CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Sulyok Gabriella grafikusművész: Mühl Aladár emlékkiállítása

    Mühl Aladár emlékiállítását Sulyok Gabriella grafikusművész nyitotta meg. A kiállítás december 15-ig, naponta 10-18 óra között tekinthető meg, a soproni Festőteremben (Petőfi tér 8.),  Tel.: 99/322-209
    Az alábbiakban közreadjuk Sulyok Gabriella grafikusművész Festőteremben, november 17-én elhangzott megnyitóbeszédét.

    "A valószínűtlenséggel birkózva próbálom meggyőzni magam Mühl Aladár születésének 100 éves évfordulója valóságáról.
    Lényének atmoszférája – Ő maga – olyan eleven és élénk, hogy a fogalmazás fegyelmezettsége ellentmond annak a lelkesültségnek, amivel fel próbálom idézni személyét.
    Amikor pár éve Mende Gusztáv kiállítását nyitottam, - Guszti bácsinak szólítottam, említettem őt.
    Mühl Aladárt nem tudom, nem akarom így szólítani, mert Ő nem bácsi sem emlékeimben, sem mint boldog égi lakó. Lovag volt Ő.
    Lovagiasan, szabadon élt, tanított, irányított, muzsikált. Növendéke voltam, elsősorban zenéről szólva: a szolfézs tanulást nála kezdtem. Bámultam mohó kíváncsiságát, ahogy kifigyelte bennünk a fogékonyságot, a zenei érzéket, néha: a rendkívüliséget.
    Kutakodása sohasem volt zavarbaejtő, Ő hajolt növendékei természete felé: az első népdaléneklés …. Körbehallgatta. Nem szólított szólóéneklésre, tudva, hogy a lámpaláz torzíthat, a teljesítményen is. Mindezt olyan lovagias könnyedséggel tette, hogy légkörében mindenki a színesebb oldalát mutatta fel, sokszor önmagát is meglepve. Semmi tanáros nem volt benne – így tanár bácsinak sem szólítanám!!

    Elementáris hatása abban rejlett, hogy Ő is intenzíven zenélt, hangszeren játszott: gordonkázott. Kiváló barátaival – otthon – kamarazenélt.
    Mi, soproniak – most – igaz megbecsüléssel gondolunk erre vissza, amikor azokon a rendkívüli koncerteken vagyunk a Kossov-házban - melyeket kapunk a családtól - nemrég Vásáry Tamástól is, aki azt vallotta a kamarazenéről, hogy a legnemesebb közös muzsikálás: együtt érezni, együtt megszólaltatni – a legszebb önfeladással.
    A muzsika – tehát - betöltötte a házat és felgazdagította a képeket is. A zenei érzék, a muzikális képépítés - biztos olvasata festészetének. Ahogy egy dallam, vagy zenei vonulat él egy műben, úgy árad egy-egy szín, vagy a fény a képén.

    A BÉCSIDOMB című képen a távlat, a levegő, a pára rétegei egy zenemű dallam-szövete is lehetne. A SOPRONI VELENCE boltíve és erkély-folyosói – akkordok! Ismétlődnek, egymásraépülnek, transzponálódnak a falak lágy foltjaivá, majd a bokrok vibráló struktúrájával lépnek ki a képből. Az ŐSZI ERZSÉBET KERT fáinak üteme, ritmusa. Természetesen a korai képek redukált és összefoglalt – de telített-foltjaiban is jelen van mindez – viszont látásmódjának, piktúrájának karaktere nagyon érdekes és merész.
    A kiállítás rendezésében is rám esett a választás, így - bevallom – olyan festői karakterét akartam felmutatni Mühl Aladárnak, amivel bizonyítjuk, hogy a magyar festészet értékőrzői között ott van Mühl Aladár is.

    Tudom, hogy sok rajongója volt, van és lesz képeinek, amelyek sokfélék - és azt is tudom, hogy egy polgárlakásban könnyebb együttélni egy szép hangulatú képpel, viszont munkássága olyan festményekből is áll, amelyek érdesebbek, nem kellem-keresők és jelentősek.
    A FÁTYOLOS NŐ – az életmű legremekebb darabja!
    Minden együtt van, ami egy festményt izgalmassá, nagyvonalúvá, maradandóvá tesz. Egyszerű képlet: egy női arc, fehér sapkában, fekete fátyollal az arcán.
    Ettől még lehetne rossz is! De itt van a megfejthetetlen szépség: az arcot félbevágja az áttetszőre festett fátyol!! Mennyire elcsábulhatott volna a fátyol motívumától!!! Hatásosra, csábítóra festeni! Nem ez történt! A fátyol majdnem szigorúan metszi az arcot, de játékos és rajzos kontúrral elválasztja..., aztán titokzatos okkerek, zöldek faktúrájával építi fel az arcot, a szem jelzését; halvány – de nagyon biztos rajztudással - érzékeltetett száj, s az egész játék összesűrűsödik a bársonyos hajban, s oldódik fel a háttér színeiben.
    A szecesszió korának levegője, vonalvezetése, koreográfiája. Rajta a kor szelleme - mondhatnám divatja - viselete.
    Az áll vonalát már átengedi a fekete kendő kontrasztjának. Mesteri, ahogyan a fehér vonulata elindul, a ruha és a sapka futtatott – lazúros foltja, festőien és költőien körülfogja a fejet!!! Szerintem ez a kép arról is szól, hogy értett a nők nyelvén!!! A kép élményt hordoz! Szinte kilép az életműből a BARNA RUHÁS LÁNYALAK.
    Mágikus tisztaságú határvonalak ötvözik össze a barnák vonulását. Az arc rajzolata éterien vékony, de szigorú jelzések vonalai. Benne a kifejezés telítettsége.
    Ugyanígy kifejező a szépelgő-szorongó kéz, világító foltként a fojtó barnában. S a test és a fej találkozásánál a csipkegallér rezgő ezüst, artisztikusan puritán foltja! Amennyire harmonikus, annyira éleslátó is! Tőmondatban, a leggazdagabb hangnemben.
Egy másik sajátos kép: NŐ BORDÓ VIRÁGGAL. Itt egy érdekes egyszerűsítés! Az elhelyezésben semmi hatáskeresés: szembeforduló arc, szemei részlet nélkül. Fél arca árnyékba vont - szokatlan összefogottsággal! A virág: kettévált színfolt. A kéz: lágy mozdulat, egyszerű jelzése az újjaknak! A haj fénye puha, anyagtalan, nem csábította el a haj mozgékony struktúrája: a kép szerves részévé avatja.
Semmi magyarázkodás a tárgyakról, a plasztikáról, az érzelmekről!!! Pasztell-szerű bársonyossággal egy egyszerű, de lírai mozdulat - átúszó színekkel.
    A BÉCSIDOMB MADÁRTÁVLATBÓL: a teljes látómező tölti ki a képet. Fénytünemény! Rendkívül festői a látvány, a tárgyak kezelése! A fák, a ház – egyek árnyékukkal, oly eleven színekkel, hogy szinte foszforeszkálnak – még az árnyékok is! Feszített kompozíció, s mégis oly természetes és magától értetődő, elaprózás nélkül - bravúrosan megfestett látvány – igazi képpé fogalmazva.
    Rokon felfogásban az ÖNARCKÉP – szintén e tájban. A fény-árnyék-tájba - szinte egy foltként – belefesti az arcot, a színek elhagyják a képet a kézzel, a fehér ingbe vezetnek, amely részlet nélkül összefoglalja az összes szín és fény esszenciáját.
    A WIEDEN: korai kép! Kordában tartja festői kedvét! Az Ő temperamentumához képest szigorúnak látszó kontúrok, de a szín az is! Színnel rajzol, ismét az úgynevezett ellenfény bűvöletében.
    A MŰTEREMSAROK is a korai időkből. Határozott rajzú tárgyak, mély színekkel, erős rajzolattal. Ablakpárkány felezi a képet: sötét színű, érdes vonal, viszont annál ragyogóbbak a kancsók! A szórtfényű árnyékban egy kép, melyen arc vehető ki. Úgy gondolta: ennyi elég. Itt most a ragyogó, fény-átjárta üveg az igazi motívum.
    Valójában elérkeztünk az ABLAKPÁRKÁNY-világba: tárgyai, csendéletei, kitekintés a meghitt, belső világból. Szép tárgyak, szép anyagból: vázák - magukban, vagy virágokkal. A távlatban mindig egy lélegzete a távolinak!! Nem biztos, hogy konkrét vidék, de miért van az, hogy valamennyien hazainak érezzük? Szeretjük ezt a kinn is - benn is világot! A párkányon vízben álló virág hordozza a szoba árnyait, de a napfény csillogását is. Játékos szirmok, üveg-víz-tükör, lazán, anyagszerűen, sőt: bensőséges ismerősséggel az aquarellel! A tájakon - nagyobb távlatokban: hajló ágak, törzsek, fénnyel átitatva, lombok közt pára, ködök, eső. Mindent áthat a ragaszkodás, a hűség a hazai tájhoz:
    A városszéli bokros-szőlős vidékek – BÁNFALVA: ahol a figurák, az apró házak belekavarodnak a lombok sűrűségébe - s a kolostor teste szinte az égben.
    Családjában sok művész volt. Bátyja, akiről említést tettem. Sógora: Horváth József a híres aquarellista volt. Személyében az etikus művészt tisztelte és elismerte. Mindez nem jelentette azt, hogy szemléletét befolyásolta volna a ragaszkodás. Sógornője: Lándori Angela ugyancsak festőművész volt. Ami évődést közöttük hallottam, az a rokoni megértés és elrejthetetlen humorérzék bizonyítéka volt.
    Lánya: Éva – jó életösztönnel - tehetsége gyarapítására fordította szeretetét. Kölcsönös lelkesedéssel inspirálták egymást. Tanítványai és követői ugyanilyen viszonyban voltak vele. Sopronban élő utódai ez időre teljesítik be azt a festői hagyatékot, amit Mühl Aladár oltalmában kezdtek építeni.
SOPRON – szeretete elementáris volt és éltető: kaptunk és kapunk belőle most is maradandó tehetsége révén e kiállításon is felesége LONCI s a támogatók nagyvonalú gondoskodása által. Tudtam, hogy sohasem tudna máshol élni. Azóta már én is ismerem - világrészek megízlelése után - Sopron erőt adó vonzását.

    Ugyanazt vallom és választom, mint Ő."

Sulyok Gabriella

Kapcsolódó cikkek:
 
Mühl Aladár (ismét) a Festőteremben
Mühl-emléktáblát avattak a Bécsi út 20. szám alatt
  Mühl-Aladár emlékest és koszorúzás
 Mühl Aladár tanítványainak kiállítása a Várkerület Galériában






2002. november 26., kedd 23:54


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület