Sulyok Gabriella grafikusművész: Mühl Aladár emlékkiállítása
Mühl Aladár emlékiállítását Sulyok Gabriella
grafikusművész nyitotta meg. A kiállítás december 15-ig, naponta 10-18
óra között tekinthető meg, a soproni Festőteremben (Petőfi tér 8.),
Tel.: 99/322-209
Az alábbiakban közreadjuk Sulyok Gabriella
grafikusművész Festőteremben, november 17-én elhangzott megnyitóbeszédét.
"A valószínűtlenséggel birkózva próbálom meggyőzni magam
Mühl Aladár születésének 100 éves évfordulója valóságáról.
Lényének atmoszférája – Ő maga – olyan eleven és
élénk, hogy a fogalmazás fegyelmezettsége ellentmond annak a lelkesültségnek,
amivel fel próbálom idézni személyét.
Amikor pár éve Mende Gusztáv kiállítását nyitottam,
- Guszti bácsinak szólítottam, említettem őt.
Mühl Aladárt nem tudom, nem akarom így szólítani,
mert Ő nem bácsi sem emlékeimben, sem mint boldog égi lakó. Lovag volt
Ő.
Lovagiasan, szabadon élt, tanított, irányított,
muzsikált. Növendéke voltam, elsősorban zenéről szólva: a szolfézs tanulást
nála kezdtem. Bámultam mohó kíváncsiságát, ahogy kifigyelte bennünk a fogékonyságot,
a zenei érzéket, néha: a rendkívüliséget.
Kutakodása sohasem volt zavarbaejtő, Ő hajolt növendékei
természete felé: az első népdaléneklés …. Körbehallgatta. Nem szólított
szólóéneklésre, tudva, hogy a lámpaláz torzíthat, a teljesítményen is. Mindezt
olyan lovagias könnyedséggel tette, hogy légkörében mindenki a színesebb
oldalát mutatta fel, sokszor önmagát is meglepve. Semmi tanáros nem volt
benne – így tanár bácsinak sem szólítanám!!
Elementáris hatása abban rejlett, hogy Ő is intenzíven
zenélt, hangszeren játszott: gordonkázott. Kiváló barátaival – otthon –
kamarazenélt.
Mi, soproniak – most – igaz megbecsüléssel gondolunk
erre vissza, amikor azokon a rendkívüli koncerteken vagyunk a Kossov-házban
- melyeket kapunk a családtól - nemrég Vásáry Tamástól is, aki azt vallotta
a kamarazenéről, hogy a legnemesebb közös muzsikálás: együtt érezni, együtt
megszólaltatni – a legszebb önfeladással.
A muzsika – tehát - betöltötte a házat és felgazdagította
a képeket is. A zenei érzék, a muzikális képépítés - biztos olvasata festészetének.
Ahogy egy dallam, vagy zenei vonulat él egy műben, úgy árad egy-egy szín,
vagy a fény a képén.
A BÉCSIDOMB című képen a távlat, a levegő, a pára
rétegei egy zenemű dallam-szövete is lehetne. A SOPRONI VELENCE boltíve
és erkély-folyosói – akkordok! Ismétlődnek, egymásraépülnek, transzponálódnak
a falak lágy foltjaivá, majd a bokrok vibráló struktúrájával lépnek ki
a képből. Az ŐSZI ERZSÉBET KERT fáinak üteme, ritmusa. Természetesen a
korai képek redukált és összefoglalt – de telített-foltjaiban is jelen
van mindez – viszont látásmódjának, piktúrájának karaktere nagyon érdekes
és merész.
A kiállítás rendezésében is rám esett a választás,
így - bevallom – olyan festői karakterét akartam felmutatni Mühl Aladárnak,
amivel bizonyítjuk, hogy a magyar festészet értékőrzői között ott van Mühl
Aladár is.
Tudom, hogy sok rajongója volt, van és lesz képeinek,
amelyek sokfélék - és azt is tudom, hogy egy polgárlakásban könnyebb
együttélni egy szép hangulatú képpel, viszont munkássága olyan festményekből
is áll, amelyek érdesebbek, nem kellem-keresők és jelentősek.
A FÁTYOLOS NŐ – az életmű legremekebb darabja!
Minden együtt van, ami egy festményt izgalmassá,
nagyvonalúvá, maradandóvá tesz. Egyszerű képlet: egy női arc, fehér sapkában,
fekete fátyollal az arcán.
Ettől még lehetne rossz is! De itt van a megfejthetetlen
szépség: az arcot félbevágja az áttetszőre festett fátyol!! Mennyire elcsábulhatott
volna a fátyol motívumától!!! Hatásosra, csábítóra festeni! Nem ez történt!
A fátyol majdnem szigorúan metszi az arcot, de játékos és rajzos kontúrral
elválasztja..., aztán titokzatos okkerek, zöldek faktúrájával építi fel
az arcot, a szem jelzését; halvány – de nagyon biztos rajztudással - érzékeltetett
száj, s az egész játék összesűrűsödik a bársonyos hajban, s oldódik fel
a háttér színeiben.
A szecesszió korának levegője, vonalvezetése, koreográfiája.
Rajta a kor szelleme - mondhatnám divatja - viselete.
Az áll vonalát már átengedi a fekete kendő kontrasztjának.
Mesteri, ahogyan a fehér vonulata elindul, a ruha és a sapka futtatott
– lazúros foltja, festőien és költőien körülfogja a fejet!!! Szerintem
ez a kép arról is szól, hogy értett a nők nyelvén!!! A kép élményt hordoz!
Szinte kilép az életműből a BARNA RUHÁS LÁNYALAK.
Mágikus tisztaságú határvonalak ötvözik össze a
barnák vonulását. Az arc rajzolata éterien vékony, de szigorú jelzések
vonalai. Benne a kifejezés telítettsége.
Ugyanígy kifejező a szépelgő-szorongó kéz, világító
foltként a fojtó barnában. S a test és a fej találkozásánál a csipkegallér
rezgő ezüst, artisztikusan puritán foltja! Amennyire harmonikus, annyira
éleslátó is! Tőmondatban, a leggazdagabb hangnemben.
Egy másik sajátos kép: NŐ BORDÓ VIRÁGGAL. Itt egy érdekes egyszerűsítés!
Az elhelyezésben semmi hatáskeresés: szembeforduló arc, szemei részlet
nélkül. Fél arca árnyékba vont - szokatlan összefogottsággal! A virág:
kettévált színfolt. A kéz: lágy mozdulat, egyszerű jelzése az újjaknak!
A haj fénye puha, anyagtalan, nem csábította el a haj mozgékony struktúrája:
a kép szerves részévé avatja.
Semmi magyarázkodás a tárgyakról, a plasztikáról, az érzelmekről!!!
Pasztell-szerű bársonyossággal egy egyszerű, de lírai mozdulat - átúszó
színekkel.
A BÉCSIDOMB MADÁRTÁVLATBÓL: a teljes látómező tölti
ki a képet. Fénytünemény! Rendkívül festői a látvány, a tárgyak kezelése!
A fák, a ház – egyek árnyékukkal, oly eleven színekkel, hogy szinte foszforeszkálnak
– még az árnyékok is! Feszített kompozíció, s mégis oly természetes és
magától értetődő, elaprózás nélkül - bravúrosan megfestett látvány – igazi
képpé fogalmazva.
Rokon felfogásban az ÖNARCKÉP – szintén e tájban.
A fény-árnyék-tájba - szinte egy foltként – belefesti az arcot, a színek
elhagyják a képet a kézzel, a fehér ingbe vezetnek, amely részlet nélkül
összefoglalja az összes szín és fény esszenciáját.
A WIEDEN: korai kép! Kordában tartja festői kedvét!
Az Ő temperamentumához képest szigorúnak látszó kontúrok, de a szín az
is! Színnel rajzol, ismét az úgynevezett ellenfény bűvöletében.
A MŰTEREMSAROK is a korai időkből. Határozott rajzú
tárgyak, mély színekkel, erős rajzolattal. Ablakpárkány felezi a képet:
sötét színű, érdes vonal, viszont annál ragyogóbbak a kancsók! A szórtfényű
árnyékban egy kép, melyen arc vehető ki. Úgy gondolta: ennyi elég. Itt
most a ragyogó, fény-átjárta üveg az igazi motívum.
Valójában elérkeztünk az ABLAKPÁRKÁNY-világba: tárgyai,
csendéletei, kitekintés a meghitt, belső világból. Szép tárgyak, szép anyagból:
vázák - magukban, vagy virágokkal. A távlatban mindig egy lélegzete a távolinak!!
Nem biztos, hogy konkrét vidék, de miért van az, hogy valamennyien hazainak
érezzük? Szeretjük ezt a kinn is - benn is világot! A párkányon vízben
álló virág hordozza a szoba árnyait, de a napfény csillogását is. Játékos
szirmok, üveg-víz-tükör, lazán, anyagszerűen, sőt: bensőséges ismerősséggel
az aquarellel! A tájakon - nagyobb távlatokban: hajló ágak, törzsek, fénnyel
átitatva, lombok közt pára, ködök, eső. Mindent áthat a ragaszkodás, a
hűség a hazai tájhoz:
A városszéli bokros-szőlős vidékek – BÁNFALVA: ahol
a figurák, az apró házak belekavarodnak a lombok sűrűségébe - s a kolostor
teste szinte az égben.
Családjában sok művész volt. Bátyja, akiről említést
tettem. Sógora: Horváth József a híres aquarellista volt. Személyében az
etikus művészt tisztelte és elismerte. Mindez nem jelentette azt, hogy
szemléletét befolyásolta volna a ragaszkodás. Sógornője: Lándori Angela
ugyancsak festőművész volt. Ami évődést közöttük hallottam, az a rokoni
megértés és elrejthetetlen humorérzék bizonyítéka volt.
Lánya: Éva – jó életösztönnel - tehetsége gyarapítására
fordította szeretetét. Kölcsönös lelkesedéssel inspirálták egymást. Tanítványai
és követői ugyanilyen viszonyban voltak vele. Sopronban élő utódai ez időre
teljesítik be azt a festői hagyatékot, amit Mühl Aladár oltalmában kezdtek
építeni.
SOPRON – szeretete elementáris volt és éltető: kaptunk és kapunk belőle
most is maradandó tehetsége révén e kiállításon is felesége LONCI s a
támogatók nagyvonalú gondoskodása által. Tudtam, hogy sohasem tudna máshol
élni. Azóta már én is ismerem - világrészek megízlelése után - Sopron erőt
adó vonzását.
Ugyanazt vallom és választom, mint Ő."
Sulyok Gabriella
Kapcsolódó cikkek:
Mühl Aladár
(ismét) a Festőteremben
Mühl-emléktáblát
avattak a Bécsi út 20. szám alatt
Mühl-Aladár
emlékest és koszorúzás
Mühl
Aladár tanítványainak kiállítása a Várkerület Galériában
2002. november 26., kedd 23:54
|