CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 25., hĂ©tfĹ‘, Katalin, Alán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

Kontrasztok fényében

A XX. Régi zenei napok alkalmából 28-án, hétfőn, 20.00 órakor a Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ Petőfi-termében Komlós Katalin fortepiano és Zádori Mária ének hangversenyét hallgathatták meg az érdeklődők. A hangversenyen Fusz, Mozart és Beethoven művek hangzottak el.


Varietas delectat, mondta a latin, s noha nem biztos, hogy pont erre az esetre gondolt, de most minden hátsó gondolat nélkül alkalmazhatjuk a mai koncertre, ahol két, alkatilag teljesen különböző előadót hallgathattunk párhuzamosan és külön-külön, s mindkettő olyan élményben részesítette a hallgatóságot, melyet kár lett volna kihagyni.
Komlós Katalin professzor, aki a Zeneművészeti Egyetem Zenetörténeti tanszékének vezetője, a fortepiano nemzetközi hírű ismerője ült a hangszernél, és egy nagyon érdekes és tanulságos előadásmódot ismerhettünk meg rajta keresztül. Legjobban a racionális előadás fogalmával jellemezhetjük a Mozart és Beethoven művek előadását. A legkisebb hangok, a leggyorsabb futamok is csak ott és csak úgy voltak elképzelhetők, ahogyan hallottuk, minden tekintetben megfontoltan, a spontaneitás csaknem teljes kizárásával. Komlós Katalin, a nemzetközi tekintélyű professzor ma is, a hangszer mellől is tanított. Általában stílust és értelmezést, a gyakorlatban a variációk előadói stílusát, a rondóforma visszatérési stílusgyakorlatát, miközben önmagával szemben is olyan maximális elvárással lépett fel, amilyennek úgy, elméletben a szigorú professzorokat szoktuk elképzelni.


Nagyon kedves meglepetés volt a hallgatósággal szemben, hogy minden széken ott találtuk a Zádori Mária által előadott német nyelvű dalok kitűnő, nyers fordítását. (Farkas Zoltán)
Meg kell, hogy mondjam, a szövegek előzetes elolvasása csaknem kétségbeeséssel töltött el, mert a romantikus ömlengésnek a mai embertől talán legtávolabb álló elemeit véltem felfedezni a sorok között. S akkor megjelent a maga kedves természetességével a művésznő, és valami félelmetes intuitivitással kezdte el a prózában - úgy gondolom - harsány nevetés nélkül tolmácsolhatatlan dalokat, s a zene "varázsszemüvegén" át elfogadtatta azokat a hallgatósággal. Prózai közbevetésként el kell, hogy mondjam: Zádori Mária "megérett", hangja tündököl, fantasztikusan tisztán szól, még a leghosszabb ritartandókban is rezzenéstelen érc-tisztasággal. Kiejtése tiszta, artikulált, értelmezése pedig művészi. Sehol sem lehetne jobban elmondani, mint itt, hogy minden ömlengéstől, mesterséges hatásvadászattól mentesen, tőle valóban hihetően szólaltak meg a dalok, élénk mimikája mindenkit magával ragadott. Csaknem elnevettem magam, amikor az egyik költemény végén a csillagfényt megidézve, felfelé nézve hallgatott el az utolsó hang, s a felcsattanó taps közepette láttam egy fiatalembert, aki a művésznő tekintetét követve kereste az üres oldalkarzaton a csillag nyomát. Lehet, hogy megtalálta, lehet, hogy tényleg ott volt.
- DI -



2004. június 28., hétfő 22:47


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület