Lemondott Mikó István
2002. január 1-jétől
nem Mikó István lesz a soproni Petőfi Színház művészeti vezetője. A színházalapítót
lemondásának hátteréről a Kisalföld
kérdezte.
Amint azt a közismert színész és színidirektor Szenkovits Péternek a
Kisalföld soproni szerkesztőségvezetőjének elmondta lemondásának hátterében
- többek között - az egy évvel ezelőtti, Pro Kultúra Kht-én belüli szerkezetváltás
áll. A különféle építkezésekkel összefüggően Mikó úgy gondolja, hogy a
városnak más terve van a színházzal és színházon belül is a korábbiakhoz
képest más elképzelések munkálnak.
- Úgy érzem, hogy a kis hal közben megette a nagy halat, s egyre kevésbé
vált fontossá az, hogy a színház mit csinál. Illetve próbálták fölülről
irányítani, hogy mit csináljak, milyen darabokat válasszak. Úgy éreztem,
hogy a művészi szabadságom is kezd nyirbálódni- nyilatkozta Mikó István
a Kisalföldnek, amelyet így indolkolt:
Azt gondoltam, ha a hierarchia módosul is, ez a színház életét nem
érinti. Bár akkor is ragaszkodtam ahhoz, hogy a munkáltatói jogok nálam,
a színház vezetőjénél maradjanak, ez nem így történt. Háttérbe szorult
a színház, a kulturális központ és az ünnepi hetek után következett, jóllehet,
az egész szeletből ez élvezi a legnagyobb támogatást. Ebből nőtt ki tulajdonképpen
a Pro Kultúra.
Emberi motivációk is vannak Mikó lemondásának hátterében.Mint elmondta
belefáradt az eddigi küzdelembe.
- Nagyon sok közvetlen munkatársamat elmarták mellőlem, akikkel szerettem
és tudtam dolgozni. Egyik pillanatról a másikra azt vettem észre, hogy
majdnem egyedül maradtam. Most úgy érzem, úgy látom, vagy olyan emberre
van szüksége a Pro Kultúrának, aki sokkal jobban behajol, sokkal inkább
azt csinálja, amit a vezetés szeretne, vagy pedig egy nagyon kemény illetőre,
aki meg tudja harcolni, be tudja láttatni azt, hogy nem jó ez a rendszer.A
színház vezetőjének személyét nagyon fontosnak tartom, mert neki kell meghatároznia
az egész arculatot. Nemcsak a hivatalnoki szemlélettel, hanem az érzelmi
beállítottsággal is kellene törődni - mondja Mikó, aki magáról azt is elmondja,
hogy kompromisszumra képes ember.
- Hogyan tovább, Mikó István?
– Sajnálom a történteket, mert nagyon szeretek színházat csinálni,
játszani, dolgozni színészekkel együtt, rendezni. Ebben a sok mindenben,
ilyen módon talán már soha többet nem lesz részem.
De az embernek döntenie kell. Nálam ez egzisztenciális kérdés is természetesen.
Halvány gőzöm sincs, hogy mit fogok csinálni. De az élet mindig rejt
magában meglepetéseket, s akkor, amikor az ember esetleg hullámvölgybe
kerül, utána mindig jön valami megoldás.
– A jövőben milyen kapcsolat lehet ön és a soproni színház között?
– Én nem haragszom senkire sem. A lemondásom nem azt jelenti, hogy
soha többet nem akarok Sopronba jönni. Ha találnak olyan feladatot, amelyről
úgy gondolom, nekem is megfelel, s meg tudunk egyezni, miért ne jönnék?
Nem a várossal szakítottam, hanem egyfajta elvvel, megoldással. Magammal
kellett ezt a döntést megbeszélnem, nem is említettem ezt senkinek. Csak
zárójelben, mindenféle él nélkül teszem hozzá, hogy azt kaptam a fejemre,
hogy a város örül ennek a döntésemnek... Nem tudom, hogy ebben a relációban
ki a város, de nekem azért nyugodt a lelkiismeretem, mert a közönséggel
folyamatosan tartom a kapcsolatot.
A Kisalföld Mikó István igazgató lemondásával kapcsolatosan megkérdezte
Nyerges Ferencet is a Pro Kultúra Sopron Kht. ügyvezető igazgatóját.
- Először is úgy gondolom, hogy a Pista egy művészember, elsősorban
színész s rendez is. – Több mint 40 művészi munkát csinált ez alatt a 10
év alatt – sorolja Nyerges Ferenc, a Pro Kultúra Kht. ügyvezető
igazgatója. De az igazgatás – legyen az egy cég élén, vagy pedig egy művészeti
igazgatás – konfliktusokat hoz magával. ő érzékeny művészember lévén ezt
nem mindig tudta földolgozni. Én úgy gondolom, hogy tudomásul kell venni
ezt a döntését. Az első beszélgetésünk alapján azt mondanám, hogy úgy megy
el, hogy marad. Tehát rá művészként szükség van. A munkáltatói jogokat
én gyakorolom, a művészeti igazgató kijelölése az önkormányzat tiszte.
Már megtörténtek az első egyeztetések, a város vezetésének kell dönteni,
hogyan tovább. Túl sok idő nincsen, hiszen el kell kezdeni a következő
évadot előkészíteni. Ennek a színháznak jónak, esetleg még jobbnak kell
lennie, hangsúlyozom, hogy Mikó Pista részvételével.
– Van egy fluktuáció, aminek keretében ő is, én is vesztettünk
barátokat, munkatársakat. Az, hogy kisebb társulat kell, igaz, mert a gazdasági
lehetőségek ezt diktálják, és kevesebb bemutatóra van szükség, de nagyobb
előadásszámban. Nagyon nehéz eljátszani 13–14-szer egy darabot, színész
és gazdasági szakember szempontjából is. Menedzserszemléletű
világban élünk, a gazdasági lehetőségek és mutatók is fontosak. Évről évre
a gazdasági beszámolókban nem a művészi vagy a kulturális, hanem
természetesen a gazdasági oldal mutatkozik meg.
Tengerdi Antal alpolgármestert váratlanul érte Mikó István lemondása.
Amin azt a Kisalföldnek nyilatkozta, a Soproni Önkormányzat minden bizonnyal
ideiglenes megbízást ad a színház vezetésére és előkészíti, majd kiírja
a pályázatot, remélve, hogy megfelelő kezekbe kerül a társulat művészeti
vezetése.
Forrás: Kisalföld
Szenkovits Péter