Vitorlabontó Balatonfüreden, évadnyitó 150 hajóval
www.mti.hu
A Magyar Vitorlás Szövetség alapításának 75. évfordulójára és a Pajtás
gőzös 50 évvel ezelőtti tragédiájára is emlékeztek szombaton Balatonfüreden
a hagyományos évadnyitó vitorlabontó ünnepségen.
A program a Rózsakertben a versenyzők felvonulásával kezdődött. Bóka
István, Balatonfüred polgármestere köszöntőjében hangsúlyozta, hogy 1935
óta három év kivételével mindig sor került az eseményre. Kiemelte, jó hír,
hogy a tavalyi, vészesen alacsony vízszinthez képest idén áprilisban már
16 cm-es emelkedést regisztráltak.
A polgármester emlékeztetett rá, hogy ötven éve, 1954. május 30-án
szintén az évadnyitó verseny alkalmával felborult a nézőket szállító Pajtás
nevű gőzhajó és 23-an életüket vesztették. Az ő emlékükre is minden évben
sor kerül a Balaton megkoszorúzására.
Hónig Péter, az MVSZ elnöke kiemelkedőnek nevezte az idei esztendőt,
mivel a szövetség 75. születésnapját ünnepli. A tavon 2004-ben több mint
140 vitorlásversenyt rendeznek majd.
Az évadot Füleky András, a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium
sportügyekért felelős helyettes államtitkára nyitotta meg. Az idénynyitó
versenyen több mint 150 hajó rajtolt el egyszerre a móló előtti vízfelületről.
110 éves a Feszty-körkép
MNO
110 éve festette Feszty Árpád a magyarok bejövetelét ábrázoló világhírű,
monumentális körképét. Több évi munka után 1894-re készült el a ma már
világhírű alkotás Feszty és 12 festőtársa keze nyomán. Május 13-án Pünkösd
vasárnapján avatták fel a mai Szépművészeti Múzeum helyén akkor állt Rotundában.
110 éve festette Feszty Árpád a magyarok bejövetelét ábrázoló világhírű,
monumentális körképét, amely ma az Ópusztaszeri Nemzeti Történelmi Emlékparkban
áll többszöri felújítás után, teljes szépségében. Az évfordulóról csütörtökön
emlékeztek meg Ópusztaszeren – tudatta az Objektív Hírügynökséggel Nagy
László az Emlékpark igazgatója.
Több évi munka után 1894-re készült el a ma már világhírű alkotás Feszty
Árpád és 12 festőtársa keze nyomán. Május 13-án Pünkösd vasárnapján avatták
fel a mai Szépművészeti Múzeum helyén akkor állt Rotundában. Két és fél
év múlva a művet az angliai világkiállításon is bemutatták, de a körképek
népszerűsége akkorra már jelentősen csökkent, felváltotta a sokkal nagyobb
érdeklődést kiváltó film. A Feszty-körképet 1909 májusában avatják ismételten
újra, de már új helyen, mivel a Rotundát akkorra már lebontották.
Többször került sor a monumentális körkép restaurálására és többször
kerül nehéz helyzetbe az azt működtető BT. Egyszer le is foglalták a körképet,
1945-ben pedig bombatámadás érte és csaknem fele megsemmisült. Később pincékben
helyezték el, majd a ’70-es években a megalakuló Nemzeti Történeti Emlékbizottság,
annak tagjai közül is László Gyula javasolja a körkép restaurálását és
a Nemzeti Történelmi Emlékparkban való elhelyezését.
Tízéves előkészítő munka előzi meg az anyagok előkészítését, majd 1990
és 1995 között lengyel restaurátorok segítségével újra felállításra kerül
az Emlékpark Rotundájában. 1995. július 14-e az újraavatás napja, azóta
öt világrész több mint 60 országának lakói láthatták, közülük a magyarok
legtöbben. Összességében csaknem 3 millió látogatója volt a körképnek,
3200 magyar település közül mintegy 2800 településről érkeztek ide látogatók.
Nagy László szerint lényegében így lett ismételten európai a körkép,
amely összeköti az embereket a Nemzeti Történeti Emlékparkkal, a nemzeti
kulturális értékekkel és az európai értékekkel.
A 110 éves évfordulót csendes, szerény tisztelgéssel ünnepelték csütörtökön
az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban, ahol az alkotókra, az újrateremtőkre
emlékeztek, mindazokra, akik annak idején a Feszty-körképet őrizték és
ma a nagyközönségnek ajánlják.
„Emlékezés ez, ugyanakkor erőgyűjtés is azon az európai tavaszon, amikor
a nemzeti kultúrákra, a nemzeti kulturális örökségre való figyelemfelkeltés
legalább olyan fontos, mint az Örömóda, amelynek hangjai között az Európai
Unióba beléptünk” – nyilatkozta Nagy László igazgató.
Hozzátette: „Számunkra egyszerre helyi, nemzeti értéke van az évfordulónak,
másfelől pedig természetesen az európai kulturális integrálódásunknak az
ünnepe is. Ennek kapcsán szeretnénk felhívni a figyelmet Ópusztaszerre,
a Nemzeti Történeti Emlékparkra, hiszen a Nemzeti Történeti Emlékpark és
a nemzeti értékeink egyszerre kötnek össze és különböztetnek meg bennünket
Európa más népeitől”.
Az évfordulón tisztelgő előadásokat hallhattak az ünneplők azoktól akik
a körkép történetét kutatták, ismerték és végezték a restaurálással kapcsolatos
tevékenységet, így dr. Trogmayer Ottó, vagy Szűcs Árpád, aki restaurátorként
végigdolgozta a folyamatot, illetve Feszty Zsuzsa, a festőművész leszármazottja.
A tisztelgések sorába egy-egy emléklapnak, fényképnek a kiadása, koszorúzás
és emlékfa ültetése került.
A Beatles és Anglia „fiatalodása”
Negyven éve készült el az Egy nehéz nap éjszakája
Népszabadság • Szerző: Jávorszky Béla Szilárd, Sebők János
A Beatles felforgatta a világot
Az európai országok szórakoztató zenéjére a rock and roll az ötvenes
évek végéig alig volt hatással. Az „öreg kontinensen” továbbra is a hagyományos
zenék – a francia sanzon, az olasz sláger, a k.u.k operett – uralták a
terepet. Vico Torriani, Yves Montand, Bobby Solo voltak a sztárok. Elvis
„koppintói” csak Nagy-Britanniában jutottak gyorsan lehetőséghez. Egy liverpooli
iskolában azonban néhány srác már 1957-ben arra készült, hogy ismét „fellármázza”
a világot.
A rock and roll előadói közül elsőként, 1957. február 5-én Bill Haley
érkezett meg a szigetországba. A Queen Elizabeth luxushajót négyezer hisztérikus
rajongó várta Southamptonban, majd néhány órával később hasonló csődület
kiabált – „Bill! We Love You” – a londoni Waterloo pályaudvaron is. Másnap
a lapok okkal közölték szalagcímeikben: „A brit oroszlán máris Bill Haley
lábai előtt hever, pedig még egy hangot sem énekelt.” Haley a sikerét természetesen
a Rock Around The Clock című dalnak, illetve a Blackboard Jungle című filmnek
köszönhette, amely a szigetországban ugyanúgy felkavarta az ötvenes évek
állóvizét, mint az Egyesült Államokban, azzal a különbséggel, hogy itt
a rock and roll a „high society” köreiben is gyorsan népszerűvé vált. A
21 éves kenti herceg szülinapi partiján például az „udvari” zenészek kizárólag
rock and roll dalokat játszottak, s házimozijában Erzsébet királynő is
kíváncsi volt az eufóriát kiváltó filmre.
A rock and roll érkezése
A koncertszervezők Haley után a többi befutott sztárt – Jerry Lee Lewist,
Little Richardot, Roy Orbisont, Eddie Cochrant – is szerződtették Amerikából,
s nyomukban az amerikai zene is bőséggel érkezett a tengerentúlról. Az
új hangvételű lemezeket elsőként a matrózok hozták magukkal, s így aligha
véletlen, hogy az új zene első brit központjai a kikötővárosokban alakultak
ki. Mindenekelőtt Liverpoolban pezsdült meg az élet, mert ez a város ráadásul
egy kis Amerika volt a szigetországban. Hangulatával, lakóinak faji összetételével,
társadalmi, szociális feszültségeivel sokban emlékeztetett az amerikai
Dél városaira. John Lennon egyik interjújában így emlékezett az akkori
állapotokról: „Mint az állatokra, úgy néztek le ránk a délvidékiek és a
londoniak. Az Egyesült Államokban is azt hiszik az északiak, hogy lent
délen az emberek csak disznók, a New York-iak pedig azt képzelik, hogy
istálló az egész nyugati partvidék. Mi voltunk tehát Liverpoolban az istállóvidék…
Angliában itt volt a legtöbb követője a country and westernnek… Én előbb
hallottam country and westernzenét, mint rock and rollt. Liverpoolban voltak
folk-, blues- és country western-klubok, és mi voltunk a következő újonnan
jövő generáció.” Lennon szavai jól jellemzik a város „adottságait”, ahol
a legnehezebb helyzete a fiataloknak volt. Többségük – az iskola befejezése
után – nem talált munkát, s számukra a jövő sem ígért semmi biztatót. Nagyon
sokan lúzernek érezhették magukat, s számukra éppen ezért a rock and roll
nemcsak hormontombolás, az energiák kiélésének eszköze volt, de egy új,
kitörési lehetőség reménye is.
Nemzedéki üvöltés
Angliában az ötvenes évek végéig szintén nem ismerték a tinédzser fogalmát,
de az új zene térhódításával a társadalmi erjedés itt is azonnal megindult,
s az a bizonyos „generációs szakadék” egyre szélesebbre tárult. A fiatalok
azonnal megjelentek a társadalmi terepen, s mindenekelőtt a zene révén
vétették észre magukat. A bandákba szerveződő osztálytársak, haverok amatőr,
skiffle-zenekarokban, sokszor maguk fabrikálta gitárokon kezdtek el pengetni,
de már nem a tradicionális brit kocsmazenét, hanem a rockabillyt, bluest,
countryzenét játszották. Ezekből a pincékben, garázsokban, iskolai ünnepségeken
megszólaló, „mutáló” hangokból született meg a hatvanas évekre az eleinte
még artikulálatlan, de hamarosan új, nemzedéki üzeneteket is továbbító
„üvöltés”, a yeah, yeah, yeah.
Liverpoolban a háború idején született tinédzserek évente 350-400 zenekart
alapítottak. Zenéjük ekkor még – az időközben kommercializálódott, piacosított
rock and rollal ellentétben – a szó szoros értelmében underground szubkultúra
és lázadás volt. Pincelokálokban, kis klubokban, füstös pincékben született
meg, s azok a melós származású gyerekek játszották, akik korábban utcán
ténferegtek, frusztrációjukat bandaháborúkban, verekedésekben, értelmetlen
italozásokban, hősködésekben vezették le. Jack Bruce, a Cream alapítója
mondta később: „a beatzene a munkásosztály ügye volt. Ezzel nem azt akarom
mondani, hogy osztályzene volt, de legtöbben, akik a hatvanas években ezt
a zenét megszólaltatták, és világsikerre vitték, a munkásosztályból származnak”.
S ahogy Amerikában is a „vidéki” nagyvárosokban (Nashville, Memphis, New
Orleans) született meg a rock and roll, hasonlóképpen Angliában is a vidéki
iparvárosok (Liverpool, Birmingham, Manchester, Newcastle) prolinegyedeiből
indult hódító útjára a rock and roll második hulláma.
A hatvanas évek elején ezekben a városokban már pezsgett az élet, mert
a megnyíló zsilipeken át a társadalom mélyrétegei hihetetlen bőségben dobták
felszínre az új zene képviselőit. A liverpooli bandák (Searchers, Swinging
Blue Jeans, Merseybeats, Billy J. Kramer) mellett a Move és a Spencer Davis
Group Birminghamból, a Hollies, Herman’s Hermits, Wayne Fontana Canterbury-ből,
a Wild Flower (később Soft Machine) Blackpoolból, a Jethro Tull Newcastle-ből,
az Animals és a Family Leicesterből indult útjára. Ezek a zenekarok a rock
and roll standard sikerei mellett elsősorban a közérzetüknek, életérzéseiknek
jobban megfelelő rhyhtm and blues felvételeket játszottak. Számukra nem
az örömteli, kellemes hangok voltak a fontosak, hanem az előadók – Muddy
Waters, B. B. King, Howlin’ Wolf, Joe Turner, Willie Dixon és mások – személyes
élményei, érzései, amelyek nagyon sokban hasonlítottak a saját élményeikhez.
A mesterkélt álomvilág helyett politikai irányultságot és közérzetüknek
megfelelő kifejezési formákat kereső fiatal zenészeket az a zenei világ
érdekelte, amely az amerikai Dél ültetvényein, kocsmáiban vagy börtöneiben
született, s amely a nyers, őszinte, nyílt, bátor és kemény hangvételével
azonosulási lehetőséget kínált. Ráadásul a blues egyszerű zenei-szövegi
formája is könnyen másolhatónak bizonyult, így a három gitár, dob felállású
bandák gyorsan szakítottak a rock and roll hollywoodi hagyományaival, a
tinédzservilág hétköznapjait kezdték megénekelni a maguk keresetlen őszinteségével,
zabolátlanságával. Zenéjükből ezért árad még ma is az a fiatalos energia,
a közvetlenség és felszabadultság, amely születése idején a rock and rollt
is jellemezte.
De nemcsak a rock and roll újjászületésének lehettünk tanúi ezekben
az években. A zene köré szerveződő szubkulturális jelenségek is markáns
változásokon mentek át. Az amerikai példákat majmolók mellett az utcákon
feltűntek a fekete bőrökbe öltözött teddy boyok és rockerek, vagy a velük
szembenálló, edwardiánus divatot követő modok. Valamennyien speciális,
sajátos életstílust, életformát alakítottak ki, s csak egyetlen dologban
egyeztek: fütyültek a felnőttek világára.
Az ötvenes évek második felétől a fiatal értelmiségiek is eszméltek.
Amit az Egyesült Államokban a beatnemzedék tagjai, azt a szigetországban
a „dühös fiatalok” néven emlegetett értelmiségi csoportosulás képviselte,
amely éppoly jelentős befolyással volt a szigetország következő évtizedének
szellemiségére, értékrendszerére, életformájára, mint Ginsberg és társai.
Ezek a fiatal intellektuelek – Osborne, Wesker, Pinter, Sillitoe a színdarabjaiban,
regényeiben, Tony Richardson a filmjeiben (Egy csepp méz, A hosszútávfutó
magányossága, Dühöngő ifjúság) – nemcsak megkérdőjelezték, hanem markánsan
támadták is a társadalmi berendezkedés, a kiváltságok, az előítéletek,
a tabuk, a szociális igazságtalanságok elavult, megmerevedett formáit,
dogmáit, s nagy szerepük volt abban, hogy a hatvanas éveket új korszakként
említhetjük a XX. század kultúrtörténetében.
A rockzenében 1962. október 24-ét tartják az új időszámítás kezdetének.
Az angol sikerlistán ezen a napon tűnt fel egy korábban Németországban
vendéglátózó, liverpooli klubzenekar, a The Beatles első felvétele, a Love
Me Do. S bár ebben az évben még világszerte Amerikára figyelt az új zene
egyre népesebb tábora: a twist (Chubby Chekker), a surf (Beach Boys) vagy
a soul (Four Tops, The Miracles) sikereit hamarosan elsöpörte egy új hangzás,
amit azóta is beatzeneként emleget a világ.
A „liverpooli hang”
A „liverpooli hang” berobbanása éppolyan elemi erejű volt, mint a rock
and rollé az ötvenes években. Epicentruma azonban már nem New Yorkban,
hanem Londonban volt, s a lökéshullámok innen terjedtek tova a világban.
S ahogy az ötvenes években a rock and roll és Elvis Presley, úgy a hatvanas
években a beat és a Beatles állt az ifjúsági lázadás és a köréje szerveződő
szubkultúra és kultúra középpontjában.
A Beatles színre lépése és példátlan sikere 1962–63-ban nemcsak a brit
konzervatív kormány bukásával esett egybe, de azzal a kezdődő kulturális
pezsgéssel is, amely az évtized közepén – immár londoni központtal – éppúgy
átformálta a világot, mint tíz évvel korábban a rock and roll. Amerika
után Nagy-Britannia is szinte évek alatt „megfiatalodott” a hatvanas években,
s ez nemcsak a koncerttermekben vagy az utcán volt szembetűnő. Mary Quant
és miniszoknyája nemcsak a divatot forradalmasította, hanem nagyban hozzájárult
a női emancipációs mozgalom megerősödéséhez is. A színház és a film művészei
a gondolkodást, a divattervezők, a fotósok és modellek pedig az öltözködést,
az utcaképet formálták át. A galériákban új művészek – pop art és op art
felfedezői – diktálták a trendet, mint ahogy 1964-től Robert Moog szintetizátora
is forradalmasította a zenekarok megszólalását. De más művészeti ágak képviselői
is kreatív, új korszakukat élték át, miközben létrehozták a Carnaby Street
vagy a King’s Road sajátos varázsát, és megteremtették a „swinging London”
vibráló imázsát.
A Beatles sikertörténetéhez azonban nem hasonlítható senki és semmi.
Ők ugyan Elvis Presleyhez hasonlóan nem lettek „királyok” – csak lovagi
címmel büszkélkedhetnek –, de a liverpooli pincezenészek így is messzire
jutottak. Negyven évvel ezelőtt, első filmjük, az Egy nehéz nap éjszakája
bemutatója alkalmából 200 ezer (!) rajongó volt kíváncsi visszatérésükre
a szülővárosukban. Hasonló ünneplésben addig csak a királynő részesült,
de az azóta eltelt évtizedek igazolják, hogy ez a tisztelet nem volt érdemtelen.
A Beatles mítosza ma is megkérdőjelezhetetlenül egybeforr a maguk teremtette
zenei birodalommal, s immár az is bizonyos, hogy nevüket beírták az egyetemes
kultúrtörténetbe. S feltehetőleg még hosszú ideig tartják majd helyüket
a Top 20-ben a legismertebb nevek sikerlistáján.
A Beatles-dalok
A Beatles szerepe és helyzete nemcsak a huszadik század kultúrhistóriájában,
de az egyetemes zenetörténetben is különleges: a dal mint zenei forma általuk
nyert új értelmet. A zenei szerkezet, a harmóniaváltás, a dallamvezetés,
a többszólamú ének, a hangszerelések nagyjából a klasszikus összhangzattan
szabályait követik, de mindig van bennük valami kis csavar, van bennük
olyan szakasz, amikor ösztönösen felrúgnak mindent. No és persze ahogy
megszólalnak, abban abszolút ott az adott kor levegője és lüktetése. Nem
véletlen mondta akkoriban Yehudi Menuhin: a jelenkor életérzésének egyik
adekvát kifejezőeszköze a Beatles.
Leonard Bernstein még ennél is tovább ment, ő Paul McCartneyt a XX.
század második felének egyik legnagyobb zeneszerzőjeként emlegette, és
ezzel a nézetével a komolyzenészek körében sem volt egyedül. Tény, McCartney
volt a legmuzikálisabb a gombafejűek közül. Lennon szerzeményei inkább
felrázták, feldúlták és/vagy sodorták az embert, Paul viszont olyan ösztönös
tehetséggel írta a dalokat, hogy a képzett muzsikusok is csak elismerően
bólogattak. Nem véletlen, hogy más előadók is inkább az ő dalait dolgozták
fel. Az ágyból szinte kiesve, félálomban írt Yesterday például minden idők
legtöbbet feldolgozott melódiája. Megszületése (1965) óta több mint kétezer-ötszáz
alkalommal vették fel – Elvis Presleytől az En Vouge-ig, Smokey Robinsontól
Marianne Faithfullig, Ray Charlestól Ella Fitzgeraldig.
Brit beatbölcsők
A hatvanas években beindult „európai rock and roll”-nak három fő melegágya
volt: a sajátos brit művészeti középiskolák, az új hangokra fogékony klubok
és néhány, a folytonos zenészutánpótlásról gondoskodó rhythm & blues
zenekar.
Az angol művészeti iskolák, amelyek az Egyesült Királyság minden közepes
vagy annál nagyobb városában megtalálhatók, még a viktoriánus kor derekán
jöttek létre, amolyan második oktatási hálózatként a tehetséges, de különc,
a hagyományos oktatási rendszerbe beilleszkedni nem tudó diákok számára.
Bennük nem voltak szigorúan elkülönített osztályok, nem a végbizonyítványra
koncentráltak, hanem a készségfejlesztésre és a tehetség terelésére. A
különböző tevékenységek gyakran ugyanabban a teremben zajlottak, csak paravánok
választották el egymástól az „alkotókat”. A különböző emberek és műfajok
olvasztótégelyének is nevezhető intézményekben ráadásul negyedévenként
bálokat tartottak, és azok idővel a feltörekvő új bandák legfontosabb turnéállomásaivá
váltak. Csak néhány pop-rock zenész, aki ezekből az iskolákból indult a
világhír felé: John Lennon, Eric Clapton, Jimmy Page, Jeff Beck, Eric Burdon,
Pete Townshend (Who), Keith Richards (Rolling Stones), Roger Waters (Pink
Floyd), Ray Davies (Kinks), Roy Wood (Move).
A másik fontos bölcsőnek az ötvenes évek derekán még a dzsessznek otthont
adó, de a hatvanas évektől az új zenei áramlatokra „átkattanó” klubok számítottak.
A leghíresebb közülük kétségkívül a liverpooli Cavern és a londoni Marquee.
A mindössze 300 férőhelyes Cavern az egész „mersey beat” központja, no
és mindenekelőtt a Beatles legfontosabb fellépési terepe volt, és bár 1973-ban
bezárták, 1984-ben ismét megnyílt. Régi fénye persze megkopott már, de
például 1999 decemberében Paul McCartney jubileumi fellépése rövid időre
visszahozta azt, amit sokan már elveszettnek hittek.
A Marquee klub a hatvanas évek legnagyobb presztízsű londoni koncerthelyszínének
számított. Itt mindenki megfordult, aki e korból érdekes, a Rolling Stonestól
a Whoig, a Yarbirdstől az Animalsig, Jimi Hendrixtől David Bowie-ig, de
később gyakorta fellépett a U2 vagy az REM is.
Dél-Afrikáé a futballvébé
ww.magyarhirap.hu
A tornát először játsszák majd Afrikában, a négy pályázó közül a Dél-afrikai
Köztársaság nyert, a rendezési jogot a negyedszer próbálkozó Marokkó néggyel
kevesebb szavazatot kapott, a többiek labdába se rúgtak.
Pelé azt jósolta, hogy még a huszadik században afrikai világbajnoka
lesz a futballnak. A brazil csodacsatár szakmai kérdésekben ritkán téved,
ez speciel éppen az az eset, vb-t nem nyert még afrikai csapat, sőt a legjobb
nyolc közé is csak kétszer jutott el – 1990-ben Kamerun, két éve Szenegál
–, ma viszont a kontinens valamelyik országa legalább elnyeri a 2010-es
torna rendezési jogát. A Nemzetközi Labdarúgó-szövetség (FIFA) már négy
éve eldöntötte, hogy az eseménynek Afrika adhat otthont, először a vb-k
1930 óta íródó történetében. Hosszú folyamat vezetett odáig, hogy a futballtérképre
csak az utóbbi évtizedekben felkerülő földrész ilyen fontos szerephez jusson,
a FIFA törekvése azonban egyértelmű, hiszen 2002-ben először rendezték
a világbajnokságot Ázsiában, most pedig következik Afrika. Ausztrália tehát
készülődhet, s ha így folytatódik a globális felmelegedés, lassan az Antarktiszon
is melegíthetnek.
Az afrikaiak persze komolyan veszik a feladatot, hiszen rögvest hat
pályázó is került, igaz, a határokon átnyúló nyugat-afrikai vb ötletével
próbálkozó Nigéria már tavaly visszavonta pályázatát. Maradtak öten, s
a belga Jan Peeters vezette FIFA-szemlebizottság végigjárta, majd minősítette
a pályázókat. Az értékelés szerint a legjobb munkát a Dél-afrikai Köztársaság
nyújtotta be. Az apartheid miatti kiközösítés után a sportvilágba alig
egy évtizede visszatérő ország négy éve majdnem megszerezte a 2006-os világbajnokságot.
A FIFA végrehajtó-bizottságában egy szavazattal maradt le a dél-afrikai
pályázat a német mögött, úgy, hogy az új-zélandi Charles Dempsey tartózkodott
a voksolástól. A döntését azzal indokolta, hogy a választás előtti éjszaka
meg akarták vesztegetni, s ezért nem nyilvánított véleményt. Pedig ha az
óceániai szövetség utasítását követve a dél-afrikaiakat támogatja, akkor
szavazategyenlőség állt volna elő, így az elnök döntött volna, márpedig
Blatter már akkor sem titkolta, az afrikai rendezés híve. A dél-afrikaiak
nem adták fel, ismét jelentkeztek, s esélyeiket javítja, hogy közben rendeztek
világbajnokságot rögbiben és krikettben is. A szemlebizottságtól nagyon
jó minősítést kapott Marokkó és Egyiptom is. Utóbbi, első afrikai országként,
már a második, 1934-es világbajnokságon is részt vett, Marokkó 1970-ben
játszott először a legjobbak között, s már negyedszer pályázik vb-re. Az
első alkalommal, amikor az 1994-es tornáért folyt a verseny, csak egyetlen
szavazattal kapott ki az Egyesült Államoktól. Tunézia, amely eleinte Líbiával
párban próbálkozott, jó osztályzatot érdemelt a FIFA-küldöttektől, de tegnap
visszalépett, míg Líbia alighanem tévedésből küldhette el Zürichbe a pályázatát.
Tegnap a versenyben maradó négy jelölt félórás prezentációt tarthatott
a FIFA végrehajtó-bizottságának 24 tagja előtt, majd a szemlebizottság
számolt be a jelentéséről. A testület ma délelőtt titkos szavazással dönt
a házigazdáról. Az az ország, amelyik 13 voksot kap, győzött. Ha nincs
meg az abszolút többség az első körben, a legkevesebb szavazatot kapó kiesik,
és következik az újabb forduló, míg végül marad egy, amelyik mindent visz.
A 2010-es világbajnokság végül a Dél-Afrika vitte el.
Eurovíziós dalfesztivál
ww.duntv.hu
Az ukrán Ruszlana nyerte meg az idei Eurovíziós dalfesztivált, amelynek
döntőjét tegnap este tartották Isztambulban. Ruszlana győztes dalával a
Kárpátok hegyvidékének népzenéjét, néptáncait idézte fel. A 36 részt vevő
országból érkezett szavazatok alapján második lett a szerb-montenegrói
énekes, harmadik helyen pedig a görögök végeztek.
2004. május 17., hétfő 00:41