Készült: szabadon
Nemecsek anyja szeretőt tart, a felesége által kisemmizett
grund őr, Gál János pedig Csele nagyanyjához, Horváth Edithez kerül újra
közel. Ne lepődjön meg senki, ez nem valamelyik gagyi magyar szappanopera
ezer és ki tudja hányadik részének tartalmi összefoglalója. E mozzanatok
ugyanis Molnár Ferenc világhírű regényének, A Pál utcai fiúknak kissé Dél-Amerikaira
sikeredett filmváltozatában lelhetőek fel.
Tehát mégis belekerült az örökösök által olyannyira
kifogásolt Nemecsek mama új figurája. Csele kissé laza, "jó fej" nagymamája
kilóg az akkori családmodellből egyéni stílusával. A filmben megjelenik
a grund, felesége által kisemmizett, örökgyerek őre, Gál János figurája
is, amely üde színfoltot visz a történetbe, és oldja a felnőttek bűnnel
teli világa okozta nyomasztó légkört.
Ám az első fél órában mégis valami más vonhatja el
a néző figyelmét. Ez a valami pedig a Feketeerdő Klinika. Boka lecsúszott
huszártiszt apját játszó színész ugyanis a '90-es évek hazai sztársorozatának
vakítóan fehér köpenyű, délies típusú orvosa, míg Frau Brinkmann most Gálnéként,
kemény üzletasszony képében jelenik meg. Ezt megemésztve nekiveselkedtem
a következő próbatételnek, Nemecsek anyuka karakterének. Szorítottam, drukkoltam,
mint aki nem hiszi el, hogy megtörténhet… De megtörtént. Nemecsek anyja
nyíltan a kamerák kereszttüzében ugyan nem, ám a család elhagyással viszont
már megcsalja az éjt nappallá téve dolgozó férjét. Bár érthetetlen a jómódú
Kovács úrhoz fűződő viszonya, hiszen nem hagyja ki a kínálkozó alkalmakat,
hogy találkozzon "szeretőjével", ám amikor az közeledne hozzá, menekül
tőle. Hogy ne legyen ennyire egyszerű a szerelmi szálak vonulata, ezért
a neje - Brinkmann-né - által vagyonából kiforgatott, kutyájával a Pál
utczai fatelepen magányosan éldegélő vén tengerész, Gál János is összemelegedik
egykori barátnőjével - ej-ej János - a talpraesett Horváth Edittel. A felnőttek
csupa bűn világából egyetlen hihető, ízig-vérig magyar történet fut végig,
ez pedig Boka lecsúszott, italozó, párbajozó, a család vagyonát elkártyázó
huszártiszt édesapjáé. De ezt már megszokhattuk a békeidők Monarchiáját
bemutató filmekben.
A fiúk viszont a szó szoros értelmében játszanak.
Bátran kimondhatjuk, Nemecsek karaktere sikeredett a legjobbra a maga elálló
füleivel, és az igazi jó szándékú fiút rejtő fizimiskájával. De a rendezőt
effajta érzéke a többi ifjú szereplő kiválogatásakor sem hagyta cserben,
amelynek köszönhetően egy olyan csapatot sikerült kreálnia, akikért a maratoni
hosszúságura nyúlt Molnár mű végén is képesek vagyunk szorítani. Sajnos
a srácokat leszámítva többször lehuppan Maurizio Zaccaro műve, és ezen
még az olyan bulváros fogások sem segítenek, mint Nemecsek mama kálváriája,
és a két öreg lassan alakulgató mélyebb kapcsolata.
A képek hatásosak, sőt sokszor azon kaptam magam,
hogy magamban szépeknek tituláltam. A Józsefvárosi miliő persze tombol,
és csak sejteni lehet, hogy a Millenniumra kiglancolt Budapest akkor még
jobbhírű kerülete nem így festhetett. Különösen, ha nem keverjük össze
a szomszédos Ferencvárossal, mint azt a rendező tette, de ez legyen a legkisebb
baj.
Be kell hogy valljam, soha nem tartozott a szívem
csücskébe A Pál utcai fiúk. Nem értettem, miért kell egy ilyen nyomasztó
történettel traktálni általános iskolai éveim alatt. Ezen a film sem tudott
változtatni annak ellenére, hogy egy helyes, korunk nézőjének egy befogadhatóbb
mű született Zaccaro keze alatt.
Szappanopera a javából.
Budapest, 2004. július 4.
Stöckert Dávid
2004. július 05., hétfő 16:38
|