Záró-békedemonstráció a soproni Széchenyi téren
Bertalan Gábor és Csizovszky Sándor
gondolataival, versekkel és énekekkel, csöndes imádsággal tartották meg
a soproni Széchenyi téren az iraki háborút elutasítók záró-békedemonstrációjukat,
április 20-án, Húsvétvasárnap.
A rendezvényen elhangzott Radnóti Miklós: Razglednicák,
Ady Endre: Imádság háború után, Rónay György: Szerápion legendák – Részlet,
Koncz Zs.: Békét és reménységet, Ha én rózsa volnék..
Gondolatok: Új civilizáció hajnalán
Bertalan Gábor:
,,Tisztelt Egybegyültek! Tisztelt Barátaim!
A
XXI. században nagyon korán kezdődött egy igaztalan emberirtás. Mert azt
hiszem, ami az alapot adta e háború elindításához, azzal szinte minden
országot meg lehetne támadni, mivel gyilkos eszközök, gázok és mérgek mindenhol
vannak. Reméltük és hittünk abban, hogy ez az új század majd a szellem
és lélek évszázada lesz, abban, hogy nem ismétlődhet meg mégegyszer
az az embertelenség, amit az elmúlt évszázadban a fasizmus és a kommunizmus
tökélyre vitt. Ez a háború aztán kijózanítóan hatott ezekre a gondolatainkra:
mert tapasztaljuk: ez a század épp olyan lesz, mint az elmúlt évszázadok,
de az ember sem lesz más. Arnold Toynbee, angol polgári történész azt mondja
a Civilizációk tündöklése és bukása című művében, hogy az
emberiség történetében minden civilizáció hasonló fázisokon megy át kialakulásától
a fénypontjáig, illetve bukásáig. Mindig külső kihívások késztetik válaszokra.
A kihívásokra adott válaszok milyensége dönti el, hogy éppen milyen fázisban
van a vizsgált civilizáció.
Egyértelműen egy civilizáció hanyatlásának a jele, ha a népek egymás
közötti konfliktusaikat csak brutális háborúkkal kívánják megoldani, vagy,
ha egyik vagy másik nép jogot formál és érez ahhoz, hogy mások fölött uralkodjon.
A civilizációk hanyatlásának jele az is, ha lesznek, akik többet megengednek
maguknak másoknál, és saját túlélésük-jólétük meghosszabítása érdekében,
ha kell erőszakkal, és kreált háborúkkal ráteszik a kezüket a föld minden
energiatartalékára.
Ez a háború újabb bizonyíték arra, hogy az ember nem tud békében élni,
s ha ez csak tovább folytatódik, az emberiség előbb fog elpusztulni, mint
a Föld amelyen lakik. Ma a terror az uralkodó, és művelői: a nagyhatalmak.
Az északi és nyugati civilizációk hanyatlásának biztos jele az is, amikor
népek a demokrácia és a szabadság köntösébe bújva igázzák le egymást.
A jelen állapotot nehéz definiálni. Nem tudom, ez milyen állapot: se
háború, se béke. Most, hogy már nem a fegyvereké a döntő szerep Irakban,
kicsit megnyugodtam. De belül mégis fáj a szívem, mikor olvasom a meghalt
és sebesült civilek és katonák számát. – Értelmetlenül. Falvak, városok
romokban. Évtizedek és évszázadok munkája és értéke lett semmivé napok
alatt. A háború katasztrofális következményeivel kell szembesülnünk: az
éhség és járványok, az ingatag politikai helyzet, fosztogatások és pusztítások.
Tapasztalhatjuk azt is, mivé válik az a nép, amely nem is olyan rég még
együttérző és összetartó volt? Hova lett az a hazaszeretet, amelyért emberek
feláldozták magukat? Ez a nép most képes kizsákmányolni és pusztítani önmagát,
ezzel is rontva az ország helyzetét. Csaknem 170 ezer műkincs esett áldozatul
a Bagdadi nemzeti múzeumba végzett fosztogatásoknak és pusztításoknak!
Ez katasztrófa Irak kulturális öröksége szempontjából. Mikor lesz itt újra
emberek számára élettér és közbiztonság, újjáépülés?
Segítő szándékokról hallunk és reménykedünk, hogy ez minél előbb megvalósuljon.
De kezdődik egy újabb háború, amely egyenlőre fegyver nélküli: ez nem más,
mint a piaci és tőkeérdekek realizálása: harc a nyersanyag, elsősorban
az olaj fölötti és kereskedelmi útvonalak ellenőrzéséért. Hova fog vezetni
az újabb hatalomharc? Melyik ország következik Irak után?
Kedves Barátaim! Folytathatnánk ezeket a kérdéseket mindannyian. Elemezhetjük,
értékelhetjük a zűrzavaros helyzetet, mint ahogy ezt teszik is a magukat
hozzáértő szakértőknek mondók. Azonban arra a kérdésre, hogyha mindez így
van, mi a teendő az egyén számára, senki ne akar válaszokat keresni. A
válaszkeresésben Jézus példája segíthet nekünk. A Hegyi beszédben elmondott
radikális tanításával, melyben feje tetejére állított, szeretet-értékrendet
tanított. A szeretetet nem csupán érzelgős lelkiállapotnak tartotta, hanem
megvalósítható magatartásfomaként tárta elénk. Nem állt a leigázókat gyűlölők
élére, s nem kívánta erőszakkal elérni népe szabadságát, pedig ő is tapasztalta
az akkori római birodalom hanyatlóban lévő kultúrájának realitását. Ezzel
szemben egyedül a személytől-személyig érő kapcsolatokban hitt. Tudta,
hogy az egyén hite hegyeket mozgathat, tudta, hogy csak az egyén képes
őszinte metanoiára, őszinte és gyökeres megtérésre, sarkonfordulásra. Jézus
nyomán nekünk is figyelnünk kell az idők jeleire. Az Örömhírt mindig aktualizálni
kell. Minden kornak a sebeit az evangélium éppen aktuális üzenetével lehet
gyógyítani. Csak az ilyen gyógyulásokból, megtérésekből, magunkba ájulásokból
születhetnek új civilizációk."
Csizovszki Sándor:
,,A próféták, a szentek mindig tudták mit kell tenniük. Különös érzékük
volt az idők jeleinek kitapintására. Különös érzékük volt életük gyökeres
átalakítására. A Napfivér, Holdnővér c. film megrázó jelenetekkel kezdődik.
A vérrel, mocsokkal, pusztulással, agresszióval teli keresztesháborúból
hazatért Francesco megcsömörlik önmaga és a világban kézzelfoghatóan megtapasztalható
emberi gonoszságtól. Az élet és halál küszöbén lázálmokat átélő fiatalember
mélyen megrendül saját gonoszságai láttán. Megtér és életét úgy alakítja,
hogy erőszakkal teli korában az erőszakmentesség prófétájává válik. Talán
emlékezünk még, az első találkozásunkkor felolvasott imájára, melyet akkor
énekeltünk:
“Uram,
tégy engem békéd eszközévé.
Hadd vigyem a szeretetet oda,
ahol a gyűlölet uralkodik,
a megbocsátást oda,
ahol a vétek él.
Hogy egyességre hozzam azokat,
akik széthúzásban élnek,
s az igazságot vigyem oda,
ahol a tévely az úr.
Hadd vigyem a hitet,
hogy szétoszlassam a sötétséget,
s az örömöt vigyem oda,
ahol szenvedés az élet.
Jó lenne, ha minél több ember jutna el a Ferenchez hasonló végleges
kijózanodás állapotába! Barátaim! Hiszem, hogy nekünk se lehet más utunk!
Mi is egy hanyatló civilizációban élünk, ahol az idők jele bennünket is
őszinte megtérésre késztet, azért, hogy egyéni életünkben képesek legyünk
elutasítani az erőszak minden formáját. Jelekké kell válnunk a világban,
nekünk is az erőszakmentesség prófétáivá kell válnunk a XXI. század hajnalán,
még akkor is, ha ennek a magatartásformának ma sem lehet más következménye,
mint az előttünk járók esetében. Csak ezzel leszünk képesek egy új, a szellemről
és lélekről szóló civilizáció alapjait lerakni.
Mivel az erőszak mindig és mindenütt, a legkülönbözőbb formákban felüti
a fejét a világban, ezért egyéni tiltakozásunk természetesen mindezekre
kiterjed. Azonban tudjuk, hogy mikor kell kijönni a térre, s a nyilvánosságot
is vállalva kimondani érzéseinket, gondolatainkat. A kiemelkedően nagy
igazságtalanságok, nyílt és arcátlan erőszakformák megjelenése mindenképpen
ilyenek. Közösségünk, a soproni Bokor Közösségek nevében köszönöm mindenkinek,
hogy jelenlétével csatlakozott tiltakozó utcai demonstrációinkhoz."
Kapcsolódó cikkek:
Folytatódott
a békéért tartott csendes tüntetés a Széchenyi téren
Szelídséggel
és szeretettel a békéért
Szelídséggel
és szeretettel a jó megoldás érdekében - béketüntetés a soproni Hűségzászlónál
2003. április 20., vasárnap 23:36
|