Drámai végkifejletek Magyar film nem kapott díjat Karlovy Varyban
Népszabadság • Csákvári Géza • 2004.
július 12.
Hiába vett részt Magyarország két versenyfilmmel - Janisch Attila Másnap
című lassú tempójú thrillere és Nemes Gyula A mulandóság gátja című, a
Kopaszi-gát lepusztulását bemutató kísérleti dokumentumfilmje - a XXXIX.
Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztiválon, a szombaton véget ért csehországi
mustrán egy díjat sem kapott magyar alkotó.
A 20 ezer amerikai dollárral járó nagydíjat, a Kristály Glóbuszt az
Al Ruben vezette zsűritől az Andrea és Antonio Frazzi rendezte Certi Bambini
(Gyerektörténet) kapta, amely egy tizenkét éves fiú bűnözővé, egészen pontosan
(bér)gyilkossá válásáról szól. Dramaturgiai szarvashiba: a történetet teljesen
nyilvánvalóan, előre kitalálhatóan mesélik el; a cselekmény lineáris része
harmatgyenge, szinte agyonnyomják az eltúlzott flashbackek. A néha neorealista
elemeket giccses tanmesével elegyítő mozi nem fogja helyreállítani az olasz
film egyre megkopottabb hírnevét, maradjunk annyiban, hogy legalább korrekt,
jó szándékú munkáról van szó.
Én sokkal inkább annak a horvát-bosnyák koprodukcióban készült Tu (Itt)
című dolgozatnak adtam volna a Kristály Glóbuszt, amely végül is a zsűri
szintén jelentős - de sokkal kevesebb pénzzel járó - különdíját kapta meg.
Zrinko Orgesta rendező az utóbbi évtized horvát valóságáról, társadalmi
problémáiról beszél. A rövid etűdökből összeálló film úgy mutat be sorsokat,
hogy a kis darabkákból végül valóban összeáll a kép: ez nagy rendezői kvalitásról
tanúskodik. Orgestának sikerült elkapnia az életnek azokat a pillanatait,
amikor ugyan nem történik semmi komoly, kézzelfogható tragédia, mégis mély
fájdalmat érzünk. A titok az apróságokban rejlik, olyan finomságokkal van
tele ez a mozi, amelyekből azonnal át tudjuk érezni az ábrázolt sorsokat.
A sajtóbeszélgetésen meg is jegyeztük, hogy ilyen mély fájdalom- és
depresszióábrázolás szokatlan egy fiatalabb közönségnek (is) szánt mű esetében.
Zrinko Orgesta szerint ez mindennapos dolog Horvátországban: egy tanulmányban
kimutatták, hogy déli szomszédunknál a megbetegedések egyik fő oka az elburjánzó
depresszió. Bár a rendező ehhez mosolyogva hozzátette: ha nem volna depresszió,
a XX. században nem készült volna ennyi kitűnő magyar és lengyel film.
Érdekesség, hogy a Philip Morris-különdíjat szintén horvát mű, Vinko
Bresan - az ismert író, Ivo Bresan fia - Svjedoci (A tanúk) című, kevésbé
sikerült háborús drámája kapta. Ez különösen annak a fényében értékelődik
fel, hogy a horvát nemzeti filmgyártás komoly válságban van: évente csupán
mintegy három-öt film készül. Ráadásul egy időben nem tud két rendező forgatni,
mert nincs két stábra elegendő szakember az országban.
A kritikusok nemzetközi szövetségének zsűrije az orosz Valerij Todorovszkij
A mostohatestvérem Frankenstein című családi drámáját találta a legjobbnak.
Bár kicsit ijesztően ez is családi körnek indul, a fizikusként dolgozó,
két gyerekével boldog házasságban élő Krimov megtudja: nemrég elhunyt fiatalkori
szeretőjétől van egy idősebb fia, Pavel. A szituációt az teszi igazán pikánssá,
hogy Pavel háborús veterán; elvesztette az egyik szemét, és pszichésen
is zavart. Féltékeny öccse nem kedveli újdonsült testvérét, és megkéri
pár haverját, hogy verjék meg. Pavel azonban még mindig a harctéri ellenséget
látja maga körül, és mindent megtesz, hogy megvédje a családját. A rendező
pedig jó érzékkel vezeti át a szociológiai-társadalmi drámát a személyes
hangvételű tragédia felé. (A családi dráma egyébként visszatérő, talán
a legfontosabb témája a friss európai filmnek, számos ilyen mű szerepelt
az információs programban is.)
A Karlovy Vary-i fesztivál programját és hangulatát abszolút pozitívnak
értékeljük - bár a versenyfilmek színvonala nem volt a legjobb. De ez egyrészt
betudható az európai filmművészet utóbbi években folyamatosan megfigyelhető
visszaesésének is. Másrészt az is tény, hogy a legígéretesebb alkotókat,
műveket elszipkázza a három monstre rendezvény - Berlin, Cannes és Velence.
Sztárokat is nagyon nehéz már idecibálni, most is csak azokat sikerült,
akik éppen Csehországban forgatják új filmjüket (Elijah Wood, Jacqueline
Bisset vagy a záróestén életműdíjjal kitüntetett Roman Polanski).
A rendszerváltozás után megvolt a komoly esélye annak, hogy a vasfüggöny
lebontásával együtt a régió legnagyobb filmes eseménye is összeomlik. A
fesztivál vezetői azonban sikeresen életben tartották a mustrát. Információs
programjában a legfontosabb fesztiváldarabok bepótolhatók, tehát annak
is érdemes eljönnie, aki esetleg nem tud eljutni a három nagy fesztiválra.
Ez azonban nem lett volna elég a túléléshez. Kell az a rengeteg fiatal
is, aki ma már szerves része a rendezvénynek. Sosem láttam még olyan fesztivált,
amely ennyire laza volna. A szocreál hangulatot árasztó fő helyszínt, a
Thermal Hotelt pedig feldobja a rengeteg kolbászsütő és sörsátor, ismerek
olyan kollégákat, akik rendszeresen több kilót fölszednek az itt töltött
bő egy hét alatt. A hátizsákos egyetemisták pedig szinte bekebelezik a
fürdővárost, a bulihangulat ellepi a vetítési helyszíneket is. Az is pozitív,
hogy az előadások kezdése előtt pár perccel ingyen is beengedik az embereket,
így a fesztivál minden egyes vetítése telt házzal zajlik. Az idén egyébként
a több mint 230 filmet mintegy 125 ezren nézték meg: ez új nézőcsúcs.
EU: 80587601 tehén, de hány ember?
www.magyarhirlap.hu
Az Európai Unió pontosan tudja, hogy hány tehén legel rétjein, de arra
vonatkozólag csak becslései vannak, hogy hány ember él a 25 tagországban
- jelentette ki Michel Vanden Abeele.
Az Eurostat igazgatója azért nyilatkozott erről a belga L'Echo című
lapnak, hogy az Unió vezetőit felszólítsa arra, hogy hagyják abba a szükségtelen
adatok felhalmozását.
"A kergemarhakór miatt pontosan tudjuk, hogy hány tehén van Európában,
de arról nem tudunk pontos adatokat szolgáltatni, hogy valójában hány ember
él az Unióban" - nyilatkozta a 'főstatisztikus'.
A legutolsó év, amelyről teljes adatok állnak rendelkezésre 2001. és
akkor 80587601 tehén volt Európában. Emberből jelenleg körülbelül 450 milliót
tartanak nyilván.
Reuters
Még nem életveszélyesek a budapesti hidak A Margit hidat már rég
rendbe kellett volna hozni
MNO
Bár még nem életveszélyesek, de igencsak felújításra szorulnak a közúti
és Duna-hidak egyaránt. A Margit hidat már rég rendbe kellett volna hozni,
ám az illetékesek szerint a forgalmi viszonyok ezt nem teszik lehetővé.
A fővárosi hidak karbantartása egyre halasztódik. Nem életveszélyesek
ugyan, de felújításra szorulnak, ugyanis nagyon rossz állapotban vannak
– mondta Apáti Ernő, a Hídépítő Részvénytársaság vezérigazgatója. Szerinte
ennek oka elsősorban a pénzhiány. A hídállomány bizonyos százalékát évente
fenntartásra, felújításra kellene fordítani, de ez nem történik meg. Leszögezte:
nem budapesti és nem magyarországi, ez világjelenség. Az unióban erre vonatkozóan
egyelőre nem létezik semmiféle norma, de azt szokták mondani, hogy az állomány
értékének egy-két százalékát minden évben fenntartásra kellene fordítani,
ennek ellenére ez nem következik be.
A szakember nem tudta megmondani, hogy hazánkban jelenleg hány híd van,
de azt megjegyezte: csak Budapesten több százat tartanak nyilván. Ezek
fenntartására évente milliárdokat kellene költeni, erre viszont nincs keret.
Apáti állítja: tűzoltás jellegű javítás folyik Európában mindenhol, hiszen
a hidak többségét az illetékesek csak akkor kezdik el felújítani, amikor
azok már közel kerülnek az életveszélyes állapothoz. – A Margit hidat is
fel kellene újítani, itt is nagy lemaradásban vagyunk. Az utolsó komoly
beavatkozás 1978-ban volt, azóta semmi komoly restaurálás nem történt.
Sajnos, a forgalmi viszonyok nem teszik lehetővé azt, hogy kivegyék – mondta.
A szakember információi szerint ez csak akkor kezdődhet el, ha valamelyik
északi híd elkészül. – Nem vagyok benne biztos, hogy nem lesz rá szükség
előbb – hangsúlyozta Apáti.
Forrás: Magyar Rádió
Terrortámadástól tartanak november másodika körül
NÉPSZAVA Online
Az Egyesült Államok hatóságai fontolóra vették az elnökválasztás elhalasztásának
lehetőségét, mivel attól tartanak, hogy az al-Kaida november másodikán
vagy közvetlenül előtte-utána tervez nagy terrortámadást. A Newsweek értesülését
az amerikai belbiztonsgi minisztérium illetékesei megerősítették a CNN-nek.
Úgy merült fel a kérdés, hogy a belbiztonsági miniszter, Tom Ridge
levelet kapott az amerikai választásokat segítő bizottság vezetőjétől,
DeForest Soariestől, aki felvetette, nincs olyan testület az Egyesült Államokban,
amely - szükség esetén - engedélyezhetné a választás elhalasztását. A bizottságot
a 2000. évi választások után állították fel, hogy ne fordulhassanak elő
a floridaihoz hasonló problémák.
Volt Fesztivál magasfeszültséggel
www.magyarhirlap.hu
Állok az osztrák határsávon, vagyis Sopron külterületén, a Volt fesztiválon.
Túró rudi automata, gumikötélen himbálózó emberek, távolabb az erdő, közelebb
színpadok. Utolsó nap van, méltányolható sorok a hatszáz forintos kolbászhoz,
sörből mindig van dobozos, egy death metal banda próbálkozik a deszkákon
direkt energiaátvitellel.
Egy helyi ember a különbséget magyarázza. A Volt fesztivál nyugat-magyarországi,
nem úgy mint a mezőtúri, tokaji, vagy időnként az EFOTT. Mások az emberek.
Gondolom a kulturáltságra céloz. Tévesen. Talán több a fiatal, diszkón
nevelkedett, pipás/csíkosmackós fiatal. És akkor?
Roy és Markovic
A Voltnak egy sajátossága biztosan van. Utólagosan levont következtetés:
durva zenéket játszanak, sokat. Mindegy, hogy rock vagy elektro. De az
is lehet, hogy csak mi futottunk folyton ilyen zenékbe. Leszámítva a berockosodott
Roy és Ádámot, akik próbálják megénekeltetni az egyre borongósabb eget
kémlelő ötven fős közönséget.
Valójában, sokakkal együtt mi is az éjfél után kezdődő londoni LTJ Bukemet
jöttünk megnézni. Danny Williamson alias Bukemmel kapcsolatban már a "neves
dídzsé" kifejezés sem pontos. Legendáról beszélhetünk ugyanis. Egy, vagy
talán már több generáció alapművei kötődnek nevéhez. Logical Progression,
Earth, Demon's Theme... Egyelőre azonban maradjunk az alapozásnál. Journey
inwards.
Bukem
Boban Markovic a nagyszínpadon. Személyében pedig egy igazi nemzeti
hőst tisztelhetünk. A soproni közönség talán kissé visszafogottabban mozog
a szerb rezesek zenéjére. Igazából csak a legismertebb dalok késztetnek
jelentősebbnek nevezhető csípő- és karmozgásra. Hiába, nem, ez nem Pécs,
ez nem Szeged. Az osztrák határsávon nincs meg pontosan az az életérzés
– üsse kő, legyen ebből is sztereotípia.
A szentély ezen a fesztiválon, ezen a napon egy kisebb sátor, ahol szigorú
figyelmeztetés hirdeti: belépés csak 18 éven felülieknek. Sorba állunk,
lehetetlen színű pecsétet maszíroznak a csuklómra. Bent semmi nyoma a felnőttségnek.
Ugyanazok az emberek, mint odakint. A színpadon emberkísérlet, emberperformance,
bekötött szemű vállalkozó kedvűekre próbál hatni a társulat. Igen jó előadás.
Főleg a hagymát habzsoló nők lehelete. Hagymásrétes-imitálás. Részletesebben
majd egyszer.
Bukem for all
Minél előrébb tartunk az időben, annál nehezebb bejutni ide, egyre
nagyobb sorbanállás, egyre kevesebb gumikötélen himbálózó ember.
Bukem előtt még hátra van néhány dj. Az ízí hip-hopról lassan hangolódunk
át az egyre durvább ütemekre. Aztán valamikor hajnali egy után színpadra
lép Bukem és állandó MC-je, vagyis megmondóembere, Conrad. Ekkorra már
lépni is alig lehet a sátorban. Bulizósabb drum’n’bass-re számítunk, minőségire.
Meg is kapjuk, a közönség végre önfeledt, elengedi magát, és körpályára
állított táncolási kedv uralkodik el.
A dj és az mc gyakorlatilag teljes összhangban tud tolni egyet-egyet
a hangulat feliratú potmeteren (is). Fél óra elteltével már hihetetlennek
tűnik, hogy vége lesz egyszer. Pedig.
Visszatérve a korhatárra. Mellettem arcizomrángásban szenvedő tinédzserek
vihorásznak azon, ahogy a többiek táncolnak. A helyi diszkóban felszedett
tudásukat próbálják időről időre megvilantani. Milli Vanilliék mégis közöttünk
vannak. Elég idétlenek, főleg, ahogy megpróbálnak meggyújtani egy cigit.
Szívjad, ne fújd. Nem segít. Egy órán keresztül próbálja kiégetni a dzsekimet.
Nem sikerült. Azért valamit az én generációm még jobban tud.
Útban vissza, a sátor felé még beleütközünk a Viva színpadába, ahol
eszméletlen ütemben forog a bakelit, masszív rémálmok oka lesz ez, a néhány
méterrel arrébb található sátrakban. A hullafáradt reggelen a színpadbontás
embertelen hangjaira ébredünk. Biztonsági őrök elnyűtt tekintetet próbálja
meg végigkövetni távozásunkat. Felkelt a nap. Jöhetne valami közhely arról,
hogy Sopron, meg hűség, meg város.
Oké Volt.
Szabó Gergely
3,5 milliárd forintból újítják fel a Mátyás-templomot
www.radio.hu
Állami pénzből újítják fel Budapest egyik legszebb templomát: a Mátyás-templom
épületén őszig az életveszély-elhárítási munkák folynak, meg az egyeztetések
az egyházzal. Erre az esztendőre 1 milliárd 700 millió forint állami pénz
áll rendelkezésre.
Valószínűleg az államnak kell vállalnia a Mátyás-templom teljes fölújítását,
mert a katolikus egyháznak nincs elég pénze erre a célra - derült ki Erdő
Péter bíboros leveléből, amelyet a kulturális minisztériumnak írt. A budavári
műemléket '99-ben adta vissza a főváros a katolikus egyháznak, néhány éve
már elkészítették a helyreállítási és a bővítési tervet, a templom körül,
a tér szintje alatt előadótermet, jegypénztárat és mosdókat alakítottak
volna ki.
- Az egyházak korábbi elképzeléseivel szemben az állam nem támogatja
az úgynevezett bővített rekonstrukciós programot – mondta el Áts Tamás
miniszteri biztos. A miniszterelnök úr és Hiller István miniszter úr is
több ízben jelentette ki, hogy központi költségvetési forrásból fogják
finanszírozni a Mátyás-templom műemléki rekonstrukcióját. Folyamatosan
tárgyalunk a tulajdonossal, majd a jogerős építési engedélyek birtokában
reményeink szerint kora tavasszal kezdődhet meg a templom teljes rekonstrukciója,
azonban már ez év októberében is látható jelei lesznek, hiszen életveszély
elhárítás címen a főtornyot fel fogjuk állványoztatni, és azokat az életveszélyessé
vált kőelemeket fogjuk átvizsgáltatni, amelyek az elmúlt időszakban köztudottan
sok problémát okoztak a tulajdonosnak.
- Minderre mennyi pénzt költ az állam?
- A csökkentett programú beruházás várható költsége körülbelül 3,5
milliárd forint lesz, de erre pontos összeget csak akkor fogok tudni mondani,
amikor a kiviteli szintű tervdokumentációja elkészül a beruházásnak.
- Az egyház 2001-ben bevezette a belépődíjat, ezzel ő tudna-e mégiscsak
részt vállalni a fölújításból?
- Információnk szerint éves szinten körülbelül 800 ezer, azaz közel
egymillió látogatója van a Mátyás-templomnak, ez százmillió forintos nagyságrendet
jelent bevételként az egyháznak, ez egy csepp a tengerben.
Kádár Dóra
Körülírások és fogalomzavar
erdely.ma - RMSZ
Foto: Pawel Angerman
Ahogy a székelység eredetéről sokféle tudományos elmélet és
legenda él, úgy a csángók eredete is bizonytalan, egy biztos, az a székelyekkel
kapcsolatos, időnként föltámadó teória, miszerint elmagyarosodott románok,
itt föl sem merülhet, a színromán környezetben hogyan is érhette volna
el őket a magyarok agresszív, nacionalista, beolvasztó, etnikai alapon
szervezett Nagymagyarországos birodalmi álma.
Egyes nézetek szerint a Prut és a Szeret között kell keresnünk Etelközt
(folyóköz), ahol a nyugati irányba vándorló magyarok a honfoglalás előtt
hosszabb ideig megtelepedtek, s a csángók ősi rétege azokból adódik, akik
akkor nem vándoroltak tovább, hanem itt megmaradtak. Más nézetek szerint
a csángók történelme összeforr a székelyekével, a kora középkori magyar
állam a Kárpátokba telepítette mint természetes határra az őrizettel megbízott
székelységet, és az ettől keletre eső területeken az utak, gázlók, szorosok
mellé előretolt ékekként települtek csángó falvak, amelyek a kisebb nomád
támadásokat megállították, a nagyobbakat megtorpantották. A fönnmaradt
földrajzi nevek ez utóbbit látszanak igazolni.
A Székelyföld népességmegtartó ereje véges, mostoha mezőgazdasági környezete
további kirajzásokhoz vezetett, így jöttek létre Moldovában később is csángó
települések, s tán innen származik a csángó elnevezés, hogy „elcsángáltak"
a közösségtől. A huszita háborúk után is Moldovába menekültek a magyar
túlélők. Némely nézetek szerint a Brassó környéki falvakban megtelepedett
székelyek is csángók.
A határőrizet és a birtokviszonyok gyökeres átalakulása Mária-Terézia
és II. József idejében nem csak itt, hanem Európa-szerte elindítják a mezőgazdaság
átalakulását, a nagybirtokrendszer megszilárdulását, a paraszti életforma
azóta is megoldatlan folyamatos átalakulását. A székelység történelmében
bekövetkezik a Madéfalvi veszedelem, ismét egy nagy kirajzás, a Monarchia
területéhez tartozó Bukovinában alapítanak hét falut (Andrásfalvát, Boldogfalvát,
Hadikfalvát, Istenfogadj-ot, Istensegíts-et, Józseffalvát s Magyarfalvát).
Őket is csángónak nevezi az általánosító, egybemosó szemlélet.
Európa parasztságának két válasza volt a történelem kihívására. Az egyik
a születésszabályozás, amely az egykézéshez vezetett, a másik a kirajzás.
A nagyobbrészt katolikus csángók és székelyek válaszára jellemző, hogy
az említett hét falu lakosságát egy csángómentő akcióban 1941-ben áttelepítették
előbb a visszacsatolt Bácskába, majd onnan menekülniük kellett az ország
belsejébe. Nem egészen kétszáz év alatt ennek a hét falunak a lakossága
megtízszereződött, miközben Európa népessége csak megduplázódott.
Nem ez volt az egyetlen csángómentő akció. A bukovinai csángók között
a XIX. század 80-as éveinek elején, több rossz termésű év után, erős mozgalom
keletkezett a hazába visszatérés ügyében. Ugyanazon időben történt az aldunai
réti földek kiszárítása s töltésekkel való biztosítása. Ez a kincstári
terület alkalmas települ kínálkozott, és az 1882-ben Somssich Pál elnöklete
alatt megalakult csángó magyar egyesület erélyesen munkába vette a visszatelepítés
ügyét. Körülbelül 100 000 forint gyűlt össze, és 1883-ban Odescalchi Artur
herceg Bukovinába indult, hogy körülbelül 1000 munkást visszahozzon a hazába.
Ezek helyett azonban több mint 3000 jelentkezett, ellátásukról nem volt
kellően gondoskodva, az új falvak sem a Duna, sem a belvizek ellen nem
voltak kellően megvédve, és így a gyarmatosok újabb nyomorúságra jutottak.
A telepítést külön kormánybiztos vezette. Három falu épült: Székely-Keve
Kubin szomszédságában, Sándoregyháza és Hertelendyfalva, Pancsova közelében.
Egy másik akció Déva környékére telepített csángókat, akik hamarosan megint
román alattvalókká váltak.
Ebben a fogalmi zűrzavarban csak azt nevezhetjük csángónak, aki annak
vallja magát. A hagyományos paraszti életforma és a faluközösségek megőrizték
a nyelvet, amely elszakadt a tömbtől, erős román hatásoknak volt kitéve,
de sok elemében még ma is föllelhetők a székely nyelvjárás jellemzői. A
XIX. század második felében létrejött az erős román nemzetállam, s iskolával,
hivatallal, kényszerrel és egyházi közreműködéssel megkezdte a csángók
jó románná alakítását. Kisebb csoda, hogy egyáltalán találunk még olyanokat,
akik megszólalnak magyarul, őriznek valamit a hagyományokból. 1990 után
megváltozott a magyar kisebbségpolitika, a csángóknak is jut valami a magyarországi
támogatásokból, és az a tapasztalatom, hogy a legkisebb ide eljutó támogatás
is nagy változásokat képes elindítani. Az utolsó utáni pillanatban vagyunk,
a magyarságukat vállalókat gyanakvás és közmegvetés kíséri sokhelyütt.
A székelyek és a csángók sorsa párhuzamos, az elrománosodás folyamata
a szórványban mindenütt gyorsabb és radikálisabb, mint Csángliában.
Meséljük már végig a történetet, ami a történelemkönyvekből általában
kimarad. A Rákóczi - szabadságharc korában Magyarországnak mindössze 3-4
százalékát vonták mezőgazdasági művelés alá, a földből élő népesség nagyobbrészt
a közös használatú árterek, legelők, kaszálók, erdők, havasok használatából
élt, ahogy élni tudott. A birtokrendezés és a nevesítés vezetett oda, hogy
a hatalmas területek betagolódtak egy-egy nagybirtokba, a szabadparaszti
és jobbágytelkek aprózódtak, a terjeszkedésnek, a növekvő népességnek nem
jutott föld, a máig továbbélő kisgazda és parasztpárti világnézet innen
eredeztethető. A Székelyföldet csak százéves késéssel érte el a havasokat
is magántulajdonba adó, telekkönyvező kapitalista szellem. Arányosításnak
nevezték a rendeletet, lényegében azt jelentette, hogy a völgyben meglévő
földtulajdonok arányában osztották el a hegyek, havasok területét a tulajdonosok
között. Ezzel végképp kihúzták a földet a székelység lába alól. Most már
nem Moldova a vándorlás, kirajzás iránya, hanem Románia egyéb területei,
a XIX. század végén csak Bukarestben kétszázezernél többre becsülik a magyarok
létszámát, s akkor még nem beszéltünk a többi dinamikusan fejlődő román
városról Konstancától Krajováig. Jóval Trianon előtt megkezdődtek azok
a folyamatok, amelyeket a nagyhatalmak döntése csak továbblódított. Félmilliónyi
székely kitántorgott Amerikába (lásd: Ábel Amerikában). Most éljük az utolsó
kirajzást, a cél most már szinte bármely ország, amely hajlandó befogadni
az idegent, a legtöbben Magyarországra távoznak. Az utóbbi tíz évben háromszázezerrel
fogyatkozott a romániai magyarság létszáma.
Mi tartotta meg a csángókat évszázadokon át? Távol a magyarságtól, idegen
környezetben, szegénységben. Talán a vallásuk, amit szabadon gyakorolhattak.
Most, az utóbbi évtizedekben éppen a vallás az elrománosítás legfőbb terepe.
A XIX. században, a XX. század elején még küldtek egy- egy magyar papot
a Székelyföldről segítségképpen, és voltak imakönyvgyűjtő segélyakciók
az anyaországban. Most aláírásokat gyűjtenek a csángók, vallási vonalon
lobbiznak a magyar nyelvű misékért. Pár éve a pápa az ökumené szellemében
Bukarestbe látogatott, de valahogy nem fért bele a programjába a katolikus
vidékek meglátogatása az országban, bizonyára nem akart felesleges diplomáciai
bonyodalmakat kavarni. A fiataloknak román az öntudata, Olaszország irányába
készülődnek, ahol a rokon nyelv és a katolikus vallás megkönnyíti a beilleszkedést.
Itt hallottam, valakitől idézték, ha Magyarország lemond a csángókról,
akkor előbb-utóbb lemond a székelyekről is. Egészen máshogy hangzik, mintha
az anyaországban mondja valaki, és más keserűség hatja át, ha Erdélyben
bukik ki az ajkakon. Mi keresnivalónk van a nagyobbrészt románul beszélő
falvakban? Gyanakvás és idegenkedés követi lépteinket, mintha ellenséges
terepen járnánk.
Még két rövid történet a pesszimista folyamatábrázolás végére, annak
érzékeltetésére, hogy a romániai magyar politika milyen furcsa röppályákat
vesz fel ezen az otthonos, mégis idegen terepen.
Klézsén járt Markó Béla politikus, a tévéből ismert személyiség, így
mesélték nekem, be is gyűltek a kultúrházba vagy száz-százötvenen. A magyar-magyar
találkozó úgy zajlott, hogy megkérték, beszéljen magyarul, nekik nemigen
van alkalmuk ezen a nyelven informálódni a politikai helyzetről, de engedje
meg a Tisztelt Markó Béla úr, hogy ők pedig románul tehessék föl a kérdéseiket,
mert nekik így könnyebb. És ezen a módon zökkenőmentesen folyt a társalgás,
olyannyira jó hangulatban, hogy a végére az egyik helybeli megkockáztatta
a magyarul megszólalást. A következőt mondta: Nagyon megköszönjük Markó
Béla úrnak, hogy mi moldvai románok ilyen szépen beszélhetünk magyarul.
A másik egy vicc. Tudom: a vicc halála, ha elkezdik megmagyarázni, de
itt mindenképpen vázolnom kell az előtörténetet. Hat-hét évvel ezelőtt
hallottam a magyarországi eredetit, akkoriban Torgyán volt a parlament
primadonnája, napirend előtti hozzászólásaival tematizálta a közbeszédet,
sokan röhögtek rajta, különösen értelmiségi körökben, az egyszerűbb emberek
körében pedig ő volt az, aki kimondja a valódi kritikát. Az eredeti róla
szólt, megfogalmazva azt a felemás helyzetet, ami népszerűség és elutasítás
között ingadozik egy politikus megítélésében. A klézsei változat: Terroristák
törnek be az ülésező román parlamentbe, fejükön csuklya, kezükben gépfegyver.
A képviselők föltartott kézzel fölállnak, néma csend. Az egyik terrorista
megkérdezi: - Melyik a Markó Béla? (románosan mondják: Marko Belo). – A
megszólított fölemeli a kezét. Ismét a terrorista: - Na, Belo, bukj le!
– és tratatatata, lelövik az összeset.
Krebsz János-
2004. július 12., hétfő 15:44