CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2017. december 12., kedd, Gabriella napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

A Szent István csatahajó története

    S. M. S. Szent István csatahajó
    S. M. S. Szent István csatahajó – olvashatjuk a filmkockákon és a régi képeslapokon. Vajon mit jelent ez? - tűnődtem. Seiner Majestät Schiff – azaz: Őfelsége hajója. Őfelsége ebben az esetben Ferenc József, a korszak az I. világháború, a helyszín a kéklő Adria.
    Póla (ma Pula) kikötőjében állomásozott az Osztrák-Magyar Haditengerészeti Flotta. Itt végezték el a javításokat, innen indultak lőgyakorlatra.
    A flotta hajóit osztályokba sorolták, a Szent István a csatahajók újabb nemzedékéhez, a Tegetthoff tengernagyról elnevezett osztályba tarozott.

    

    Amint a tengerészhagyomány előírja, a Szent Istvánnak is volt keresztanyja, Mária Terézia főhercegnő, aki pezsgővel keresztelte meg az avatandó hajót. Jelen kellett volna lennie Ferenc Ferdinánd trónörökösnek is, aki azonban annyira feldühödött azon, hogy a hajó az általa javasolt “Laudon “elnevezés helyett magyar nevet kapott, hogy el sem jött az avatásra.
    A Magyar Adria Társaság azonban egy domborművel ajándékozta meg a hajót, melyen Szent István ábrázolása látható.

    A hatalmas, 150 méter hosszú, 73 méter széles hajó 8,5 méterre tudott merülni. Más rendszerű kazánnal szerelték fel, mint a többi hajót, és négy hajócsavar helyett kettőt építettek bele. Hadi felszereléséhez tartozott 12 db 305 mm-es ágyú, 15 db 70 mm-es ágyú, 12 db 150 mm-es ágyú, és 4 torpedóvető cső –utóbbiakat 1916-ban leszerelték.
    Híradósok és amatőr filmes is megörökítették a hajót, melynek képei bejárták a világot.
 
Hogyan pusztult el az osztrák-magyar flotta büszkesége?
    Két kis torpedóhajó, a sötétség és a vakvéletlen áldozata lett 1918 június kilencedikéről tizedikére, virradóra.
    Ebben az időpontban a világháború vége már előrelátható volt, a Monarchia számolt a vereséggel, mégis abban bíztak, ha a tengeren csatát nyernek, jobb tárgyalási pozícióba kerülhetnek majd.

    Horthy Miklós tengernagyi kinevezésétől fordulatot reméltek: neki kellett felráznia az alvó flottát. Az antant hatalmak által elzárt Adriai tenger felszabadítását célzó hadművelet részeként, a terv szerint, azon a végzetes éjszakán teljes sötétségben vonult kísérőhajóival és a Tegetthoff testvérhajóval a Szent István a vizen. Mivel késésben voltak, teljes gőzzel mentek a kazánok. A sötétségben a mozgó füstöt észlelte az őrségben cirkáló Rizzo kapitány, aki – szinte vaktában – társával két lövést adott le torpedójából a hajóra, aztán gyorsan elmenekült.
    A két lövés a két kazánt találta el; ha bárhol máshol érte volna a találat, a Szent István megmenekül. Ez volt a hajó Achilles-sarka.
    A hajó süllyedni kezdett, hiába próbálták megjavítani a tengerészek- a két találat által okozott rés egybeszakadt. A felborult hajón rémülten rohangásztak a matrózok, a szomszédos hajók a hajnali szürkületben megkezdték a mentést. Hála a közeli hajóknak, az 1000 főnyi legénységből mindössze 89 ember halt meg – 21-en közülük már a kórházba szállítás után.
    A hajó legénysége –ahogy a flottában általában – főként magyarokból és horvátokból áll.
    
,,A tenger magyar hősei nyugodjanak békében”
    A Szent István felkutatására 1994-ben magyar-horvát búvárexpedíció indult, Czakó László búvár vezetésével. A szakma legjobb búvárjai merültek, sikerült megtalálniuk a hajótestet, leszerelni a betűket a hajó oldaláról.
    Több víz alatti felvétel is készült, megtalálták a Szent István dombormű pontos helyét is – azonban a felszínre már nem tudták hozni. Ez egy újabb expedíció feladata lenne, amelyhez egyelőre hiányzik a pénz.
    Csepregi Oszkár mérnök alezredes, a Maurer Péter által meghívott előadó és társai azon fáradoznak, hogy az újabb kutatások beindulhassanak.
    Addig is sikerült nemzetközi tengerésztemetővé avatni ezt a helyet. Felirat hirdeti:,,A tenger magyar hősei nyugodjanak békében”

Horváth Edit


Kapcsolódó cikkek:

Tengerészkapitány az otrantói ütközetről
,,A tengerész az mindig tengerész!" -  A Viribus Unitis kormányosának soproni fia kiállítja apja gyűjteményét



2003. október 06., hétfő 16:50


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület