CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 18., szombat, Erik, Alexandra napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Nyugati Kapu  

Régi taxik, kemény csaták

Régi taxik, kemény csaták
Ki törődik a vállalkozók és az utasok érdekeivel?

A nyáron megélénkül az idegenforgalom Sopronban. Ez az időszak a taxisoknak is kedvez, ám idén mégsem teljes az örömük a személyszállítóknak. A városban működő két legnagyobb taxis szervezet képviselőivel, Szekeres Ferenccel, a Lővér Taxi Szövetkezet elnökével és Moharosi Lászlóval, az ÁB taxi megbízott vezetőjével beszélgettünk.

- A problémánk gyökere az - mondja Szekeres Ferenc, - hogy Sopronban majdnem száz taxis dolgozik, de csúcsidőben is csak hetven autóra van szükség. Ezek az adatok mutatják, hogy nagy piaci verseny alakult ki a taxisok között. Ez még nem lenne gond, de több vállalkozó tisztességtelenül próbál fuvart szerezni magának. A két legnagyobb személyszállító szervezet 80 taxist foglalkoztat, s mi a dolgozóinktól megköveteljük, hogy minden előírást betartva végezzék munkájukat. Vonatkozik ez az érvényes engedélyek beszerzésére, a pontos könyvelésre, adózásra, a gépkocsik műszaki állapotának ellenőrzésére. Ha valamelyik soförre panasz érkezik, fegyelmi eljárást indítunk ellene. Azok közül, akik nem tagjai egyik szervezetnek sem - önálló vállalkozóként végzik a személyszállítást Sopronban -, ezeknek a feltételeknek nem tesznek eleget. Vannak olyan taxisok, akik vagy a piaci ár alatt dolgoznak, vagy felette, mindkét esetben károsítva a többiek érdekeit. Egy Pécsről Sopronba települt taxis például több helyen is hirdetve szolgáltatását, önköltségi ár alatt szállítja az utasokat. Miért éri meg neki ez a tevékenység? Valószínű, sőt bizonyítékaink vannak rá, azért, mert több szabályt megsértve végzi szolgáltatását.

Mi jelenleg 190 Ft/km-ben állapítottuk meg azt az optimális díjat, amivel dolgozunk, de mivel a taxizás - a jelenleg érvényes szabályok értelmében - szabadáras, több vállalkozó jóval ezen ár felett szállít. Ez azért gond, mert azok az utasok, akiket ilyen módon szállítottak, a jövőben meggondolják, hogy igénybe vegyék -e szolgáltatásainkat. Új jelenség, hogy néhány vállalkozó az autójára kihelyezte a Sopron Taxi, vagy a Soproni Taxi matricát. E mögött a matrica mögött azonban nincs semmiféle szerveződés, így az utasok megtévesztését szolgálja. Az önkormányzat az idén hozott egy rendeletet a Sopron név használatáról, amely engedélyhez kötött. Ezeknek a taxisoknak nincs ilyen engedélyük. Nem értem, hogy az önkormányzat miért nem lép fel ellenük.

- Amióta taxizom, még ilyen állapotok nem voltak a városban - veszi át a szót Moharosi László. - Nem lehetett hallani tisztességtelen versenyről, sem erőszakról, mint például Budapesten. Most azonban azoknak a munkája van veszélyben, akik tisztességesen szeretnének taxizni. A személyszállítók között több a kényszervállalkozó, akiknek nincs más munkalehetőségük, mivel idősek, s éveken, évtizedeken keresztül ezt a tevékenységet végezték. A jelenlegi helyzetet úgy próbáljuk túlélni, hogy feléljük a tartalékainkat. Nincs pénz az autók lecserélésére, bontott alkatrészeket építünk az autókba, vagy a szerelési munkákat is mi végezzük.

- Több levelet írtunk a megyei kamararának - feladata lenne az érdekképviselet és a tisztességes verseny betartatása -, hogy intézkedjenek, de eddig nem tettek semmit a soproni taxisok és az utazóközönség érdekében - folytatja Szekeres Ferenc. A megoldás az lenne, ha az önkormányzat és a kamarák fellépnének, mert nekünk nincsenek eszközeink javítani a helyzeten. Az lenne az ideális, ha az önkormányzat rendeletben szabályozná a városban engedéllyel működő taxisok számát. 1993-ban volt már egy ilyen kezdeményezés, de akkor - számunkra érthetetlen okok miatt - az Alkotmánybíróság elutasította a rendeletet. Egy másik lépés az volna, ha helyi szinten meg lehetne állapítani - egyeztetések során -, hogy milyen díjtartifák mellett dolgozhatnak a taxisok a városban.

Merényi Zoltán



2000. május 25., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület