CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 27., szombat, Zita napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

Mozgalmas Mozart

A XX. Régi zenei napok 29-i, keddi rendezvénye 20.00 órakor a Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ nagy(Liszt)termében az Orfeo zenekar Mozart hangversenye volt. Közreműködött az énekkar, szólisták Malcolm Bilson (c-moll zongoraverseny K49), Csereklyei Andrea, szoprán, Halmai Katalin, mezzoszoprán és Timothy Bentch,tenor (Davidde Penitente, K 469)


A hangverseny bevezető számaként A varázsfuvola-nyitány, K620 hangzott fel nagyon szép előadásban. Már ekkor hallani lehetett, ami a későbbi műsorszámok alatt joggal erősödött meg mind a hallgatókban, mind a látható gesztusokkal reagáló zenekari tagokban, hogy a zenekar erősségei a vonósok és a rézfúvósok, mely képbe a fafúvósok nehezen illenek, s az egyik hangszerrel nem lehet (nem tudnak) pianó-t fújni. A kontraszt azért bántó és a veszteségért márcsak azért is kár, mert egyébként tisztelet a zenekar és karmestere, Vashegyi György előtt a nyújtott teljesítményért. Nagyszerűen muzsikáltak, kiváló a hangzásviláguk, nagyon jók és megbízhatók bőgőseik, technikai nehézség alig akad vonósaik előtt. Zenészek, akiknek az adott kor zenéje - karmesteri és Bilson-i segítséggel - vérükben van.


A c-moll zongoraverseny alkalmat adott a nézőknek, hogy meggyőződjenek Malcolm Bilson humoráról és toleranciájáról, mikor a fortepiano egy hangja felmondta a szolgálatot. Hosszas rábeszélés és hangolás után már hajlandó volt tisztességesebb hangokat is kiadni a szerencsétlen "klónozott doboz", de egyes hangok feltűnően tompán, fénytelenül szólaltak meg így is. A strapát azonban - egy db újabb póthangolással - a továbbiakban már jól bírta. Analógiaként eszembe jutottak régi zsigulijaim, melyeknek a szelepállítása csak a szervíz kapujáig tartott. A darab alatt csak erősödött bennem az érzés, hogy addig nem hagyom fortepiano-ra rábeszélni magam, ameddig meg nem látom rajta a Steinway ( ad analogiam BMW) címkét. A versenymű egyébként a fafúvósok csaknem teljes, knock-out-szerű győzelmével ért véget. A művészet csodája, hogy a rozoga hangszer és az erőszak ellenére a közönség felismerte (újra felismerte?) Malcolm Bilsonban azt a fantasztikus megújulási képességet és gazdagságot, melyet minden mű megszólaltatásába bele tud vinni. A vastapsot a művész egy Mozart szonáta lassú tételének csodálatosan gazdag megszólaltatásával hálálta meg - örömünkre.


A bűnbánati zsoltár, melyet most hallottam életemben először, sok meglepetéssel szolgált. Először is minden tudományos vizsgálat nélkül sem lehet kétséges, legalábbis a Requiemet ismerők számára, hogy a mű a gyászmise számos részletét "előiratszerűen" tartalmazza, s más zeneszerzők műveire sem esik néha nehezünkre az asszociáció. Néhány különbség azonban határozottan észrevehető. Az első, hogy a Requiem lényegesen árnyaltabb, jobban gazdálkodik az énekesek hangjával és változatosabban használja a dinamikát (ebből a szempontból is érettebb mű). Viszont a Dávid-zsoltár sokkalta virtuózabb, áriái lényegében önálló hangversenyáriák, s az énekkar szopránszólamának is igencsak kellett az intonációkkor kapaszkodnia. Úgy érzem, hogy a feladattal a zenekar dícsért szólamai és az énekkar mellett a legjobban Halmai Katalin birkózott meg.
Minden említett akadály és image-rontó megjegyzés ellenére szép és tanulságos hangversenyt tudhatunk magunk mögött. S noha Mozarttól hangfelvétel nem maradt fenn közvetlenül, nyugodt lelkiismerettel ki lehet mindazt válogatni, amit Mozart tökéletesen így képzelt el megvalósíthatónak, s azt is teljes lelkiismereti nyugalommal tessék kiszelektálni, amire a nagy magyar lírikus eképpen asszociált: "Gondolta a fene!"
- DI -



2004. jĂşnius 29., kedd 23:41


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület