A térséget érintő GYSEV beruházásokról
, fejlesztésekről
Dr. Réthy Imre államtitkárt és Dr. Fehérvári László vezérigazgatót
kérdeztük
A Sopronban tartott vasútasnapi ünnepségen az ünnepi
beszédek eredményekről, feladatokról egyaránt szóltak. A vasúttársaság
hosszú távú üzleti céljait szolgáló megvalósítások egyike a Sopron-Szombathely
vasútvonal kezelői jogának átvétele.
Dr. Réthy Imre, a Gazdasági és Közlekedési
Minisztérium közigazgatási államtitkárát arról kérdeztük, hogy van-e lehetősége
a GYSEV Rt. számára jelentős beruházáshoz hasonló további terjeszkedésnek?
- A Szombathely vonalra kiterjedő GYSEV- tevékenység a verseny kiterjesztésének
egyik eszköze és miután a GYSEV kis cég, az elmúlt évtizedek tapasztalata
szerint ugyanakkor rugalmas cég is, ezért a számára fontosabb, hogy a Sopron-Szombathely
szakaszt hatékonyan üzemeltesse, mint adott esetben ez a MÁV-nak lett volna
az érdeke. A GYSEV-nek az lehetősége van adott szakaszra komoly erőket
koncentrálni, ezért a Szombathely-Sopron vonal GYSEV általi üzemeltetését
nagyon hasznos lépésnek tartom. Nem zárom ki azt, hogy a GYSEV által üzemeltetett
vonalszakasz növekedjék.
E tekintetben semmilyen döntés nincs, ez további
vizsgálatokat igényel, de ha azt szeretnénk, hogy a GYSEV vonal minél gyorsabban
eljusson az adriai kikötőkig, Észak-Olaszországig, akkor annak vizsgálata,
hogy a GYSEV további szakaszokat vegyen át üzemeltetésre nem tűnik elhibázott
lépésnek.
- A MÁV Rt. üzleti érdekeit a vonalszakasz GYSEV általi üzemeltetése
hogyan érinti?
- A verseny minden területen kívánatos. A MÁV-nak és a GYSEV-nek is
jót tesz a verseny. A GYSEV -nek bizonyos értelemben versenyezni kell az
osztrák vasútakkal és a MÁV-al is: ez mindkét cégnek jót fog tenni.
Senkinek nem érdeke, hogy a GYSEV előnyére a MÁV-ot gyengítse, hiszen
mindkettő kedves gyermekük kell hogy legyen. Viszont a versenyhelyzet megteremtése,
az egész magyar gazdaság unióra való felkészültsége erősítése érdekünk.
Dr. Fehérvári László, a GYSEV Rt. új vezérigazgatóját az idei
év egyik legfontosabb feladatáról a Fertő-vidéki ér fejlesztéséről kérdeztük.
- Napirenden van a Fertő-tó körüli vasúti fejlesztés, ehhez uniós
forrásokat remélnek. Milyen esélyei vannak Fertő-tó körüli vasúthálózat
megvalósulását célzó uniós támogatásnak ?
- A Fertő-tó környéke vasúti forgalmának szervezése nagyon rövid múltra
tekint vissza. Elképzelések régóta voltak, kétségtelen, hogy Magyarország
EU csatlakozása időpontjának közeledésével az osztrák oldal, elsősorban
Burgenland tartomány új lendületet adott a kérdés megoldásának. Az osztrák
fél a Fertő tó környékét a vasúthálózat szempontjából egységesen kezeli,
röviden megfogalmazva: közhasznú közlekedésnek tekintik egy természetvédelmileg
érzékeny környezetben.
Nagy örömmel tapasztaltuk az elmúlt néhány hónap során, hogy a hozzáállás
mind a tartomány, mint a szövetség részéről pozitív. Alapvetően az uniós
forrásokra lehet számítani. Ezek megszerezhetőségét alátámasztja, hogy
határátlépő forgalomról van szó, valamint, hogy a nemzeti park is átnyúl
a határokon.
- Konkrét lépések előtt áll az osztrák féllel való együttműködés
- Néhány hónapon belül szerződés aláírásra kerül sor, aminek a célja
2004. végéig a vonal villamosítása és az ezzel együtt járó beruházások
megvalósítása.
Az államszövetség, az osztrák közlekedési minisztérium és pénzügyminisztérium
együtt egy olyan csomagot készítenek, ami a napokban kerül jóváhagyásra,
amely szerint a Fertő vidéki helyi érdekű vasútra, mint részvénytársaságra,
az osztrák állam meghatározott tulajdont szerez. Ez a készség párosulva
Burgenland tartomány térség érdekében folytatott aktivitásával, reményeink
szerint azt jelenti, hogy – az ÖBB-vel közösen történő együttműködésben
– egy 2004 végéig megvalósuló beruházási programról van szó.
TÉ
Kapcsolódó cikk:
Vasutasünnepség
kitüntetésekkel
2002. július 12., péntek 12:53