GySEV: Sopron regoinális központtá válik
Az EU-csatlakozás hatására, – miután a felmérések
szerint a térségben nincs a GYSEV-hez hasonló léptékű szolgáltató –
Sopron regionális központtá válik. A vállalat székhelye Sopronba kerül.
A Hotel Sopront értékesítik.
A GySEV Rt. közelmúlban zajlott közgyűlését követően
2004. június 15-én, Budapesten sajtótájékoztatón ismertették a céget
érintő főbb döntéseket, illetve a közgyűlés határozatait..
A közérdeklődésre számot tartó kérdésekről a cyberpess is tájékozódott.
A GySEV Rt. 2004. május 28-án megtartott évi rendes
közgyűlésen elfogadásra került a cég 2003. évi mérlegbeszámolója és a 2004.
évi üzleti terve.
A tulajdonosok tájékoztatást kaptak a készülő vállalati stratégia és
vagyonértékelés állásáról.
A tulajdonosok - a jövőbeni vállalati célokat támogatandó – összességében
1.8 milliárd Ft értékű tőkeemelést szavaztak meg és szándékoznak végrehajtani
a GYSEV Rt-ben - több lépcsőben - az alábbiak szerint: 2004. évben az osztrák
állam 600 millió forint, a Speditionsholding AG. 72 millió forint értékben
emel tőkét a vállalatban. Még ebben az évben a Speditionsholding megvásárolja
GYSEV Rt. saját részvényeit (1.4 %) + 28 millió forint tőkeemelést hajt
végre. A magyar állam 2005, 2006, 2007 években 300 millió forint/év, 2008-ban
200 millió forint összegű tőkeemelést hajt végre.
A közgyűlés határozott a nem vasúti célú ingatlan és
portfolió elemek értékesítéséről. Értékesíthetők: a Raabergast (Hotel
Sopron, a Hotel Lokomotív, a nagycenki vendéglátó egység), a soproni
GySEV-sportpálya, valamint a Vasútvill Kft.a HTA Kft., a Plantech
Kft., a Raabertrade Kft. és a Vámservice Kft. GySEV Rt. tulajdonában lévő
üzletrészei.
A tulajdonosok abban az esetben járulnak hozzá az értékesítéshez, ha
az értékesítésből befolyó összegeket vasútfejlesztésre fordítják.
A közgyűlés határozott arról, hogy a vállalat székhelye
Sopronba kerüljön. Budapesten vezérképviselet és kereskedelmi iroda, Bécsben
kereskedelmi iroda működik a jövőben. A bécsi és wulkaprodersdorf-i telephely
státusza változatlan marad, a változások okiratba foglalása a következő,
szeptemberi közgyűlésen történik.
A közgyűlés megerősítette Siklós Csaba vezérigazgató
úr megbízatását 2004. december 31-ig.
Az FB. tagok közé - a tulajdonosi szerkezetváltásnak
megfelelően - a Speditionsholding Ag részéről Gustav Poschalko úr illetve
az Osztrák Szövetségi Állam alkancellárjának kabinetfőnöke dr.Christian
Ebner úr került megválasztásra.
A GySEV Rt. magyar és osztrák üzemének összevont működését jellemző
2003. évi főbb – számunkra közölt – tájékozató forgalmi és számviteli
adatok szerint a vállalat magyar üzeme 134 millió forint veszteséggel,
az osztrák üzem 5.000 € eredménnyel zárta a 2003-as gazdálkodási évet.
Figyelembe véve, hogy a mozdonyvásárlásokból eredő hosszúlejáratú
hiteleket átértékelése a magyar üzemben 440 millió forint többlet költséget
okozott, a munkavállalókhoz kötődő többlet céltartalékok megképzése
közel 1 millió euró többlet ráfordítást okozott az osztrák üzemben, a céltartalékok
és a hitelátértékelés nélkül a GYSEV Rt. eredménypozíciói 2003. évben összességében
1,4 milliárd forint értékben javultak.
Áruszállítás
Az áruszállítás területén a GYSEV Rt. áruszállítási teljesítményei
jelentősen nőttek.
2003. évben 7,032 mill tonna árut szállítottak , mely 5,87 %-os növekedés
az előző évhez képest.
A ROLA forgalom - folyamatos hatékonyságjavulás mellett - 2002. II.
felétől fokozatosan csökkent, melynek oka részben a magyar közúti járműpark
jobb műszaki színvonala, illetve az új alternatív útirányok megjelenése.
Személyszállítás
A GYSEV Rt., a MÁV Rt, és az ÖBB új Eurégiós közlekedési rendszert
vezetett be, az utasforgalom hosszabb távú fellendítése érdekében. A GYSEV
3.818 millió utast szállított 2003. évben. Személyszállítási tevékenység
veszteségesebb lett az előző évhez képest, melynek alapvető oka, hogy a
személyszállítás költségei új költségstruktúrában kerültek elszámolásra.
A GySEV Rt. magyar és osztrák üzemének összevont működését jellemző,
2004-re tervezett adatokra vonatkozóan megtudtuk:
2004. évben a legnagyobb kihívás a vállalat vezetése számára, a költségcsökkentési
program folytatása és az áruszállításból származó bevételek növelése.
Szintén a 2004-es év feladata a közszolgáltatási (személyszállítás),
infrastruktúra működtetési és a kombinált fuvarozás támogatási szerződések
megkötése a magyar állammal. A szerződések – a veszteségek csökkentésén
túlmenően – fejlesztési lehetőséget is kell, hogy biztosítsanak a vasútvállalat
számára.
A személyszállítás területén a GySEV javítani kívánja a személyszállítási
szolgáltatása színvonalát. További 20 db személykocsi és 3 db két-áramrendszerű
motorvonat megrendelését tervezik. Ezzel a régióban növekvő mértékű, színvonalú
és intenzitású szolgáltatást kívánnak nyújtani.
A GYSEV Rt. is belépett a Nemzeti Üdülési Csekk elfogadó helyeinek sorába.
Speciális kedvezményekkel, illetve a Sopron-Szombathely vonal melletti
ipari üzemek hivatásforgalmának vasútra terelésével szeretnék emelni utasaink
létszámát.
Az áruszállítási teljesítmények terén a 2003 évhez hasonló növekedési
ütemet terveznek. Annak szerkezetében azonban változás várható, tekintettel
arra, hogy az EU-csatlakozás miatt, illetve az osztrák “ÖKO-Pont” rendszer
megszüntetésének hatására a ROLA forgalom a töredékére eshet vissza. (Ez
a tény különösen az osztrák üzem eredményességére lehet hatással.) Ennek
ellensúlyozásaként új ROLA viszonylatok kialakításának lehetőségét vizsgálják.
A hagyományos árufuvarozásban a magyar gazdaság növekedésével, GDP arányos
növekedésre számítanak, illetve a GYSEV vonalán képzett projektvonatok
számát kívánják fokozni. Tervezik újabb két-áramrendszerű mozdonyok beszerzését.
Logisztika
Az EU-csatlakozás hatására Sopron regionális központtá válik. Felméréseik
szerint nincs a térségben a GYSEV-hez hasonló léptékű szolgáltató, ezért
még az idén tervezik egy 3000 négyzetméteres, tovább bővíthető raktár megépítését.
Így kívánják ellensúlyozni a vámügynöki tevékenység csökkenéséből adódó
bevételkiesést.
Idegenforgalom, vendéglátás:
A tulajdonosaik megerősítették a Hotel Sopron szálloda értékesítésének
szándékát. Az értékesítés időpontjáig kiemelt feladat, hogy a szálloda
gazdálkodási mutatói javuljanak. (Az elmúlt 5 hónap eredményei kedvezőek.)
A hatékonyság javító intézkedések eredményei már mutatkoznak. A szálloda
eladásából befolyó összeget a vasút fejlesztésére kívánják fordítani.
S.T.-T.É.
Fotó:T.Zs.
2004. jĂşnius 16., szerda 16:02
|