Bizonytalan tartalmú nyilatkozatok a kormányátalakítás kapcsán
MR
Elvekben egyetértés, kevés konkrétummal. Így összegezhető az, amit
a kormányátalakítási tárgyalásokról megtudhatunk a koalíciós pártoktól.
Egyelőre semmi sem biztos a kedden kezdődött koalíciós kormányátalakítási
tárgyalások után. A pártelnökök nyilatkozatai alapján úgy tűnik, hogy az
MSZP és az SZDSZ az elvekben egyetért, egyelőre azonban kevés konkrétumban
tudott megállapodni, annyi azonban biztos, hogy még a hónap vége előtt
közlik, hogyan alakul át a kabinet. Erre utalt Kuncze Gábor az SZDSZ elnöke
is miután tárgyalt a miniszterelnökkel.
- Annyi hír terjed már és annyi információ jelenik meg, - ezek egy része
persze téves, más része meg átmeneti helyzeteket tükröz, - hogy ezt túl
sokáig húzni nem szabad, mondja Kuncze Gáboz. A döntésnek nyilván belátható
időn belül meg kell születnie.
Többszöri kérdésünkre sem árult el ennél többet Kuncze Gábor, csupán
annyit tudtunk meg - és később erről az ügyvivő testület is állásfoglalást
adott ki, - hogy a párt elégedett a minisztereivel és nem tart indokoltnak
személycseréket. A pártelnök azt mondta: most nem aktuális az a kérdés,
hogy megszűnik-e az informatikai minisztérium, bár kedden még arról volt
szó, hogy ezt a lehetőséget is mérlegeli a miniszterelnök. Kovács László,
a szocialista párt elnöke nem tartotta kizártnak a sportminisztérium megszüntetését
sem, de lapinformációk szerint mára ez lekerült a napirendről.
- Egy ilyen szervezeti átalakítás együtt járhat nem szükségképpen, de
együtt járhat minisztériumok megszűnésével és esetleg új tárcák létrehozásával,
közölte Kovács László, aki így folytatta: lényeg az, hogy a kormány működése
ne többe, hanem kevesebbe kerüljön.
Gyurcsány Ferenc sportminiszter posztjára a hírek szerint Baráth Etele
a Miniszterelnöki Hivatal- és Mesterházy Attila a szaktárca jelenlegi államtitkára
esélyes. Ami biztos, lesz egy fejlesztési tárca nélküli miniszteri poszt.
Hogy ezt ki kapja, arról egyelőre csak találgat a sajtó, de újsághírek
szerint Csillag István gazdasági miniszter neve is szóba került, bár az
SZDSZ nem tartja indokoltnak a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium feladatainak
átcsoportosítását.
- Például az Unió 2007-2013 közötti költségvetéséből adódó fejlesztési
lehetőségeknek a koncepcióját fogja ez a tárca nélküli miniszter kialakítani,
mondja a külügyminiszter, aki szerint ez most egy koncepcionális kérdés,
minden konkrétum, legyen az személy vagy egy konkrét tárca sorsa, az még
korai.
A jelenlegi külügyminiszter uniós biztosi megbízatása miatt október
végén távozik a kormányból, de a szocialisták őszi, tisztújító kongresszusa
után még egy bársonyszék megüresedhet. Hiller István kulturális miniszter
ugyanis hivatalosan is bejelentette, hogy versenybe száll az MSZP elnöki
posztjáért.
Kádár Dóra
Tradíció és modernizmus lesz a megnyitó alappillére
www.mti.hu
Két nappal az athéni olimpia megnyitója előtt a program néhány alapeleméről
már fellebbentették a fátylat a görög szervezők, de természetesen a szerdai
sajtótájékoztatón sem derült ki, hogy ki gyújtja meg majd a lángot, s milyen
sztárok lépnek fel a három és fél órásra tervezett műsorban. Az előadásban
keveredik majd a múlt és a jelen, a gála első felében az ötkarikás játékok
és a házigazda ország története elevenedik majd meg. A második rész már
a modern időket idézi, s a hagyományoknak megfelelően ekkor kerül majd
sor a csapatok felvonulására, s a lánggyújtásra is.
Az biztos, hogy teltház, 70 ezer érdeklődő figyelheti majd a 4000 fellépőt
érintő gálát, amelyben megelevenednek majd az olimpia és a görög történelem
legfontosabb eseményei. A tájékoztatón az is elhangzott, hogy a legutóbbi
próbán 17 perc alatt evakuálták a stadion közönségét. A tökéletes biztonságért
minden helyszínen külön csapat dolgozik majd, mindegyik folyamatosan készül,
de a szervezők reményei szerint "bevetésükre" nem kerül sor. (MTI)
Vita a pápai feminizmusról
Népszabadság • Sándor Klára
/Karikatúra: - Hé! Ez a hely már foglalt! /
Július 31-én tette közzé a Vatikán a Levél a katolikus egyház püspökeihez
a férfiak és a nők egyházi és világi együttműködéséről című írást. A vitaindítónak
és további vizsgálódások kiindulópontjának szánt iratról több szinten lehet
vitatkozni, tartalmi és stiláris értelemben egyaránt.
Az ideológiai megközelítés láthatóan a stílus alsó szintjeit hívta elő,
nemcsak az FDP és a német Zöldek megszólalásaiban (az előbbiek "özönvíz
előtti, a valóságtól elszakadó"-nak nevezték a levelet, az utóbbiak szerint
"az egyház a középkor és az újkor között ragadt"), hanem abban a bízvást
alpárinak minősíthető válaszban is, amit a KDNP elnöke adott az SZDSZ kissé
talán elhamarkodott, a világsajtó híradásaira építő nyilatkozatára. Nagy
kár volna viszont, ha a vita a megszokott kardcsörtetéssé alacsonyulna.
Nemcsak a téma fontossága - a nők esélyegyenlősége és a nemek társadalmi
viszonyainak normalizálása - miatt, hanem azért is, mert a dokumentum érdemes
arra, hogy komolyan elgondolkodjunk rajta.
A vatikáni állásfoglalás a nemek társadalmi viszonyának rendezésére
kínál teológiai megalapozású alternatívát, s egyben bírál két, újabban
észlelt tendenciát. Az egyik kifogásolt nézet szerint a nők csak akkor
bontakozhatnak ki igazán, ha a férfiak ellenfeleivé válnak: hogy ne legyenek
kiszolgáltatva a hatalommal való visszaélésnek, nekik is hatalmat kell
szerezniük. A másik bírált fölfogás az, amelyik a nemek közötti biológiai
különbségeket jelentéktelennek tekinti, s a nemek szerepeinek eltérését
sokkal inkább a tanult nemi identitással (dzsender) magyarázza. Ez a szemlélet
a dokumentum szerint megkérdőjelezi az apa-anya kettősségére épülő családmodellt,
azonosan kezeli a hetero- és a homoszexualitást, és megerősíti azt a nézetet,
hogy a nők fölszabadításának magában kell foglalnia a Szentírás kritikáját
is, merthogy az egy alapvetően a férfiak által irányított kultúrában fogant,
s így Isten patriarchális koncepcióját nyújtja. A dokumentum kiemeli, hogy
e szemlélet nem tulajdonít jelentőséget annak a ténynek sem, hogy Isten
fia az emberi természetet annak hímnemű formájában jeleníti meg.
*
Úgy tűnik, az erőteljes homofóbia és a bűnbakkeresés ebben az esetben
az egyház önmagával való őszinte szembenézését helyettesíti.
*
A bírált nézetek helyett a vatikáni levél a nemek együttműködését javasolja,
abból kiindulva, hogy Isten terve szerint az emberi a férfi és a női princípium
egysége. Teológiai érveléssel mutat rá, hogy mindkét nemet azonos méltóság
és azonos jogok illetik meg, de egyben meghatározónak tartja a köztük lévő
biológiai különbségeket. Ezek a vatikáni állásfoglalás szerint pszichés
és spirituális különbözőségekhez is vezetnek. A levél a nőiség legmeghatározóbb
jegyének a másokért való életet tartja (beleértve az anyaságot is), és
megbecsülést követel az otthon végzett munkának. Ugyanakkor kijelenti,
a nőknek lehetővé kell tenni, hogy szabadon választhassák meg, nőiségüket
otthon vagy a munka világában, vagy mindkét szerepben akarják-e kibontakoztatni.
Fölhívja a figyelmet arra is, hogy a nőkre a gazdasági és társadalmi problémák
megoldásában nagy szükség van, s azt is biztosítani kell, hogy felelős
pozíciókba kerüljenek; valamint meg kell szüntetni a nőkkel szemben elkövetett
visszaéléseket és diszkriminációt.
Ez a megoldási javaslat és a mögötte álló teológiai érvelés nem először
jelenik meg a vatikáni gondolkodásban: lényegében azonos a tartalma II.
János Pál a nők IV. világkonferenciájára (1995, Peking) írt levelében,
illetve az 1987-1988-as Mária-évet lezáró Mulieris Dignitatem (A nőiség
méltóságáról) c. apostoli levelében foglaltakkal. A pápai feminizmus elméleti
háttere más, mint a feminista irányzatok többségéé, de gyakorlati követeléseiben,
még ha a hangsúlyok és a prioritások mások is, meglehetősen hasonlít hozzájuk
- az abortuszt és a nők papi szolgálatának kérdését kivéve. (Ezek viszont
nagyon fontos eltérések.)
Ez nem jelenti azt, hogy ne volna érdemes megvitatni a pápai feminizmus
alaptézisét, mely a nemek biológiai különbségeiből vezeti le a nők, illetve
férfiak pszichéjének és spirituális szerepének eltéréseit. A spirituális
szerepek különbségeire vonatkozó kijelentések megvitatása értelemszerűen
nem a laikusok dolga. A spirituális vonatkozások leválasztásával azonban
tudományos vita tárgyává tehető, hogy valóban meghatározóak-e a két nem
közötti biológiai különbségek a kognitív képességek és a pszichés attitűdök
kialakításában, valamint a társadalmi szerepek választásában. A spiritualitás
és a biológia, illetve pszichológia szétválasztása az egyház számára lehetővé
tenné, hogy ne erkölcsi-etikai megközelítést alkalmazzon természettudományos
kérdések megítélésekor, mint ma teszi, s megismerje azokat a tudományos
eredményeket, amelyek nagy mennyiségben rendelkezésre állnak a nemek biológiai
és dzsender-eltéréseinek összefüggéseiről. Ez a lépés a Genezis szimbolikus
értelmezésének további, az ember teremtésére vonatkozó kiterjesztése volna:
ugyanezt az utat járta be a katolikus egyház, amikor végül fölismerte,
hogy a geocentrikus világkép nem tartható, vagy amikor lassan elfogadja
az evolúció tanát is.
A dokumentumot az első sajtóinterpretációk erősen feminizmusellenesnek
nevezték, jóllehet a "feminizmus" szó elő sem fordul benne. Ezek az interpretációk
mégsem tévedtek nagyot. A bírált nézetek elméleti hátterét ugyanis a szociális
konstruktivizmus adja, s ez a feminista irányzatok egy részét is jellemzi.
Ebben a kontextusban, a nők felszabadítását szorgalmazó törekvésekre vonatkoztatva,
a sugallt jelentés tehát valóban az, hogy a Vatikán bizonyos feminista
irányzatokkal elégedetlen.
Leginkább mégis azért érdemel figyelmet a két "tendenciát" elítélő bírálat,
mert ez új eleme a Vatikán nemekkel kapcsolatos véleményének. Megjelenése
valószínűleg nem független attól a ténytől, hogy az említett korábbi két
írással szemben a püspököknek szóló levelet nem II. János Pál, hanem Joseph
Ratzinger bíboros, a Hittani Kongregáció vezetője jegyzi. A testület (az
egykori inkvizíció utóda) a hit kérdéseiben irányadó vatikáni álláspontok
meghatározója, a német bíboros a pápa belső embere, némelyek szerint egyik
lehetséges utóda. Nincs kizárva, hogy a bíboros ez esetben pápább akart
lenni a pápánál, s a nemek viszonyának rendezésére vonatkozó javaslatot
próbálta egyben fölhasználni arra is, hogy elhárítson vele két, a katolikus
egyházat jócskán zavarba ejtő kihívást.
Az utóbbi időben kínosan megszaporodtak a katolikus papok pedofil és
homoszexuális botrányairól szóló híradások. Csak az elmúlt egy évet visszaidézve:
nyilvánosságra hozták, hogy az utóbbi fél évszázadban az USA-ban 4450 papot
vádoltak meg gyermekek molesztálásával, s a több mint 11 ezer esetből 6700-ban
bizonyíthatóan megalapozottan. Több férfi tett följelentést egy alaszkai
jezsuita atya ellen, aki arra hivatkozva "játszadozott" az akkor még kisfiúkkal,
hogy az alaszkai őslakosok erkölcsei amúgy is lazák; Norvégiában éppen
Ratzinger bíboros vizsgálódik homoszexuális zaklatási ügyekben. A bécsi
érsek 1988-ban kipattant pedofil-homoszexuális botrányát ugyan még próbálta
diszkréten kezelni az akkori osztrák katolikus vezetés, a St. Pölten-i
katolikus szeminárium körül a közelmúltban kitört viharokat már nem lehetett.
Azt azonban a Vatikánban sem gondolhatják komolyan, hogy az osztrák paptanárok
feminista nézetek hatására létesítettek homoszexuális kapcsolatot növendékeikkel,
vagy töltötték meg a szeminárium számítógépeit gyermekpornót ábrázoló és
szodomista felvételekkel. Úgy tűnik, az erőteljes homofóbia és a bűnbakkeresés
ebben az esetben az egyház önmagával való őszinte szembenézését helyettesíti.
A katolikus egyházat belülről feszegetik azok a tradíciók, amelyeket
sok teológus szerint korszerűtlen ballasztként hurcol magával a katolicizmus.
Ilyen a papi cölibátus megtartása, az áldozás megtagadása az elváltaktól,
és ilyen az is, hogy a nőknek nem engedik papi szolgálat végzését. A női
papi szolgálat érdekében erőteljes, sok egyházi személy részvételével szerveződött
mozgalom lép föl. Teológiai érvekkel támadják a Vatikán szerintük férfiuralmi
szemléletű, patriarchális, a Szentírással valójában ellentétes tanát a
komplementaritásról, amely férfi és nő teljes egyenlősége helyett egyfajta
kiegészítő spiritualitást tételez föl - éppen ez az a szemlélet, amely
a pápai feminizmus teológiai hátteréül szolgál. Így érthetőbb, miért kap
különös hangsúlyt a vatikáni dokumentumban a Biblia feminista kritikájának
elvetése, s miért sorolódik egy csoportba a "biológiai nemi jelleget elmosó"
nézetekkel: az itt megbélyegzéssel fölérő besorolás a kritika érdemi vitát
elkerülő semlegesítését célozza.
Kétségtelen, hogy a vatikáni levélben sejtetett feminizmusbírálat nehezen
védhető állításokat fogalmaz meg. Méltatlan volna azonban erre hivatkozva
egyszerűen félresöpörni a dokumentumot, hiszen a pápai feminizmus és más
feminista irányzatok céljai sok szempontból közösek. A nemek esélyegyenlőségének
megteremtése, társadalmi viszonyaik normalizálása nyilvánvalóan nem következhet
be anélkül, hogy a társadalom egyáltalán tudomást venne arról, hogy a két
nem esélyei ma nem egyenlők, hiszen az azonos bánásmódra vonatkozó jogi
szabályozás önmagában nem képes kulturális berögződések megváltoztatására;
s hogy fölismerné, az erőteljes sztereotipikus gondolkodás mindkét nemnek
károkat okoz. A bajok tudatosítását jelentősen elősegítheti a társadalmi
vita, s ennek kiindulópontjaként, mint az egyik lehetséges konzervatív
javaslat, használható a napokban megjelent vatikáni dokumentum.
Az SZDSZ ezért - a vatikáni levél szándékaival összhangban - kezdeményezni
fogja, hogy a pártok esélyegyenlőségi szakértői és a civil szervezetek
képviselői vitassák meg, hol azonosak, hol eltérőek álláspontjaink, s hogy
az eltérő ideológiai meggyőződések ellenére hogyan tudunk a közös célok
érdekében együttműködni. Úgy gondolom, ezek eléréséhez mindannyiunknak
a magunkéhoz hasonló ideológiai keretben gondolkodó nőket és férfiakat
kell megnyernünk - és először saját pártjainkon, szervezeteinken lesz érdemes
számon kérnünk a kinyilvánított elvek érvényesítését is.
A szerző az SZDSZ OT elnökségének tagja
Minimálbérért dolgozik minden kilencedik magyar
MNO
Amíg Bulgáriában a havi bruttó minimálbér 61 euró volt az idén januárban,
addig Luxemburgban 1403 euró. Nagy a különbség abban is, hogy a teljes
időben foglalkoztatottak hány százaléka él minimálbérből: a cseh, ír, holland
és lengyel adat 0,8 és 4 százalék között van, Romániában azonban 8,9, Magyarországon
pedig 11,4 – számolt be a Napi Gazdaság.
Több mint hússzoros különbség is lehet az unió 25 tagállama, a tagjelöltek
és az Egyesült Államok törvényesen megállapított bérminimumszintje között
– derült ki az Eurostat legfrissebb adataiból.
Az Európai Unió tagállamai közül mindössze hétben nincs törvényileg
szabályozva a minimálbér: Ausztriában, Cipruson, Dániában, Finnországban,
Németországban, Olaszországban és Svédországban. A többiben, a három tagjelölt
esetében és az Egyesült Államokban a havi bruttó minimálbér 61 (Bulgária)
és 1403 (Luxemburg) euró között volt az idén január elsején. Jelentős szórás
van a vizsgált országok között abban is, hogy a teljes időben foglalkoztatottak
hány százaléka él minimálbérből: a spanyol, brit, cseh, ír, holland, máltai,
lengyel és portugál adat 0,8 és 4 százalék között van (az Egyesült Államokban
1,5), míg Romániában 8,9, Magyarországon 11,4, Franciaországban 14, Luxemburgban
15,1 és Lettországban 15,4 százalék.
Új fővárosa lesz Dél-Koreának
www.magyarhirlap.hu
A jelenlegi főváros lá/tképe - Forrás: Seoulsearching.com /
Annyi bizonyos: új fővárosa lesz Dél-Koreának. Azt azonban egyelőre
nem tudni, hogy pontosan hova költöznek a kormányépületek.
A jelenlegi túlzsúfolt és gazdaságilag túlságosan is domináns főváros,
Szöul tehermentesítését 45 milliárd dollárból akarják megoldani. A tervek
szerint az új helyen - valahol Csungcsong tartományban, vagyis az ország
közepén - az építkezés 2007-ben kezdődhet meg, és a munkálatokkal a tervek
szerint 2030-ra végeznek.
Előreláthatóan a kormányzati és más, adminisztratív intézmények költöznek
majd, de elképzelhető, hogy a parlament és a legfelsőbb bíróság is átteszi
székhelyét az új fővárosba.
A koreai kormány várhatóan év végén árulja el, pontosan hova álmondták
meg az ázsiai ország új fővárosát.
Csárdás világrekord-kísérlet
Duna TV
Körcsárdásrekord felállítására vállalkoztak a romániai Bihar megyében.
A Hegyközi Napokon a magyarság egyik legősibb táncát kívánták beírni a
Rekordok Könyvébe.
A Hegyköz hét magyar lakta településének közös ünnepét minden alkalommal
különös rendezvényekkel próbálják emlékezetessé tenni. Volt már Trabant-törő
verseny, jelképes falbontás, valamint a terrorizmus koporsójának máglyán
égetése. Idén a körcsárdásrekord felállítása volt a rendezvény csúcspontja.
- Ez egy jelképe, szimbóluma annak, hogy a magyarság összefog, hogyha akar,
és remélem, nemcsak a csárdásban, hanem a politikában is ugyanúgy fog működni.
A számlálóbiztosok szerint 237 ember csárdásozott a legelőnyi területen.
A hajnalig tartó mulatságról készült fényképeket és videofelvételeket,
valamint a közjegyző által hitelesített jegyzőkönyvet elküldik a Rekordok
Könyvének illetékeseinek. A jelentkezés elfogadásával a szervezők szerint
nem lesz gond, mivel ilyen kategóriában még nem született világrekord.
2004. augusztus 11., szerda 13:38