Régi taxik, kemény csaták
Régi taxik, kemény
csaták
Ki törődik a vállalkozók és
az utasok érdekeivel?
A nyáron megélénkül az idegenforgalom
Sopronban.
Ez az időszak a taxisoknak is kedvez, ám idén mégsem teljes az örömük
a
személyszállítóknak. A városban működő két legnagyobb taxis szervezet
képviselőivel,
Szekeres Ferenccel, a Lővér Taxi Szövetkezet elnökével és Moharosi
Lászlóval,
az ÁB taxi megbízott vezetőjével beszélgettünk.
- A problémánk gyökere az - mondja Szekeres
Ferenc,
- hogy Sopronban majdnem száz taxis dolgozik, de csúcsidőben is csak
hetven
autóra van szükség. Ezek az adatok mutatják, hogy nagy piaci verseny
alakult
ki a taxisok között. Ez még nem lenne gond, de több vállalkozó
tisztességtelenül
próbál fuvart szerezni magának. A két legnagyobb személyszállító
szervezet
80 taxist foglalkoztat, s mi a dolgozóinktól megköveteljük, hogy
minden
előírást betartva végezzék munkájukat. Vonatkozik ez az érvényes
engedélyek
beszerzésére, a pontos könyvelésre, adózásra, a gépkocsik műszaki
állapotának
ellenőrzésére. Ha valamelyik soförre panasz érkezik, fegyelmi eljárást
indítunk ellene. Azok közül, akik nem tagjai egyik szervezetnek sem -
önálló vállalkozóként végzik a személyszállítást Sopronban -, ezeknek
a
feltételeknek nem tesznek eleget. Vannak olyan taxisok, akik vagy a
piaci
ár alatt dolgoznak, vagy felette, mindkét esetben károsítva a többiek
érdekeit.
Egy Pécsről Sopronba települt taxis például több helyen is hirdetve
szolgáltatását,
önköltségi ár alatt szállítja az utasokat. Miért éri meg neki ez a
tevékenység?
Valószínű, sőt bizonyítékaink vannak rá, azért, mert több szabályt
megsértve
végzi szolgáltatását.
Mi jelenleg 190 Ft/km-ben állapítottuk meg
azt
az optimális díjat, amivel dolgozunk, de mivel a taxizás - a jelenleg
érvényes
szabályok értelmében - szabadáras, több vállalkozó jóval ezen ár
felett
szállít. Ez azért gond, mert azok az utasok, akiket ilyen módon
szállítottak,
a jövőben meggondolják, hogy igénybe vegyék -e szolgáltatásainkat. Új
jelenség,
hogy néhány vállalkozó az autójára kihelyezte a Sopron Taxi, vagy a
Soproni
Taxi matricát. E mögött a matrica mögött azonban nincs semmiféle
szerveződés,
így az utasok megtévesztését szolgálja. Az önkormányzat az idén hozott
egy rendeletet a Sopron név használatáról, amely engedélyhez kötött.
Ezeknek
a taxisoknak nincs ilyen engedélyük. Nem értem, hogy az önkormányzat
miért
nem lép fel ellenük.
- Amióta taxizom, még ilyen állapotok nem
voltak
a városban - veszi át a szót Moharosi László. - Nem lehetett hallani
tisztességtelen
versenyről, sem erőszakról, mint például Budapesten. Most azonban
azoknak
a munkája van veszélyben, akik tisztességesen szeretnének taxizni. A
személyszállítók
között több a kényszervállalkozó, akiknek nincs más munkalehetőségük,
mivel
idősek, s éveken, évtizedeken keresztül ezt a tevékenységet végezték.
A
jelenlegi helyzetet úgy próbáljuk túlélni, hogy feléljük a
tartalékainkat.
Nincs pénz az autók lecserélésére, bontott alkatrészeket építünk az
autókba,
vagy a szerelési munkákat is mi végezzük.
- Több levelet írtunk a megyei kamararának -
feladata
lenne az érdekképviselet és a tisztességes verseny betartatása -, hogy
intézkedjenek, de eddig nem tettek semmit a soproni taxisok és az
utazóközönség
érdekében - folytatja Szekeres Ferenc. A megoldás az lenne, ha az
önkormányzat
és a kamarák fellépnének, mert nekünk nincsenek eszközeink javítani a
helyzeten.
Az lenne az ideális, ha az önkormányzat rendeletben szabályozná a
városban
engedéllyel működő taxisok számát. 1993-ban volt már egy ilyen
kezdeményezés,
de akkor - számunkra érthetetlen okok miatt - az Alkotmánybíróság
elutasította
a rendeletet. Egy másik lépés az volna, ha helyi szinten meg lehetne
állapítani
- egyeztetések során -, hogy milyen díjtartifák mellett dolgozhatnak a
taxisok a városban.
Merényi
Zoltán
2000. május 25., csütörtök 00:00
|