A Szent István csatahajó története
S. M. S. Szent István csatahajó
S. M. S. Szent István csatahajó – olvashatjuk a
filmkockákon és a régi képeslapokon. Vajon mit jelent ez? - tűnődtem. Seiner
Majestät Schiff – azaz: Őfelsége hajója. Őfelsége ebben az esetben Ferenc
József, a korszak az I. világháború, a helyszín a kéklő Adria.
Póla (ma Pula) kikötőjében állomásozott az Osztrák-Magyar
Haditengerészeti Flotta. Itt végezték el a javításokat, innen indultak
lőgyakorlatra.
A flotta hajóit osztályokba sorolták, a Szent István
a csatahajók újabb nemzedékéhez, a Tegetthoff tengernagyról elnevezett
osztályba tarozott.
Amint a tengerészhagyomány előírja, a Szent Istvánnak
is volt keresztanyja, Mária Terézia főhercegnő, aki pezsgővel keresztelte
meg az avatandó hajót. Jelen kellett volna lennie Ferenc Ferdinánd trónörökösnek
is, aki azonban annyira feldühödött azon, hogy a hajó az általa javasolt
“Laudon “elnevezés helyett magyar nevet kapott, hogy el sem jött az avatásra.
A Magyar Adria Társaság azonban egy domborművel
ajándékozta meg a hajót, melyen Szent István ábrázolása látható.
A hatalmas, 150 méter hosszú, 73 méter széles hajó
8,5 méterre tudott merülni. Más rendszerű kazánnal szerelték fel, mint
a többi hajót, és négy hajócsavar helyett kettőt építettek bele. Hadi felszereléséhez
tartozott 12 db 305 mm-es ágyú, 15 db 70 mm-es ágyú, 12 db 150 mm-es ágyú,
és 4 torpedóvető cső –utóbbiakat 1916-ban leszerelték.
Híradósok és amatőr filmes is megörökítették a hajót,
melynek képei bejárták a világot.
Hogyan pusztult el az osztrák-magyar flotta büszkesége?
Két kis torpedóhajó, a sötétség és a vakvéletlen
áldozata lett 1918 június kilencedikéről tizedikére, virradóra.
Ebben az időpontban a világháború vége már előrelátható
volt, a Monarchia számolt a vereséggel, mégis abban bíztak, ha a tengeren
csatát nyernek, jobb tárgyalási pozícióba kerülhetnek majd.
Horthy Miklós tengernagyi kinevezésétől fordulatot reméltek:
neki kellett felráznia az alvó flottát. Az antant hatalmak által elzárt
Adriai tenger felszabadítását célzó hadművelet részeként, a terv szerint,
azon a végzetes éjszakán teljes sötétségben vonult kísérőhajóival és a
Tegetthoff testvérhajóval a Szent István a vizen. Mivel késésben voltak,
teljes gőzzel mentek a kazánok. A sötétségben a mozgó füstöt észlelte az
őrségben cirkáló Rizzo kapitány, aki – szinte vaktában – társával két lövést
adott le torpedójából a hajóra, aztán gyorsan elmenekült.
A két lövés a két kazánt találta el; ha bárhol máshol
érte volna a találat, a Szent István megmenekül. Ez volt a hajó Achilles-sarka.
A hajó süllyedni kezdett, hiába próbálták megjavítani
a tengerészek- a két találat által okozott rés egybeszakadt. A felborult
hajón rémülten rohangásztak a matrózok, a szomszédos hajók a hajnali szürkületben
megkezdték a mentést. Hála a közeli hajóknak, az 1000 főnyi legénységből
mindössze 89 ember halt meg – 21-en közülük már a kórházba szállítás után.
A hajó legénysége –ahogy a flottában általában –
főként magyarokból és horvátokból áll.
,,A tenger magyar hősei nyugodjanak békében”
A Szent István felkutatására 1994-ben magyar-horvát
búvárexpedíció indult, Czakó László búvár vezetésével. A szakma legjobb
búvárjai merültek, sikerült megtalálniuk a hajótestet, leszerelni a betűket
a hajó oldaláról.
Több víz alatti felvétel is készült, megtalálták
a Szent István dombormű pontos helyét is – azonban a felszínre már nem
tudták hozni. Ez egy újabb expedíció feladata lenne, amelyhez egyelőre
hiányzik a pénz.
Csepregi Oszkár mérnök alezredes, a Maurer Péter által
meghívott előadó és társai azon fáradoznak, hogy az újabb kutatások beindulhassanak.
Addig is sikerült nemzetközi tengerésztemetővé avatni
ezt a helyet. Felirat hirdeti:,,A tenger magyar hősei nyugodjanak békében”
Horváth Edit
Kapcsolódó cikkek:
Tengerészkapitány
az otrantói ütközetről
,,A tengerész
az mindig tengerész!" - A Viribus Unitis kormányosának soproni fia
kiállítja apja gyűjteményét
2003. október 06., hétfő 16:50
|