Elfogadták a megyei önkormányzat 2003. évi zárszámadását
Elfogadták a megyei önkormányzat 2003. évi zárszámadását
A megyei közgyűlés április 23-i ülésének napirendjei között szerepelt
a „Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat 2003. évi gazdálkodásának beszámolója,
illetve a pénzmaradvány elszámolásáról, felosztásáról” szóló előterjesztés.
A pénteki ülésen némi vita után 22 igen, 12 nem és 4 tartózkodás mellett
a képviselők elfogadták a zárszámadási rendeletet.
Az Államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. tv. 82. §-a alapján a
zárszámadási rendelet-tervezetet, valamint a külön törvény szerinti könyvvizsgálói
záradékkal ellátott egyszerűsített tartalmú – a helyi önkormányzat és intézményei
adatait összevontan tartalmazó – éves pénzforgalmi jelentést, könyvviteli
mérleget, pénzmaradvány kimutatást és eredménykimutatást a költségvetési
évet követő négy hónapon belül kell a közgyűlés elé terjeszteni.
Az Államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségeinek
sajátosságait a 249/2000. (XII.24.) Kormányrendelet határozza meg.
A 217/1998. (XII.30.) Kormányrendelet 66. § (4) bekezdése úgy rendelkezik,
hogy a közgyűlés a megyei önkormányzat és intézményei pénzmaradványát a
zárszámadási rendeletével egyidőben hagyja jóvá.
A fenti jogszabályi előírások értelmében dr. szakács Imre, a megyei
közgyűlés elnöke a 2003. évi gazdálkodásról készült költségvetési beszámolót
és a pénzmaradvány elszámolást együttesen terjesztette Győr-Moson-Sopron
Megye Közgyűlése elé.
Az önkormányzati feladatellátás általános értékelése
A megyei önkormányzat gazdálkodásának feltételrendszere 2003. évben
nem változott. Költségvetése elsősorban a központi költségvetés függvényében
– meghatározott keretek között – került megállapításra.
A feladatellátás tekintetében a központi támogatások szerepe meghatározó.
A bevételek körében nagyságrendjük lényeges, ugyanis a saját bevételek
növelésére továbbra sincs jogszabály adta lehetőség.
2003. évben az önkormányzat működésének finanszírozására hitelt nem
vettünk igénybe.
Nagyságrendileg jelentős bevételt és többletbevételt a központi támogatásokon
kívül az illetékbevétel eredményezett, melynek köszönhetően az eredeti
költségvetésbe szükségszerűen betervezett folyószámla és működési célú
hitel igénybevételére nem került sor.
A legfontosabb célkitűzés a pénzügyi stabilitás folyamatos biztosítása
volt, amit a 2003. évi költségvetési koncepcióban megfogalmazott irányelvek
és a költségvetési rendeletben meghatározottak következetes végrehajtásával
meg tudtunk valósítani oly mértékben, hogy a 2004. évi költségvetési rendeletünkben
az ez évi feladatok ellátása érdekében 270.000 E Ft szabad pénzmaradványt
állíthattunk be. Ezen kívül 100.000 E Ft-tal csökkenthető a 2004. évi működés
finanszírozására tervezett hitel a 2003. évi pénzmaradvány elszámolás eredményeként.
Továbbra is alapelvként érvényesült az önkormányzati és hatásköri, valamint
az ágazati törvények által előírt kötelező feladatok ellátása, amelyet
a meglévő intézményhálózat működtetésén keresztül értünk el. Mindezek mellett
a szociális intézmények jogszabályban előírt tárgyi és személyi feltételeinek
biztosítása folyamatos problémát jelentett. A tárgyi feltételek javításában
történt ugyan előrelépés az elmúlt év során az intézményi rekonstrukciós
program keretében, de a személyi és képesítési feltételek jogszabályi előírások
szerinti biztosítása folyamatosan jelentős problémát okoz az intézményeinkben.
A legnagyobb feladat továbbra is a szociális intézmények – Dr. Piróth Endre
Mentálhigiénés Otthon Táplánypuszta, Értelmi Fogyatékosok Rehabilitációs
Intézménye Koroncó-Zöldmajor, Idősek Otthona Jobaháza, Felnőttkorú Fogyatékosok
Otthona Pásztori, Egyesített Szociális Intézmény Nagylózs, Fogyatékos Gyermekek
Otthona Sopron – (kivétel a soproni Lakóotthon) és kettő gyógyítva- nevelő
intézmény – Doborjáni Ferenc Speciális Oktatási és Nevelési Intézmény,
Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Intézmény és Gyermekotthon – végleges működési
engedélyének megszerzése, amelynek határidejét a Megyei Közigazgatási Hivatal
2008. december 31-ig meghosszabbította. A megyei önkormányzat – anyagi
erőforrásait számba véve és a pályázati lehetőségeket kihasználva még 2001.
évben – szociális intézményhálózatának folyamatos felújítását tűzte ki
célul. Ennek keretében átadásra került 2003. évben Koroncón – a zsúfoltság
megszüntetésére – egy 22 férőhelyes szállásépület, az Egyesített Szociális
Intézmény (Nagylózs) csáfordjánosfai telephelyén 16 férőhelyes új épület,
ahol már az akadálymentes közlekedés is megvalósult. Ezen kívül a soproni
Tómalom utcai Fogyatékos Gyermekek Otthonában is létesült egy 8 férőhelyes
különálló lakóotthon.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat intézményeinek számát tekintve,
2003. évben változás nem történt. Így az önkormányzat fenntartásába 27
intézmény tartozott, melyből 22 önálló, 5 intézmény pedig részben önálló
költségvetési szervként látta el faladatait.
A személyi juttatások tervezése és végrehajtása úgy a köztisztviselők
és a közalkalmazottak esetében a költségvetési törvényben valamint a köztisztviselők
és közalkalmazottak jogállásáról szóló törvényekben meghatározottak szerint
történt.
A köztisztviselői illetményalap az előző évhez képest változatlan maradt
(36.550 E Ft), ugyanis az meghaladta a törvényben előírt (33.000 E Ft)
mértéket.
A közalkalmazottak esetében a megyei önkormányzat saját forrásból biztosította
a 2002. szeptember 1-i illetményemelés 2003. évi szintezését.
A 2003. évi költségvetés módosítása a közgyűlés éves munkatervében foglaltaknak
és a jogszabályi előírásoknak figyelembe vételével az alábbiak szerint
történt:
Első alkalommal a 10/2003. (X.3.) rendeletével döntött a közgyűlés a
költségvetés eredeti bevételi és kiadási előirányzatának 1.709.497 E Ft-tal
történő megemeléséről, majd a 14/2003. (XII.31.) rendeletével 597.574 E
Ft-tal módosította az előirányzatokat. Harmadik alkalommal pedig az 1/2004.
(III.18.) rendeletével további 800.379 E Ft előirányzat növekedést hagyott
jóvá a testület.
A 2003. évi költségvetésben a teljesített bevételek összege volt 18.749.838
E Ft, ami a módosított előirányzat 98,9%-ának felel meg.
A megyei önkormányzat és intézményei kiadási előirányzatának teljesítése
17.566.671 E Ft volt, ami a módosított előirányzat 92,7%-ának felel meg.
A megyei önkormányzat 2003. évi pénzmaradványának elszámolása
Az Államháztartás működési rendjéről szóló többszörösen módosított 217/1998.
(XII.30.) Kormányrendelet 66. § (4) bekezdésében foglaltak alapján a költségvetési
szervek pénzmaradványát a zárszámadási rendelettel egyidejűleg kell jóváhagyni.
A megyei önkormányzat 2003. évi jóváhagyásra javasolt pénzmaradványa
1.164.709 E Ft. Ebből az intézményeknél képződött maradvány 505.780 E Ft,
amit 72.662 E Ft-os befizetési kötelezettség terhel, az Önkormányzati Hivatal
pénzmaradványa 731.591 E Ft.
1. Az intézmények jóváhagyásra javasolt pénzmaradványának meghatározása
Az intézmények pénzmaradvány-elszámolásának szabályait a megyei önkormányzat
2003. évi költségvetését szabályozó 3/2003. (III.17.) rendelete 9. § (11)
bekezdése tartalmazza.
Az intézmények 2003. évi beszámolóját és annak részét képező pénzmaradvány-elszámolást
az Önkormányzati Hivatal felülvizsgálta és a fenti rendelet előírásainak
figyelembevételével került sor a jóváhagyásra javasolt pénzmaradvány összegeinek
meghatározására.
2. Az Önkormányzati Hivatalnál kezelt központosított előirányzatok
maradványa 731.591 E Ft.
A fenti cím alatt megjelenő maradványok a megyei önkormányzat központosított
költségvetési előirányzataival történő gazdálkodás eredményeként keletkeztek.
3. Az Önkormányzati Hivatal központosított előirányzatainak pénzmaradványához
kapcsolódó kötelezettségek
A pénzmaradványból lekötött előirányzat összege 611.755 E Ft, melynek
32%-a (196.254 E Ft) a 2003. évről áthúzódó, pénzügyileg a következő évben
realizálódó feladatok teljesítésének fedezetéül szolgál.
A lekötött előirányzat az áthúzódó fizetési kötelezettségeken túl magába
foglalja – korábbi közgyűlési határozatok alapján – a szociális intézményektől
elvont összeg (térítési díj többletének 20%-a) céltartalékba helyezését
(2.351 E Ft), a 2004. évi eredeti költségvetésbe bevételként betervezett
pénzmaradványt (270.000 E Ft), a 2004. évi költségvetésbe tervezett működési
célú hitel kiváltására fordítandó összeget (100.000 E Ft).
P.Z.
2004. április 27., kedd 00:53
|