„A határ-menti borvidékek együttműködési lehetőségei”
-zárókonferencia
A határmenti borvidékek lehetséges együttműködési területei a közös
termékfejlesztés, a közös termékellenőrzés, a közös marketing, a harmonizált
értékesítés, és a közös intézményi háttér között a közös marketing,
azaz a marketing-kommunikáció, értékesítési politika és a borturizmus.
A határ-menti borvidékek együttműködési lehetőségeit vizsgáló közös
magyar-osztrák egyéves közös munka zárásaként tartottak konferenciát
a Hotel Sopronban a hétvégén.
A soproni székhelyű Bormarketing Műhely Kht. és partnere a rusti
székhelyű Osztrák Borakadémia közös, a Phare CBC Kisprojekt Alapból nyert
pályázata révén valósult meg a program, amely során elkészült az
együttműködés lehetséges irányairól szóló tanulmány.
A borvidékek értékelése
A borvidékek értékelése fejezetben a Soproni és Burgenlandi borvidékek
egyediségét vizsgálva, a tanulmány a meghatározó jelleget jelölte meg:
a más borvidékhez képest a Kékfrankos fajta a legmeghatározóbb.
A hasonlóságok és különbségek, egy mélyebb elemzést szükségessé tevő
ténye mellett, a szakemberek rámutattak arra, hogy a hasonlóság megítélése
inkább az együttműködés és az összetartozás szándékát mutatja.
A borágazatok megítélésében fontos szerepet játszik a technológiai fejlesztések
megítélése, a beruházások mértéke, amely területen a magyar borászok a
tőkehiányt érzik és hangsúlyozzák. Ugyanakkor a nemzetközi példák a borszektorban
elengedhetetlenül fontos szellemi ráfordítások szükségességét is mutatják.
A marketing és márkaépítés területén kétségtelenül előbbre tartanak a határ
túlsó oldalán.
Az EU integráció megítélése mindkét részről pozitív, és a már jól ismert
okoból levezetően a magyarok számára reménykeltőbb, azonban az EU-támogatások
terén már jelentős különbséget regisztrál a tanulmány, amely részben a
fejlesztések és a szerkezetváltásban fellelhető különbségekre vezethető
vissza.
Együttműködési lehetőségek
A konferencia során és a tanulmányban a szakemberek rámutattak arra,
hogy az együttműködés két alapvető tényezőn múlik. Ezek: azoknak a gyenge
pontoknak a felismerése, amelyben az együttműködés segíthet, illetve a
partner azon erősségeinek a felismerése, amelyekben neki lehetősége van
segíteni.
A hosszú távú együttműködés lehetséges stratégiájaként a soproni és
burgenlandi borászok előtt négy, egymástól különböző együtműködési modell
áll, amelyek szakmai tartalmuk szerint a kövekezőképen jellemezhetők:
1. Teljes integráció a szőlő, a bortermelés, és ezek gazdasági, valamint
kereskedelmi területén; 2. Borászati és kereskedelmi integráció; 3. Kereskedelmi
integráció; 4. Integráció-mentes modell.
A határmenti borvidékek lehetséges együttműködési területei között a
közös termékfejlesztés, a közös termékellenőrzés, a közös marketing, a
harmonizált értékesítés, és a közös intézményi háttér között a közös
marketing, azaz a marketing-kommunikáció, értékesítési politika, és a borturizmus
területén való együttműködés lehetőségeinek fontosságát hangsúlyozták a
résztvevők.
A zárókonferencia anyaga a projekt befejezéseként megjelentetett
„A határ-menti borvidékek együttműködési lehetőségei” címmel kiadványban
is összefoglalja a a közös program eredményeit.
T.É:
Kapcsolódó cikkek
a BorVáros rovatban,
a konferencia részletes programja az alábbi helyen olvasható:
„A határ-menti
borvidékek együttműködése” zárókonferencia Sopronban
2004. jĂşlius 17., szombat 11:39
|