondhatatlan. De az emberek elsősorban
azért nem beszéltek, mert szégyellték, hogy ez velük megtörtént. Ezért
a múlt sárga csillaga a szégyen kitörölhetetlen szimbóluma. A bűntudatos
hallgatás szégyene és a túlélés szégyene és a túlélés a rossz lelkiismeret
szégyenei. A legrejtélyesebb a gyöngeség szégyene. Ennek csöndje mélységes
mély lehet.
Az iszonyat csöndje a tehetetlenség csöndje. A holocaust
eredendő valami: úgy jött létre a világon, mint a végső iszonyat metaforája.
Ha az ember önmagában kimondja ezt a szót, olyan metaforát idéz fel, amely
önmagában iszonyatosabb, mint bármely róla szóló elbeszélés, színmű, költemény,
festmény vagy zenemű.
Mind között a legmélyebb az értelmetlenség csöndje.
A holocaustot nem lehet sem megmagyarázni, sem megérteni. Nem volt célja:
nem volt sem szabad cselekvés. Nem “illik” bele sem a zsidó, sem a némettörténelembe.
Legkevésbé a legújabb kori történelembe. A holocaust óriási ugrás volt
a Gonoszba, az értelmetlenbe. A törvényeket az erkölcs szabályozza, de
az eseményeket nem irányítja.
Az áldozatok emlékét, akik csöndben haltak meg,
nem örökíthetjük meg. De megörökíthetjük a csöndjüket, a hallgatásukat,
és azt a csöndet, amely körülvette őket. Az Auschwitzot övező csöndet állandóan
meg kell törni. Ha amikor Auschwitzra még ugyanúgy emlékezünk, mint ma,
és valamikor a jövőben ötezer éven belül valami hasonló történne, akkor
a csönd jövőbeni foglyai minden bizonnyal tudni fogják, hogy ezen a földön
senki nem hal meg csöndben. Tudni fogják azt is, amit a gázkamrákban még
nem tudtak az emberek: hogy a mártírhalált haltak csöndje eleven marad,
amíg csak él az emberi faj ezen az apró bolygón. De a holocaust elevenen
tartásának erkölcsi feladata olyan szolgálat, amely csak a halottaknak
szól, nem pedig a még meg sem születetteknek.
Csiszár Á.
Felhívás temetőgondozásra
Szeretettel várnak minden jó érzésű, emlékezni és tenni akaró soproni
lakost 2004. április 25-én, délelőtt 10 órakor a soproni zsidó temetőben
temetőgondozásra. A 60. év méltó megemlékezéséhez már elindultak a munkák.
Szükség van metszőollóra, fűnyíróra, bozótkésre, súrolókefére, sarlóra,
bármilyen olyan munkaeszközre, amivel dolgozni lehet és némi harapnivalóra.
Külön köszönetünket fejezzük ki a Hit Gyülekezetének, akik önzetlen
és odaadó segítséggel, fáradtságot nem kímélve évek óta tartják rendben
a megye zsidó temetőit, így a sopronit is.
Köszönet illeti az evangélikus és a református egyház néhány presbiterét,
akik az első hívó szóra megkerestek bennünket.
Köszönettel a Soproni Zsidó Hitközség
2004. április 19., hétfő 12:24
|